گزیده خبرهای 21 اردیبهشت – قسمت- 6
محمدعلی سپانلو در بخش مراقبتهای ویژه بستری شد.مهدی اخوت، دوست و همخانه این شاعر و مترجم پیشکسوت در اینباره به خبرنگار ادبیات ایسنا گفت: آقای سپانلو از روز سهشنبه 15 اردیبهشت در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش ICU بیمارستانی در تهران بستری شدهاند.محمدعلی سپانلو متولد 29 آبانماه سال 1319 در تهران است. «رگبارها»، «پیادهروها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را میگیرم»، «خانمزمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابانها، بیابانها»، «فیروزه در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفتهها» و «قایقسواری در تهران» از مجموعه شعرهای این شاعرند.همچنین ترجمه «آنها به اسبها شلیک میکنند» نوشته هوراس مککوی، «مقلدها» نوشته گراهام گرین، «شهربندان» و «عادلها» نوشته آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان»، شعرهای یانیس ریتسوس و «گیوم آپولینر در آیینه آثارش» - شعرها و زندگینامه گیوم آپولینر - از دیگر آثار منتشرشده او هستند.
برهم صالح معاون جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق در سفر به تهران با لاریجانی دیدار کرد.رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از دولت وحدت ملی عراق به عنوان نماد وحدت همه اقوام و گروه ها از جمله کرد، شیعه و سنی در این کشور ، تنها راه غلبه بر مشکلات فعلی است.به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی امروز (یکشنبه) در دیدار برهم صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق، با اشاره به مناسبات گرم و برادرانه میان مردم و مسوولان دو کشور بر لزوم تلاش مشترک برای کمک به حل مسایل و مشکلات عراق تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت عراق ایستاده است و برای ارایه هرگونه کمک آماده است.رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از طرح غرب برای تجزیه عراق و سوریه گفت: خام اندیشی برخی از رهبران غربی باعث شده است تا فکر کنند با تقسیم کشورها می توانند مشکلاتشان را در منطقه حل کنند در حالی که این تفکر سراسر اشتباه است.وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در عراق حمایت از تمامیت ارضی و تقویت وحدت و همدلی میان تمام گروه های عراق اعم از کرد، سنی و شیعی می باشد و عراق تنها با وحدت و انسجام میان گروه های عراقی می تواند بر مشکلات کنونی غلبه کند.رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات منطقه گفت: تحولات جاری باعث تقویت تروریسم در منطقه شده و برخی کشورهای منطقه نباید تصور کنند که با استفاده ابزاری از گروه های تروریستی می توانند به مقاصد خود دست یابند.برهم صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در این دیدار با تقدیر از کمک های انسان دوستانه و حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق گفت: انگیزه مبارزان عراقی در مبارزه با داعش هر روز بیشتر می شود و در آینده نزدیک ثبات و آرامش در عراق برقرار خواهد شد.
وی افزود: تروریسم و افراط گرایی در منطقه آفت بزرگی است که تنها با همکاری همه کشورهای منطقه می توان بر آن غلبه کرد.معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: اجازه نخواهیم داد هر موضوعی باعث اختلاف میان جریان های مختلف عراقی شود تا زمینه برخی شیطنت ها فراهم گردد.وی ادامه داد: مسایل عراق از طریق گفت وگو حل خواهد شد و گروه ها و شخصیت های موثر در عراق باید برای حل و فصل موضوعات از طریق گفت وگو تلاش کنند.وی با اذعان به نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در کمک به تامین امنیت و ثبات منطقه بر لزوم رایزنی و مشورت بیشتر میان مسوولان دو کشور درخصوص مسایل دوجانبه و منطقه ای تاکید کرد.
