گزیده خبرهای 17 شهریور- 94 قسمت-6

  گزیده خبرهای 17 شهریور- 94  قسمت-6

    
اصلاح طلبان بايد ناطق را مقابل اصولگرايان قرار دهند!
يک روشنفکر اصلاح طلب، کروبي رئيس مجلس ششم را «بسيار ضعيف» توصيف کرد. زيباکلام معتقد است همان طور که هاشمي براي رياست مجلس ششم به کروبي ترجيح داشت اکنون هم امثال ناطق نوري بر عارف ترجيح دارد.    وي در روزنامه آرمان مي نويسد: هنوز هم معتقدم آقاي ناطق نوري براي سرليستي اصلاح طلبان بر آقاي عارف ارجحيت دارد. ترديدي نيست که توان آقاي ناطق بيشتر است همچنين اصلاح طلبان هيچ گاه نبايد اصولگرايان را دست کم بگيرند. اصلاح طلبان نبايد فکر کنند که اصولگرايان اجازه مي دهند آنها به راحتي پيروز انتخابات شوند.    وي ادامه مي دهد: قطعا به چهره اي توانمند و پرتجربه نياز داريم که بتواند تا حدود زيادي در برابر اصولگرايان تندرو در مجلس دهم ايستادگي داشته باشد. لذا تصور اينجانب آن است که آقاي ناطق نوري براي اين رسالت مناسب تر است. البته اين بدان معنا نيست که آقاي عارف نبايد وارد انتخابات شوند يا اينکه ايشان اصلاح طلب نيستند. اتفاقا آقاي عارف به مراتب از آقاي ناطق نوري اصلاح طلب تر است. اما ما جدا از اينکه به چنين صفاتي نياز داريم به صفات ديگري نياز داريم که بتواند در قامت رئيس مجلس دهم و در برابر اصولگرايان و نهادهاي قدرت وابسته به اصولگرايان ظاهر شود.    زيباکلام مي افزايد: در غير اين صورت داستان مجلس ششم مجددا تکرار خواهد شد و مجلسي روي کار خواهد آمد که اکثريت آن در اختيار اصلاح طلبان است اما رياست بسيار ضعيف دارد که عملانمي تواند براي اصلاحات و دموکراسي گامي بردارد. درحالي که اگر آقاي هاشمي رفسنجاني به رياست مجلس ششم مي رسيد دستاوردهاي چهارسال مجلس ششم به مراتب بيشتر از آني مي شد که در خلال سال هاي 78 تا 82 تحقق پيدا کرد.    وي خاطرنشان کرد: نکته اي ديگر که باز ممکن است به مذاق هواداران آقاي عارف خوش نيايداين است که اگر در 24 خرداد سال 92 آقاي عارف به جاي آقاي روحاني به رياست جمهوري مي رسيد بسيار بعيد بود که او بتواند دستاوردهايي که آقاي روحاني تاکنون براي کشور به ارمغان آورده را به ارمغان آورد. اين مسائل واقعيات عريان سياسي جامعه ماست وگرنه اينجانب بشخصه ترجيح مي دهم که سرليست اصلاح طلبان نلسون ماندلا، مهاتما گاندي، دکتر مصدق يا مهندس بازرگان باشد. اما اينها ايده آل و روياست.
