سبقت غيرمجاز دولت از برجام تصويب نشده!

اوین نامه ی کیهان 5 مهر -94
سبقت غيرمجاز دولت از برجام تصويب نشده!
گزارش خبري- تحليلي كيهان
پاسداران وسربازجوشریعت نداری  تازه متوجه شده اند که با دعوت مدیرکل آژانس به تهران و بازدید از پارچین ونمونه برداری عجب رو دستی خورده اند . چون وحشت از نتیجه ی گزارش تهیه گزارش آژانس از پارچی دارند . برای همین سربازجو شریعت نداری تیغ کشی  علیه ی دولت روحانی را شروع کرده است .چون مدعی شده ندر حالي که کميسيون برجام به کار خود ادامه مي دهد و سرگرم تهيه گزارشي است که به اعضای مجلس ارتجاع جهت تصميم گيري لازم ارائه شود، دولت يازدهم بدون اخذ مصوبه از مجلس ارتجاع ، کار خود را از مدت ها پيش آغاز کرده و متن حاصل شده در وين را در مسير اجرا قرار داده که بازديد آژانس از پارچين، مواضع دولتمردان و خط رسانه اي زنجيره اي ها در اين راستا مي تواند مورد ارزيابي قرار گيرد. 
علي رغم آنکه برجام هنوز مسير قانوني خود را نپيموده و مورد تصويب مجلس قرار نگرفته است، دولت در اقدامي عجيب وارد فاز اجرايي برجام و حتي عبور از آن شده است.
    سرويس سياسي -

    در حالي که کميسيون برجام به کار خود ادامه مي دهد و سرگرم تهيه گزارشي است که به نمايندگان ملت جهت تصميم گيري لازم ارائه شود، دولت يازدهم بدون اخذ مصوبه از مجلس، کار خود را از مدت ها پيش آغاز کرده و متن حاصل شده در وين را در مسير اجرا قرار داده که بازديد آژانس از پارچين، مواضع دولتمردان و خط رسانه اي زنجيره اي ها در اين راستا مي تواند مورد ارزيابي قرار گيرد. 

    آنچه که روشن و بديهي است آن است که برجام براساس نص صريح قانون اساسي بايستي به مثابه همه توافقات بين المللي که تعهداتي براي جمهوري اسلامي دارد، در مجلس شوراي اسلامي بررسي و پس از تصويب در مرحله اجرا قرار بگيرد ولي دولت و رئيس جمهور محترم از آن جايي که به اين مسير قانوني يعني بررسي تعهدات بين المللي در مجلس اعتقادي ندارد از اين رو به لوازم اين بررسي نيز قائل نبوده و از آن عبور کرده است. 

        
روحاني: با اجراي برجام فاصله کمي داريم!
    در اين راستا رئيس جمهور در اولين برنامه سفر خود به نيويورک، در ديدار مديران و مجريان ارشد رسانه هاي آمريکايي و بين المللي در جواب سوالي درباره انتظار ايران از برجام گفت: مخالفت ها و موافقت ها در ايران و آمريکا طبيعي است. در ايران اکثريت بزرگي از مردم موافقند و اقليتي هم مخالفند. مهم اين است که برجام بايد تا قبل از سال 2015 اجرايي شود و از نظر ما حتي مي شود در نوامبر هم اجرايي شود. تا آن زمان، خيلي فاصله نداريم.

    رئيس جمهور پيش از اين نيز در مصاحبه با شبکه خبري آمريکايي سي بي اس با مفروض گرفتن تصويب برجام در مجلس گفته بود: اکثريت مردم ما در نظرسنجي ديدگاه مثبتي درباره اين توافق دارند و معمولانهادهايي مانند پارلمان و شوراي عالي امنيت ملي از افکار عمومي دور نمي شوند و در اين مسير حرکت مي کنند.

    روحاني در اين مصاحبه در عين حالي که مي گويد رهبر معظم انقلاب بررسي توافق را بر عهده نهادهاي مسئول دانسته اند، از سوي ديگر از نظرسنجي هاي عمومي سخن مي گويد که مردم را موافق توافق نشان مي دهد بي آن که بگويد براساس نظرسنجي دانشگاه مريلند آمريکا که متن کامل آن در سايت اطلاع رساني اين دانشگاه منتشر شد مردم ايران براساس اطلاعات غلط داده شد، به آنان از جمله برداشته شدن کامل تحريم ها و همچنين عدم بازرسي از اماکن نظامي و... از اين توافق حمايت کرده اند و در صورت ارائه اطلاعات صحيح از ميزان اين موافقت به اندازه بسياري کاسته خواهد شد. 

