گزیده خبرهای 24
اردیبهشت – 94
سخنگوی فراکسیون ورزش با تاکید بر اینکه
واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به ایران خودرو و سایپا باعث بالا رفتن قیمت
خودرو میشود، گفت که این اتفاق در کنار سنگ اندازی برای واگذاری این دو تیم به
بخش خصوصی نشان میدهد که دولت از این واگذاری ترس دارد.هادی حسینی در گفتوگو با ایسنا در
واکنش به انتشار اخباری در خصوص واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به شرکتهای
خودروسازی سایپا و ایران خودرو به آیهای از سوره اعراف اشاره کرد و گفت که در این
آیه خداوند برای امتحان قومی آنها را از ماهیگیری در روزهای شنبه منع کرد، اما
این قوم چشمه نهری درست کردند و ماهیان را به آن نهر هدایت کرده و در روز یکشنبه
ماهیگیری میکردند. این واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو شرکت خودروسازی شبیه
همین آیه است؛ ما میخواهیم این دو تیم را به بخش خصوصی واگذار کنیم نه اینکه دولت
و ملت جورشان را بکشند.وی با تاکید بر اینکه واگذاری این دو
تیم به سایپا و ایران خودرو باعث گرانی خودرو در سالهای آینده میشود، گفت: این
کار یعنی هر سال عدهای فوتبال بازی کنند و پولش را از ملت از طریق پایین آمدن
کیفیت خودرو و بالارفتن قیمت بپردازند که اصلا درست نیست.سخنگوی فراکسیون ورزش با بیان اینکه
شنیده شده وزیر ورزش به این دو شرکت خودروسازی برای خرید این دو تیم فشار وارد میکند،
افزود: وزیر آدم عاقلی است که بازیگوش نیست و پیرمردی است که بازیهایش را کنار
گذاشته است. اگر شایعات درست باشد کار درستی انجام نمیشود. خارج از عقل و منطق
است که خودروسازان درگیر بحرانهای مالی بخواهند این دو تیم را بخرند.حسینی با
بیان اینکه هزینه این دو تیم سالی 90 تا 100 میلیارد تومان است گفت: این دو شرکت
خودروساز از کجا میخواهند هزینهها را تامین کنند؟ چارهای ندارند که با کاهش
کیفیت خودرو قیمت خودرو را افزایش دهند و در نهایت پولش را از ملت بگیرند.وی افزود:
طبق اصل سوم قانون اساسی همگان باید از امکانات کشور استفاده کنند بنابراین اگر
قرار باشد این دو تیم به سایپا و ایران خودرو واگذار شود بدان معناست که این دو
باشگاه از منابع دولتی استفاده میکنند و بقیه انگار باید بمیرند.نماینده
مردم قائمشهر با تاکید بر اینکه باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم گفت: باید دو تیم
استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شود و اینکه این دو تیم نتایج خوبی به دست
نیاورند نشان میدهد که دولت تیمدار خوبی نیست.وی افزود: تعجب از این است که وزارتخانههای
اقتصاد و ورزش چه اصراری دارند که این دو تیم را دولتی نگه دارند؛ انگار آنها
برای واگذاری می ترسند. واگذاری مقداری جرأت میخواهد.
مدیر مرکز کنترل راه های اداره کل حمل و
نقل و پایانه های استان البرز اعلام کرد: آزاد راه کرج - قزوین و جاده چالوس
پرترافیک است.علی شادفر روز پنج شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: لاین شمالی
آزادراه کرج- قزوین درمحدوده پل حسین آباد تا پل حصارک کرج ترافیک سنگین است.وی ادامه
داد: همچنین ترافیک در جاده کرج - چالوس در محدوده پل بیلقان سنگین است و تردد با
کندی انجام می شود.شادفر گفت: حجم ترافیک در این محورها از
ساعت هفت صبح امروز افزایش یافته است .وی از رانندگان خواست با رعایت قوانین
راهنمایی و رانندگی از انجام حرکات خطرساز خودداری کنند.استان البرز دارای یکهزارو500 کیلومتر
آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی است که محورهای ارتباطی این استان از جاده
های پرترافیک ایران محسوب می شوند.بر اساس اعلام مسوولان همچنین قرار است
جاده چالوس از روز شنبه 26 اردیبهشت ماه به سمت کرج یکطرفه شود.
