ميوه‌هايي كه طبابت مي‌كنند11 خرداد-93

خوراكي‌ها
ميوه‌هايي كه طبابت مي‌كنند
11 خرداد-93

هر يك از ميوه‌ها خواص فوق‌العاده‌اي دارند كه بايد در برنامه غذايي روزانه گنجانده شوند. در غير اين صورت شك نكنيد كه امروز و فردا يك جاي كار بدن خواهد لنگيد. ميوه! اين نعمت‌هاي آبدار و خوشمزه الهي! سرشار از ويتامين و فيبر! يكي از آن نعمت‌هايي كه ضامن سلامتي و طول عمر است. از توت و تمشك گرفته تا طالبي و هندوانه هر يك خواص فوق‌العاده‌اي دارند كه بايد در برنامه غذايي روزانه گنجانده شوند. 
- ميوه‌هاي ريز، دكترهاي بي‌ادعا 
* توت‌فرنگي 
كلاً توت‌ها منبع خاصيت هستند. توت‌فرنگي نيز جزو ميوه‌هاي ريز و خوش‌طعمي است كه ظاهرش دلربا و طعمش فوق‌العاده است. اين توت خوش‌رنگ ديورتيك (ادرارآور) و ملين است و مصرف آن باعث احساس شادابي مي‌شود. اين ميوه ريز سرشار از ويتامين C و انواع آنتي‌اكسيدان‌هاست كه سلامتي‌تان را تضمين خواهند كرد. افرادي كه از بيماري نقرس رنج مي‌برند حتماً توت‌فرنگي را در برنامه روزانه خود داشته باشند. 
* تمشك و شاه‌توت 
به افرادي كه از مشكلات گوارشي و همچنين از روماتيسم رنج مي‌برند توصيه مي‌شود حتماً شاه‌توت و تمشك ميل كنند. اگر دچار اختلالات قاعدگي هستيد نيز حتماً به اين ميوه‌هاي ريز اعتماد كنيد. شاه‌توت و تمشك سرشار از فيبرها بوده و به اين ترتيب از يبوست نيز پيشگيري مي‌كنند. 
* زغال‌اخته 
استفاده منظم از زغال‌اخته از ابتلا به عفونت‌هاي ادراري كه در خانم‌ها رايج است پيشگيري مي‌كند. براي پيشگيري و همچنين بهبود اين بيماري مي‌توانيد روزانه دو ليوان آب زغال‌اخته ميل كنيد. آقاياني كه نمي‌خواهند با مشكل سرطان پروستات درگير شوند نيز بهتر است زغال‌اخته را در برنامه غذايي‌شان بگنجانند. توجه داشته باشيد كه همين ميوه‌هاي ريز خطر تصلب شرايين را كاهش مي‌دهند. 
* گيلاس 
ميوه مورد علاقه من! گيلاس خطر ابتلا به سرطان سينه، سرطان پوست، سرطان معده، سرطان كبد و سرطان ريه را كاهش مي‌دهد. دم گيلاس خواص ديورتيك دارد و باعث تميزي كليه‌ها مي‌شود. مي‌توانيد دم يا همان چوب گيلاس را دم كرده و ميل كنيد.
* انار
انار براي درمان سرفه‌هاي طولاني و همچنين رفع تب، اسهال و معده درد و غيره مفيد است. ياقوت‌هاي قرمزي كه كنار هم رج زده و بي‌ادعا شما را به لذت بردن از طعمشان دعوت مي‌كنند تقويت‌كننده مفاصل هستند و باعث بهبود آرتروز دست‌ها و زانوهايتان مي‌شوند. انار باعث تقويت لثه‌ها شده و همچنين براي سلامت پروستات آقايان بسيار مفيد است. 
* طالبي 
طالبي سرشار از پتاسيم بوده و در واقع يك ملين كاملا طبيعي و قوي محسوب مي‌شود. اين ميوه آبدار باعث تميزي و پاك‌سازي بدن شده و به احياي بافت‌هاي بدن كمك مي‌كند. اگر دنبال يكي از منابع غذايي كاروتن و ويتامين C مي‌گرديد حتماً طالبي ميل كنيد. اين ميوه پرخاصيت خطر ناهنجاري‌هاي مادرزادي جنين را كاهش مي‌دهد براي همين خانم‌هاي باردار از مصرف آن غافل نشوند. طالبي همچنين يكي از دوستداران دستگاه قلب و عروق است. 