    سبقت از برجام!

    از سوي ديگر روحاني در مصاحبه هاي متعدد خود در آمريکا از روند پسا توافق و يا به تعبير ايشان پسا تحريم سخن گفته و از شرکت هاي آمريکايي خواسته است که براي تجارت و مبادله با ايران تلاش کنند و در اين زمينه منعي وجود ندارد. وي همچنين گفته است «يکي از راه هاي کاستن فاصله ايران و آمريکا همکاري هاي اقتصادي است.» اين همه در حالي است که تکليف برجام در مجلس هنوز مشخص نشده و دولت از برجام سبقت گرفته است!

    انتصاب رئيس ستاد اجرايي برجامي که تصويب نشده است 

    از سوي ديگر و وراي اظهارات رئيس جمهور، هفته گذشته محمدجواد ظريف وزير امور خارجه دستور تشکيل ستاد پيگيري برجام در اين وزارتخانه را صادر و سيد عباس عراقچي را به رياست اين ستاد منصوب کرد. 

    بر اساس اين خبر، عراقچي و ظريف همراه با بعيدي نژاد سه شنبه -31 شهريور- براي پيگيري اجراي برجام به نيويورک رفتند. 

    اين همه در حالي است که روند بررسي برجام در مجلس تکميل نشده و دولت حتي لايحه آن را به مجلس ارائه نکرده است و حال چگونه متني که تکليف آن مشخص نيست در مرحله اجرا قرار گرفته و افرادي براي اجراي آن منصوب شده اند سوالي است که دولت سعي دارد با فرار به جلو چنين وانمود کند که از اين مرحله عبور کرده است!

        
عبور از خط قرمز با بازديد از پارچين
    نکته مهم ديگر آن که بازديد اخير آمانو مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي از پارچين و نمونه برداري از آن در حالي صورت گرفت که هنوز توافق هسته اي تعيين تکليف نشده و بازرسي ها از جمله موارد مورد بحث است. همچنين بارها تاکيد شده بازرسي از مراکز نظامي خط قرمز بوده و حضور آمانو در پارچين را مي توان خط شکني غرب براي بازرسي از سايت هاي نظامي ايران توصيف کرد. عبور از اين خط قرمز پيش از تصويب برجام نيز در جاي خود قابل تامل است!

    اين همه نشان از آن دارد که دولت يازدهم در اجراي برجام به صورت غيرمجاز از روند قانوني سبقت گرفته است، سبقتي که عدم التزام به نص صريح قانون اساسي - اصول 77 و 125- را نشان مي دهد. 

    رهبر معظم انقلاب نيز چندي پيش تاکيد فرمودند نمايندگان ملت بايد درباره سرنوشت برجام تصميم گيري کنند و نظر آنها در اين زمينه لازم الاجراست.

        
خط رسانه اي زنجيره اي ها براي اجراي برجام پيش از تصويب
    روزنامه زنجيره اي آرمان نيز در شماره ديروز خود از خوشه چيني از برجام در نيويورک نوشته و اضافه کرده است: [امروز] موسم حراست و باروري نهالي [است] که در روزهاي گرم تابستان غرس شد و اکنون هنگام خوشه چيني از آن فرا رسيده است. پرونده هسته اي از پيچ و خمي ۱۲ساله عبور کرد و سپس با عبور از تندباد مخالفت ها اکنون به مرحله تثبيت و اجرا رهنمون شده و دريچه اي به سمت و سوي افق هاي تازه پس از تحمل مرارت هاي سخت، پيش روي ملت ايران گشوده و دکتر حسن روحاني به عنوان نماينده ملت ايران به نيويورک رفت تا با حضور در مهم ترين و جامع ترين گردهمايي سران کشورهاي جهان از فرصت ممتاز پيش آمده در راستاي پيشبرد منافع و مطامع ملي بهره گيرد و صداي تعامل سازنده با جهان از سوي ملت ايران پس از فتح نمايان پيشقراولان عرصه ديپلماسي باشد.

