پاي مرغ بخوريم يا نخوريم؟

پاي مرغ بخوريم يا نخوريم؟ 10 شهریور -94
پای مرغ را معمولاً چینی ها می خورند .چون چینی ها تقریباً همه چیز می خورند. برای اینکه  پای مرغ نه گران که ارزان است. حال برای اینکه تبلیغ شود به عنوان داروی درمان درد زانوی پا از پای مرغ نام برده می شود . در صورتیکه چربی پوستم رغ خیلی زیاد است.

شايد شما هم که از درد زانو يا ساير استخوان هاي بدن تان رنج مي بريد، اين توصيه عاميانه را شنيده باشيد که پاي مرغ بخوريد. اگر باز هم قصد داريد اين روند را ادامه دهيد تا شايد غضروف از دست رفته تان بازسازي شود، به شما توصيه مي کنيم دست نگه داريد چراکه به گفته کارشناسان مصرف پاي مرغ براي عده اي از افراد مي تواند مفيد باشد و برعکس براي عده اي ديگر ضرر دارد.
    
دو متخصص تغذيه درمورد فوايد و مضرات مصرف پاي مرغ توضيح مي دهند. دکتر کوروش جعفريان، متخصص تغذيه مي گويد خوردن پاي مرغ، ضرر يا فايده چنداني به شما نمي رساند اما دکتر محمدرضا وفا، يکي از مخالفان مصرف آن است.
    
اگر مي خواهيد کمتر خرج کنيد...
    
دکتر کوروش جعفريان، متخصص تغذيه و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران معتقد است: پنجه مرغ در کشور ما مصرف زيادي ندارد اما اين عضو از بدن مرغ درحال حاضر در کشورهاي آسياي جنوب شرقي همچون چين و هند طرفداران زيادي داشته و مصرف بالايي دارد. در ميان مردم اروپا نيز مصرف آن در حال بالارفتن است. البته درخصوص تاثيرات درماني پاي مرغ مطالعاتي انجام شده است. اين تحقيقات نشان دهنده آن است که پنجه مرغ منبع خوبي از يک سري املاح و پروتئين هاست و جدا از بحث تغذيه اي ازنظر اقتصادي نيز پاسخگوي بخشي از مردم جامعه است که قدرت خريد گوشت را ندارند با اين وجود ميزان مصرف پاي مرغ چشمگير نيست.
        
همه اينها حرف است
    
وي در گفت وگو با سيب سبز اضافه مي کند: «فکر مي کنيد مصرف 100 گرم پنجه مرغ تا چه ميزان مي تواند کلسيم موردنياز بدن تان را تامين کند؟ تنها 6 درصد که آن هم رقم چشمگيري نيست. درمورد آهن هم همين طور است و پنجه مرغ تنها بين 5 تا 6 درصد از آهن بدن را فراهم مي کند. درمورد ويتامين Aو D هم باز روال به همين شکل است و روي پنجه مرغ به عنوان يک ماده مغذي تامين کننده ويتامين ها نمي توان حسابي باز کرد. عده اي تصور مي کنند با مصرف آن مي توانند ويتامين D موردنيازشان را تامين و جلوي پوکي استخوان شان را بگيرند.
    
در پاسخ بايد بگوييم اين طور نيست. از سوي ديگر عده اي از متخصصان تغذيه بر اين باورند که با مصرف گلوکزامين و کندرايتين از بروز آرتروز در مفاصل و غضروف هاي بدن جلوگيري مي شود و با خوردن پنجه مرغ اين مشکل به وجود نمي آيد. چرا؟ چون پنجه مرغ حاوي کلاژن است.
    
هرچند اين قضيه تاييد شده نيست اما مي تواند کمک کننده باشد يا در مثال ديگر ادعاهاي جالب ديگري مطرح و گفته شده که پنجه مرغ در درمان راشيتيسم، پيشگيري و درمان صداي مفاصل درحال فرسايش، ترميم شکستگي استخوان، بهبود کمردرد يا ديسک کمر، جلوگيري از پوسيدگي مفاصل و غضروف ها، درمان سرماخوردگي شديد و ضعف بدن موثر است.
    
