همایش «ایست! آب نیست» دیروز با حضور وزرای آموزش و پرورش و نیرو و رئیس سازمان محیطزیست، جمعی از دانشآموزان و فرهنگیان شهر تهران در تالار فرهنگ برای پرسش مهر ١٥ برگزار شد. در این همایش که در ٥٤هزار و ٩٠٢ مدرسه کشور برگزار شد، موضوع کمآبی در کشور و نقش آموزش و پرروش برای فرهنگسازی مورد تأکید قرار گرفت.«علیاصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش در این همایش پیشنهاد کرد کمیته دایمی فرهنگسازی و آشنایی دانشآموزان با مصرف بهینه آب در وزارت آموزش و پرورش در قالب دبیرخانه پرسش مهر تشکیل شود.فانی تصریح کرد: کمیته دایمی با مشارکت سازمان محیطزیست و وزارت نیرو تشکیل شود تا جریان فرهنگسازی به منظور استفاده بهینه از آب نه فقط برای امسال، بلکه در آینده نیز دنبال شود. او با بیان اینکه فرهنگسازی و رفتارسازی دراین رابطه کار یکی و دو ساله نیست تصریح کرد: برای تبدیل مصرف بهینه آب به یک فرهنگ به زمان نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش افزود: رئیسجمهوری در طرح پرسش مهر ١٥ در آغاز سال تحصیلی ٩٤-٩٣ از دانشآموزان خواست که درباره اینکه چگونه میتوان در مصرف آب صرفهجویی کرده و از این سرمایه گرانبها استفاده بهینه را برند، بنویسند.او گفت: آموزش و پرورش به کمک سازمان دانشآموزی تلاش کرد تا این سوال را به داخل مدارس و خانوادهها ببرد. شاید هیچ شبکه ارتباطی طبیعیتر و موثرتر از شبکه ارتباطی آموزشوپرورش نباشد. امسال آثاری در دبیرخانه پرسش مهر ١٥ دریافت کردیم که خانوادهها به آن پاسخ داده بودند و درگیر این پرسش شده بودند.فرهنگ استفاده بهینه از آب از مدارس آغاز شود
همچنین وزیر نیرو در این همایش با اعلام اینکه فرهنگ استفاده بهینه از آب بهعنوان مهمترین منابع طبیعی باید از مدارس آغاز شود، گفت: خانوادهها نیز در منازل میتوانند به راحتی با رعایت نکات لازم مصرف خود را تا ٣٠درصد کاهش دهند.حمید چیتچیان افزود: برنامهریزی کردهایم بهخصوص در شهرهای پرتنش از نظر منابع آبی با توزیع تجهیزات کاهش دهنده مصرف آب به خانوادهها کمک کنیم. همچنین استفاده از آب دریاها، نمکزدایی و شیرینسازی آنها و در نظر گرفتن تمهیداتی برای کاهش بخار آب دریاچهها را مدنظر داریم.او با تأکید بر اینکه دانشآموزان با آموزش نحوه درست مصرف کردن آب؛ میتوانند معلم کوچک خانه خود باشند اظهار کرد: درهای وزارت نیرو برای بازدید و آشنایی دانشآموزان با تأسیسات و فرآیند تسویه آب شرب به روی آنها باز است.وزیر نیرو اضافه کرد: این امکان وجود دارد که اطلاعات لازم در زمینه استفاده درست از آب در اختیار دانشآموزان قرار گیرد و در تدوین درسها و برنامههای آموزشی نیز آماده هرگونه همکاری با وزارت آموزش و پرورش هستیم.چیتچیان اضافه کرد: به منظور استفاده درست از منابع طبیعی بهویژه آب، باید در روشهای زندگی خود اصلاحات و تغییرات اساسی ایجاد کنیم و دانشآموزان ما لازم است در مدارس یاد بگیرند که کشور از نظر منابع آبی بسیار فقیر است.