سخنگوی قوه قضاییه با ارائه توضیحاتی درباره نحوه رسیدگی به پرونده حادثه مهاباد گفت:از مردم انتظار داریم که بردباری و صبر داشته و مطمئن باشند که دستگاه قضایی اجازه تضییع حقوق افراد را نمیدهند.به گزارش فارس، جلسه تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان البرز ظهر امروز با حضور حجتالاسلام غلامحسین محسنیاژهای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد.در حاشیه این مراسم، سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران به برخی از پرسشهای آنها پاسخ داد.مهمترین پرسشی که از سوی خبرنگاران البرزی مطرح شد، درباره حادثه مهاباد بود که محسنیاژهای در پاسخ گفت: این پرونده با تمرکز جدی و با سرعت بسیار در حال رسیدگی است.وی افزود: تلاش اصلی دستگاه قضایی و قضات استان این است که در کمترین زمان ممکن تکلیف پرونده مشخص شده و خبر آن نیز در اختیار مردم قرار گیرد.معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در این پرونده تمام جزییات با دقت بررسی میشود، گفت: از مردم انتظار داریم که بردباری و صبر داشته و مطمئن باشند که دستگاه قضایی اجازه تضییع حقوق افراد را نمیدهند.محسنی اژهای ادامه داد: رسانهها نیز باید برای تحکیم آرامش تلاش کرده و در این شرایط در انتشار اخبار دقت ویژهای داشته باشند.
رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: کمتر از 10 درصد روحانیون در سازمان های دولتی و حکومتی استخدام و شاغل ستند.سیدحسن ربانی روز یکشنبه در دیدار با امام جمعه سمنان اظهار کرد: این روحانیون در سازمان های مختلف، قاضی، عضو هیات علمی، شاغل در سازمان عقیدتی و سیاسی و ... خدمت می کنند.وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از روحانیون در کشور شاغل نبوده و مبلغ و مدرس هستند، اضافه کرد: این روحانیون درآمد ویژه ای ندارند و از سوی سازمانی زیر پوشش خدمات بیمه ای نیستند.
وی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دادن این دسته از روحانیون کشور را از فعالیتهای مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور برشمرد و ادامه داد: برخورداری روحانیون از حداقل حقوق شهروندی در زمینه خدمات بیمه ای هدف از این اقدام است.ربانی بر استفاده از توان و ظرفیت خیرین برای ساماندهی مشکلات و تامین مسکن مورد نیاز روحانیون تاکید کرد.رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه یادآور شد: این مرکز سال 1370 به دستور رهبر معظم انقلاب و به منظور ساماندهی مشکلات روحانیون در کشور ایجاد شد.نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز در این دیدار گفت: کمک به روحانیون باید با عزت و شرافت همراه باشد.حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد شاهچراغی افزود: سختی هایی که طلبه ها در دوران تحصیل تحمل می کنند باعث آشنایی آنان با مشکلات نیازمندان جامعه می شود.وی فعالیت مرکز خدمات حوزه های علمیه را خدمت بزرگی به خانواده های روحانیون دانست و اضافه کرد: استان سمنان از روحانیون برجسته ای در مراکز حوزه های علمیه برخوردار است که باید زمینه بازگشت آنها به این استان فراهم شود.امام جمعه سمنان تاکید کرد: این استان با وجود داشتن عالمان دینی، کمبود روحانی دارد.
