گزیده خبرهای 4 آذر -93

گزیده خبرهای 4 آذر -93
روز گذشته یک عضو ناظر شورای رقابت در حالی از توقف خطوط تولیدی تندر 90 در آینده نزدیک خبر داد که هم‌اکنون تولید این خودرو در شرکت‌های خودروساز به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. در این بین برخی منابع آگاه تولید انگشت شمار تندر در شرکت‌های تولیدی را تایید می‌کنند.در مورد افت تولید تندر در دو شرکت پارس‌خودرو و ایران خودرو و همچنین توقف تولید مگان هر چند دو طرف ایرانی و فرانسوی به بازگویی دلایل خود در این زمینه می‌پردازند، اما آنچه در این بین مشخص است ریشه گسترده اختلافات میان رنوی فرانسه و خودروسازان داخلی است. به گفته یک منبع آگاه، اختلافات موجود ناشی از بدهکاری خودروسازان داخلی است هر چند که یکی از مسوولان شرکت‌های خودروساز در این زمینه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید که بدهکاری شرکت‌های خودروساز به رنوپارس در کمترین سطح خود قرار دارددر حال حاضر شرکت سایپا تولید مگان را در پارس‌خودرو متوقف و ایران خودرو نیز با تیراژ بسیار کمی تولید تندر را ادامه می‌دهد. در این بین هر چند شرکت رنو پارس، تامین‌کننده قطعات خودروهای رنو در ایران عنوان می‌کند که بدهکاری بالای خودروسازان مانع اصلی تامین قطعات تندر و مگان در این شرکت‌ها شده اما خودروسازان داخلی نیز با پیش‌بینی مثبت بودن مذاکرات هسته‌ای و باز شدن فضای سیاسی کشور توقع دارند که شرکت رنو در بازپرداخت بدهی‌ها کمی از خود سعه‌صدر نشان دهددر هر صورت در شرایطی که نتیجه مذاکرات همچنان نامشخص است رویگردانی خودروسازان داخلی از شرکت رنو که در دوران تحریم نیز در کنار خودروسازان کشورمان ماند عجیب به نظر می‌رسد. در این بین برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که خودروسازان با توجه به رویکردی که در قبال شرکت رنو در پیش گرفته‌اند به‌نوعی به‌دنبال امتیازگیری از این شرکت فرانسوی هستند.
چرا عاملان اسیدپاشی های اصفهان شناسایی و بازداشت نمی شوند؟
فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری عامل اصلی اسیدپاشی در ساعت ۱۷ در شرق تهران خبر داد.سردار ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفت‌وگو با فارس در مورد حادثه اسیدپاشی که ساعاتی پیش در شرق تهران به وقوع پیوست، اظهار داشت:‌دو نفر راکب موتورسوار به سمت یک خانم 21 ساله اسید پاشیدند که اسید به کمر فردی که همراه این خانم بود پاشیده شد و بلافاصله فرد اسیدپاش از سوی مردم و گشت بسیج که در آن حوالی بود، دستگیر شد و موتورسوار نیز از محل متواری شد.وی گفت: مأموران نیروی انتظامی بعد از تماس مردم با 110 در محل حاضر شده و فرد اسیدپاش را تحویل گرفتند که در تحقیقات تکمیلی و بازجویی‌های فنی پلیس مشخص شد که فردی که اسید به کمر‌ آن پاشیده شده و خود را در این حادثه حائل قرار داده بود، عامل اصلی اسیدپاشی است.فرمانده انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد:‌این فرد اعتراف کرد که چون رابطه‌اش با این خانم شکرآب شده بود با این برنامه‌ریزی قصد داشته که خود را به این زن نزدیکتر ساخته و مجددا ارتباط برقرار کند و برای همین اینگونه برنامه‌ریزی کرده بود که اسید بر روی لباسش در ناحیه کمر ریخته شود.این مقام ارشد انتظامی ادامه داد:‌ موتورسوار متواری شناسایی شده و تلاش برای دستگیری وی ادامه دارد.سردار ساجدی‌نیا افزود: متهم بعد از بازجویی تکمیلی به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود.فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به دیگر پرسش فارس در مورد وضعیت سلامتی زن 21 ساله و خود متهم، خاطرنشان کرد: خانم 21 ساله سالم است و اسید به وی پاشیده نشده و همچنین متهم نیز که اسید به وی پاشیده شده سالم است چرا که اسید روی لباسش پاشیده شده است.
مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: فردا آسمان تهران ابری در پاره ای نقاط همراه با بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و وزش باد است. بیشینه دمای پایتخت با ۷ درجه کاهش نسبت به امروز به ۸ درجه سانتیگراد و کمینه دما با ۲ درجه کاهش به ۳ درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.به گزارش فارس، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش ۷ درجه ای دمای پایتخت طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد. احد وظیفه با بیان این مطلب افزود: بر اساس تحلیل آخرین داده ها و نقشه های هواشناسی با نزدیک شدن سامانه بارشی از جنوب غرب کشور بارش ها در روز دوشنبه در جنوب غرب کشور خواهد بود. که پیامد آن در برخی ساعات همراه با رگبار و رعد و برق و زش باد شدید خواهد بود.به گفته وی، سواحل شمالی کشور به ویژه دریای خزر با فعالیت بخش دیگری از این سامانه بارش باران و در ارتفاعات بارش برف خواهد داشت. مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار داشت: فردا شدت بارش ها در ارتفاعات زاگرس مرکزی خواهد بود و مناطق جنوب غرب، غرب ، شمال غربف جنوب ، مرکز، سواحل غربی و مرکزی دریای خزر نیز بارندگی خواهند داشت که بارش برف شمال غرب و مناطق کوهستانی و مرتفع واقع در رشته کوه البرز و زاگرس را به طور گسترده ای در بر خواهد گرفت و به تدریج در این روز بارش به صورت خفیف تر به مناطق شرق کشور نیز خواهد رسید.وی افزود: با حرکت این سامانه به سمت شرق بیشترین فعالیت آن در روز چهارشنبه در نیمه شرقی کشور متمرکز است و به تدریج از میزان ابرناکی در نیمه غربی در این روز کاسته می شود و در پایان این روز این سامانه از مرز های شرقی خارج می شود.وظیفه یاد آور شد: دریای خزر امشب و فردا به ویژه در سواحل گیلان به دلیل وزش باد شدید طوفانی خواهد بود و از چهار شنبه شب به تدریج دریا ارامتر می شود خلیج فارس نیز در ایم مدت مواج خواهد بود.مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: فردا آسمان تهران ابری در پاره ای نقاط همراه با بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و وزش باد است. بیشینه دمای پایتخت با ۷ درجه کاهش نسبت به امروز به ۸ درجه سانتیگراد و کمینه دما با ۲ درجه کاهش به ۳ درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.
بدون شک این نشست دو باند ارتجاعی انگل مفتخور وغارتگر درراستای بررسی و طراحی توطئه علیه ی دولت روحانی و پیشبردن سیاست مشترک مخالفت با مذاکرات توافق هسته ای می باشد .
 نشست جبهه پایداری با حزب موتلفه اسلامی به منظور ارزیابی روند همگرایی اصولگرایان برگزار شد.به گزارش روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی، در این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و جمعی از اعضای شورای مرکزی دو حزب حضور داشتند.بنا بر این گزارش، مسوولان دو حزب در این نشست روند همگرایی اصولگرایان را مثبت تلقی کرده و اظهار امیدواری کرده اند تا این روند تداوم یابد.
در چند هفته گذشته بازار معاملات مسکن در انتظار نتیجه یک تصمیم مهم در عرصه ديپلماسي بود. متقاضیان بازار مسکن کمی دور از بازار به رصد وضعیت مذاکرات هسته‌ای می‌پرداختند تا با مشخص شدن نتیجه مذاکرات تصمیم خود را برای نحوه ورود به بازار معاملات، اجرایی کنند. این تصمیم ناشی از اظهارنظر برخی از فعالان بازار مسکن بود که در مقابل پرسش متقاضیان برای چگونگی روند قیمتی مسکن پاسخ آن را به نتیجه مذاکرات وين موکول می‌کردند.تحقيقات ميداني «دنياي‌اقتصاد» از تاثير مذاكرات چند روز گذشته «1+5» در وين بر روند معاملات يك هفته اخير بازار مسكن حاكي است: مشاوران املاک در اين چند روز هر گونه تغییر در قیمت مسکن را متاثر از توافقاتی می‌دانستند که در ژنو انجام می‌شود و اوضاع سیاسي را شاخص تازه‌ای عنوان مي‌كردند که فعالان بازار در تعیین نرخ مسکن از آن نام می‌برند. اگر تا چند ماه گذشته تنها عرضه و تقاضا و تورم و قیمت مصالح و... قیمت آپارتمان‌ها را مشخص می‌کرد، در چند هفته گذشته روند مذاکرات بين‌المللي نیز بر نحوه رفتار متقاضیان بازار تاثیر گذاشته استچراکه مسکن پویاترین بخش اقتصادی کشور بوده و تشویق‌کننده رشد تولید و اشتغال در کشور است. از این رو همیشه رابطه مثبت و معناداری بین رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مسکونی و غیرمسکونی در ایران وجود داشته است و رشد اقتصادی تابعي از سرمایه‌گذاری‌هاي ساختماني و دوره‌هاي رونق و ركود مسكن بوده است.در چند روز گذشته تحمل متقاضیان بازار مسکن برای روشن شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای در حالی بود که برخی از فعالان بازار مسکن معتقد بودند در دو ماه گذشته بازار آرام آرام به سوی رونق می‌رود. همین روند نیز باعث شده بود تا کارشناسان مسکن امسال را سال خوبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه بدانند و از احتمال موفقیت برای انبوه‌سازی که امسال در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کرده است سخن بگویند.
