تحريم هاي جديد علاوه بر تحريم هاي قبلي! نگاه اوباما به پساتوافق

اوین نامه ی کیهان 10 شهریور -94
تحريم هاي جديد علاوه بر تحريم هاي قبلي!
نگاه اوباما به پساتوافق
باپاک کردن صورت مسأله ومحو کردن نقش تحریک وتهدید آمیز دلواپسان نکران مخالف هسته ای که موجب اصرار بیشتر جمهوریخواهان مخالف توافق هسته ای در آمریکا شده است .طوریکه اوباما برای خنثی کردن فشار مخالفت رقیب جمهوریخواه مجبور به همسویی با اینان در زمینه ی تحریم های بیشتر شده است . برای همین بهترین بهانه برای دو ذوقه یا دو لپی خوردن سربازجو شریعت نداری و اوین نامه ی شده است تا دردفاع از مخالفت با توافق هسته ای تیتردرشت خبری بازتابدهد که تحریم های جدید علاوه بر تحریم های قبلی از نگاه اوباما پس از پساتوافق درراه است.
رئيس جمهور آمريکا در نامه اي به يک سناتور تاکيد کرد: من اطمينان مي دهم که حق ايالات متحده براي حفظ و اجراي تحريم هاي موجود و حتي اعمال تحريم هاي جديد براي رسيدگي به نگراني هاي مداوم درباره ايران محفوظ است.
    رئيس جمهور آمريکا نامه اي به يکي از سناتورهاي آمريکايي نوشت که تا حدي سياست هاي واشنگتن پس از اجراي توافق هسته اي را روشن مي کند.

    به گزارش فارس،«باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا در نامه اي به سناتور «جرالد ندلر» نوشت: توافق هسته اي ايران و 1+5 قوي ترين نظام بازرسي هايي که تاکنون براي نظارت بر يک برنامه هسته اي مورد مذاکره قرار گرفته را ايجاد کرده است.

    ايران همچنان امکان دسترسي به بازار ما به عنوان بزرگترين بازار دنيا را نخواهد داشت و ما تحريم هاي شديد خود که هدف آن حمايت ايران از گروه هايي مانند حزب الله، نقش بي ثبات کننده در يمن، حمايت از بشار اسد، برنامه موشکي و نقض حقوق بشر در داخل اين کشور است، حفظ خواهيم کرد.

    من اطمينان مي دهم که حق ايالات متحده براي حفظ و اجراي تحريم هاي موجود و حتي اعمال تحريم هاي جديد براي رسيدگي به نگراني هاي مداوم محفوظ مي باشد.

    هيچ نهاد يا شخصيتي (ايراني) که با فعاليت هاي مرتبط با تروريسم و يا نقض حقوق بشر در ارتباط است، از ليست تحريم هاي تروريسم يا حقوق بشر خارج نمي شود.

    هر زماني که ايالات متحده تشخيص دهد که ايران به تعهدات خود عمل نکرده هيچ کشور ديگري نمي تواند توانايي ما براي بازگشت تحريم هاي چندجانبه را مسدود نمايد.

    هر 90 روز يکبار گواهي اي درباره انطباق ايران با برجام تحت قانون بررسي توافق هسته اي ايران (INARA) صادر خواهد شد و هر 180 روز يکبار گزارشي در خصوص طيف گسترده اي از موضوعات از جمله اجراي برجام، تروريسم ايراني ها، حقوق بشر، موشک هاي بالستيک، فعاليت هاي پولشويي و ساير موارد به کميته هاي مربوطه و رهبري ارائه خواهد شد.

    به گزارش خبرگزاري ها، انديشکده آمريکايي «دفاع از دموکراسي» در يادداشتي تحليلي نوشت: مصاحبه با دانشمندان و نظاميان ايران براي پي بردن به ابعاد نظامي برنامه هسته اي ايران ضروري است.

     تغيير در ايران، هدف اوباما از توافق هسته اي 

    پايگاه آلماني «ارپ آن لاين» در گزارشي نوشت: اوباما با توافق هسته اي بخت خود را براي تغيير ايران مي آزمايد.

    در ادامه گزارش آمده است: توافق هسته اي ايران در ظاهر به مسايل فني، سانتريفيوژ ها، مسايل تحقيقاتي و راکتورها مربوط مي شود. اما در اساس به اين ربط دارد که آيا آمريکا نقش رهبري را در جهان ايفا مي کند؟

    ارپ آن لاين افزود: اوباما با باقي ماندن زير ساخت هاي هسته اي ايران موافقت کرده است. با اين حال همه چيز را به 15 سال آينده سپرده است.

        
ايالت هاي آمريکا به طور مستقل ايران را تحريم مي کنند
    وال استريت ژورنال در گزارشي نوشت: ايالت هاي آمريکا به طور مستقل ايران را تحريم مي کنند.

    در ادامه گزارش آمده است: تاکنون ۲۵ ايالت تحريم هايي عليه ايران وضع کرده اند.

    وال استريت ژورنال افزود: آنطور که در قانون جامع تحريم هاي ايران موسوم به «سيسادا» (CISADA) هم آمده است، در صورتي که ايالت ها به دلايلي تصميم به ايجاد محدوديت عليه ايران بگيرند، دولت فدرال بايد از اين تصميم آن ها حمايت کند.

    توافق هسته اي توان ايالت ها براي اعمال تحريم عليه ايران را از بين نمي برد.

