گزیده خبرهای 5 مهر -95 قسمت -5

    گزیده خبرهای 5 مهر -95 قسمت -5

    
جسد خونين در داخل پتو
    همدان- خبرنگار کيهان: جانشين فرماندهي انتظامي استان همدان گفت: عصر روز جمعه گذشته، با تماس هاي مردمي، جنازه زن جوان حدود 38 ساله، در داخل پتو، نزديک ميدان رسالت شهر همدان کشف شد.    سرهنگ خرم روي افزود: ماموران پليس در بررسي هاي اوليه، متوجه ضربات متعدد چاقو بر روي صورت مقتول شدند.    وي ادامه داد: جسد زن جوان با انجام هماهنگي لازم و حضور مسئولان قضايي، پس از بررسي هاي اوليه به پزشکي قانوني انتقال يافت.
    خبر ويژه 
دفاع مضحك كاسه ليس حرفه اي از آل سعود
يک جيره بگير رژيم سعودي، فاجعه منا و جان باختن بيش از 2 هزار تن از حجاج بيت الله الحرام را عادي و طبيعي خواند.    عليرضا نوري زاده در مصاحبه با صداي آمريکا گفت: در طول سال هاي اخير آن قدر تاسيسات در مکه، منا، عرفات ايجاد شده براي اينکه جلوي چنين حوادثي گرفته شود. در ابتداي روز، سيل حاجيان براي انجام اعمال به سمت اين نقطه در منا سرازير مي شود و متاسفانه به ويژه حجاج آفريقايي براي چنين مراسمي آمادگي ندارند و اگر دقت کنيم بسياري از قربانيان هم حجاج آفريقايي و همين طور افرادي از پاکستان، بنگلادش و اين نوع کشورها هستند.    نوري زاده افزود: دولت روحاني از آن ابتدا بهبود روابط با همسايگان را در دستور کار قرار داد اما تا امروز جلوي اين گرفته شده است.    وي اضافه کرد: براي نمونه سعودي ها از ظريف براي سفر به عربستان دعوت کردند و همين طور به خود آقاي روحاني پيشنهاد دادند اما مشکل اين است که يک دولت علاقه مند است به جلو حرکت کند و روابط را بهبود بخشد ولي گروهي با سعودي ها بر سر رهبري در يک جنگ طولاني هستند.    نوري زاده افزود: جمهوري اسلامي مي داند که بازنده نبرد يمن است و اين رقابت متاسفانه باعث اين تنش ها شده و مسايلي را به وجود آورده که مردم يمن و سوريه هزينه آن را مي پردازند.    گزافه گويي هاي نوري زاده در حالي است که بنابر گزارش شاهدان عيني، کمترين امکانات و تسهيلات خدماتي در مسير منا فراهم نبوده و حجاج حتي دسترسي کافي به آب آشاميدني نداشته اند. از سوي ديگر آل سعود به عنوان پياده نظام جنگ نيابتي آمريکا و رژيم صهيونيستي، ده ها ميليارد دلار را خرج جنگ افروزي و مسلمان کشي در عراق و سوريه و يمن و بحرين و... کرده اند حال آن که عنوان خادم الحرمين را يدک مي کشند. اما در حالي که اين بودجه هاي هنگفت صرف قتل عام ده ها هزار انسان بي گناه در منطقه مي شود، همکار لانه جاسوسي سابق آمريکا طبق ماموريت به تمجيد و تبرئه جنايتکاران آل سعود مي پردازد.    پيش از اين شبکه دولتي بي بي سي هم سعي کرده بود آل سعود را از جنايت رخ داده در منا که به خاطر بستن يکي از مسيرهاي اصلي تردد صورت گرفت، تبرئه کند.