او با اشاره به اینکه باید به کودکان آموزش دهیم که تنها با رفتار و مصرف درست قادر به ادامه زندگی خواهیم بود وگرنه طبیعت بر ما سخت میگیرد، اظهار کرد: میزان بارشها در کشور ما یکسوم متوسط دنیا است و میزان آب سرانه ما در چند سال گذشته ١٣٠هزار میلیارد مترمکعب بوده است.وزیر نیرو با بیان اینکه میزان بارندگی از ٢٥٠ میلیمتر در سال به حدود ٢٤٠ میلیمتر رسیده و آب تجدیدپذیر ما کاهش یافته است، گفت: طی ٥سال میزان آبی که در رودخانههای ما جریان دارد به نصف کاهش یافته و بسیاری از تالابهای ما خشکیدهاند. طی ٤٠سال گذشته ١١٠میلیارد مترمکعب بیشتر از سفرههای زیرزمینی برداشت کردهایم و بسیاری از دشتهای ما شور و بیآب شدهاند.شرایط کمآبی راجدی بگیریم
در این برنامه همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان محیطزیست گفت: باید در این شرایط کمآبی را جدی بگیریم و خوشبختانه این تغییر نگرش ایجاد شده تا حیات طیبه حفظ شود.او با بیان اینکه گرم شدن زمین و تغییر اقلیم امری قطعی و پذیرفته شده است ادامه داد: از اینرو دنیا درحال برنامهریزی است و یک توافق جهانی تا پایان سال میلادی امضا میشود که ما هم در این راه همراه میشویم.ابتکار گفت: برای حفاظت از منابع آب و جلوگیری از مصرف بیرویه آن باید در ابعاد مختلف کار کنیم. اکنون در شرایط دشواری به لحاظ وضع بارندگیها و خشک شدن تالابها و رودخانهها قرار داریم، از اینرو لازم است روشهای نادرست در ارتباط با استفاده از آب را کنار گذاشته و با رویکردهای نوین و تغییر ساختارها، این شرایط دشوار را با موفقیت پشت سر بگذاریم.رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: این سازمان آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با وزارت آموزش و پرورش در تدوین مفاهیم و محتوای آموزشی با موضوعات آموزش و پرورش محیطزیست است. محیطزیست آماده همکاری با آموزش و پرورش برای تدوین محتوای آموزشی است«معصومه ابتکار» اظهار داشت: در ادامه همکاریهای خود با وزارت آموزش و پرورش بهطور ویژه به مسأله کمبود آب، نقش آب در چرخه طبیعت و اینکه چگونه بهعنوان دانش آموز، معلم و یک شهروند میتوانیم از منابع طبیعی و آب حفاظت کنیم، خواهیم پرداخت. از آنجا که شهروندان با طبیعت سروکار دارند؛ میتوانیم با آموزش دانشآموزان و معلمان در جهت حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تولید و انتشار زباله گام برداریم.آشنایی دانشآموزان ٥٥هزار مدرسه با مبانی مصرف بهینه آب
«حمیدرضا کفاش»، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: به منظور تقویت حس مسئولیتپذیری و آشنایی دانشآموزان با مبانی مصرف بهینه آب، همایش «ایست آب نیست» در ٥٤هزار و ٩٠٢ مدرسه کشور برگزار شد.کفاش اضافه کرد: سلسله همایشهای ایست! آب نیست، بهعنوان یکی از محوریترین حرکتهای جریانساز اجتماعی برای این امر مهم برگزار شد تا مدیریت آب به گفتمان رایج دانشآموزان و فرهنگیان تبدیل شود.