تمام اينها درحد ادعاست و درمورد آنها بسيار افراطي اظهارنظر شده است و چون خاصيت درماني پنجه مرغ اثبات شده نيست بنابراين نمي توانيم با قطعيت بگوييم اگر غضروف پاي کسي مشکل داشت يا مبتلابه کمردرد بود يا مفاصلش درحال پوسيدن بود، با خوردن اين عضو از بدن مرغ مي تواند آن را درمان کند، هرگاه مطالعه جامع، کامل و اثبات شده اي در اين باره انجام شد و گفتند که 10 يا 20 مقاله در اين باره چاپ شده است، آن گاه مي توانيم بگوييم پنجه مرغ تا چه حد مفيد است
       
چه کساني بخورند
    
با اينکه هيچ مطالعه اي درخصوص تاثيرات درماني، فوايد و مضرات پنجه مرغ انجام نشده است اما مي توانيم بگوييم که چون کلسترول آن درحد مطلوب است و ازنظر ترکيبات چربي درحد بالايي قرار ندارد، دو دسته از افراد جامعه، يعني بچه هاي درحال رشد و افرادي که از سلامت جسماني کامل برخوردارند، مي توانند پنجه مرغ مصرف کنند.
    
براي شما ممنوع است اگر...
    
دکتر جعفريان توصيه مي کند: بهتر است بيماران قلبي و عروقي که کلسترول خون شان بالاست در مصرف پنجه مرغ احتياط به خرج دهند. البته ممکن است سوال عده اي اين باشد که اگر کسي مشکل قلبي داشت، در هفته چند بار مي تواند پنجه مرغ مصرف کند؟
    
پاسخ ما اين است که چون شرايط بيماران قلبي با يکديگر متفاوت است بنابراين نمي توان توصيه اي براي مصرف متعادل پنجه مرغ به افراد داشته باشيم. اما بهتر است که در مصرف آن افراط و تفريط نکنند تا دچار مشکل نشوند.
    
هرچند هنوز بحث درمورد فوايد و مضرات احتمالي مصرف پنجه مرغ در ميان کارشناسان وجود دارد و عده اي مصرف آن را توصيه و عده اي ديگر نفي مي کنند و از طرف ديگر جذابيت کمي براي ايرانيان دارد اما بد نيست بدانيد همين استان اردبيل در کشور خودمان يکي از مهم ترين صادرکننده هاي پنجه مرغ به کشورهاي آسياي جنوب شرقي محسوب مي شود و صادرات آن براي کشور ابتدا اشتغال زايي و سپس ارزآوري را همراه داشته است.
    
پنجه مرغ از جمله گران ترين و مهم ترين مواد غذايي در کشورهاي جنوب شرق آسيا مثل چين و ويتنام است و مردم براي خريد آن بهاي فراواني را مي پردازند.
    
به اين علت که قشر کارگر چون درآمد چنداني براي مصرف گوشت ندارند، براي تامين مواد موردنياز بدن شان به مصرف اين عضو از بدن مرغ روي آورده اند. البته آوازه خوشمزگي پنجه مرغ از مرزهاي چين و ويتنام هم فرا رفته و اين قسمت مرغ در کشورهاي ديگر همچون ترينيداد، جامائيکا، آفريقاي جنوبي، پرو، دومينيکن، مکزيک و فيليپين نيز خورده مي شود. خوب است بدانيد در ميان کشورهاي طالب مصرف پنجه مرغ، چين رده اول را دارد.
        
خودتان را فريب ندهيد!
    
دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذيه معتقد است اينکه گفته شده از پنجه مرغ مي توان در درمان راشيتيسم يا نرمي استخوان استفاده کرد، اساس و پايه علمي ندارد.
    