در سالهای نهچندان دور بخش کشاورزی از مزیتهای اقتصادی ایران به حساب میآمد. درواقع وجود طبیعت چهارفصل و امکان کشاورزی در نقاط مختلف یک مزیت ویژه برای اقتصاد ایران محسوب میشد. علاوه بر این وجود منابع طبیعی متنوع این امکان را میداد تا در سایه توجه بیشتر به صنعت و تولید کشور با استفاده از مزیت نیروی انسانی به سمت توسعه گام برداریم اما اکنون با توجه به کمبود شدید آب، ایران عملا یکی از مهمترین مزیتهای اقتصادی خود را از دست داده است. از سوی دیگر کاهش قیمت نفت نیز که مهمترین منبع درآمدی ما به شمار میرفت مزیت اقتصادی ایران را در جهت رشد سرمایهگذاری و جذب سرمایههای خارجی به شدت تحتالشعاع قرار داده است. «شهروند» برای بررسی تحول در مزیتهای اقتصادی ایران و آثار آن گفتوگویی با دکتر «لطفعلی بخشی» اقتصاددان و استاد دانشگاه انجام داده که در ادامه میخوانید.اقتصاد ایران در حال حاضر چه مزیتهایی دارد؟
اقتصاد ایران یک زمانی مزیتهای زیادی داشت، اما اکنون بهدلیل کمبود آب این مزیتها تغییر کرده یا به عبارت بهتر مزیتهای اقتصادی ایران از بینرفته است. پیش از این در کشاورزی یا صنایعی مانند فولاد مزیت داشتیم، اما کمآبی کشاورزی را به شدت تحتتأثیر قرار داده و صنایعی مانند فولاد را که در پروسه تولید به آب وابسته هستند با مشکلات اساسی مواجه کرده است. درواقع به دلیل کمآبی صنایعی که نیاز به آب دارند نباید داخل فلات ایران باشند و هرقدر این صنایع نزدیک به منابع آبی احداث شوند بهتر است.چرا در این خصوص هنوز احساس خطر نکردهایم؟
نه دولت از این موضوع دستپاچه شده و نه مردم اقدامی در جهت صرفهجویی انجام دادهاند، البته موضوع کمآبی در رسانهها نیز انعکاس مناسبی نیافت و این موضوع نیز باعث شد تا مردم چندان احساس خطر نکنند. این موضوع و مشکل نیازمند اصلاح الگوی مصرف است و در زمینه کشاورزی و صنعت باید الگوی مصرف تغییرات اساسی پیدا کند. در حال حاضر صنایع مختلف در جهان به سمتی رفتهاند که با مصرف کمتر آب تولید میکنند، اما اینگونه شیوهها هنوز در ایران جا نیفتاده و عملی نشده است. اگر این روال ادامه داشته باشد، تابستان سال آینده یک شگفتزدگی بزرگ درخصوص کمآبی خواهیم داشت.فکر میکنید چرا در این سالها اقدامی جدی از سوی هیچ دولتی برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است؟
این موضوع هم هزینه دارد و هم زمانبر است و به همین دلیل دولتها کمتر مایل به این هستند که این شیوهها را بهکار بگیرند.برخی بر این باورند که عمده مصرف آب در بخش صنعتی و کشاورزی انجام میشود و آب شرب با حدود ٧درصد از مصرف در کشور تأثیر چندانی در کمبود آب ندارد. نظر شما دراینباره چیست؟
البته این موضوع زیاد شنیده میشود و برخی بر این باور هستند، اما نکته مهم این است آبی که مورد مصرف شهری قرار میگیرد بهترین آب است و با صرف هزینه به مرحله شرب رسیده اما آب مورد مصرف کشاورزی اینگونه نیست.فکر میکنید چه راهکاری برای رفع این مشکل باید اتخاذ شود؟