روزنامه شهروندی یادداشت روز خود نوشت:
دست تقدير روزگار؛ برخي از مواقع چنان اتفاقات عجيب و غريب را در كنار يكديگر قرار
ميدهد، كه بيننده تعجب ميكند. گويي كه اين اتفاقات واقعي نيست و ساخته و پرداخته
ذهن اسطورهسازان است. مثل داستان حضرت يوسف كه چگونه به دست برادران در چاه ميافتد
و سپس نجات يافته و به بردگي فروخته ميشود و در ادامه سر از قصر فرعون درآورده و
به زندان ميافتد و در نهايت جانشين حاكم مصر ميشود و برادرانش پيش پاي او به
كرنش ميافتند. مواردي مشابه در اساطير يوناني و ايراني هم ميبينيم. ولي اينكه در
دنياي واقعي امروز رويدادهاي عجيبي رخ دهد، اگر چه بايد از آن تعجب کرد ولی از آن
درس هم باید گرفت.قضيه
از اين قرار است كه در سال ١٣٨٤ دولتي بر سر كار آمد كه شعار محوري آن عدالت
اجتماعي، نفي اشرافيگري، مبارزه با فساد و آوردن پول نفت روي سفره مردم بود. تأكيد
میشود كه كسي از انگيزههاي واقعي آنان در بیان این شعارها مطلع نيست و لذا اصل
را بر صحت گذاشته و ميپذيريم كه اين شعارها صادقانه و از روي اعتقاد داده شده
باشد، ولي مسأله سياست منحصر به صداقت داشتن در عقيده نيست، بلكه اجراي يك شعار و
برنامه، هدف اصلي هر سیاستمداری است و ارزيابي سياستمداران بايد از اين منظر صورت
گيرد. آن
دولت با این شعارها روزگار مردم را سپری میکرد، تا آنكه دست تقدیر که بیارتباط
با عملکرد همانان نبود، چالشي عميق و تاحدي خطرناك ميان ايران و غرب به وجود آورد
كه در نتيجه ايران از دو جهت مهم دچار تحريم شد. البته جهتهاي ديگري هم وجود
داشت، ولي فقط به اين دو مورد اشاره ميشود. يكی از حيث فروش نفت، و ديگر از حيث
دسترسي به منابع ارزي حاصل از مبادلات خارجي و فروش نفت. بنابراين دولت ايران از
يك سو با كاهش شديد درآمدهاي نفتي مواجه شد، به طوري كه صادرات آن به كمتر از نصف
كاهش يافت و از سوي ديگر، ارزهاي به دست آمده نيز چندان در دسترس نبوده تا به كار
كشور و آباداني آن آيد. بنابراين حتي اگر كسي
شعارهاي فوق را هم نداده بود، بايد در مصرف منابع ارزي كشور نهايت احتياط را ميكرد.
چرا كه در همين زمان و به دليل پيشگفته مشكلات متعددي براي تأمين كالاهاي ضروري
كشور ايجاد شده بود، ازجمله واردات و تأمين داروهاي خاص مثل داروهای سرطانيها با
وقفه بدي مواجه شد كه بيماران به آن دسترسي نداشتند، و اگر هم بود با کیفیت پایین
و بسيار گران تهيه ميشد. مجموع اين وضعيت موجب شد كه قيمت دلار در فاصله بسيار
كوتاهي ٣ برابر شود و به بيش از ٣ هزار تومان برسد. وضعيت بنزين و كمبود آن را هم
فراموش نكنيد.خب حالا همه اين شرايط و آن شعارها را در نظر بگيريد، يك
باره متوجه ميشويم كه تعداد پورشهسواران در سطح شهر تهران درحال افزايش شديد
است. پورشه يك اتومبيل بسيار لوكس ٨سيلندر با حدود ٣٠٠ كيلومتر سرعت كه ٤٨٠٠ سيسي
حجم آن است، از این مقطع به وفور وارد ميشود. فراموش نكنيم كه قيمت هر پورشه
پانامرا 1.55 ميليارد تومان است.ماشيني كه به ندرت در كشور ديده ميشد.