 
یک کارشناس حوزه مسکن در این رابطه می‌گوید: ساخت مسکن زمان‌بر است و امید است با رشد اقتصادی که در این سال‌ها انتظارش را داریم مشتری به بازار مسکن باز گردد و سازندگان سود خود را در سال‌های آینده ببرند. زیرا با رشد اقتصادی، متقاضیان مسکن پول خرید مسکن را به دست خواهد آورد، اما سرمایه‌گذاری در آپارتمان بیش از سایر حوزه‌های مسکن سودآور است. زیرا برای فروش باید به قدرت خرید مردم توجه شود. بعد خانوار در حال حاضر کوچک شده است به‌گونه‌ای که بسیاری از خانوارها 2 تا 4 نفری شده‌اند. بنابراین آپارتمان‌های کوچک خریدار بیشتری دارند و متقاضی در این بخش بیش از سایر حوزه‌های مسکن مانند خانه‌های کلنگی و ملک است.
نباید فراموش کنیم زمانی بازار مسکن از رکود خارج می‌شود که ما شاهد رشد اقتصادی باشیم. تا زمانی که وضعیت اقتصادی نابسامان باشد و جیب مردم خالی با هر قیمتی مردم توان خرید خانه ندارند، اما زمانی که امکان کسب درآمد باشد مردم نیز به سمت خرید خانه می‌آیند و انبوه‌سازان نباید نگران خانه‌های خالی که مدت‌ها است هنوز بی‌مشتری است باشند. زیرا به همان میزان که خانه خالی است تقاضای بالقوه نیز در بازار وجود دارد که بعد از رشد اقتصادی و خارج شدن بازار مسکن از رکود این تقاضاها بالفعل می‌شود.از امروز با روشن شدن اوضاع سياست‌ بين‌المللي، مشاوران املاك انتظار دارند، خريداران و فروشندگان مسكن، به دور از هفته‌ها و ماه‌هاي اخير، با تصميم قاطع، وارد بازار معاملات شوند.
محققان دریافتند مواد ضد باکتری رایج در صابون ممکن است به کبد آسیب برساند.به گزارش ایسنا، مطالعات جدید نشان داده قرارگرفتن طولانی مدت در معرض مواد ضد باکتری مانند تریکلوزان موجود در صابون، شامپو، خمیر دندان و محصولات خانگی منجر به ابتلا به فیبروز کبد و سرطان می‌شود.رابرت توکی، استاد دانشگاه کالیفرنیا اظهار کرد: افزایش میزان تریکلوزان باعث آسیب رساندن به کبد می‌شود. افزایش این خطر زمانی است که تریکلوزان با ترکیبات دیگر ترکیب شود.محققان با انجام این آزمایش بر روی موش به اختلال در عملکرد کبد پی بردند.آنها با قرار دادن موش به مدت شش ماه در معرض تریکلوزان که معادل 18 سال در انسان است، دریافتند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد فیبروز کبدی و تومور را به دنبال دارد.تریکلوزان یک عامل ضد باکتری مصنوعی است که در طیف وسیعی از محصولات از جمله صابون، مایع دستشویی، محصولات آرایشی، کرم آکنه و برخی مارک‌های خمیر دندان وجود دارد.این مطالعه در مجموعه مقالات مجله آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است