گزیده خبرهای 15 شهریور 94 قسمت -4

گزیده خبرهای 15 شهریور 94 قسمت -4
    تلفات جاده اي در آذربايجان شرقي
    تبريز- فارس: رئيس پليس راه آذربايجان شرقي گفت: طي 3 روز گذشته شاهد وقوع 4 فقره تصادف برون شهري در استان و مرگ 6 نفر و مصدوميت 3 نفر بوديم.    جواد ناموران افزود: در پي برخورد يک دستگاه پژو 206 با يک دستگاه موتورسيکلت در ورودي شهر مرند، راکب موتورسيکلت که مردي 60 ساله بود مصدوم و هنگام انتقال به بيمارستان فوت شد.    وي ادامه داد: يک دستگاه پرايد که به رانندگي فردي 29 ساله از طرف روستاي قره چال شهرستان ملکان، به طرف آزادراه مياندوآب- ملکان در حال حرکت بوده در اثر برخورد به تير برق و افتادن آن بر روي خودرو فوت کرد.    ناموران تصريح کرد: در جاده اصلي اهر- تبريز نرسيده به سه راهي «گويجه بل» يک دستگاه خودرو سمند به دليل بارش باران و لغزندگي جاده، منحرف و دچار خسارت شد و يک دستگاه خودرو امداد نيسان براي امدادرساني در محل حاضر شده و در حين بستن خودرو سمند به نيسان يک دستگاه خودرو پژو روا با سمند برخورد کرد و اين تصادف منجر به فوت راننده نيسان و راننده سمند و مصدوميت راننده و سرنشين روا شد.    رئيس پليس راه استان افزود: يک دستگاه خودرو پيکان وانت به علت ترکيدگي لاستيک واژگون شده و در اثر اين سانحه، راننده و سرنشين مصدوم شدند که راننده خودرو به علت شدت جراحات وارده در بيمارستان درگذشت.  
    خبر ويژه 
هشدار هاشمي به دولت مهار نشدن نقدينگي فاجعه است
هاشمي رفسنجاني هشدار داد دولت اگر نقدينگي 830 هزار ميلياردي را مهار نکند، باعث تورم و رکود و فلاکت خواهد شد.    ميزان نقدينگي از حدود 420 هزار ميليارد تومان در سال 1392 به بيش از 830 هزار ميليارد تومان رسيده و اين در حالي است که دولت يازدهم مدعي بود حجم نقدينگي در دولت سابق از جمله به خاطر طرح مسکن مهر بوده است.    به همين دليل هم بخشي از پروژه مسکن مهر به تاخير افتاد و اين در حالي بود که مسکن مهر ده ها هزار شغل ايجاد مي کرد.    هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مرکزي حزب اعتدال و توسعه که شماري از دولتمردان در آن عضويت دارند، گفت: ما امروز بيشترين نقدينگي را در تاريخ ايران داريم. دولت بايد از اين نقدينگي که در حدود 830 هزار ميليارد تومان است در راستاي رونق توليد و کسب و کار، احيا مجدد کارخانه ها و کارگاه هاي توليدي استفاده کند.    وي با اشاره به اينکه حداقل 80 درصد اين نقدينگي در بانک ها است، گفت: بايد دولت با تدبير و برنامه اين نقدينگي را مهار کند در غير اينصورت باعث تورم و رکود مي شود و حاصل اين دو چيزي جز فلاکت نيست.    هاشمي افزود: بايد در اين زمينه فکر اساسي شود، چرا که 10 ميليون بيکار داريم که براي جامعه فاجعه است و زمينه ساز آسيب هاي اجتماعي فراواني است.    محمدباقر نوبخت، واعظي، مرتضي بانک، اکبر ترکان و سلطاني فر از جمله دولتمرداني هستند که در حزب اعتدال و توسعه عضويت دارند. اين حزب همانند کارگزاران که حزب هاشمي به شمار مي رود، حزب روحاني محسوب مي گردد. 
    خبر ويژه 
راه نفوذ دشمن را با اين حرف ها مي خواهيد ببنديد؟!
آيا روحاني مي خواهد نظر صريح حضرت امام درباره نهضت آزادي را انکار کند که مجلس اول را به واسطه حضور آنها بهترين مجلس مي خواند؟!    روزنامه رسالت با نقد سخنان روحاني نوشت: رئيس جمهور چندي پيش در نشست مشترک هيئت دولت با استانداران سراسر کشور از مجلس اول به عنوان بهترين مجلس تاريخ ايران ياد کرد و گفت: «مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامي که در آن زمان حتي شوراي نگهبان نيز وجود نداشت و همه، حتي گروهک هاي مخرب در آن حضور داشتند بهترين مجلس تاريخ اين کشور نبود؟»    بيان رئيس جمهور آنقدر حزب کارگزاران را به وجد آورده که نايب رئيس کميته سياسي اين حزب طي تحليلي در نشريه صدا نوشت: «در شرايطي که اکثريت اصلاح طلبان در بهترين شرايط، بازآفريني مجلس پنجم را آرزو مي کنند و اقليت آنان در خيال انگيزترين موقعيت حتي جسارت بيان کردن روياي احياي مجلس ششم را ندارند، رئيس جمهور فراتر از اصلاح طلبان راهبرد بازگشت به مجلس اول را پيش کشيده است.»    رسالت با بيان اينکه «آيا در انتخاباتي که منافقين، نهضت آزادي و گروه هاي محارب در فهرست نامزدهاي معرفي شده باشند، مي شود آن را يک انتخابات سالم ناميد؟» مي نويسد: در مجلس اول، شوراي نگهبان وجود نداشت، منافقين و اعضاي نهضت آزادي و بسياري از کساني که صلاحيت نامزدي نداشتند، در فهرست نامزدها بودند و 10 نفر از کادرهاي نهضت آزادي به مجلس راه يافتند. آيا بهترين مجلس از ديدگاه رئيس جمهور آن است که حداقل 10 نفر از اعضاي نهضت آزادي به آن راه يابند؟ آيا رئيس جمهور مي خواهد نظر صريح امام خميني(ره) را در مورد اعضاي نهضت آزادي که آنان را بدتر از منافقين مي داند، انکار کند؟ آيا بهترين مجلس از نظر رئيس جمهور، مجلس اول است که امثال آقاي عطاءالله مهاجراني که اکنون پادوي راديو بي بي سي است، به آن راه يابد؟    محمدکاظم انبارلويي در اين يادداشت خاطرنشان مي کند: آيا شوراي نگهبان بايد چشم خود را ببندد تا دولت با دست خود نامحرماني نظير نهضت آزادي را به مجلس ببرد.
    