همزمان با آغاز تحريمها و كمبود دارو و كاهش درآمدهاي نفتي و مشكل شدن نقل و
انتقال ارز و كمبود بنزين و افزايش ترافيك و شعارهاي گوشخراش مبارزه با فساد و
اشرافيگري و نمايش نان و پنير خوردن مسئولين، تهاجم پورشهها به كشور آغاز ميشود،
و اگر دولت عوض نشده بود، احتمالاً در سالهاي ١٣٩٢ و ١٣٩٣، چند هزار پورشه ديگر
وارد ميشد و بعيد نبود كه شعار «هر ايراني يك پورشه» هم در جهت مبارزه با فقر و
تبعيض اقتصادي و براي تحقق عدالت اجتماعي داده ميشد. جالب است که با این شعارها
پول تأمین دارو را برای واردات پورشه و امثال آن واریز کردند که با اعتراض و
استعفای وزیر بهداشت منجر شد!! روشن است كه اين پورشهها نميتوانند در طول روز در
داخل شهر تهران با سرعتي بيش از متوسط ٥٠ كيلومتر بروند، در نتيجه طبيعي است كه
پورشهسواران روزها را استراحت كنند و شبها در خيابان داخل شهر با سرعت بالاي ٢٠٠
كيلومتر برانند تا بلكه بخشي از كاركرد اين خودروي لوكس تأمين شود.حال ميتوان
پرسيد كدام دست تقدير است كه تا اين حد موضوعات متناقض را در كنار يكديگر قرار
داده و مثل يك تابلوي نقاشي آن را كشيده و براي درسآموزي ما. شايد با ديدن آن
متنبه شويم و از يك سوراخ چند بار گزيده نشويم. یادمان باشد که همیشه سياستمداران
را به عملكردشان ارزيابي كنيم و نه به گفتارشان.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 18.9 و بالاتر از متوسط کشوری است.به گزارش
ایسنا کورش پرند در دیدار از مرکز فنی و حرفه ای شهید چمران سامان، با اشاره به
وضعیت اشتغال کشور و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان افزود: این در حالی است که معضل
بیکاری برای فارغ التحصیلان 15 تا 24 بالاتر است.وی همچنین به اهداف سفر خود به چهارمحال
و بختیاری اشاره و خاطرنشان کرد: توانمندسازی و ارائه مهارت آموزشی به روستاییان و
عشایر مناطق محروم استان با تاکید بر اشتغال پایدار نخستین هدف از سفر به این
استان است.پرند توانمندسازی و ارائه مهارت آموزشی به حوزه روستایی،
کشاورزی و گردشگری چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و از اجرای این طرح در هشت
فاز با محوریت نیازسنجی آموزش و اشتغال و بهره وری نیروی انسانی، خبرداد.وی توسعه
کسب و کار کوچک، متوسط و مشاغل خرد خانگی را دومین پیشنهاد خود و از برنامههای
اولویتدار با توجه بازدید اولیه از سامان عنوان کرد و گفت: این طرح روش جدیدی است
که نیازمند آموزش تولید و بازاریابی است.رییس سازمان فنی و حرفهای کشور
اظهارکرد: چنانچه استاندار قبول کند بر اساس نیازسنجی 10 تا 12 کارآفرین برای
آموزش به این استان سفر می کنند.پرند با بیان اینکه توانمندسازی
دانشجویان فارغ التحصیل یکی از مشکلات مهم کنونی کشور است، توانمندسازی آنان را
سومین پیشنهاد خود برای رفع این مشکل عنوان و تصریح کرد: با اجرای طرح توانمندسازی
بسیاری از مشکلات فارغ التحصیلان که نمیتوانند وارد بازار کار شوند حل میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
جزییات اجرای طرح خط سفید از روز یکشنبه را تشریح کرد.سیدجعفر تشکریهاشمی در گفتوگو با
ایسنا، با اعلام خبر آغاز طرح خط سفید از روز یکشنبه گفت: مدیریت شهری انجام
کارهای زیرساختی را برعهده دارد و اجرا برعهده پلیس راهور تهران بزرگ گذاشته شده
است.وی با بیان اینکه برخورد میدانی برعهده پلیس خواهد بود،
گفت: پلیس برخورد با تخلفات مربوط به خط سفید را در مناطقی که زیرساختهای اجرای
طرح آماده شده انجام خواهد داد.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
با بیان اینکه نمود اجرای این طرح در محدوده مرکزی شهر با توجه به انبوه تردد
خودروها محسوستر خواهد بود، گفت: این طرح به صورت سراسری و در مناطقی که زیرساختهای
آن تکمیل شده است، اجرایی خواهد شد و بدیهی است که پس از تکمیل زیرساختهای اجرای
این طرح در تمامی مناطق، به صورت سراسری در کل پایتخت اجرا خواهد شد.
زمینلرزهای به بزرگی 4.4 ریشتر بامداد
امروز (پنجشنبه 24 اردیبهشتماه) کهنوج در جنوب استان کرمان را لرزاند.به گزارش
ایسنا، منطقهی کویر و به نقل از مرکز لرزهنگاری کشور، این زمینلرزه ساعت 57
دقیقه و 21 ثانیه به ثبت رسید.طول جغرافیایی 57.67 و عرض جغرافیایی 27.98 از دیگر
مشخصات این زمینلرزه است.از خسارتهای احتمالی این زمینلرزه
تاکنون گزارشی دریافت نشده است.