گزیده خبرهای 14 اردیبهشت -94 قسمت -8
همهچیز از بازی فصل قبل رئال و آتلتیکومادرید در لالیگا شروع شد؛ وقتی مخاطبان ایرانی که قبلا حداکثر در کشورهای عربی، تبلیغات محصولات خود را دیده بودند، این بار در کوران یکی از مرغوبترین دربیهای دنیا، نامی از محصولات وطنی دیدند. اگر آن زمان(٥ ماه قبل)، چشمها از دیدن تبلیغ «پارسآنلاین» گرد شد، چندی بعد رایتل همگام با فراگیر شدن البته نافرجامش، آن سوی آبها هم و وسط بازی بارسلونا خودنمایی کرد. برای سومین بار هم بازی ٢ شب پیش سویا و رئالمادرید چنین داستانی داشت.ماجرا چیست؟
موضوعی که ابتدا یک ترفند از جانب صداوسیما برای گرفتن پول از تبلیغات تلقی میشد، حالا کاری کاملا قانونی است. شرکتی به نام «AVC football» که یکی از معدود شرکتها در زمینه تبلیغات سیار محیطی و درواقع مجرایی تبلیغاتی در همه زمینههاست با حرکتی ابتکاری، کار جدیدی به نام تبلیغ سیار را تدارک دیده است؛ به این معنا که با استفاده از شیوه جدیدی در زمان پخش هر بازی، یک نمایشگر تبلیغاتی مخصوص هر شبکه و منطقه را به سمت منبع پخش میفرستد. مثلا اگر شبکه ٣ ما که در طبقهبندی پخش در حوزه غرب آسیا قرار دارد، اقدام به پخش مسابقهای در حوزه تبلیغات شرکت «آ وی سی فوتبال» کند، شرکت مورد اشاره براساس توافق قبلی بین خودش، منبع فروشنده حق پخش به حوزه غرب آسیا و شرکتی که قرار است برایش تبلیغ شود، طبق تعرفهای خاص، اقدام به فرستادن تبلیغ یک محصول آن هم به مدت چند ثانیه روی شبکه درحال پخش بازی میکند. یعنی تبلیغ پارس آنلاین واقعا کنار زمین وجود ندارد و شرکت مجری طرح تبلیغات محیطی سیار به مدت چند ثانیه مارک و لوگوی شرکت ایرانی را جانشین تبلیغ قرار گرفته کنار زمین میکند.قدمت
عمر شرکت «AVC football» با فرمت جدید به بیش از ٣٠سال نمیرسد اما روسای جدید این شرکت در همین زمان کوتاه با طرحهای نوآورانه تا حدود زیادی در زمینه تبلیغات محیطی، گوی سبقت را از سایرین ربودهاند. «AVC» هیچگونه محدودیتی در زمینه فعالیتهای تبلیغاتی در کشوری خاص ندارد و ٣٧ نقطه در خاورمیانه و آسیا ازجمله ایران را تحت پوشش خود دارد. البته این شرکت، خیلی هم نمیتواند بیپروا عمل کند چون قوانین فیفا در مورد تبلیغات محیطی، چنین اجازهای را به آنها نمیدهد.قوانین فیفا در مورد تبلیغات محیطی
در چند بند اصلی از قوانین فیفا در مورد تبلیغات محیطی به موضوعی به نام لزوم امضای قرارداد بین شرکت «AVC football»، منبع پخش فوتبال در حوزههای مختلف و البته شرکتی که خواهان دیدهشدن در قالب تبلیغات سیار محیطی است، وجود دارد و چنانچه حلقهای مفقود شود، فیفا اجازه دخالت را دارد. پرداختهای شفاف، دیگر پارامتر مهم تلقی میشود و همیشه در گزارشهای سالانه شرکت مورد اشاره به ریزترین شکل ممکن مورد اشاره قرار میگیرد. بند مهم دیگر، کسب اجازه از طرفهای حقیقی مجموعه حقوقی انتخاب شده برای تبلیغ است؛ چه در مورد زمان تبلیغ و چه در زمینه همخوانی داشتن با موازین کشور پخشکننده بازیها.قانونی است؟
طبیعتا اين كار ما قانوني است، چون حتی فیفا هم در این مورد اساسنامه و قوانین دارد اما در این میان، یک موضع لاینحل مانده است؛ تکلیف سهم تبلیغاتی آن کالا یا شرکتی که تبلیغاتی سیار محیطی در تلویزیون، جایش را میگیرد، چیست؟ قانون در این مورد چیزی را پیشبینی نکرده اما به نظر میرسد موضوع با تعرفه تعیین شده برای هر تبلیغ و کم و زیاد کردن آن، قابل حل باشد.چرا آنور آب؟