راهکاری که در این خصوص به نظر میرسد این است که سراغ بازیافت آب برویم. در بسیاری از کشورها به سمت بازیافت آب از کارخانجات و صنایع رفتهاند. باید این سیستم در ایران راهاندازی شود تا بتوانیم با آب بازیافتی و برگشت آن به چرخه تولید مجدد از آن استفاده کنیم. این موضوع علاوه بر رفع مشکل کمبود آب باعث ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.اقتصاد ایران در حال حاضر چه مزیتهایی برای سرمایهگذار خارجی دارد؟
موضوع سرمایهگذاری خارجی و جذب آن بحثی نیست که به راحتی انجام شود و زیرساختهای مختلفی دارد. یکی از مهمترین بسترهای لازم برای این کار تعامل گسترده با جهان و روابط بینالمللی است. در شرایطی که ما تحریم هستیم صحبت از جذب سرمایهگذاری خارجی تا حدود زیادی بیهوده است. اولین راه برای ایجاد سرمایهگذاری خارجی وجود بانک و داشتن ارتباط بانکی بینالمللی است. در حالی که بانکهای ما بهدلیل تحریم، امکان انتقال پول ندارند. این اولین مشکل در راه ایجاد ارتباط و جذب سرمایهگذاری خارجی است. با توجه به این شرایط امنیت در سرمایهگذاری وجود ندارد و در شرایطی که حتی سرمایهگذار داخلی هم با مشکل مواجه است سرمایهگذار خارجی با چه تضمینی از امنیت سرمایهگذاری وارد کشور شود.امنیت سرمایهگذاری چگونه تضمین میشود؟
امنیت سرمایهگذاری با ثبات قوانین معنی پیدا میکند. وقتی قوانین اقتصادی پیدرپی تغییر مییابد نمیتوان از امنیت سرمایهگذاری صحبت کرد. ما بانکی با مشخصه قوانین بینالمللی نداریم تا با توجه به سازوکار آن اقدام به جذب سرمایهگذاری کنیم.آیا انتقال کارخانجات بزرگ کشور از فلات مرکزی به سمت مناطق پرآب چارهای برای رفع این مشکل محسوب میشود؟اکنون دو کارخانه بزرگ صنعتی و فولادی در اصفهان داریم که با مشکل عدیده کمآبی مواجه هستند. خیلی از دشتهای فلات مرکزی ایران با مشکل بیآبی روبهرو هستند. آب کارون نیز کم شده و کارخانههای خوزستان نیز با همین مشکل دست به گریبان هستند. آب خلیجفارس نیز شور است و به درد مصارف کشاورزی یا صنعتی نمیخورد. دولت باید با استفاده از شیوههای نوین تصفیه یا شیرینسازی آب در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد. اما این روش نیز هزینهبر است و در شرایطی که دولت با مشکل جدی کمبود منابع مالی دستوپنجه نرم میکند نمیتوان انتظار چندانی در این خصوص داشت
اقتصاد ایران یک زمانی مزیتهای زیادی داشت، اما اکنون بهدلیل کمبود آب این مزیتها تغییر کرده یا به عبارت بهتر مزیتهای اقتصادی ایران از بینرفته است. پیش از این در کشاورزی یا صنایعی مانند فولاد مزیت داشتیم، اما کمآبی کشاورزی را به شدت تحتتأثیر قرار داده و صنایعی مانند فولاد را که در پروسه تولید به آب وابسته هستند با مشکلات اساسی مواجه کرده است. درواقع به دلیل کمآبی صنایعی که نیاز به آب دارند نباید داخل فلات ایران باشند و هرقدر این صنایع نزدیک به منابع آبی احداث شوند بهتر است.چرا در این خصوص هنوز احساس خطر نکردهایم؟
نه دولت از این موضوع دستپاچه شده و نه مردم اقدامی در جهت صرفهجویی انجام دادهاند، البته موضوع کمآبی در رسانهها نیز انعکاس مناسبی نیافت و این موضوع نیز باعث شد تا مردم چندان احساس خطر نکنند. این موضوع و مشکل نیازمند اصلاح الگوی مصرف است و در زمینه کشاورزی و صنعت باید الگوی مصرف تغییرات اساسی پیدا کند. در حال حاضر صنایع مختلف در جهان به سمتی رفتهاند که با مصرف کمتر آب تولید میکنند، اما اینگونه شیوهها هنوز در ایران جا نیفتاده و عملی نشده است. اگر این روال ادامه داشته باشد، تابستان سال آینده یک شگفتزدگی بزرگ درخصوص کمآبی خواهیم داشت.فکر میکنید چرا در این سالها اقدامی جدی از سوی هیچ دولتی برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است؟