يک علت بروز بيماري نرمي استخوان در افراد ناشي از تغذيه نادرست و کمبود ويتامينD است. موضوع ديگري که بايد به آن توجه داشت، نقش ويتامين D در جذب کلسيم است: کساني که با کمبود ويتامينD در بدن شان مواجه هستند حتي اگر به ميزان کافي کلسيم مصرف کنند، چون اين ويتامين در برنامه غذايي آنان نيست، دچار مشکلات استخواني و از جمله راشيتيسم مي شوند.
    
براساس مطالعاتي که وزارت بهداشت و درمان انجام داده، کمبود ويتامينD يکي از مهم ترين و شايع ترين مشکلاتي است که هم در دختران و هم در پسران مشاهده مي شود بنابراين اگر کسي دچار کمبود ويتامين D باشد و براساس ادعاهاي مطرح شده درخصوص پنجه مرغ از آن براي تامين ويتامينD مورد نيازش استفاده کند، در اشتباه است.
    
علاوه بر اينها عده اي از متخصصان تغذيه برخلاف کساني که چنين ادعايي را مطرح کرده اند، گفته اند پنجه مرغ جزء قسمت هاي خوراکي آن محسوب نمي شود اما متاسفانه برخي افراد بدون هيچ دليل موجهي فوايد اين قسمت از مرغ را بزرگ نمايي کرده و تاثيرات درماني متعددي براي آن قائل شده اند. درست است که مفاصل و غضروف ها ژلاتين و کلسيم داشته و براي بدن ضروري هستند اما چيزي مثل پنجه مرغ کمکي به روند غضروف سازي در بدن نمي کند.
    
ادعاي ديگري که در آن گفته مي شود استفاده از پنجه مرغ پوکي استخوان را بهبود بخشيده يا برطرف مي کند، باز هم صحت ندارد. بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که دو مقوله پوکي استخوان و راشيتيسم کاملاً با يکديگر متفاوت هستند.
    
ممکن است علت ابتلاي فردي به پوکي استخوان اصلاً تغذيه اي نبوده و علت ديگري داشته باشد که در مراجعه به پزشک متخصص و معاينات مشخص مي شود. در بروز پوکي استخوان در افراد و در خانم هايي که در دوران يائسگي هستند، عامل اصلي دگرگوني هورموني و به وجود آمدن تغييراتي در دو هورمون استروژن و پروژسترون است.
    
زماني که خانمي يائسه مي شود، برداشت کلسيم از بافت هاي استخواني اش صورت مي گيرد. اين اتفاق به طور طبيعي در هر خانمي مشاهده مي شود با اين حال با داشتن يک تغذيه مناسب مي تواند روند پيشروي آن را کند کند.
    
علاوه بر اين توضيحات استفاده از پنجه مرغ را به کودکان و نوجوانان درحال رشد، افراد ميانسال، خانم هاي باردار و افراد بيمار به هيچ عنوان توصيه نمي کنم چراکه پوست پنجه مرغ ممکن است حاوي ترکيبات آلوده باشد يا احتمال دارد صاحب مرغداري براي پيشگيري از بروز انواع بيماري ها در مرغ ها به آنها آنتي بيوتيک تزريق کرده باشد يا به آنها هورموني داده باشد که همه اينها وارد پوست و تمام امعا و احشاي مرغ مي شود. در اين ميان اگر يکي از گروه هايي که به آنها اشاره کردم از پنجه مرغ استفاده کند، ممکن است دچار مشکلات جدي شود. به همين دليل ما حتي توصيه مي کنيم که افراد از گوشت هاي سالم و حتي ارگانيک که هيچ نوع آلاينده اي ندارند، در سبد تغذيه اي خود استفاده کنند و به جاي آنها يادآوري مي کنيم که سراغ مواد غذايي که غني بودن شان اثبات شده بروند.