    گفته ها و اقدامات دولت و نيز خط خبري نشريات همسو با دولت اين سوال را به ذهن ها متبادر مي کند که اگر برجام قطعي الاجرا است، کميسيون ويژه برجام در مجلس چه مي کند و آيا اين همه انرژي و وقتي که مصروف بررسي نقاط ضعف و قوت آن شده بيهوده بوده است؟

    در اين راستا نظر چند نماينده مجلس را جويا شديم.

       
در آمريکا هم اين کار را نکردند
    جواد کريمي قدوسي عضو کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس در گفت و گو با کيهان با اشاره به اينکه قانون اساسي بررسي توافقات و عهدنامه ها را بر عهده مجلس گذاشته است گفت: از رئيس جمهوري که خود چند دوره نماينده مجلس بوده و همچنين حقوق دان است انتظار است که به اختيارات داده شده به مجلس در قانون اساسي اذعان داشته باشد. 

    وي ادامه داد: در آمريکا نيز هر چند رئيس جمهور اين کشور تلاش در اجرايي شدن برجام داشته و دارد ولي اوباما هرگز از مجالس اين کشور عبور نکرده و تمام تلاش خود را مصروف قانع نمودن آنان کرد نه عبور از سنا و يا کنگره.

    کريمي قدوسي گفت: تاکنون در مجالس گذشته صدها توافقنامه و عهدنامه توسط نمايندگان بررسي و تصويب و يا رد شده است و همه مي دانند که اين حق قانوني مجلس است و در نتيجه توافقي که اثرات طولاني مدتي بر سرنوشت مردم خواهد داشت ضروري است که در مجلس شوراي اسلامي بررسي و سرنوشت آن مشخص شود. وي در عين حال پرسيد: چگونه است در حالي که هنوز سرنوشت برجام در کميسيون ويژه مشخص نشده دولت ستاد اجرايي برجام را تشکيل داده است و اين بي توجهي به جايگاه رفيع مجلس از کجا ناشي مي شود؟

        
دولت بايد پاسخگو باشد 
    محمدحسن آصفري نماينده اراک و ديگر عضو کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس نيز در گفت و گو با کيهان ضمن تاکيد بر اين نکته که برجام بايستي در مجلس بررسي و تکليف آن مشخص شود، در پاسخ به اين سوال که چرا پيش از تصويب و تعيين تکليف در مجلس روند اجرايي آن آغاز شده است، گفت: اين سوال را بايد از دولت پرسيد.

    وي بار ديگر تاکيد کرد: تا مجلس نظر خود را اعلام نکند برجام نمي تواند اجرايي شود. 

        
بررسي و تصميم درباره برجام بر عهده مجلس است
    عباسعلي منصوري آراني نماينده کاشان و عضو کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس نيز در گفت و گو با کيهان ضمن تاکيد بر روند بررسي برجام در مجلس گفت: در مرحله تهيه گزارش از بررسي هاي صورت گرفته هستيم.

    وي ادامه داد: از سوي مجلس بررسي برجام به کميسيون ويژه محول شده و تصميم کميسيون به زودي اعلام خواهد شد و در اين متن مطالب لازم گفته خواهد شد که بايد به آن متعهد بود. 

        
دولت اعتقادي به قانون ندارد 
    احمد بخشايش اردستاني نماينده عضو کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس نيز در گفت و گو با کيهان با بيان اينکه کل برجام از 4 قسمت «توافق ايران و 1+5، قطعنامه شوراي امنيت، طرح بلندمدت سازمان انرژي اتمي و همچنين نقشه راه ايران و آژانس» تشکيل شده است، گفت: از قبل نيز مشخص بود که دولت اعتقادي به فرآيند قانوني بررسي برجام يعني تصويب آن در مجلس نداشته و همچنين ندارد. وي در ادامه گفت: هر زماني که دولت ها مجلس را ناديده گرفتند ديکتاتوري در کشور ريشه گرفت، زماني که مصدق اختيارات مجلس را از آن گرفت زمينه ساز رشد ديکتاتوري در کشور شد. 
    بخشايش گفت: برجام در ذهن مردم چنين تصوير شده بود که با تحريم ها و آب و نان مردم در ارتباط است و کاري که کميسيون ويژه کرد اين بود که به مردم اثبات کرد که چنين نيست و اين برجام نقاط منفي بسياري دارد.