این موضوع هم هزینه دارد و هم زمانبر است و به همین دلیل دولتها کمتر مایل به این هستند که این شیوهها را بهکار بگیرند.برخی بر این باورند که عمده مصرف آب در بخش صنعتی و کشاورزی انجام میشود و آب شرب با حدود ٧درصد از مصرف در کشور تأثیر چندانی در کمبود آب ندارد. نظر شما دراینباره چیست؟
البته این موضوع زیاد شنیده میشود و برخی بر این باور هستند، اما نکته مهم این است آبی که مورد مصرف شهری قرار میگیرد بهترین آب است و با صرف هزینه به مرحله شرب رسیده اما آب مورد مصرف کشاورزی اینگونه نیست.فکر میکنید چه راهکاری برای رفع این مشکل باید اتخاذ شود؟
راهکاری که در این خصوص به نظر میرسد این است که سراغ بازیافت آب برویم. در بسیاری از کشورها به سمت بازیافت آب از کارخانجات و صنایع رفتهاند. باید این سیستم در ایران راهاندازی شود تا بتوانیم با آب بازیافتی و برگشت آن به چرخه تولید مجدد از آن استفاده کنیم. این موضوع علاوه بر رفع مشکل کمبود آب باعث ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.اقتصاد ایران در حال حاضر چه مزیتهایی برای سرمایهگذار خارجی دارد؟
موضوع سرمایهگذاری خارجی و جذب آن بحثی نیست که به راحتی انجام شود و زیرساختهای مختلفی دارد. یکی از مهمترین بسترهای لازم برای این کار تعامل گسترده با جهان و روابط بینالمللی است. در شرایطی که ما تحریم هستیم صحبت از جذب سرمایهگذاری خارجی تا حدود زیادی بیهوده است. اولین راه برای ایجاد سرمایهگذاری خارجی وجود بانک و داشتن ارتباط بانکی بینالمللی است. در حالی که بانکهای ما بهدلیل تحریم، امکان انتقال پول ندارند. این اولین مشکل در راه ایجاد ارتباط و جذب سرمایهگذاری خارجی است. با توجه به این شرایط امنیت در سرمایهگذاری وجود ندارد و در شرایطی که حتی سرمایهگذار داخلی هم با مشکل مواجه است سرمایهگذار خارجی با چه تضمینی از امنیت سرمایهگذاری وارد کشور شود.امنیت سرمایهگذاری چگونه تضمین میشود؟
امنیت سرمایهگذاری با ثبات قوانین معنی پیدا میکند. وقتی قوانین اقتصادی پیدرپی تغییر مییابد نمیتوان از امنیت سرمایهگذاری صحبت کرد. ما بانکی با مشخصه قوانین بینالمللی نداریم تا با توجه به سازوکار آن اقدام به جذب سرمایهگذاری کنیم.آیا انتقال کارخانجات بزرگ کشور از فلات مرکزی به سمت مناطق پرآب چارهای برای رفع این مشکل محسوب میشود؟اکنون دو کارخانه بزرگ صنعتی و فولادی در اصفهان داریم که با مشکل عدیده کمآبی مواجه هستند. خیلی از دشتهای فلات مرکزی ایران با مشکل بیآبی روبهرو هستند. آب کارون نیز کم شده و کارخانههای خوزستان نیز با همین مشکل دست به گریبان هستند. آب خلیجفارس نیز شور است و به درد مصارف کشاورزی یا صنعتی نمیخورد. دولت باید با استفاده از شیوههای نوین تصفیه یا شیرینسازی آب در این زمینه اقدام اساسی انجام دهد. اما این روش نیز هزینهبر است و در شرایطی که دولت با مشکل جدی کمبود منابع مالی دستوپنجه نرم میکند نمیتوان انتظار چندانی در این خصوص داشت
