آل سعود از كشته پشته ساخت

اوین نامه ی کیهان 4 مهر -94
آل سعود از كشته پشته ساخت
سوداي پادشاهي پسر ملك سلمان فاجعه آفريد
همزمان با سفر روحانی به نیویورک وحضور وی در سازمان ملل بهترین بهانه ای که باندهای حامی خامنه ای وپاسداران به ویژه سربازجو شریعت نداری واوین نامه اش می توانستند داشته باشند تاباآن دست به تبلیغات گسترده ی ضدعربستانی وآمریکایی بزنند .تا ضمن انتقام شکست حوثی های یمنی و مخالفت عربستان با بشار اسد جنایتکار گرفته شود.برشدت مخالفت شان با توافق هسته ای افزوده گردد همین فاجعه ی منا می باشد که عوامل اعزامی رژیم در حرکت در جهت عکس و  تجمع و سردادن شعار یاحسین موجب ازدحام حجاج وفاجعه انسانی پس از آن شدند.
روز پنج شنبه مصادف با عيد قربان فاجعه اي دردناک در سرزمين منا روي داد که شنيدن آن دل هر مسلماني را به درد آورد. امسال بي کفايتي سعودي ها در اداره مراسم حج بيش از 1300 کشته و 2000 مجروح برجاي گذاشت.
        
سرويس خارجي-
    فاجعه کشته شدن 1300 زائر بيت الله الحرام و بي کفايتي خاندان آل سعود در اداره مراسم حج تيتر يک بسياري از روزنامه ها و رسانه هاي جهان شده است و جهانيان آل سعود را مسئول اصلي کشته شدن صدها زائر در جريان مراسم رمي جمرات در منا مي دانند، به خصوص آنکه دو هفته پيش نيز حادثه سقوط جرثقيل در مکه مکرمه به کشته شدن 107 نفر و مجروح شدن 238 نفر انجاميد و خانواده هاي زيادي را عزادار کرد.

    متعاقب حادثه تاسف بار سرزمين منا خبر رسيد، وقوع يک آتش سوزي در يکي از هتل هاي عربستان نيز شماري کشته و مجروح شدند تا بدين ترتيب بي کفايتي و عدم مسئوليت سعودي ها بيش از پيش عيان گردد. متاسفانه در جريان اين حوادث شماري از هموطنان ايراني نيز به شهادت رسيدند.

    در ميان کشته شدگان حادثه منا 132 ايراني جان باختند که از اين تعداد 6 نفر مجهول الهويه هستند.

    همچنين ده ها نفر از حجاج کشورمان در اين حادثه مجروح شدند که شماري از آنها در بيمارستان هاي ايراني مستقر در «منا» و مکه و تعدادي نيز در بيمارستان هاي سعودي بستري هستند.

    رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينکه آمار دقيق جان باختگان هنوز مشخص نيست اعلام کرد که به نظر مي رسد تعداد کل کشته ها به بيش از 1500 نفرهم خواهد رسيد.

    وزارت بهداشت سعودي در پي اين حادثه وضعيت «قرمز» اعلام کرد و تمام بيمارستان هاي منا و مکه به حالت آماده باش درآمدند. اين در حالي است که شمار کشته شدگاني که به سردخانه هاي بيمارستان ها منتقل مي شوند هر لحظه در حال افزايش و سردخانه ها نيز در حال پر شدن است.

    شاهدان حادثه با اشاره به اينکه حج امسال «بسيار» نامنظم بوده است تاکيد کردند، حجاج از تشنگي رنج مي بردند از هوش مي رفتند و يکي پس از ديگري بر روي اجساد مي افتادند!

        
واکنش ها
    حادثه دلخراش منا و کشته و زخمي شدن هزاران زائر بيت الله الحرام در شرايطي اتفاق افتاد که دولت سعودي مسئوليت اين حادثه را نپذيرفته و آن را متوجه حجاج دانسته است!

    سخنگوي وزارت کشور عربستان «بي نظمي و تداخل حرکت حجاج» را عامل بروز حادثه منا دانست.

    پادشاه عربستان نيز در اولين واکنش خود قبل از هر چيز عيد قربان را تبريک و سپس اين حادثه را به خانواده قربانيان تسليت گفت. ملک سلمان در عين حال تصريح کرد اين فاجعه از ارزش هاي مسئولان سعودي اصلاً نکاسته است!

