اميدي به وزارت علوم نيست دادستان به پرونده بورسيه ها ورود كند

نمايندگان مجلس در گفت وگو با كيهان: اميدي به وزارت علوم نيست دادستان به پرونده بورسيه ها ورود كند 10 شهریور -94
نخیر سربازجو شریعت نداری خیال ندارد دست از سناریوسازی ومخالفت کردن با توافق هسته ای وانتقاد ازدولت روحانی بردارد .چون گذشته از اینکه چندین سال دفاع ازاهداف نظامی هسته ای کرده ویادداشت های بسیارنوشته است .از سوی دیگر حرفه اش بازجویی واطلاعاتی  می باشد. بنابراین گفته می شود ترک عادت موجب مرض است . بهمین دلیل وی اعتیادمزمن ترک ناپذیر دارد . پس بی جهت نیست که به سراغ همقطارانش می رود تا زیرچتر گفت وگو اهدافش  علیه ی دولت روحانی رادنبال کند.

نمايندگان مجلس با اشاره به عدم اراده لازم براي احقاق حق دانشجويان بورسيه، خواستار ورود دادستان به اين پرونده شدند.
        
سرويس سياسي- دانشجويان بورسيه، بيش از يک سال است در نتيجه جريان دروغ بزرگ وزارت علوم امنيت آموزشي و تحصيلي خود را از دست داده اند. دادخواهي آنان به وزارت علوم، دولت، قوه قضائيه، ديوان عدالت، سازمان بازرسي موجب شد تا در سايه غفلت نهادهاي مذکور رهبر انقلاب خود نسبت به اين دروغ بزرگ واکنش نشان دهند.
    
ايشان در ديدار با اساتيد دانشگاه ها موضوع طرح بورسيه ها را يکي از غلط ترين کارهايي که در اين يکي دو سال اخير اتفاق افتاد، عنوان کردند و گفتند: تحقيقات دقيق نشان مي دهد مسئله بورسيه ها، به آن شکلي که در روزنامه ها با آن بازي کردند نبود اما اگر هم بود بايد از راههاي قانوني امتيازاتي که عده اي بر خلاف قانون گرفته بودند لغو مي شد نه اينکه سر و صدا و جنجال درست شود.
    
رهبر انقلاب سياست بازي را سمِّ محيطهاي علمي خواندند و با ابراز تاسف از اينکه در موضوع بورسيه ها به عده اي ظلم شد افزودند: سمّي که در اين موضوع به دانشگاهها تزريق شد از بينش فکري مبتني بر سياست کاري نشات مي گرفت و متاسفانه، هم خلاف قانون، هم خلاف تدبير و هم خلاف اخلاق بود.
    
از همين روي به نظر مي رسد با توجه به پيگيري هاي فراوان نمايندگان مجلس و نهاد هاي مربوطه در اين خصوص، در وزارت علوم عزم جدي براي حل اين پرونده وجود ندارد و بيش از اينکه به فکر آبروي دانشجويان متضرر در اين خصوص باشد به دنبال سياسي کاري اند.
    
در همين ارتباط حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با کيهان با اشاره به اينکه در خصوص بورسيه ها به نظام، نخبگان و دانشگاه ظلم شد گفت: بر سر موضوع پرونده بورسيه ها عده اي به دنبال بهره برداري سياسي بودند و همچون بادکنک در اين موضوع با اقداماتي همچون آمارسازي، دروغ پردازي و ... که واقعيت نداشت، در آن دميدند.
    
وي افزود: به نظر مي رسد جرياني در وزارت علوم در خصوص حل موضوع بورسيه ها مقاومت مي کند، اين در حالي است که بررسي هاي کميسيون آموزش و کميسيون اصل 90 عنوان کرده اند تخلفات صورت گرفته محدود بوده است و در حق خيلي از افراد اجحاف شده است.
    
سليمي خاطرنشان کرد: در همين ارتباط نامه اي مشترک از سوي کميسيون آموزش و کميسيون اصل90 به قوه قضائيه ارسال شده است تا در اين خصوص ورود کرده و با متخلفان برخورد کند و همچنين از دانشجوياني که با حيثيت و اعتبار علمي آنها بازي شده است، دلجويي شود.
    
وي با تاکيد بر اينکه وزارت علوم در خصوص حل موضوع بورسيه ها به دنبال خريد زمان است تاکيد کرد: با توجه به دستورالعمل وزير علوم درباره بورسيه ها اما اراده جدي در زير مجموعه وزارت علوم وجود ندارد و شاهد سنگ اندازي از سوي دانشگاه ها در اين خصوص هستيم که وزير علوم بايد پاسخگو باشد.
    
همچنين زهره طيب زاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه موضوع بورسيه ها کاملاسياسي و صرفا کارکردي تبليغاتي در دوران انتخابات داشت، گفت: اساسا در خصوص موضوع بورسيه ها فقط شوراي مرکزي بورس براساس آيين نامه ها و دستورالعمل هاي مشخص و با نظر مستقيم وزير علوم تصميم گيري مي کند. 
    