اواخر هفته گذشته 9 فروند هواپیمای ایرباس جوان وارد ناوگان هوایی کشور شد. این هواپیماها که عمری کمتر از 15 سال دارند، حدود سه هزار صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی کشور اضافه کردند. در حال حاضر از مجموع 245 فروند هواپیمای ناوگان مسافری ایران، تنها 146 فروند فعال است.به گزارش ایسنا، ورود همزمان 9 فروند هواپیمای غربی ایرباس به تهران که پیش از این توسط یکی از ایرلاینهای داخلی خریداری شده بود، رکورد خرید و ورود یکجای هواپیما به کشور پس از انقلاب اسلامی را شکست و بدین ترتیب حدود سه هزار صندلی پروازی به ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی ایران افزوده شد.این 9 فروند هواپیما که اغلب عمری کمتر از 15 سال دارند، اواخر هفته گذشته در فرودگاههای امام خمینی(ره) و مهرآباد تهران فرود آمدند و به طور رسمی به ناوگان ایران پیوستند.چند ماهی بود که برخی رسانههای بینالمللی و ایرانی، خبر از انتقال چند فروند هواپیمای ایرباس مدل A340 سری 600 میدادند و گمانهزنیها درباره اینکه این هواپیماها متعلق به یکی از ایرلاینهای ایرانی باشد، مطرح بود. اما خبرها حاکی است که این ایرباسها در فرودگاههای امام خمینی(ره) و مهرآباد به زمین نشستهاند که به این ترتیب بزرگترین انتقال دستهجمعی هواپیماهای مسافربری به داخل کشور پس از انقلاب اسلامی در شرایطی که هنوز تحریمها علیه صنعت هواپیمایی کشورمان ادامه دارد، رخ داد.بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی، اکثریت قریب به اتفاق این ایرباسها، جوان و تازهنفس هستند و تولید آنها بین سالهای 2001 تا انتهای 2004 بوده است. البته در کنار 8 فروند ایرباس مدل 340، یک فروند هواپیمای ایرباس 321 هم خریداری شده که این پرنده نیز همزمان با 8 فروند دیگر اواخر هفته گذشته وارد ایران شد.بنا به اظهارنظر کارشناسان صنعت هوایی، با توجه به تحریمهای غرب علیه صنعت هوایی کشورمان و ارائه نکردن سوخت به هواپیماهای ایرانی در اکثر فرودگاههای اروپا، این مدل از ایرباسها این امکان را دارند تا همه مسیرهای فعلی اروپایی و آسیایی را به صورت رفت و برگشت و بدون نیاز به سوختگیری مجدد پوشش بدهند و درآمد خوبی را از این صرفهجویی به ایرلاینها منتقل کنند.
«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص ورود هواپیماهای جدید به کشور به ایران گفت: خرید هشت فروند ایرباس 340 و یک فروند ایرباس 321 در دستور کار یکی از شرکتهای بزرگ خصوصی هواپیمایی قرار داشت. خرید و انتقال این هواپیماها به مراحل پایانی رسیده و به نظر میرسد هواپیماهای خریداری شده وارد کشور شدهاند.با پیگیریهای «ایران»، سازمان هواپیمایی کشوری نیز خبر ورود هواپیماهای جدید را تأیید کرد و یکی از مقامات این سازمان به «ایران» گفت: این هواپیماها که از نوع ایرباس هستند، چند روز پیش وارد کشور شده است.به گفته این مقام مسئول، جزئیات بیشتر در خصوص خرید هواپیماهای جدید در روزهای آینده اعلام میشود.