فارغ از همه داستانها و چرایی ماجرا، سوال کلیدی، این است: «چرا صدا و سیمای ما از دادن حق پخش تلویزیونی به تیمها و باشگاهها خودداری میکند اما در مقابل پول خرج کردن آن هم برای دیدهشدن در آن سوی آبها، حاضر شده هزینه کند؟ البته این سوال با چنین پیش فرضی عنوان شده که طبق توضیحات بالا، یکی از ٣ طرف قرارداد پخش تبلیغات سیار شرکتهای ایرانی، صدا و سیمای ما باشد. حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات رئیس مجلس در مورد پیگیری پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال از سوی صداوسیما، اعلام کرد سازمان صداوسیما از پخش مستقیم مسابقات فوتبال در سال حداقل ٢٠٠میلیارد تومان درآمد کسب میکند که اگر ٥٠درصد از این مقدار سهم صداوسیما و ٥٠درصد دیگر به تیمها پرداخت شود، مشکل حق پخش کاملا حل خواهد شد. پخش هر مسابقه فوتبال ٢ ساعت برای صداوسیما تولید برنامه میکند و قبل، بعد و بین ٢ نیمه اول و دوم این مسابقات نیز آگهی پخش میشود. این یعنی یک گردش مالی جالب توجه و خالی بودن دست فوتبال از این خوان گسترده. به راستی وقتی در فوتبال به قول معروف، هشتمان گروی نهمان است، چرا باید بابت تبلیغ محیطی سیار، دست به جیب ببریم؟
موضوعی که ابتدا یک ترفند از جانب صداوسیما برای گرفتن پول از تبلیغات تلقی میشد، حالا کاری کاملا قانونی است. شرکتی به نام «AVC football» که یکی از معدود شرکتها در زمینه تبلیغات سیار محیطی و درواقع مجرایی تبلیغاتی در همه زمینههاست با حرکتی ابتکاری، کار جدیدی به نام تبلیغ سیار را تدارک دیده است؛ به این معنا که با استفاده از شیوه جدیدی در زمان پخش هر بازی، یک نمایشگر تبلیغاتی مخصوص هر شبکه و منطقه را به سمت منبع پخش میفرستد. مثلا اگر شبکه ٣ ما که در طبقهبندی پخش در حوزه غرب آسیا قرار دارد، اقدام به پخش مسابقهای در حوزه تبلیغات شرکت «آ وی سی فوتبال» کند، شرکت مورد اشاره براساس توافق قبلی بین خودش، منبع فروشنده حق پخش به حوزه غرب آسیا و شرکتی که قرار است برایش تبلیغ شود، طبق تعرفهای خاص، اقدام به فرستادن تبلیغ یک محصول آن هم به مدت چند ثانیه روی شبکه درحال پخش بازی میکند. یعنی تبلیغ پارس آنلاین واقعا کنار زمین وجود ندارد و شرکت مجری طرح تبلیغات محیطی سیار به مدت چند ثانیه مارک و لوگوی شرکت ایرانی را جانشین تبلیغ قرار گرفته کنار زمین میکند.قدمت
عمر شرکت «AVC football» با فرمت جدید به بیش از ٣٠سال نمیرسد اما روسای جدید این شرکت در همین زمان کوتاه با طرحهای نوآورانه تا حدود زیادی در زمینه تبلیغات محیطی، گوی سبقت را از سایرین ربودهاند. «AVC» هیچگونه محدودیتی در زمینه فعالیتهای تبلیغاتی در کشوری خاص ندارد و ٣٧ نقطه در خاورمیانه و آسیا ازجمله ایران را تحت پوشش خود دارد. البته این شرکت، خیلی هم نمیتواند بیپروا عمل کند چون قوانین فیفا در مورد تبلیغات محیطی، چنین اجازهای را به آنها نمیدهد.قوانین فیفا در مورد تبلیغات محیطی