همچنین وزیر نیرو در این همایش با اعلام اینکه فرهنگ استفاده بهینه از آب بهعنوان مهمترین منابع طبیعی باید از مدارس آغاز شود، گفت: خانوادهها نیز در منازل میتوانند به راحتی با رعایت نکات لازم مصرف خود را تا ٣٠درصد کاهش دهند.حمید چیتچیان افزود: برنامهریزی کردهایم بهخصوص در شهرهای پرتنش از نظر منابع آبی با توزیع تجهیزات کاهش دهنده مصرف آب به خانوادهها کمک کنیم. همچنین استفاده از آب دریاها، نمکزدایی و شیرینسازی آنها و در نظر گرفتن تمهیداتی برای کاهش بخار آب دریاچهها را مدنظر داریم.او با تأکید بر اینکه دانشآموزان با آموزش نحوه درست مصرف کردن آب؛ میتوانند معلم کوچک خانه خود باشند اظهار کرد: درهای وزارت نیرو برای بازدید و آشنایی دانشآموزان با تأسیسات و فرآیند تسویه آب شرب به روی آنها باز است.وزیر نیرو اضافه کرد: این امکان وجود دارد که اطلاعات لازم در زمینه استفاده درست از آب در اختیار دانشآموزان قرار گیرد و در تدوین درسها و برنامههای آموزشی نیز آماده هرگونه همکاری با وزارت آموزش و پرورش هستیم.چیتچیان اضافه کرد: به منظور استفاده درست از منابع طبیعی بهویژه آب، باید در روشهای زندگی خود اصلاحات و تغییرات اساسی ایجاد کنیم و دانشآموزان ما لازم است در مدارس یاد بگیرند که کشور از نظر منابع آبی بسیار فقیر است.او با اشاره به اینکه باید به کودکان آموزش دهیم که تنها با رفتار و مصرف درست قادر به ادامه زندگی خواهیم بود وگرنه طبیعت بر ما سخت میگیرد، اظهار کرد: میزان بارشها در کشور ما یکسوم متوسط دنیا است و میزان آب سرانه ما در چند سال گذشته ١٣٠هزار میلیارد مترمکعب بوده است.وزیر نیرو با بیان اینکه میزان بارندگی از ٢٥٠ میلیمتر در سال به حدود ٢٤٠ میلیمتر رسیده و آب تجدیدپذیر ما کاهش یافته است، گفت: طی ٥سال میزان آبی که در رودخانههای ما جریان دارد به نصف کاهش یافته و بسیاری از تالابهای ما خشکیدهاند. طی ٤٠سال گذشته ١١٠میلیارد مترمکعب بیشتر از سفرههای زیرزمینی برداشت کردهایم و بسیاری از دشتهای ما شور و بیآب شدهاند.شرایط کمآبی راجدی بگیریم
در این برنامه همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان محیطزیست گفت: باید در این شرایط کمآبی را جدی بگیریم و خوشبختانه این تغییر نگرش ایجاد شده تا حیات طیبه حفظ شود.او با بیان اینکه گرم شدن زمین و تغییر اقلیم امری قطعی و پذیرفته شده است ادامه داد: از اینرو دنیا درحال برنامهریزی است و یک توافق جهانی تا پایان سال میلادی امضا میشود که ما هم در این راه همراه میشویم.ابتکار گفت: برای حفاظت از منابع آب و جلوگیری از مصرف بیرویه آن باید در ابعاد مختلف کار کنیم. اکنون در شرایط دشواری به لحاظ وضع بارندگیها و خشک شدن تالابها و رودخانهها قرار داریم، از اینرو لازم است روشهای نادرست در ارتباط با استفاده از آب را کنار گذاشته و با رویکردهای نوین و تغییر ساختارها، این شرایط دشوار را با موفقیت پشت سر بگذاریم.رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: این سازمان آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با وزارت آموزش و پرورش در تدوین مفاهیم و محتوای آموزشی با موضوعات آموزش و پرورش محیطزیست است. محیطزیست آماده همکاری با آموزش و پرورش برای تدوین محتوای آموزشی است«معصومه ابتکار» اظهار داشت: در ادامه همکاریهای خود با وزارت آموزش و پرورش بهطور ویژه به مسأله کمبود آب، نقش آب در چرخه طبیعت و اینکه چگونه بهعنوان دانش آموز، معلم و یک شهروند میتوانیم از منابع طبیعی و آب حفاظت کنیم، خواهیم پرداخت. از آنجا که شهروندان با طبیعت سروکار دارند؛ میتوانیم با آموزش دانشآموزان و معلمان در جهت حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تولید و انتشار زباله گام برداریم.آشنایی دانشآموزان ٥٥هزار مدرسه با مبانی مصرف بهینه آب
«حمیدرضا کفاش»، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: به منظور تقویت حس مسئولیتپذیری و آشنایی دانشآموزان با مبانی مصرف بهینه آب، همایش «ایست آب نیست» در ٥٤هزار و ٩٠٢ مدرسه کشور برگزار شد.کفاش اضافه کرد: سلسله همایشهای ایست! آب نیست، بهعنوان یکی از محوریترین حرکتهای جریانساز اجتماعی برای این امر مهم برگزار شد تا مدیریت آب به گفتمان رایج دانشآموزان و فرهنگیان تبدیل شود.