خبر ويژه 
سي ان ان: فرماندهان ايراني همكاري با آمريكا عليه داعش را به سخره گرفتند
شبکه سي ان ان گفت فرماندهان ارشد نظامي ايران، پيشنهاد همکاري با آمريکا را به سخره و استهزا گرفتند.    فردريک پليگتن ضمن تهيه گزارشي از مراسم رژه نيروهاي مسلح در تهران گفت: فرماندهان ارشد رده هاي مختلف نظامي ايران، همکاري اين کشور با آمريکا در مقابله با گروه تروريستي داعش را به سخره گرفتند. مقامات سياسي و نظامي ايران در گفت وگو با ما، آمريکا را مسبب و مسئول ايجاد گروه تروريستي داعش مي دانند.    وي در ادامه گزارش خود افزود: مقامات ارشد نظامي و رهبران سياسي ايران همچنين معتقدند کارزار حملات هوايي به سرکردگي آمريکا براي ريشه کن کردن داعش در منطقه کاملاً بي اثر بوده است. سرلشکر «حسن فيروزآبادي» رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران، درباره همکاري نظامي بين تهران و واشنگتن به CNN گفت «بايد آن را در خواب ببينيد. آمريکايي ها يکي از به وجود آورندگان گروه تروريستي داعش هستند.» سرلشکر فيروزآبادي افزود: «مقام هاي آمريکايي مزورانه دو نقش بازي مي کنند؛ در سياست و امنيت دروغ مي گويند.»    سي ان ان خاطرنشان کرد: ميانه روها در ايران اميدوارند توافق هسته اي بين ايران و قدرت هاي جهاني به عصري جديد از همکاري بين اين کشور و غرب منجر شود، اما بي اعتمادي به آمريکا در ايران، که سال هاست به عنوان شيطان بزرگ به سخره گرفته مي شود، به شدت عميق است.    دريادار پاسدار «علي فدوي» فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در اين مراسم به CNN گفت «آمريکايي ها ماهيتي کاملاً متفاوت با ما دارند. اين اختلاف ها هرگز به ما اجازه نمي دهد با يکديگر همکاري داشته باشيم.»    سردار «محمدرضا نقدي» رئيس سازمان بسيج مستضعفين نيز به خبرنگار CN N گفت که به باور وي «آمريکايي ها در توافق هسته اي حقه اي سوار کردند تا ما را فريب دهند، ما بايد بسيار مراقب باشيم.»    امير سرتيپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده نيروي زميني ارتش ايران نيز در رژه هفته دفاع مقدس در گفت وگو با CNN گفت: آمريکايي ها بايد لحن تهديدآميز خود را تغيير دهند.
خبر ويژه 
وعده هاي 100 روزه عملي نشد دولت كركره گزارش را پايين كشيد!
در حالي که دولت تدبير از نيمه عمر خود عبور کرده، وعده هاي اقتصادي به سرانجام نرسيده است.    دولت يازدهم در اوج فشارهاي اقتصادي به مردم در سال هاي 91 و 92، با شعارها و وعده هاي گوناگون اقتصادي بر سر کار آمد. وعده هاي 15 روزه، 30 روزه و 100 روزه؛ اما به تدريج که مسئولان دولت جديد زمام امور را به دست گرفتند، از اين وعده ها کوتاه آمدند و موعد تحقق آنها را طولاني تر کردند.
    
به گزارش مشرق اينک در حالي که دولت تدبير به نيمه عمر خود رسيده، و بسياري از آن وعده هاي اقتصادي که قرار بود 100 روزه محقق شوند، به سرانجام نرسيده است. اما اين فقط وعده هاي انتخاباتي دولت نيست که محقق نشده، بلکه وعده هايي که مسعود نيلي مشاور اقتصادي و از برنامه ريزان اصلي اقتصادي دولت در 2 سال اخير درباره خروج از رکود و آغاز رونق اقتصادي داده، هنوز نافرجام باقي مانده است.    در واقع، اين اقتصاددان ليبرال، وعده خروج از رکود و رونق اقتصادي کشور را هر چند ماه يک بار به چند ماه بعد موکول کرده است.    شهريور ماه سال گذشته به ناگاه بانک مرکزي از مثبت شدن رشداقتصادي کشور در بهار 93 پس از دو سال رشد منفي خبر داد و حسن روحاني نيز اعلام کرد که به مدد سياست هاي مدبرانه دولت يازدهم، اقتصاد کشور از رکود خارج شده است. رقمي که بانک مرکزي براي رشد اقتصادي بهار 93 اعلام کرد نيز دور از انتظار بود: 4/6 درصد.    به همين دليل حتي کارشناسان اقتصادي اصلاح طلب و حامي دولت نيز نسبت به اين آمار انتقاد کردند. متعاقباً مقامات دولتي براي دفاع از اين آمار واردکار شدند و پيشگام همه آنها مسعود نيلي مشاور اقتصادي روحاني بود.    او اواسط مهرماه 93 به برنامه تلويزيوني پايش آمد و به دفاع تمام قد از آمار بانک مرکزي درباره رشد 4/6 درصدي اقتصاد کشور پرداخت. در آن برنامه، نيلي در پاسخ به اين سوال که اگر اين آمار درست است چرا مردم آن را احساس نمي کنند، گفت: براي اينکه مردم خروج از رکود را احساس کنند مدتي زمان لازم است. اينک با گذشت يک سال از وعده مسعود نيلي، همچنان مردم به احساس خروج از رکود نرسيده اند، چرا که وضعيت کسادي در اکثر بازارهاي کشور نسبت به 2 سال اخير، وخيم تر هم شده است.