دعوت شوراي نگهبان به تماشاي انتخابات، آن هم با چشم نظارت استطلاعي، يعني برگشت به ماه هاي قبل از انتخابات مجلس اول، در حالي که بيش از 30 سال از آن ماجرا مي گذرد، قانون اساسي و نهادها و ارکان نظام مستقر هستند و قوانين دقيق و صحيحي در اين باره داريم. چرا بايد قوانين نظارتي منبعث از قانون اساسي را تعطيل کنيم و برگرديم به ماقبل انتخابات مجلس اول و اجازه دهيم منافقين و بدتر از آنان نهضت آزادي در انتخابات در فهرست نامزدهاي معرفي شده باشند؟ آيا با اين راهبرد، دولت مي خواهد پس از «برجام» جلوي نفوذ دشمنان اسلام و انقلاب را به بالاترين نهاد تصميم گير نظام - که امام فرمود در راس امور است - بگيرد؟    رسالت ادامه مي دهد: به چه دليل بايد گروهک هاي مخرب را به مجلس راه دهيم؟ آيا حضور ضدانقلاب در مجلس آنها را آرام کرد يا تيغ از نيام کينه به اسلام برکشيدند و 17 هزار شهيد ترور را روي دست نظام و انقلاب گذاشتند؟ آيا حضور بدتر از منافقين در مجلس مانع شد که حادثه تلخ انفجار حزب جمهوري اسلامي و به شهادت رساندن 72 تن از ياران انقلاب که شمار زيادي از آنها همين نمايندگان مجلس بودند، به وجود نيايد؟ آيا حضور بزرگان نهضت آزادي در مجلس مانع شد که رئيس جمهور و نخست وزير کشور در يک روز در آتشي که همين بدتر از منافقين افروخته بودند، نسوزند و شهيد نشوند؟    يادآور مي شود حضرت امام به اعتبار واقعيت هاي تاريخي، گروهک نهضت آزادي را پدران معنوي سازمان تروريستي منافقين توصيف کردند.
خبر ويژه 
مقام آمريكايي: برجام هسته اي بهانه است هدف، فشار و تغيير ايران است
يک مقام آمريکايي مي گويد: خاورميانه به طرحي 10 ساله و از جمله فشار به ايران نياز دارد و توافق هسته اي مي تواند مسير اين فشار را فراهم کند.    به گزارش المانيتور در حال حاضر که همه توجهات بين المللي به روند اجرايي شدن توافق هسته اي با ايران معطوف شده است، تلاش ها و توافق هاي ديپلماتيک بسيار بيشتري براي برقراري ثبات در خاورميانه ]غرب آسيا[ نياز است.    المانيتور مي افزايد: تحليل گران سياست راهبردي در وزارت امور خارجه آمريکا اين روزها در حال بررسي راه هاي تصويب توافق ايران در کنگره با هدف برقراري ثبات در منطقه خاورميانه هستند. يکي از مقامات بلند پايه وزارت امور خارجه آمريکا - که در برنامه ريزي سياست گذاري ها در امور خاورميانه مشارکت دارد- در گفت وگو با المانيتور اعلام کرد دولت آمريکا قصد دارد از توافق ايران براي اتخاذ سياست هايي در ارتباط با موضوعات منطقه اي استفاده کند. او گفت: «ما قصد داريم بر ايراني ها فشار وارد کنيم تا آنها روند افزايش آشوب ها در منطقه را از طريق کمک به حزب الله و حماس متوقف کنند.»    وي همچنين گفت: « به موازات اين اقدام، همکاري هاي خود را با کشورهاي عمل گراي سني يعني مصر، عربستان سعودي و شايد ديگر کشورهاي حوزه خليج (فارس)- و اردن تقويت خواهد کرد. توافق هسته اي ايران دست کم براي ده سال اجرايي خواهد شد، طي اين دوره زماني بايد ثبات در خاورميانه برقرار و راه حل ايجاد دو کشور(اسرائيل و فلسطين) اجرايي شود
    