    دولت نيازمند برنامه است نه تبليغات اقتصادي بي محتوا
آقاي روحاني بايد در دوران باقي مانده مسئوليت خود، اصلاح جدي در بدنه اقتصادي دولت انجام دهد؛ در غير اين صورت لطمه بزرگي خواهد ديد.    عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اين مطلب در مصاحبه با روزنامه ايران، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخي از بخش ها در دولت از مسئوليت نظارتي خود بشدت طفره مي روند و از نظر قاعده گذاري ها هم دغدغه بيشتر به نفع غيرمولدها است تا اينکه مسيري براي نجات اقتصاد باشد بدين جهت معتقدم آقاي روحاني در دوران باقي مانده مسئوليت خود بايد اصلاح جدي در بدنه دولت انجام دهد در غير اين صورت لطمه بزرگي خواهد خورد و در نهايت نمي تواند وعده هاي خود را عملياتي کند. به طور مشخص روي اين مسئله تاکيد مي کنم وقتي شوراي پول و اعتبار به شکل سهل انگارانه در حالي که نزديک به 30 درصد از نرخ تورم در دوره جديد نسبت به زماني که دولت را تحويل گرفتند کاهش يافت مصوبه کاهش دو درصدي نرخ بهره که مطلقا تناسبي با ميزان کاهش تورم نداشت را ابلاغ کرد. ضمن اينکه انجام انتزاعي يک اصلاح بسيار جزئي در اين حيطه در صورتي که پشتيباني هاي لازم را به صورت سيستمي و مبتني بر برنامه از ناحيه سياست هاي مالي، تجاري، صنعتي و نرخ ارز با خود همراه نداشته باشد اين يک اقدام اصلاحي بي اثر خواهد بود که کارکرد عملي آن خلاف منطق اوليه آن خواهد بود.     فرشاد مومني تصريح کرد: از رئيس جمهوري مي خواهم که يک تيم نظارتي صاحب صلاحيت، بي طرف و آگاه به مسائل را تشکيل دهد و از آنها بخواهد در مورد کاهش نرخ سود بانکي کنکاشي داشته باشند. به دنبال مصوبه شوراي پول و اعتبار بخش بزرگي از بانک ها از اجراي اين مصوبه طفره رفتند و به عنوان جبران اين سياست و در مقام دهن کجي به مصوبه شوراي پول و اعتبار از طريق شيوه هاي غيرمستقيم کاري کردند که بهاي نرخ بهره عملي اعتبارات دريافتي نسبت به قبل از اين مصوبه شوراي پول و اعتبار براي توليدکنندگان افزايش پيدا کند.
    
اين اقتصاددان معتقد است: وقتي دولت در مورد هزينه هاي توليد سهل انگاري مي کند علاوه بر اينکه توان رقابتي توليدکنندگان آسيب مي بيند بلافاصله فشار بر عامه مردم وارد مي شود همچنين با سهل انگاري در زمينه اعمال سياست هاي نظارتي هم به پرستيژ مجموعه دولت لطمه وارد شد و هم اينکه توليدکنندگان و عامه مردم دچار سرخوردگي شدند. اين امر براي هيچ کس فايده اي ندارد جز آنهايي که از طريق رانت و فساد منافع خود را جست وجو مي کنند. معتقدم نظام پايش راهبردي در حيطه مجموعه رئيس جمهوري بايد تشکيل شود تا اين قبيل مشکلات پيگيري شود. دولت نبايد تصميمي بگيرد که مشوق رانت جويان، رباخواران و غيرمولدها باشد. مسئله ديگر تجارت خارجي است که هنوز براي اصلاح آن اقدامات درخورتوجهي انجام نشده است.    مومني ادامه مي دهد: دولت بايد از بي برنامه عمل کردن بشدت پرهيز کند. نکته ديگري که بايد به آن پرداخته شود تعويق در احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي بود. در حالي که با يک نشست شوراي عالي اداري مي توانستيم سازمان مديريت و برنامه ريزي را به جايگاه قبلي خود برگردانيم چرا دولت 18 ماه صبر کرد؟ به عنوان يک ناظر بيروني که مي خواهد هم اين دولت آبرو داشته باشد و هم اينکه فشارهاي طاقت فرسايي که بر معيشت مردم وارد مي شود برطرف شود و هم توان رقابت اقتصاد ملي افزايش پيدا کند به اين نتيجه مي رسم که کساني تصور مي کنند اگر سازمان برنامه ريزي قدرتمند وجود نداشته باشد راحت تر عمل مي کنند.    مومني همچنين گفته است: يکي از مسائل خيلي اساسي که بايد به دولت گوشزد کرد اين است که از تبليغات توخالي، بدون محتوا و فاقد بنيه کارشناسي اکيدا خودداري کند متاسفانه دولت گذشته با چنين رفتارهايي باعث شد که بي اعتمادي مردم نسبت به دولت گسترش يابد. يکي از مصداق ها در اين مسئله نرخ تورم و خروج از رکود است. به هر ترتيب از دل جهت گيري هاي سياست اقتصادي دولت مطلقا نمي شود اين ميزان کاهش در تورم را توضيح داد.    وي ادامه مي دهد: اگر دولت بيش از حد روي کاهش تورم به عنوان دستاورد خود تکيه کند اين حرف مطلقا مبناي کارشناسي ندارد و بخش اعظم کاهش نرخ تورم از دل جهت گيري هاي سياستي دولت خارج نشده است.    نکته ديگر آن است که براي تورم کاهش يافته بهاي زيادي پرداخته شده است به شرحي که در گزارش هاي رسمي انعکاس پيدا کرده مقوله رکود گسترش و تعميق بيشتري پيدا کرده است و اين به معناي آن است که فشار معيشت بر عامه مردم حتي در مقايسه با دولت گذشته بيشتر شده است.
