گزیده خبرهای 5 مهر -95

گزیده خبرهای 5 مهر -95
ماه گرفتگی کلی» فردا در ایران رخ می‌دهد
بخش خبری: تقریبا در تمامی نقاط جهان از جمله ایران فردا(دوشنبه ششم مهر ماه) ماه گرفتگی کلی رخ می‌دهد.شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ورود لبه ماه به سایه زمین در ساعت 4 و 37 دقیقه بامداد دوشنبه رخ می‌دهد و در ساعت 5 و 41 ثانیه، سایه زمین تمام قرص ماه را می‌پوشاند و ماه گرفتگی کلی آغاز می‌شود. در ساعت 6 و 53 دقیقه ماه ماه گرفتگی کلی تمام شده و ماه شروع به خروج از سایه (باز شدن) می‌کند. پایان ماه گرفتگی در ساعت 7 و 57 دقیقه بامداد دوشنبه است.در بخش دیگری از اطلاعیه آمده است: این ماه گرفتگی در سراسر ایران قابل رویت می‌باشد اما پایان گرفتگی در هیچ نقطه‌ای از ایران دیده نمی‌شود. همچنین در مناطق شرقی ایران، قبل از آغاز گرفتگی کلی، ماه غروب می‌کند.این گرفتگی که در سراسر کشور قابل رویت است به جز شرق آسیا و بخش‌هایی از آسیای میانه، اقیانوسیه و بخش کوچکی از آلاسکا از سراسر دنیا قابل رویت است.
به گونه‌ای بازتاب می‌دهند که حجاج مقصر اصلی این حادثه هستند و مسئولین سعودی بی‌گناهند
* رسانه‌های خبری عربی بویژه شبکه‌های خبری و ماهواره‌ای فاجعه منا را به گونه‌ای بازتاب می‌دهند که حجاج مقصر اصلی این حادثه هستند و مسئولین سعودی بی‌گناهند. آنها آمار قربانیان این حادثه را 700 نفر اعلام می‌کنند درحالی که هیچ خبرنگاری اجازه حضور در بیمارستان‌ها را ندارد و گفته می‌شود تعداد قربانیان از 1500 نفر نیز تجاوز کرده است. قابل تامل‌تر اینست که رسانه‌های سعودی، ایرانیان را متهم و آنان را مسبب اصلی حادثه معرفی می‌کنند، درحالی که مقامات سعودی در اقدامی عوامفریبانه قربانیان حادثه منا را شهید اعلام کرده‌اند. عبدالعزیز آل شیخ مفتی دربار سعودی حادثه منا را به خودکشی تشبیه کرد و روزنامه لبنانی النهار در تیتری درشت از واژه «هلاکت» برای حجاج ایرانی جانباخته، استفاده کرد. به نظر می‌رسد رژیم آل سعود برای سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی خود در مدیریت صحیح مراسم حج، مبالغ کلانی به رسانه‌های عربی تزریق کرده تا بلکه با این کار بتواند از زیر فشار افکار عمومی جهان رهایی یابد.
به گونه‌ای بازتاب می‌دهند که حجاج مقصر اصلی این حادثه هستند و مسئولین سعودی بی‌گناهند
* باز هم مداحان وارد گود سیاست شدند و اینبار برجام را جام زهر دانستند! به گزارش شرق، منصور ارضی در مراسم دعای خود، نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و از آنها خواست در برابر توافق هسته‌ای فریاد بزنند. او همچنین برجام را سازش با دشمن و جام زهر خواند. این مداح در بخشی از سخنان خود در دعای عرفه امسال، گفت: «... شما الان از برجام که همان جام زهر است چه می‌دانید؟ من هشدار می‌دهم به نمایندگان مردم در مجلس، چون ما دیگر به کسی امید نداریم، که مواظب باشید قیامتی هم هست، فریب نخورید، حقیقت این است که این مسئله سازش با دشمن است، هرکسی از نمایندگان حسینی است باید فریاد بزند، گرچه 206 نفر فریاد زدند، منتها بعضی مسئولان مجلس به آن بی‌توجهی کردند، اینها چگونه می‌خواهند جواب خدا را بدهند؟» او ادامه داد: «دعا کنید برای این نمایندگان که عاقلانه عمل کنند، اگر این نمایندگان اشتباه کنند همه را به جهنم می‌برند و کسی نمی‌تواند کاری بکند».
خطاب به مصباح یزدی چرا نمی‌آیید با رفسنجانی صحبت کنید، بحث کنید و حرف تان را بزنید؟
* آیت‌الله حائری شیرازی از جلسه خصوصی خود با آیت‌الله مصباح یزدی درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبر داد. به گزارش «انتخاب»، آیت‌الله حائری گفت: همه دیدند، بنده و آقای مصباح در همین اجلاس اخیر خبرگان به طور طولانی با هم صحبت کردیم و بنده حرف هایم را زدم و آقای مصباح هم دلایلش را گفت. در این جلسه به آقای مصباح گفتم، شما که می‌گوئید امام با هر کس چند دقیقه می‌نشست او را می‌شناخت، چطور همین امام، آقای هاشمی را نشناخته است. مگر همین امام نبود از آقای هاشمی تقدیر می‌کرد و ایشان را دوست می‌داشت؟ اما هرچه گفتم، آقای مصباح گفت، بحث من درباره گذشته نیست، درباره حال فعلی ایشان است، در گذشته خدماتی داشته و امروز اینطور شده است. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بنده به آقای مصباح گفتم،‌ خب، شما چرا نمی‌آیید با آقای هاشمی صحبت کنید، بحث کنید و حرفتان را بزنید؟ باز هم آقای مصباح دلایلی آورد و در نهایت مقرر شد که ایشان درباره این موضوع (جلسه با هاشمی) به من خبر دهد.
چهارعضو خانواده در واژگونی پراید جان باختند 
براثر واژگونی خودرو سواری پراید در «طرقرود» نطنز استان اصفهان، چهار عضو خانواده‌ای جان خود را از دست دادند.مسئول مرکز فوریت‌های پزشکی نطنز به ایرنا، گفت: این حادثه شامگاه در محدوده قلعه سنگی حوالی طرقرود نطنز رخ داد که بر اثر آن چهار نفر از اعضای یک خانواده در این حادثه جان باختندحسین مخلصی» افزود: کارشناسان اورژانس 115 شهرستان نطنز به محض اطلاع از این حادثه به محل اعزام شدند.وی گفت: در این حادثه پدر و دختر براثر شدت جراحات وارده در دم جان باختند و مادر باردار خانواده که از ناحیه سر دچار ضربه مغزی شده بود، پس از اعزام به بیمارستان خاتم الانبیاء نطنز، برغم تلاش پزشکان به همراه فرزند داخل شکم فوت نمود.علت حادثه توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.
کندن تلخ بنر یک حاجی 
عصر ایران - فرزندان شهید حاج‌داوود موسوی از جانبازان گردان تخریب دوران دفاع مقدس در حالی که برای استقبال از پدرشان آماده شده بودند، بعد از اعلام درگذشت وی در جریان فاجعه منا، در حال جمع کردن بنرهای خوش‌آمد و نصب بنرهای وفات هستند.