المانيتور مي نويسد: چنين طرح صلح ده ساله اي بايد همه واقعيت هاي مربوطه را مدنظر قرار دهد و در درازمدت سبب ايجاد خاورميانه اي با ثبات شود. در جبهه امنيتي، بايد به اسرائيل اجازه داده شود به مدت هفت سال در راستاي رود اردن در مرز با اين کشور حضور نظامي داشته باشد. همچنين در جبهه ديپلماتيک طي 7 سال بايد کشورهاي عربي روابط کامل تجاري و ديپلماتيک با اسرائيل برقرار کنند.
    
از سوي ديگر روزنامه هافينگتون پست در تحليلي آميخته با آرزو نوشت: «توافق هسته اي، ايران را از رفتارهاي بد کنوني اش باز خواهد داشت. ايران طي دهه ها نقش مخربي را در خليج فارس ايفا و از رفتارهاي خشونت آميز حکومت «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه حمايت کرده است. ايران همچنين مسئوليت حمايت مالي از سازمان هاي تروريستي مخالف اسرائيل همچون حماس و حزب الله را برعهده دارد. اين کشور در عين حال، شهروندان خود را سرکوب مي کند و سزاوار آن است که به خاطر چنين رفتاري تحت فشار و تحقيق قرار گيرد. اما خطر جنجال هاي کنوني در کنگره بر سر توافق هسته اي اين است که علت و معلول را در هم مي آميزد و مخالفان توافق مي گويند رفتارهاي ايران علت مخالفت با آن است در حالي که عکس اين مسئله صحيح است. دقيقا به خاطر رفتارهاي بد ايران است که گروه پنج به علاوه يک به دنبال توافقي قابل راستي آزمايي براي جلوگيري از دستيابي ايران به بمب هسته اي بود. ما به چنين هدفي دست يافتيم و نابودي چنين دستاوردي دردسرآفرين خواهد بود. بي ترديد، اين بهترين توافقي است که تاکنون از طريق مذاکره به دست آمده است».
    
اين روزنامه با اشاره به نظارت هاي گسترده مي افزايد: ايران براي بيش از يک دهه تحت نظر خواهد بود که براي اثبات عمل به تعهداتش لازم است. ما اکنون برنامه مشخصي را براي تعامل با شرکايمان درخصوص بررسي جاه طلبي هاي منطقه اي ايران شامل حمايت اين کشور از تروريسم و نقض حقوق بشر در اختيار داريم. پرونده هسته اي که زماني عامل اصلي نگراني عميق بود، اکنون به يک فرصت براي پرداختن به چنين رفتارهايي بدل خواهد شد. اين اميد همواره وجود داشته که اين توافق، رفتارهاي گذشته ايران را تغيير دهد.
    
هافينگتون پست نوشت: شايد فرصت جديد براي تعامل با غرب همچون دوران شوروي سابق، تغييري مثبت ايجاد کند. مطمئنا، رهبر عالي ايران تمايلي ندارد که چنين اتفاقي رخ دهد اما باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا تاييد کرده که چنين اميدي وجود دارد.
     طوفان موتورسيکلت سوار را برد
    ساري- خبرنگار کيهان: بر اثر طوفان شديد و کنده شدن ايرانيت و سقوط و برخورد آن با موتورسيکلت، راکب آن جان باخت
       عبور کاميون از روي پرايد
    ايلام- ايسنا: رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان ايلام گفت: کاميون بنز در حد فاصل خيابان شهدا تا خيام شهر ايلام از روي پرايد رد شد و موجب مرگ راننده 35 ساله آن شد.    سرهنگ نورالله خادم علت بروز اين حادثه را خستگي و خواب آلودگي راننده کاميون حامل ميلگرد اعلام و تصريح کرد: در اين حادثه کاميون بنز پس از انحراف به سمت مقابل از روي خودرو سواري پرايد عبور کرد و موجب مرگ راننده اين خودرو شد.