    کينه تمام نشدني فتنه گران ازحسند آيت 
    اسدالله بادامچيان از اعضاي حزب جمهوري اسلامي و از نزديکان شهيد حسن آيت در دوران مختلف مبارزات قبل از انقلاب اسلامي و دوران فعاليت وي در حزب جمهوري اسلامي در يادداشتي که در پايگاه اطلاع رساني مرکز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد، با اشاره به گزارش روزنامه اصلاح طلب شرق عليه اين شهيد نوشت: کينه اي که امثال اصحاب فتنه و نهضت آزادي ها و خطوط انحرافي با آيت داشته اند تا زماني که اين خطوط انحرافي و التقاطي باقي مانده اي داشته باشند، تمام شدني نيست .   
    مجلس بايد شجاعانه «برجام» را بررسي کند
    محمدنبي حبيبي گفت: بيانات صريح مقام معظم رهبري در ديدار با هيئت دولت و نيز اعضاي خبرگان رهبري حکايت از نوعي بدعهدي آمريکايي ها دارد. مسئولان کشور به ويژه دستگاه ديپلماسي خارجي کشور بايد اقدامات جدي در مورد «بد حرف زدن» آمريکايي ها به عمل آورند. وي با اشاره به نقش مجلس و وظايف خطير اين نهاد مردمي در تصميم گيري هاي ملي و فراملي اظهار داشت: اصول قانون اساسي به ويژه اصل 77 اجازه نمي دهد مجلس از «برجام» برکنار بماند؛ مجلس شجاعانه بايد در اين وادي وارد عمل شود.
        حمايت از مواضع صريح و شفاف رياست مجلس خبرگان
جمع کثيري از طلاب و فضلاي حوزه علميه قم طي بيانيه اي ضمن تشکر فراوان از مواضع صريح رياست محترم خبرگان، از نمايندگان ملت، بررسي دقيق و عالمانه برجام را، به دور از هرگونه گرايش سياسي خواستار شدند. در اين بيانيه آمده است: امروز طلاب و فضلاي قمي ضمن حمايت قاطع از منويات و مطالبات مقام عظماي ولايت و تقدير و تشکر فراوان از مواضع صريح رياست محترم خبرگان رهبري، حضرت آيت الله يزدي دامت افاضاته؛ بار ديگر و با صراحت بيشتر از نمايندگان ملت، بررسي دقيق و عالمانه برجام را، به دور از هرگونه گرايش سياسي، مطالبه و پاسداري از خون شهدا، دستاوردهاي انقلاب و معماري سدي آهنين در مقابل نفوذ استکبار در اين کشور را خواستاريم.    
    برپايي 48 بيمارستان صحرايي در نقاط محروم توسط سپاه
    سردار احمد عبداللهي معاون بهداشت و درمان سپاه در آيين افتتاح دومين بيمارستان صحرايي سپاه استان سمنان که با حضور جمعي از فرماندهان، مسئولين، مديران استان و شهرستان دامغان و اقشار مختلف مردم بخش اميرآباد در مسجد بقيه الله(عج) روستاي حسن آباد دامغان برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون 48 بيمارستان صحرايي در نقاط محروم و کمتر توسعه يافته روستايي استان هاي مختلف کشور برپا شده است.