در چند بند اصلی از قوانین فیفا در مورد تبلیغات محیطی به موضوعی به نام لزوم امضای قرارداد بین شرکت «AVC football»، منبع پخش فوتبال در حوزههای مختلف و البته شرکتی که خواهان دیدهشدن در قالب تبلیغات سیار محیطی است، وجود دارد و چنانچه حلقهای مفقود شود، فیفا اجازه دخالت را دارد. پرداختهای شفاف، دیگر پارامتر مهم تلقی میشود و همیشه در گزارشهای سالانه شرکت مورد اشاره به ریزترین شکل ممکن مورد اشاره قرار میگیرد. بند مهم دیگر، کسب اجازه از طرفهای حقیقی مجموعه حقوقی انتخاب شده برای تبلیغ است؛ چه در مورد زمان تبلیغ و چه در زمینه همخوانی داشتن با موازین کشور پخشکننده بازیها.قانونی است؟
طبیعتا اين كار ما قانوني است، چون حتی فیفا هم در این مورد اساسنامه و قوانین دارد اما در این میان، یک موضع لاینحل مانده است؛ تکلیف سهم تبلیغاتی آن کالا یا شرکتی که تبلیغاتی سیار محیطی در تلویزیون، جایش را میگیرد، چیست؟ قانون در این مورد چیزی را پیشبینی نکرده اما به نظر میرسد موضوع با تعرفه تعیین شده برای هر تبلیغ و کم و زیاد کردن آن، قابل حل باشد.چرا آنور آب؟
فارغ از همه داستانها و چرایی ماجرا، سوال کلیدی، این است: «چرا صدا و سیمای ما از دادن حق پخش تلویزیونی به تیمها و باشگاهها خودداری میکند اما در مقابل پول خرج کردن آن هم برای دیدهشدن در آن سوی آبها، حاضر شده هزینه کند؟ البته این سوال با چنین پیش فرضی عنوان شده که طبق توضیحات بالا، یکی از ٣ طرف قرارداد پخش تبلیغات سیار شرکتهای ایرانی، صدا و سیمای ما باشد. حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات رئیس مجلس در مورد پیگیری پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال از سوی صداوسیما، اعلام کرد سازمان صداوسیما از پخش مستقیم مسابقات فوتبال در سال حداقل ٢٠٠میلیارد تومان درآمد کسب میکند که اگر ٥٠درصد از این مقدار سهم صداوسیما و ٥٠درصد دیگر به تیمها پرداخت شود، مشکل حق پخش کاملا حل خواهد شد. پخش هر مسابقه فوتبال ٢ ساعت برای صداوسیما تولید برنامه میکند و قبل، بعد و بین ٢ نیمه اول و دوم این مسابقات نیز آگهی پخش میشود. این یعنی یک گردش مالی جالب توجه و خالی بودن دست فوتبال از این خوان گسترده. به راستی وقتی در فوتبال به قول معروف، هشتمان گروی نهمان است، چرا باید بابت تبلیغ محیطی سیار، دست به جیب ببریم؟
دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق برقراری پیمان پولی دو جانبه با این کشور را برای کوتاه مدت مثبت عنوان کرد و گفت: تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی در ایران و عراق مشکل اصلی در روابط و مناسبات تجاری ایران و عراق است.جهانبخش سنجابی شیرازی در گفتوگو با ایسنا درباره برقراری پیمان پولی بین ایران وعراق که روز گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد، اظهار کرد: در جریان سفر معاون اول رییس جمهور در بهمن سال گذشته مذاکراتی برای انعقاد پیمان دو جانبه پولی توسط روسای بانک مرکزی و با حضور رییس اتاق مشترک ایران و عراق انجام شد.وی ادامه داد: در این مذاکرات چند تفاهم و موافقت اصولی برای ایجاد این پیمان صورت گرفت و تا کنون بخشی از این توافق عملیاتی شده است.سنجابی شیرازی همچنین تصریح کرد که هنوز پیمان پولی همه جانبه بین ایران و عراق برقرار نشده است، اما بسترهایی برای ایجاد پیمان پولی دو جانبه با این کشور در حال فراهم سازی است.