146 فروند هواپیمای فعال
بر اساس مطالعات انجام شده، تا افق 1404 بین 400 تا 500 فروند هواپیما مورد نیاز است. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی شرکتهای تولیدکننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که اگر شرایط تغییر کرد با ایران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند؛ شرکتهای سازنده هواپیما در طول یک سال گذشته مکرراً به ایران آمدند و مذاکراتی با ایرلاینها و سازمان هواپیمایی در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران داشتند.در سال 93 تعداد 14 فروند هواپیمای جدید به کشور وارد شد که با ورود هواپیماهای جدید مسافری که از نوع ایرباس A320، A340، A310 و B737-400 است 1200 صندلی طی چندماه گذشته به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است. در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی کشور 245 فروند است که از این تعداد 146 فروند هواپیما (که شامل 22 هزار و 446 صندلی است) فعال و 99 فروند هواپیما (شامل 17 هزار و 823 صندلی) غیرفعال است.در شرایطی که گمانهزنیها برای توسعه ناوگان هوایی کشور پس از تحریم ادامه دارد، انتظار میرود در ماههای آینده تغییراتی عمده در این حوزه بوجود آید. آنطور که مقامات صنعت هواپیمایی کشور اعلام کردهاند، در حال حاضر حدود 100 هواپیما در کشور زمینگیر است که این رقم 40 درصد از هواپیماهای ایرلاینهای داخلی را شامل میشود. از این رو وزیر راه و شهرسازی چندی قبل بودجه مورد نیاز در این صنعت را چیزی حدود 15 میلیارد دلار برآورد کرد؛ بودجهای که به گفته عباس آخوندی بخشی از آن صرف امکانات فرودگاهی و فنی خواهد شد و البته بخش عمده آن باید صرف خرید هواپیماهای جدید شود.آخوندی اعلام کرده برای تأمین این اعتبارات دولت به منابع مختلفی چشم دوخته که جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها جزئی از آن است. کاهش تحریم بویژه در زمینه تأمین قطعه پس از مذاکرات ژنو باعث شده امید ورود هواپیماهای نو و خداحافظی با هواپیماهای کهنه بیش از گذشته پررنگ شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیشتر اعلام کرده بود با رفع تدریجی تحریمها شرکتهای هواپیمایی نیز به طور جدی دنبال خرید قطعات و هواپیمای جدید هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، هم گشایشی در افزایش پروازها ایجاد میشود و هم از میزان تأخیرات کاسته خواهد شد.مذاکراتی که سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 انجام گرفت، گشایشهایی در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کرد و قطعات هواپیما بهصورت محدود وارد کشور شده و موتور برخی از هواپیماها برای اورهال (تعمیر اساسی) به شرکت تولیدکننده فرستاده شد. بر اساس آمار سازمان هواپیمایی در حال حاضر در ایران حدود 146 فروند هواپیمای فعال وجود دارد که با توجه به تعداد سفرها و رقم بالای مسافران نیاز به افزایش آنها وجود دارد. از این رو در برنامهریزیهای کلان بر وجود 300 فروند هواپیما در ناوگان کشور تأکید شده است.طبق قوانین جدید، ورود هواپیماهای با عمر بالای 15 سال به ناوگان هواپیمایی کشور ممنوع شده ولی شرکتها میتوانند با خارج کردن یکی از هواپیماهای بالای 25 سال خود از ناوگان، یک هواپیمای تا سن 15 سال نیز وارد کنند. اما در دستورالعمل قبلی اجازه داده شده بود که هواپیماهایی با عمر بیش از 30 سال نیز وارد کشور شود. با این اقدامها میانگین عمر ناوگان هوایی ایران رو به کاهش گذاشته، به طوری که در سال 1393 به 20 سال رسیده است. البته با توجه به محدودیتهای اقتصادی موجود و هزینه بالایی که خرید هواپیماهای جدید دارد شرکتهای هواپیمایی برای خرید هواپیمای جدید به زمان بیشتری نیاز دارند. برای نوسازی ناوگان هوایی کشور پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به شرکتهای هوایی نیز در دستور کار قرار دارد.
«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص ورود هواپیماهای جدید به کشور به ایران گفت: خرید هشت فروند ایرباس 340 و یک فروند ایرباس 321 در دستور کار یکی از شرکتهای بزرگ خصوصی هواپیمایی قرار داشت. خرید و انتقال این هواپیماها به مراحل پایانی رسیده و به نظر میرسد هواپیماهای خریداری شده وارد کشور شدهاند.با پیگیریهای «ایران»، سازمان هواپیمایی کشوری نیز خبر ورود هواپیماهای جدید را تأیید کرد و یکی از مقامات این سازمان به «ایران» گفت: این هواپیماها که از نوع ایرباس هستند، چند روز پیش وارد کشور شده است.به گفته این مقام مسئول، جزئیات بیشتر در خصوص خرید هواپیماهای جدید در روزهای آینده اعلام میشود.