    
بنابراين انتظار مي رود مشاور اقتصادي دولت يازدهم پاسخ دهد که زمان موعود خروج از رکود تمامي بازارهاي کشور و احساس رونق اقتصادي کي فراخواهد رسيد؟
    
در همين حال سايت نسيم در گزارشي خاطرنشان کرد: مسئولان دولت سال گذشته هر 90 روز يکبار آمار شاخص هاي اقتصادي از جمله رشداقتصادي را اعلام مي کردند. اما اينک شش ماه از سال گذشته و شاهد سکوت دولتمردان هستيم!
    
بنابراين گزارش سال 94 در شرايطي آغاز شد، که دولت يازدهم رفتار خود را در برابر برخي از مسائل تغيير داد. در يک سال و نيم نخست فعاليت دولت تدبير و اميد يعني تا پايان سال 93 مردان اقتصادي روحاني همواره با ارائه آمار و ارقامي از وضعيت اقتصادي کشور، به دفاع از عملکرد خود مي پرداختند و بعضي از نقاط مثبت آمار اقتصادي کشور مانند مهار تورم، افزايش رتبه جهاني ايران در فضاي کسب و کار و يا رشد اقتصادي را به عملکرد خودشان نسبت مي دادند. اما سال 94 دولت روحاني اصطلاحاً آن روي خود را هم به مردم نشان داد، تا شاهد رويکردي دوگانه نسبت به آمار اقتصادي از سوي دولتمردان يازدهم باشيم.    بررسي رفتار دولت طي مدت اخير نشان مي دهد که در شش ماه گذشته مردان اقتصادي روحاني، ديگر مانند گذشته بر روي آمار اقتصادي تکيه نمي کنند نهادهاي آماري دولت هم در اين شش ماه بيشتر سعي کردند که سکوت کنند. يکي از مواردي که در سال گذشته مکرراً از سوي دولت به ويژه بانک مرکزي اعلام مي شد، ميزان رشد اقتصادي بود. بانک مرکزي در حالي اکنون باگذشت حدود شش ماه از سال در خصوص رشد اقتصادي کشور هيچ آماري را ارائه نکرده است، که سال گذشته هر سه ماه به سه ماه آمار رشد اقتصادي را اعلام مي کرد. 
به پرونده تازه‌عروسی که با ضربات متعدد چاقو جان خود را از دست داده‌ و شوهرش متهم به قتل او شده‌ است، در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شدبه گزارش شرق، مردی به نام کامران یک سال قبل به مأموران پلیس خبر داد همسرش به نام آزیتا جان خود را از دست داده و احتمالا یک حادثه باعث این مرگ شده ‌است. زمانی که مأموران به محل رسیدند، متوجه شدند قتل اتفاق افتاده ‌است، چراکه آثار اصابت ضربات متعدد چاقو روی بدن این زن مشهود و جسد غرق در خونش روی تختخواب افتاده و لباس خون‌آلود همسرش هم روی تخت بود. وقتی شوهر آزیتا مورد بازجویی قرار گرفت، مدعی شد در قتل همسرش نقشی نداشته و اصلا متوجه نبوده‌ او کشته شده است. او گفت: من اول فکر کردم زنم دچار برق‌گرفتگی شده‌ و جانش را از دست داده، اما بعد که پلیس آمد، متوجه شدم همسرم به قتل رسیده ‌استگفته‌های کامران آن‌قدر از نظر مأموران تعجب‌آور بود که او را برای بازجویی بیشتر بازداشت کردند. درحالی‌که کامران همچنان منکر همه اتفاقات بود، خانواده آزیتا به پلیس گفتند زن جوان با شوهرش اختلافات شدیدی داشت. خواهر این زن گفت: «آزیتا هشت ماه قبل ازدواج کرد و از همان زمان هم با شوهرش اختلافات شدیدی داشت او توسط شوهرش مورد ضرب‌وجرح قرار می‌گرفت و حالا ما از کامران شکایت داریم، چون فکر می‌کنیم او عامل قتل است». هرچند کامران هرگز به قتل همسرش اعتراف نکرد، اما نتوانست توضیح دهد به چه دلیلی لباس‌های خونی او روی تخت بود و وقتی همسرش را غرق در خون روی تخت دید درحالی‌که سر از تنش تقریبا جدا شده‌، بود فکر کرد او دچار