وی گفت: این پیمان میتواند بخشی از مشکلاتی که در روابط اقتصادی ایران و عراق وجود دارد را حل کند اما بخش عمده از مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق عنوان کرد: بخشی از موانع در مناسبات تجاری دو کشور مربوط به برخی واقعیتهاست. اینکه در بازار ارز عراق مانند ایران، ارز دو نرخی است. عملا زمانی که ارز دو نرخی است مفهوم آن این است که اگر کسی به سمت استفاده از بسترهای بانکی گرایش پیدا کند دچار ضرر مضاعف میشود.سنجابی شیرازی گفت: یکی از توافقات انجام شده بین دو طرف این است که امکان مبادله با پول رایج طرفین فراهم و این اتفاق باعث میشود در کوتاه مدت برخی مشکلات را برطرف شود اما در بلند مدت خود میتواند باعث مشکلات دیگری شود به دلیل اینکه بیش از 95 درصد تراز تجاری ایران با عراق مثبت است. ما زمانی که از تجارت با عراق ارز کسب میکنیم نمیتوانیم ارز عراق را در سایر بازارهای منطقه استفاده کنیم.وی عنوان کرد: درمجموع این اقدام حرکتی روبه جلو است و قطعا میتواند باعث اتفاقات مثبتی شود اما نباید این فرایند ما را گول بزند، چون بخشی از مشکلات تا زمانی که ارز در دو کشور دو نرخی است باقی خواهد بود.
گروه های امدادی 8 روز پس از وقوع زلزله 7.9 ریشتری در نپال موفق به نجات دادن 3 نفر از زیر آوار شدند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سه شهروند نپالی از زیر آوار خانه های خود در شهر کاتماندو زنده بیرون آمدند. گروه های امدادی موفق شدند این افراد را 8 روز پس از وقوع زلزله شدید در کاتماندو پایتخت این کشور آسیایی نجات دهند.در همین حال پلیس کاتماندو از افزایش شمار تلفات این زلزله به 7 هزار و 300 نفر خبر داد. بر این اساس حدود 14 هزار و 200 نفر نیز در زلزله ای که روز شنبه بیست و پنجم آوریل بخش های زیادی از استان گورخا را لرزاند، مجروح شده اند.این در حالی است که زلزله بخش اعظم زیرساخت های صنعت گردشگری را در نپال از بین برده است. دولت این کشور می گوید در این زلزله 14 ساختمان تاریخی ویران شده که 12 ساختمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
منوچهر دانش پژوه در سن 77 سالگی از دنیا رفت.به گزارش ایسنا، این استاد پیشکسوت ادبیات و ایرانشناس در پی بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان بستری بود که روز شنبه (12 اردیبهشت ماه) بعد از مرخص شدن و رفتن به منزل درگذشت.به گفته خانواده دانش پژوه کارهای اداری خاکسپاری او در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) در حال انجام است که اگر فردا به نتیجه برسد مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری او روز سهشنبه برگزار خواهد شد، وگرنه مراسم دیرتر برگزار خواهد شد.منوچهر دانش پژوه نویسنده و پژوهشگر و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی بود.«دانشنامهی ایرانزمین»، «گلستان و بوستان سعدی»، «شرح غزلیات سعدی»، «بررسی سفرنامههای دورهی صفوی»، «حکایات دلنشین»، «شرح تاریخ بیهقی»، «سفرنامهی منظوم»، «شرح و توضیح دیوان رودکی»، «شرح کلیله و دمنه» و «گزیدههای نظم و نثر فارسی» از جمله آثار منوچهر دانشپژوه هستند.
