هفت اصل براي بهبود فرهنگ آپارتمان نشيني

دانستني‌ها
هفت اصل براي بهبود فرهنگ آپارتمان نشيني
5آذر-93

در گذشته خانه را سراي استراحت، آزادي، آسايش، آرامش و چار ديواري را اختياري مي‌دانستند، اما در دوران كنوني زندگي در مجتمع‌هاي مسكوني در فضايي محدود ديگر اصطلاح "چار ديواري اختياري" معنا و كاربرد خود را از دست داده است.
اگر خانواده‌هايي كه در يك مجتمع مسكوني هستند، با احترام متقابل، صميميت، محبت، همدلي و رعايت اصول اخلاقي، قوانين و مقررات و حقوق همديگر در كنار هم زندگي كنند مشكلي در روند معمولي زندگي افراد ايجاد نخواهد شد.
امروز در شهرها همه افراد به دنبال بهبود فرهنگ آپارتمان نشيني هستند؛ لازمه اين مسئله توجه به بعضي اصول است، اگر افراد بخواهند بدون توجه به رفتار و فرهنگ خاص زندگي آپارتمان نشيني و حقوق ساير ساكنان در چنين محيط‌هايي زندگي كنند، احتمال اين كه روابط اين خانواده بزرگ تيره و تار شود و محيط آرام زندگي تبديل به محلي پر از چالش، ناامني و جنگ اعصاب شود بسيار است. پس بايد بعضي بايدها و نبايدها را مورد توجه قرار داد هرچند كه شايد بعضي از اين بايدها و نبايدها در قانون پيش‌بيني نشده باشد.
اگر روابط همسايگي فقط براساس قوانين و مقررات تعريف شود، نتيجه مطلوب حاصل نخواهد شد. لازم است گاهي براي رسيدن به ارزش‌هاي والاتري مثل همزيستي با محبت و مسالمت آميز از برخي حقوق خود چشم پوشي كنيم تا ضمن ايجاد فضاي صميمي، همسايه‌هاي خوبي براي يكديگر باشيم. هفت اصل زير به تحقق اين مهم بسيار كمك مي‌كند:
*اصل يكم:
مجتمع، ملك شخصي هيچ يك از مالكان يا ساكنان نيست و به تعداد واحدهاي موجود در مجتمع شريك وجود دارد و هر مالك تنها به اندازه مالكيتي كه در مجتمع دارد، حق دخالت در امور و ارائه نظر دارد.
*اصل دوم:
هيچ گاه نبايد به همسايگان امر و نهي كرد، زيرا آنها نيز در مجتمع سهم و حق زندگي دارند، حتي اگر سهم برخي از آنها كمتر باشد، باز هم هيچ كس حق امر و نهي كردن به آنها را ندارد.
*اصل سوم:
هميشه بايد در جلسات مجمع عمومي شركت كرد و نبايد هنگام حل مشكلات ساختمان عصباني شد؛ در جلسات بايد از بحث دوجانبه پرهيز كرد و نظرات خود را براي همه افراد حاضر در جلسه بيان كرد؛ همچنين بايد همواره شرط ادب را رعايت كرده و به هيچ وجه به كسي توهين نشود.
*اصل چهارم:
همواره بايد ملاحظات لازم در رابطه با زندگي خصوصي ساكنان واحدهاي ديگر را در نظر داشت و به آنها احترام گذاشت.
*اصل پنجم:
لازم است از همان آغاز ورود به مجتمع، از قوانين و مقررات مجتمع و حقوق و تكاليف خود آگاه شد، به آنها احترام گذاشت و نهايت همكاري را با مدير ساختمان داشت.
*اصل ششم:
گذشت، همكاري و همراهي با همسايگان، از اصول اساسي زندگي در مجتمع‌هاي مسكوني است.
*اصل هفنم:
مديران ساختمان نبايد به گونه‌اي رفتار كنند كه ساكنان احساس كنند خود را برتر از ديگران مي‌دانند؛ ساكنان نيز بايد قدر تلاش‌ها و زحمات مديران را بدانند و به آنها احترام بگذارند.