146 فروند هواپیمای فعال
بر اساس مطالعات انجام شده، تا افق 1404 بین 400 تا 500 فروند هواپیما مورد نیاز است. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی شرکتهای تولیدکننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که اگر شرایط تغییر کرد با ایران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند؛ شرکتهای سازنده هواپیما در طول یک سال گذشته مکرراً به ایران آمدند و مذاکراتی با ایرلاینها و سازمان هواپیمایی در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران داشتند.در سال 93 تعداد 14 فروند هواپیمای جدید به کشور وارد شد که با ورود هواپیماهای جدید مسافری که از نوع ایرباس A320، A340، A310 و B737-400 است 1200 صندلی طی چندماه گذشته به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است. در حال حاضر تعداد ناوگان هوایی کشور 245 فروند است که از این تعداد 146 فروند هواپیما (که شامل 22 هزار و 446 صندلی است) فعال و 99 فروند هواپیما (شامل 17 هزار و 823 صندلی) غیرفعال است.در شرایطی که گمانهزنیها برای توسعه ناوگان هوایی کشور پس از تحریم ادامه دارد، انتظار میرود در ماههای آینده تغییراتی عمده در این حوزه بوجود آید. آنطور که مقامات صنعت هواپیمایی کشور اعلام کردهاند، در حال حاضر حدود 100 هواپیما در کشور زمینگیر است که این رقم 40 درصد از هواپیماهای ایرلاینهای داخلی را شامل میشود. از این رو وزیر راه و شهرسازی چندی قبل بودجه مورد نیاز در این صنعت را چیزی حدود 15 میلیارد دلار برآورد کرد؛ بودجهای که به گفته عباس آخوندی بخشی از آن صرف امکانات فرودگاهی و فنی خواهد شد و البته بخش عمده آن باید صرف خرید هواپیماهای جدید شود.آخوندی اعلام کرده برای تأمین این اعتبارات دولت به منابع مختلفی چشم دوخته که جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی و خارجی تنها جزئی از آن است. کاهش تحریم بویژه در زمینه تأمین قطعه پس از مذاکرات ژنو باعث شده امید ورود هواپیماهای نو و خداحافظی با هواپیماهای کهنه بیش از گذشته پررنگ شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پیشتر اعلام کرده بود با رفع تدریجی تحریمها شرکتهای هواپیمایی نیز به طور جدی دنبال خرید قطعات و هواپیمای جدید هستند که اگر این اتفاق رخ دهد، هم گشایشی در افزایش پروازها ایجاد میشود و هم از میزان تأخیرات کاسته خواهد شد.مذاکراتی که سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 انجام گرفت، گشایشهایی در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کرد و قطعات هواپیما بهصورت محدود وارد کشور شده و موتور برخی از هواپیماها برای اورهال (تعمیر اساسی) به شرکت تولیدکننده فرستاده شد. بر اساس آمار سازمان هواپیمایی در حال حاضر در ایران حدود 146 فروند هواپیمای فعال وجود دارد که با توجه به تعداد سفرها و رقم بالای مسافران نیاز به افزایش آنها وجود دارد. از این رو در برنامهریزیهای کلان بر وجود 300 فروند هواپیما در ناوگان کشور تأکید شده است.طبق قوانین جدید، ورود هواپیماهای با عمر بالای 15 سال به ناوگان هواپیمایی کشور ممنوع شده ولی شرکتها میتوانند با خارج کردن یکی از هواپیماهای بالای 25 سال خود از ناوگان، یک هواپیمای تا سن 15 سال نیز وارد کنند. اما در دستورالعمل قبلی اجازه داده شده بود که هواپیماهایی با عمر بیش از 30 سال نیز وارد کشور شود. با این اقدامها میانگین عمر ناوگان هوایی ایران رو به کاهش گذاشته، به طوری که در سال 1393 به 20 سال رسیده است. البته با توجه به محدودیتهای اقتصادی موجود و هزینه بالایی که خرید هواپیماهای جدید دارد شرکتهای هواپیمایی برای خرید هواپیمای جدید به زمان بیشتری نیاز دارند. برای نوسازی ناوگان هوایی کشور پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به شرکتهای هوایی نیز در دستور کار قرار دارد.