برق‌گرفتگی شده‌ است. با توجه به شکایت اولیای‌دم و سایر قراین موجود، کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه دو دادگاه کیفری استان تهران فرستاده ‌شدروز گذشته در جلسه رسیدگی به این پرونده بعد از اینکه نماینده دادستان کیفرخواست را خواند، با توجه به مدارک موجود در پرونده، درخواست صدور حکم قانونی با توجه به خواسته اولیای‌دم کرد. سپس خواهران و برادران مقتول به‌عنوان ولی‌دم در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم قصاص شدند و تأکید کردند چون کامران فرزند طلاق بوده و کاستی‌های روانی زیادی داشت خواهرشان را اذیت می‌کرد. درادامه متهم در جایگاه حاضر شد. او اتهام را رد کرد و گفت: من زنم را دوست داشتم و قتل کار من نبود و نمی‌دانم چرا و توسط چه کسی این اتفاق افتاده‌ است. کسی که زنم را کشته لباس من را از کمد برداشته و روی تخت انداخته است. من درباره قتل همسرم حرفی برای گفتن ندارم و فقط می‌توانم بگویم این قتل کار من نبوده‌ است. قضات با پایان جلسه رسیدگی، برای تصمیم‌گیری دراین‌باره وارد شور شدند.
روسیه و استونی روز شنبه 2 فرد متهم به جاسوسی را در یک پاسگاه دور افتاده مرزی همزمان با اوجگیری تنش میان دو کشور همسایه، مبادله کردند.به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو و تالین، سازمان امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) اعلام کرد: «استون کوهور» افسر امنیتی استونیایی بازداشت شده در سال گذشته میلادی در روسیه را با «الکسی درسن» مقام پیشین استونی که به اتهام جاسوسی برای روسیه به 16 سال زندان محکوم شده بود، مبادله کرده است.مقام های استونی نیز مبادله این متهمان را بر روی پل رودخانه پیوسا در یک منطقه مرزی جنگلی در جنوب دریاچه پیپوس تایید کردند.به گفته «آرنولد سینیسالو» مدیر سازمان امنیت داخلی استونی که در کنار کوهور نشسته بود، هر دو طرف راه حل مناسبی برای این مساله یافته اند.بازداشت کوهور در ستپامبر گذشته موجب منازعه میان دو کشور شد.به گفته مقام های استونی، کوهور در بخش استونیایی نوار مرزی با روسیه ربوده شده است. اما روسیه اعلام کرد که وی در خاک این کشور به همراه یک تپانچه، مهمات، مبلغ 5000 یورو وجه نقد و دستگاه های جاسوسی بازداشت شده است.وی در ماه گذشته میلادی در روسیه به 15 سال کار سخت محکوم شد. این اقدام روسیه از سوی کشورهای غربی و استونی محکوم شد.هر چند از آن هنگام، حدس وگمان هایی در باره مبادله نهایی کوهر با جاسوس روسی بازداشتی در استونی وجود داشتدرسن» دیگر فرد متهم به جاسوسی در سال 2012 در استونی به اتهام خیانت و افشای اسرار دولتی، محکوم شده بود. درسن در فوریه 2012 در فرودگاه تالین به همراه همسرش پیش از سوار شدن به هواپیمای عازم مسکو، بازداشت شد. به گفته دادستانی استونی، وی اسناد محرمانه به همراه داشته است.خبرگزاری روسی ریا به نقل از یک منبع در سازمان امنیت فدرال گزارش داد: درسن از دهه 1990 برای سازمان ضد جاسوسی این کشور کار می کرده و وظیفه وی گردآوری و انتقال اطلاعات در باره جاسوسان آمریکا و انگلیس در کشورهای حوزه بالتیک بوده است.مبادله جاسوسان در روز شنبه در پی وخیم تر شدن روابط روسیه و استونی صورت گرفت که در پی جدایی کریمه از اوکراین و انضمام آن به روسیه، تیره شده بود.