سرمقاله : روزی نامه ی جمهوری "ضرورت ائتلاف واقعی برای مقابله با تروریسم "

روزی نامه ی حکومتی اسلامی 17 شهریور ماه سال 1394
سرمقاله : روزی نامه ی جمهوری "ضرورت ائتلاف واقعی برای مقابله با تروریسم "

رئیس جمهور روسیه خواستار تشکیل ائتلافی جهانی علیه افراط‌گرایی و تروریسم شد. پوتین گفت لازم است به معنای واقعی نوعی ائتلاف جهانی برای جنگ با تروریسم و افراط‌گرایی تشکیل شود و ما این ایده را با آمریکا و چند کشور دیگر مطرح کرده‌ایم.
دولتمردان روس هفته پیش نیز تاکید کرده بودند به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نخواهند پیوست چرا که این ائتلاف مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل نبود.
انتقاد از ائتلاف بین‌المللی برضد داعش به رهبری آمریکا، به دولت روسیه محدود نبوده و کانادا نیز اعلام کرد تشکیل ائتلاف ضد داعش هیچ خاصیتی نداشته است. نخست‌وزیر کانادا طی هفته جاری تاکید کرد ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق نتیجه ملموس و رضایت بخشی نداشته است. تازه‌ترین نظرسنجی در کانادا حاکی است که اکثریت مردم خواهان خارج کردن نیروهای کانادایی از ائتلاف تحت رهبری آمریکا هستند.
واقعیت این است که تشکیلاتی را که آمریکا در مرداد ماه سال گذشته تحت عنوان «ائتلاف ضد داعش» تشکیل داد یک تشکیلات جهت‌دار و با انگیزه سیاسی بود.این ائتلاف برخلاف آنچه در ابتدای تشکیل ادعا شد هرگز در جنگ با تروریست‌ها صادق و جدی نبوده است و پس از گذشت یکسال از تشکیل آن، دروغ و نمایشی بودن این ائتلاف روشن شده است و بسیاری از ناظران به شکست این ائتلاف تاکید می‌کنند.
اساساً، داعش و سایر گروه‌های تروریستی که امروزه در خاورمیانه و به خصوص در عراق و سوریه فعالند، گروه‌هایی هستند که توسط غرب و متحدین منطقه‌ای آنها به وجود آمده‌اند و تا این اواخر نیز، این کشورها بدون پرده‌پوشی از آنها حمایت و آن‌ها را تقویت می‌کردند. درباره هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «گزینه‌های دشوار» اعتراف می‌کند: من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و در آن سفرها این توافق با بعضی از دوستان صورت گرفت که به محض اعلام تاسیس داعش، این گروه به رسمیت شناخته شود. کلینتون توضیح می‌دهد: توافق شده بود دولت اسلامی (داعش) در روز 14 تیر 1392 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما، اروپا و متحدینمان آن را به رسمیت بشناسیم».
خرداد ماه گذشته که تروریست‌های داعش توانستند تحت حمایت‌های خارجی و خیانت برخی جریان‌ها شهر موصول عراق، دومین شهر این کشور را به اشغال در آورد، آمریکا و دنباله‌روهایش اقدامی صورت ندادند و با سکوت خود، تروریست‌ها را تشویق کردند به تجاوزات و جنایات خود ادامه دهند.
نزدیک شدن تروریست‌های تکفیری به منطقه نفت خیز اربیل و سپس کردستان عراق از یکسو و ارتکاب جنایات تکان دهنده که نفرت جهانیان را برانگیخت، از سوی دیگر، سبب شد تا حامیان تروریست‌ها در تاکتیک و نحوه برخورد خود تجدیدنظر کنند و به عبارت دیگر، اهداف خود را با شیوه جدیدی دنبال نمایند. در مرداد سال گذشته، آمریکا اعلام کرد ائتلافی را به همراه 60 کشور دیگر برای جنگ با داعش ترتیب داده است. طولی نکشید که 20 کشور از این 60 کشور با روشن‌تر شدن اهداف مورد نظر آمریکا، پای خود را پس کشیدند و تا به امروز، همچنان شاهد خروج تدریجی کشورها از این ائتلاف هستیم.
این ائتلاف مدعی است در طول سال گذشته حدود 5800 حمله هوائی علیه داعش و دیگر گروه‌های افراطی در عراق و سوریه صورت داده است ولی در عمل آنچه مشاهده شده افزایش تعداد تروریست‌هاست و نشانه‌ای از اضمحلال آنها وجود ندارد.
اساساً ائتلافی که در آن کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه حضور دارند زیر سئوال است زیرا این کشورها عامل، بانی و حامی تروریست‌هایی امثال داعش هستند و اگر حمایت‌های همه جانبه این کشورها و کمک رسانی مالی، ارسال تجهیزات و اعزام نیرو از طریق این کشورها نبود، گروه‌های تروریستی امکان بقا نداشتند و از بین می‌رفتند و اساساً نیازی به تشکیل ائتلاف و این گونه اقدامات نبود.
واقعیت این است که آمریکا از قدرت گرفتن و فعالیت گروه‌های تکفیری – تروریستی در منطقه سود می‌برد و به همین دلیل، هرگونه ادعای دولتمردان آمریکائی در جنگ با داعش، یک ژست سیاسی و دروغین است.
داعش و گروه‌های تکفیری خدمات بزرگی به اهداف منطقه‌ای آمریکا کرده‌اند و فضای امنی را برای امکان بقای رژیم صهیونیستی پدید آورده‌اند. گروه‌های تکفیری از یکسو با اقدامات خود وجهه مخدوشی را از دین اسلام به جهان معرفی کرده‌اند و از جانب دیگر، رژیم صهیونیستی را به عنوان دشمن اصلی مسلمانان، از کانون توجه جهان اسلام خارج ساخته‌اند.
با توجه به این موارد، ساده‌اندیشی است که تصور شود آمریکا بخواهد این موقعیت را برهم بزند و این امتیاز و فرصت را از دست بدهد.
در این میان ننگ خیانت و رسوایی بر پیشانی سران کشورهایی همچون عربستان، قطرو ترکیه خواهد ماند که به عنوان متولیان کشورهای اسلامی در این بازی ضد اسلامی شرکت دارند و علیه منافع امت اسلامی گام بر می‌دارند.
تروریسم تکفیری یک پدیده منحوس و بسیار خطرناک، نه تنها برای کشورهای منطقه، بلکه برای کل جهان است و ریشه‌کن ساختن آن قطعاً نیازمند تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی و البته واقعی است تا در برابر آن بایستد و در آن صورت است که می‌توان امیدوار بود پدیده شوم تروریسم تکفیری ریشه‌کن شود.