پلیس: طرح
ترافیک شکست خورده است 14 تیر -94
دررژیم وارونه ی ولایت فقیه شکست خورده
و به بن بست رسیده چه طرحی از قبیل جنگ افروزی واقدامات تروریستی برون مرزی و
مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر ومعتادین وبی حجابی و شبیخون فرهنگی و سرکوب و
سانسور نهادینه شده ی 37 ساله مواجه با شکست نبوده است که قرار است طرح ترافیک
شکست نخورد؟ جالب اینجاست که درا ینم ورد پلیس اعتراف آشکار به شکست کرده است.
مدتی است
که شهرداری تهران از طرح جدیدی خبر میدهد و بناست بر اساس این طرح که به اختصار
«ال.ای.زد» (LEZ) نامیده میشود، مجوز ورود خودروها به محدودههای
ترافیکی بر اساس میزان آلایندگیشان صادر شود؛ طرحی که گرچه ممکن است موفق تر از
طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به نظر برسد اما دارای یکسری معایب و اشکالات نیز هست
که در حالت خوشبینانه زیرساختهای اجرای آن فعلا در پایتخت وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، در
این شرایط گرچه مدیران شهرداری با اطمینان از اجرایی شدن این طرح خبر میدهند، اما
تاکنون پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی دیگر از متولیان اجرای چنین طرحی
اظهار نظر صریحی در این خصوص مطرح نکرده بود که سرانجام پلیس راهور ناجا موضع خود در
این خصوص را اعلام کرد و سرهنگ علیرضا جهانگیری، رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا
آن را تشریح کرد.
جهانگیری اجرای طرحهایی نظیر ال.ای.زد
را کافی نمیداند و معتقد است که باید پایتخت را نجات داد. او با اشاره به تقسیم
بندی خودروها به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز میگوید: «احساس میکنم این طرح
نیازمند مطالعه است و در حال حاضر نیز در مرحله اجرا قرار ندارد. نباید تصور کنیم
که با اجرای این طرح تمام محدودهها از بین میرود بلکه باز هم یک سری محدودیت
برای خودروها وجود دارد و اتفاقا محدودیت نیز بیشتر است.»
رییس پلیس ترافیک شهری ناجا همچنین اظهار میکند: «با توجه به اینکه پلاک خودرو به نام افراد ثبت شده امکان اینکه میزان آلایندگی آنها از طریق پلاک تشخیص داده شود سخت است و به همین دلیل نیازمند یک برنامهریزی و نرمافزار در این خصوص خواهیم بود، و به همین دلیل است که در حال حاضر امکان شناسایی میزان آلایندگی خودروها از روی پلاک نیز وجود ندارد و باید از یک سری پارامترهای دیگر برای اینکار استفاده کرد که این اقدام نیازمند کار کارشناسی و برنامه نویسی برای دوربینهاست.»
به گفته او در این طرح برای موتور سیکلتها نیز هیچ برنامهریزی و اقدام مناسبی صورت نگرفته و تنها خودروها با محدودیت روبه رو خواهند شد در حالی که بسیاری از موتور سیکلتها آلایندگی به مراتب بالاتر از یک خودرو دارند.
جهانگیری موضوعی مهم تر از اجرای طرح ال.ای.زد را نیز مطرح می کند و میگوید: «زمانی که محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد در پایتخت اعمال شد، هدف کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و نیز تراکم وسایل نقلیه در هسته مرکزی پایتخت بود، اما این طرح عملا شکست خورد چرا که نمیشود، تمام ادارات و زیر مجموعههای سه قوه، مجهز ترین بیمارستانها و آزمایشگاهها، مراکز خرید و ... را در هسته مرکزی پایتخت بسازیم و بعد توقع داشته باشیم که کسی وارد این محدوده نشود و تراکم کم باشد. با این شرایط تنها یک منبع درآمد ایجاد خواهد شد که خودروها مجوز ورود به این محدوده را خریداری کرده و مجاز به ورود به این محدوده شوند».
رییس پلیس ترافیک شهری ادامه میدهد: «پس به نظر من بهتر است به فکر تمرکز زدایی از مرکز پایتخت و هسته مرکزی آن که امروزه به نام محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شناخته میشود، باشیم. باید جهات حرکت ترافیک را بر عکس کنیم و به جای اینکه هر روز شاهد سرریز جمعیت از حاشیه شهر به هسته مرکزی باشیم این جهت را معکوس کنیم و هسته مرکزی پایتخت تغییر کاربری داده و از اداری و تجاری و دولتی به مسکونی بدل شود.»
جهانگیری البته در میان سخنانش چندین بار تاکید می کند که این راه حلها یک شبه و مقطعی نیست و حداقل بین 10 تا 15 سال زمان احتیاج دارد.
رییس پلیس ترافیک شهری ناجا همچنین اظهار میکند: «با توجه به اینکه پلاک خودرو به نام افراد ثبت شده امکان اینکه میزان آلایندگی آنها از طریق پلاک تشخیص داده شود سخت است و به همین دلیل نیازمند یک برنامهریزی و نرمافزار در این خصوص خواهیم بود، و به همین دلیل است که در حال حاضر امکان شناسایی میزان آلایندگی خودروها از روی پلاک نیز وجود ندارد و باید از یک سری پارامترهای دیگر برای اینکار استفاده کرد که این اقدام نیازمند کار کارشناسی و برنامه نویسی برای دوربینهاست.»
به گفته او در این طرح برای موتور سیکلتها نیز هیچ برنامهریزی و اقدام مناسبی صورت نگرفته و تنها خودروها با محدودیت روبه رو خواهند شد در حالی که بسیاری از موتور سیکلتها آلایندگی به مراتب بالاتر از یک خودرو دارند.
جهانگیری موضوعی مهم تر از اجرای طرح ال.ای.زد را نیز مطرح می کند و میگوید: «زمانی که محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد در پایتخت اعمال شد، هدف کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و نیز تراکم وسایل نقلیه در هسته مرکزی پایتخت بود، اما این طرح عملا شکست خورد چرا که نمیشود، تمام ادارات و زیر مجموعههای سه قوه، مجهز ترین بیمارستانها و آزمایشگاهها، مراکز خرید و ... را در هسته مرکزی پایتخت بسازیم و بعد توقع داشته باشیم که کسی وارد این محدوده نشود و تراکم کم باشد. با این شرایط تنها یک منبع درآمد ایجاد خواهد شد که خودروها مجوز ورود به این محدوده را خریداری کرده و مجاز به ورود به این محدوده شوند».
رییس پلیس ترافیک شهری ادامه میدهد: «پس به نظر من بهتر است به فکر تمرکز زدایی از مرکز پایتخت و هسته مرکزی آن که امروزه به نام محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شناخته میشود، باشیم. باید جهات حرکت ترافیک را بر عکس کنیم و به جای اینکه هر روز شاهد سرریز جمعیت از حاشیه شهر به هسته مرکزی باشیم این جهت را معکوس کنیم و هسته مرکزی پایتخت تغییر کاربری داده و از اداری و تجاری و دولتی به مسکونی بدل شود.»
جهانگیری البته در میان سخنانش چندین بار تاکید می کند که این راه حلها یک شبه و مقطعی نیست و حداقل بین 10 تا 15 سال زمان احتیاج دارد.