آمانو: هنوز خيلي زود است درباره ساخت تسليحات اتمي در پارچين نظر دهيم!

آمانو: هنوز خيلي زود است درباره ساخت تسليحات اتمي در پارچين نظر دهيم!
ادامه مواضع قابل تامل آژانس 5 مهر -94
 همین موضع آمانو ازنمونه برداری پارچین  که گفته است زوداست درباره ساخت تسلیحات اتمی دز پارچین نظرد هیم موجب برافروختگی سربازجو شریعتن داری شد  تا در صفحه  اول اوین نامه اش چنین تیتر بزند "سبقت غيرمجاز دولت از برجام تصويب نشده! "

مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي عليرغم حضور بازرسان در سايت پارچين در اظهاراتي مغرضانه و دوپهلو گفت: هنوز خيلي زود است که درباره ساخت تسليحات اتمي در پارچين نظر دهيم!
    «
يوکيا آمانو» مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مصاحبه با روزنامه اتريشي «پرسه» گفت: هنوز خيلي زود است که در مورد ساخت تسليحات هسته اي در پارچين صحبت شود. ما ديديم که بازسازي در اين محل آغاز شده است اما ما هيچگونه تجهيزاتي نديديم.
    
اظهارنظر مغرضانه و دوپهلو آمانو در حالي است که چندي پيش بازرسان آژانس در سايت پارچين حضور يافتند.
    
آمانو افزود: نمونه ها را طرف ايراني ارائه داد و ما آنها را تحت نظارت قرار داديم.
    
وي در ادامه گفت: برداشتن يک نمونه فقط بخشي از يک روند پيچيده است و آژانس بين المللي انرژي اتمي اين روند را زيرنظر دارد و مسئوليت آن هم بر عهده آژانس است.
    
مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح کرد: مي توان اينکه روند نمونه گيري ايران به صورت يکپارچه و معتبر انجام شده است را تائيد کرد.
    
به گزارش فارس،آمانو افزود: اطمينان داريم که اين روند تا 15 اکتبر (23 مهرماه) به نتيجه مي رسد و تا 15 دسامبر (24 آذرماه) مي توانيم گزارشي ارائه دهيم.
    
وي در ادامه گفت: ما به ناظران بيشتري نياز داريم.
    
مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح کرد: ما نيازمند تحليل ها و اسباب بيشتر هستيم و احتياج داريم که بودجه بيشتري داشته باشيم.
         
موعد رفع تحريم هاي ايران هنوز مشخص نيست
    
روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي با عنوان «اقدامات سريع ايران براي رفع هرچه زودتر تحريم ها» نوشت:: ايران به شدت در تلاش است تا تعهدات خود در قبال توافق هسته اي را انجام دهد، تا در ماه ژانويه شاهد منافع زيادي از رفع تحريم هاي کشورش باشد.
    
در ادامه گزارش آمده است: زمان برداشته شدن تحريم هاي اروپايي و تعليق تحريم هاي آمريکايي هنوز دقيقا مشخص نيست ولي ايراني ها بسيار اميدوار هستند تا اين رفع تحريم ها در اوايل سال 2016 کليد بخورد و به مرحله اجرا درآيد.
    
گاردين افزود: آمريکايي ها همچنان با شک و ترديد در اين باره عمل مي کنند و بعيد مي دانند که به اين زودي ها تحريم هاي ايران برداشته شوند.
    
اين گزارش مي افزايد: منتقدان و آنهايي که همچنان در غرب درمورد توافق هسته اي ايران شک و ترديد دارند، بر اين باروند که 6 ماه طول خواهد کشيد که مشخص شود ايران به توافق هسته اي عمل کرده است يا نه.
    
گاردين در خاتمه نوشت: شرکت ها و کمپاني هاي غربي اکنون در انتظار بازار ايران هستند و چراغ سبز خود را براي انجام کارهاي اقتصادي از روز رفع تحريم هاي ايران، روشن کرده اند اما بايد ديد روز رفع اين تحريم ها چه روزي خواهد بود.
        
حمايت رئيس سابق ستاد مشترک ارتش رژيم صهيونيستي از برجام
    
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست در گزارشي نوشت: «بني گانتز» رئيس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائيل از برجام دفاع کرد.
    
گانتز با اشاره به اينکه برجام حاوي برخي مفاد مثبت است حساسيت ها درباره آن را بي مورد دانست.