    وزير بهداشت عربستان اما اين حادثه را «قضا و قدر الهي» دانست و مسئوليت آن را برعهده حجاج انداخت!

    اين موضوع گيري ها اما مانع اين نشد که بي کفايتي خاندان آل سعود در مديريت مناسک حج و حادثه عيد قربان تيتر يک بسياري از رسانه هاي جهان نشود.

    روزنامه ديلي تلگراف چاپ انگليس در اين باره نوشت: «در پي بدترين فاجعه برگزاري حج در 25 سال اخير تدابير سعودي براي اداره حج زير سوال رفت

    به نوشته اين روزنامه در سال 1990 نيز 1426 حاجي در روز عيد قربان در تونل هاي مکه جان باختند و در 25 سال گذشته در مجموع بيش از 3000 حاجي در زمان برگزاري حج در حوادث گوناگون جان باخته اند.

       
موضع رسواي بي بي سي 
    شبکه بي بي سي در موضعي جانبدارانه به نفع آل سعود اعلام کرد، حادثه زير دست و پا ماندن حجاج در طي مراسم حج در گذشته هم وجود داشته ولي مديريت آل سعود در اين مناسک بسيار خوب بوده است! اين شبکه سلطنتي سعي کرد در گزارش خود سعودي ها را تبرئه کند. روزنامه نيويورک تايمز چاپ آمريکا اما اين حادثه را خونين ترين حادثه در حج از سال 1990 به اين سو عنوان کرد.

    روزنامه گاردين هم تاکيد کرد که «مسئولان سعودي در سازماندهي جمعيت هاي گسترده ناتوان هستند و وقوع تراژدي روز پنجشنبه در صحراي منا ضربه اي به مشروعيت رهبري سعودي ها بود

    نوري مالکي نخست وزير پيشين عراق نيز گفت: «مسئولان عربستان صلاحيت مديريت حج را ندارند و حج بايد تحت مديريت و نظارت سازمان همکاري اسلامي قرار گيرد

    دبير کل سازمان ملل، کاخ سفيد به همراه تعدادي از رهبران اروپايي نيز با خانواده هاي حادثه ديدگان صحراي منا ابراز همدردي کردند.

    انديشکده بروکينگز ضمن انتشار تحليلي راجع به اين حادثه اعلام کرد: «فاجعه منا چالشي براي پادشاه عربستان است

    برخي ديگر از تحليلگران و کارشناسان منطقه و بين الملل نيز اين فاجعه را «لکه ننگي براي آل سعود» دانسته و خواستار کناره گيري اين خاندان از سمت مديريت مناسک حج شدند.

        
اعلام همبستگي فرانسه با آل سعود!
    اين در حالي است که اتحاديه اروپا و فرانسه بامسئولان عربستاني اعلام همبستگي کرده و تلاش کردند آنان را «بي تقصير» جلوه دهند.

    تکراري شدن اين حوادث دردناک و وقوع حوادثي همچون تعرض به دو زائر نوجوان ايراني در فرودگاه جده در کنار بي حرمتي به زائران، مهر تاييدي است بر «بي کفايتي مطلق» آل سعود در اداره حرمين شرفين.

    شايد تنها راه حل نجات از اين بحران تاسيس شورايي متشکل از کشورهاي اسلامي براي اداره حرمين شريفين باشد تا براي هميشه دست آل سعود و ديگر حاکمان سودجو از اين اماکن مقدس کوتاه شود.

        
اراجيف مفتي اعظم آل سعود
    در ميان واکنش هاي گوناگون، مفتي اعظم سعودي تمام تقصيرها را به گردن حجاج انداخت و منتقدان را به «حسادت نسبت به آل سعود» متهم کرد. آل شيخ که مفتي کل آل سعود است، گفت: برخي حجاج خود به دنبال مرگ عمدي هستند و آنچه روز پنج شنبه رخ داد و موجب کشته شدن 1300 حاجي شد، فقط قضا و قدر بود و کوتاهي آل سعود در اين حادثه هيچ نقشي نداشت!

    وي سپس حجاجي را که به خاطر بي کفايتي سعودي ها کشته شده اند به «خودکشي» متهم کرد و گفت آنها با اين تصور که مردن در اماکن مقدس آنها را به بهشت مي برد، عمداً خود را کشته اند!