* هندوانه 
ميوه‌اي كه گرماي تابستان را قابل‌ تحمل مي‌كند. سرخ و آبدار و سرشار از خواص است. هندوانه سرشار از پتاسيم و ويتامين C مي‌باشد و يكي از ميوه‌هاي كم كالري محسوب مي‌شود. از آنجايي كه اين ميوه، آبدار است تأثير زيادي در تميزي كليه‌ها دارد به خاطر اينكه ادرارآور است. هندوانه به طور كلي بدن را از شر سموم پاك‌سازي مي‌كند. 
* گريپ‌فروت 
گريپ‌فروت را وياگراي طبيعي مي‌دانند و يكي از مواد غذايي مفيد براي آقايان است. اين ميوه براي افرادي كه دچار آريتمي هستند بسيار مفيد است. گريپ‌فروت همچنين باعث كاهش تشكيل لخته‌هاي خوني مي‌شود. 
* هلو 
هلو يكي از منابع خوب ويتامين‌هاي گروه B و E مي‌باشد. اين ميوه باعث تحريك عملكرد روده‌ها و ترشحات معده مي‌شود و به هضم غذا كمك مي‌كند. هلو سرشار از املاح معدني است و براي ورزش‌كاران فوق‌العاده است. 
* گلابي 
گلابي براي پيشگيري از يبوست و بواسير فوق‌العاده است و خطر ابتلا به سرطان كولون را كاهش مي‌دهد. اين ميوه خوش‌طعم باعث كاهش كلسترول خون شده، هوش و حواستان را بالا مي‌برد. گلابي همچنين باعث افزايش جذب ميزان كلسيم موجود در مواد غذايي مي‌شود. 
* سيب 
سيب طبيب حاذقي است. اين ميوه بهشتي باعث كاهش اكسايش چربي در خون شده و كلسترول خون را كاهش مي‌دهد. اگر مي‌خواهيد به راحتي و درستي تنفس كنيد سيب را دريابيد. به خاطر اينكه خطر بيماري آسم و سرطان را كاهش مي‌دهد و از ابتلا به سرطان كولون پيشگيري مي‌كند. بهتر است سيب را با پوست ميل كنيد چون بيشتر تركيبات مغذي آن در پوستش قرار دارد. البته بهتر است از ميوه‌هاي ارگانيك استفاده كنيد و پوست ميوه را با دقت تمام شستشو دهيد. 
* موز 
موز با فشارخون بالا مقابله كرده و از سفت شدن رگ‌هاي خوني جلوگيري مي‌كند. زماني كه رگ‌ها خاصيت ارتجاعي بالايي داشته باشند خون به راحتي در آن‌ها به گردش در مي‌آيد و قلب به زحمت نمي‌افتد. اين ميوه خوشمزه از ابتلا به زخم معده و اسهال پيشگيري مي‌كند و در درمان اين مشكلات نيز موثر است. 
* آلو 
آلو باعث دفع راحت و تميزي كليه‌ها مي‌شود. اين ميوه كوچك سرشار از ويتامين‌هاست و اجازه نمي‌دهد كبد انباشته شود. در واقع اگر مي‌خواهيد كبدتان هميشه تميز باشد آلو ميل كنيد. 
* انگور 
انگور يكي ديگر از نعمت‌هاي الهي است كه بدن را مثل دسته گل تميز مي‌كند. اين ميوه خوشمزه از يبوست و اسهال پيشگيري كرده و براي درمان برخي از مشكلات پوستي مفيد است. انگور همچنين براي كبد و مقابله با نقرس مفيد است. اگر از خستگي، بي‌خوابي، سردرد و غيره رنج مي‌بريد حتماً انگور ميل كنيد. 
* حرف حساب 
بهتر است ميوه را به صورت كامل و نه آب ميوه ميل كنيد. به خاطر اينكه گوشت و پوست ميوه حاوي خواصي است كه در روند آبگيري از بين مي‌رود. تا جايي كه مي‌شود از ميوه‌هاي ارگانيك استفاده كنيد به خصوص ميوه‌هاي ريز مانند توت‌فرنگي و همچنين موز و غيره را. به خاطر اينكه اين ميوه‌ها حساسيت بيشتري نسبت به آفت‌كش‌ها دارند.