روزنامه جام جم در سرمقاله خود به قام مهدی هاشمی نماینده تهران در مجلس نوشت:دیروز خبری مبنی بر اینکه دلالان بازار مسکن شایعاتی برای افزایش 40 درصدی قیمت اجاره بها را در بازار راه انداختهاند شنیدم و البته متاسف شدم. چرا که میدانم پشت این خبرکذب و اخبار مشابه ماجرایی نهفته است که باید به صورت جدی روی آن بحث کرد.خلاصه و فشرده ماجرا از این قرار است که مدتهاست بازار مسکن در رکود به سر میبرد و به همین دلیل تعدادی از واحدهای ساخته شده روی دست برخی از سازندگان مانده است. آنها هم به دلیل طمع یا هر علت دیگری تاکنون از عرضه آنها به بازار خودداری کردهاند. اما حال که بازار در رکود فرو رفته است، این شایعه را پراکندهاند که قیمت اجارهبها 40 درصد اضافه شده تا از این طریق بتوانند واحدهای روی دست مانده را به بالاترین قیمت بفروشند. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه این کار انجام میشود.اصولا چرا باید این شایعه در خصوص اجاره بها منتشر شده باشد و چرا همین شایعه در خصوص قیمت خرید و فروش انتشار نیافته است.پاسخ این است که دستهایی در پشت پرده و از طریق سوداگری قصد دارند تا سودآوری کاذب و تامین مضاعف منافع را به چنگ آورند. اکنون نیز هدف دلالان از انتشار این خبر کذب درباره اجاره بها این است که به خانوارها القا کنند برایشان صرفه اقتصادی ندارد تا بخواهند با قیمتهای افزایش یافته، خانهای را برای خود اجاره کنند پس بهتر است به هر طریقی که شده به خرید خانه بپردازند که این امر در نهایت جوی ایجاد میکند که به فروش خانههای روی دست مانده دلالان و سوداگران ختم میشود.برای مقابله با این جریان، وزارت راه و شهرسازی و همچنین اتحادیه املاک باید به صورت جدی منشا شایعه را پیدا کنند و با کور کردن آن از افزایش قیمت لجام گسیخته اجاره مسکن جلوگیری کنند. اهداف دلالان دراین باره بلند مدت است و مقابله با این گونه شایعات نیز کار امروز و دیروز نیست. از سوی دیگر دولت هم باید با توجه به نیاز جامعه نسبت به تولید مسکن اقدام کند، تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.
طی روزهای گذشته، اخبار گستردهای در شبکههای مجازی مبنی بر سوءقصد به «الهام چرخنده» در مشهد منتشر شد که با پیگیریهایی از سوی جامعه رسانهای مشهد همراه بود.به گزارش در این خبر آمده بود که چرخنده پس از خروج از حرم مطهر رضوی مورد سوءقصد توسط افراد ناشناس قرار گرفته است و در بیمارستان بستری است. پس از پیگیریهای متعدد مشخص شد که اصلا بستری وی در بیمارستان صحیح بوده، اما آنچه به عنوان دلیل این بستری منتشر شده صحت نداشته است.«الهام چرخنده» در گفتگو با «مشهد پیام» گفته است: «زمانی که انتشار خبر سوءقصد را شنیدم خیلی تعجب کردم و جای سؤال بود که چطور به این سرعت چنین خبری در فضای رسانهای منتشرشده چون کیفیت ماجرا به آن شکلی که مطرحشده نیست. اینجا مشهد امام رضا (ع) است، این حریم، حریم امن مؤمنان است و اینکه چنین اتفاقی بیفتد نمیتواند موضوعیت داشته باشد.»وی افزود: «اصل موضوع این است که، من هم همچون دیگر زائران امام رئوف پس از زیارت در حال بازگشت به محل اقامتم بودم که هنگام عبور از جوی آب، پایم لغزید و بهشدت زمین خوردم. تردد وسایل نقلیه از نزدیکی من و احساس درد شدیدی که در من به وجود آمد این ذهنیت را بهاشتباه برای اطرافیان ایجاد کرد اتفاقی جز زمین خوردن برای من حادثشده که متأسفانه کیفیت رخ دادن این اتفاق به این شکل منتشر شد.»