وي با توجه به اينکه در هر دوره اي شوراي مرکزي بورس و وزير علوم با استفاده از اختيارات قانوني خود اجازه تغيير شرايط استفاده از بورسيه را دارند، اظهار داشت: بر همين اساس در دولت نهم و دهم نيز بر همين روال برخي پارامترهاي شرايط اخذ بورسيه در دانشگاه تغيير کرده و بر همين منوال اقدام به جذب دانشجو کردند که کاملاقانوني بوده و چون اين مصوبات در شوراي مرکزي به تاييد نهايي رسيده است تبديل به تعهد براي نظام شده و کسي نمي تواند به آن اعتراض کند.
    
طيب زاده خاطرنشان کرد: در دوره هاي قبل از دولت نهم نيز شاهد آن بوديم که شوراي مرکزي بورس با نظر مستقيم وزير علوم وقت برخي الزامات مانند شرط سن يا معدل را تغيير مي دادند و کسي اعتراضي نمي کرد دليلي ديگر بر آن است که موضوع بورسيه ها فقط يک باجگيري سياسي است.
    
وي تصريح کرد: در دو سال اخير شاهد هستيم که دانشجوياني که داراي مشکلات سياسي و امنيتي بوده اند و براساس قوانين گزينش صلاحيت حضور در دانشگاه را نداشته اند اجازه تحصيل تا مقطع دکترا به اين افراد داده شده است اما دانشجوياني که با ضوابط قانوني دولت قبل اجازه کسب سهميه بورس داشته اند به بهانه شرط سن يا معدل و ... در دو سال اخير بي آبرو و اعتبار شده اند. 
    
عضو کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: با وجود آنکه وزير علوم بارها در جلسات متعدد قول حل پرونده بورسيه ها را داده است اما در عمل نه تنها اقدام موثري صورت نگرفته است بلکه به نظر مي رسد به صورت نانوشته اعلام شده است که دانشجوياني که موضوع بورسيه شان حل شده از سوي دانشگاه ها امکان جايابي به آنها براي انجام تعهدات خدمتي به آنها داده نشود که براي وزارت علوم جاي تاسف دارد.
    
طيب زاده خاطرنشان کرد: بعد از بررسي هاي کميسيون اصل 90 درمورد پرونده بورسيه ها به اين نتيجه رسيده است که از 3000 دانشجوي بورسيه اي که به آنها اتهام تخلف زده شده است به جز تعداد معدودي بقيه مشکلي ندارند و اخذ بورسيه آنها کاملاقانوني بوده است.
    
در ادامه قاسم جعفري نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد براينکه متاسفانه فضايي که براي بورسيه ها ايجاد شد صرفا حاشيه سازي و سياسي کاري بود اظهار داشت: در موضوع بورسيه ها در ابتداي امر با يک فضاي رسانه اي سنگين مواجه شديم که به نوعي به دنبال فضاسازي کاذب بودند که متاسفانه به آبرو و اعتبار دانشجويان لطمه سنگيني وارد کرد.وي افزود: بعد از فرمايش رهبر معظم انقلاب به نظر مي رسيد که همه چيز بايد تمام شود اما متاسفانه هنوز هم وزير علوم در اين خصوص کم کاري مي کند و علاقه اي براي پايان دادن به اين جنجال سازي سياسي ندارد .
    
جعفري ابراز داشت: قطعا در اين خصوص ظلمي بردانشجويان وارد شده است و بايد دادستان به عنوان مدعي العموم وارد قضيه شود و از افرادي که در اين ميان آبرو و اعتبارشان پايمال شده است احقاق حق کند.
    
سخنگوي کميسيون آموزش تاکيد کرد: اگر واقعا وزير علوم توان حل پرونده بورسيه ها را ندارد از شخص رئيس جمهور درخواست داريم تا در اين عرصه وارد ميدان شوند واز يک سو به مطالبه رهبري پاسخ دهند و از سوي ديگر از دانشجوياني که در اين بين بي آبرو شده اند احقاق حق کرده و در عمل اعتدال را به نمايش بگذارند.
    
همچنين رضا صابري نماينده مردم آزادشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه وزارت علوم در خصوص پرونده بورسيه ها از آغاز تاکنون سليقه اي برخورد کرده است تاکيد کرد: بعد از پيگيري هاي نمايندگان مجلس در کميسيون آموزش و اصل 90 مجلس نامه اي به قوه قضائيه ارسال شده است تا وزير علوم نسبت به شفاف کردن خطايي که صورت گرفته اقدامات لازم را انجام بدهد و کليه بورسيه هاي قانوني دوباره به فضاي دانشگاه هابرگردند در غيراين صورت شخص وزير به قوه قضائيه معرفي خواهد شد.