         
آمريکا به جز توافق گزينه ديگري ندارد
    لس آنجلس تايمز در گزارشي اعلام کرد: آمريکا به جز توافق،گزينه مناسب ديگري براي مقابله با ايران ندارد.

    اين گزارش مي افزايد: مراد از جايگزين هاي توافق، «گزينه نظامي عليه ايران» و «گزينه تشديد تحريم ها»ست که بسياري از تحليلگران و سياستمداران آمريکايي در روزهاي گذشته از ناکارآمدي آنها به علت قدرت گرفتن ايران از يک سو و عدم همراهي ديگر کشورها از سوي ديگر سخن گفته اند.

    لس آنجلس تايمز در ادامه تاکيد کرد: «برچيده شدن بخش بزرگي از زيرساخت هاي هسته اي ايران»، «بازرسي هاي فشرده» و «امکان بازگشت تحريم ها» از نقاط قوت توافق هسته اي است.

     کمالوندي: اواخر مهرماه زمان آغاز فرآيند اجراي تعهدات ايران! 

    به گزارش فارس، «بهروز کمالوندي» سخنگوي سازمان انرژي اتمي در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما گفت: اواخر مهرماه زمان آغاز فرآيند اجراي تعهدات ايران و تاييد آن در آژانس و لغو تحريم ها در چارچوب برجام است.

    کمالوندي افزود: روز پس از پايان مذاکرات و صدور قطعنامه در شوراي امنيت يعني تا اواخر مهر انتهاي پروسه اي است که بايد مراحل قانوني بررسي توافق در ايران و کشورهاي 1+5 اگر لازم است، انجام شود.

    وي در ادامه گفت: البته ممکن است اين کار بنابر ملاحظاتي 10 تا 12 روز زودتر از اين موعد هم انجام شود.

    سخنگوي سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: زماني که همه کشورها اعلام کنند که مراحل قانوني را تمام کرده اند، آنگاه زمان اجراي تعهدات طرف ها آغاز مي شود.

    پنجشنبه هفته گذشته نيز «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه در سفر به اصفهان در جمع اصحاب رسانه از آغاز تعهدات ايران از ابتداي مهرماه جاري و پايان آن پس از ده سال خبر داد! 

    اين اظهارات در حالي است که به موجب اصول 77 و 125 قانون اساسي، هرگونه پيماني که کشورمان را در عرصه بين الملل و در مقابل يک يا چندکشور ديگر متعهد به اجراي کاري کند، فارغ از نام و عنوان آن، نيازمند بررسي و تصويب در مجلس شوراي اسلامي است.

    کمالوندي خاطرنشان کرد: طبعا طرف مقابل نيز لغو تحريم ها را اعلام خواهد کرد، منتهي در اختيار کشور ما خواهد بود که با اجراي تعهداتش، تاريخ لغو تحريم ها را تعيين کند و آنان نيز تاريخ تعهداتشان را مي گويند و اختياري در تغيير آن نخواهند داشت.

    وي افزود: به محض اينکه اين تعهدات اجرا شود و به تاييد آژانس برسد عملااجرايي خواهد شد و ديگر نيازي به کسب موافقت 1+5 نيست. اجراي تعهدات طرف مقابل به نحوه انجام اقدامات ما بستگي دارد که درحال بررسي هستيم که چه مدت طول مي کشد.

    سخنگوي سازمان انرژي اتمي در ادامه گفت: به هر حال ما بايد اقداماتمان را انجام دهيم و عملاپس از آن تعهدات طرف مقابل هم که لغو تحريم هاست، انجام مي شود.

        
تصميم اينکه برجام لايحه شود و به مجلس بيايد با دولت است
    «سيدمحمدحسين نقوي حسيني» سخنگوي کميسيون ويژه بررسي متن جمع بندي مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 به تشريح جزييات جلسه ديروز(دوشنبه) اين کميسيون با مسئولان تيم مذاکره کننده پرداخت و اظهار داشت: اين جلسه با حضور اعضاي ارشد تيم مذاکره کننده آقايان عراقچي و تخت روانچي برگزار شد. 

    وي با اشاره به سخنان عضو ارشد تيم مذاکره کننده يادآور شد: عراقچي در اين نشست گفت که ما هيچ گاه مجلس را نامحرم ندانستيم، ولي گوش هاي نامحرم بيرون هست.

    سخنگوي کميسيون ويژه برجام ادامه داد: آقاي عراقچي گفت «اينکه برجام لايحه شود و به مجلس بيايد در اختيار وزارت خارجه نيست بلکه تصميم آن با دولت است. ولي روند قانوني شدن برجام قطعاً طبق قانون طي خواهد شد. از نظر ما فرقي نمي کند که لايحه بشود به مجلس بيايد يا نيايد ولي به لحاظ مصالح کشور، به صلاح نمي دانيم به مجلس بيايد.

    نقوي حسيني افزود: عضو تيم مذاکره کننده هسته اي همچنين گفت «کميسيون مشترک نيز، همه تصميماتش با اجماع است. پس اگر ما موافق نباشيم، هيچ چيز تصويب نمي شود الابازديد از اماکن نظامي در چارچوب پروتکل الحاقي، پروتکل الحاقي هم امر غيرمتعارف نيست. دسترسي ها در چارچوب پروتکل است و پروتکل الحاقي هم صرفاً سايت هاي هسته اي اعلام شده از سوي کشور پذيرنده را در بازديد قابل دسترس قلمداد مي کند نه هر مکان و هر جايي را.

    وي در پايان گفت: در انتهاي اين جلسه مقرر شد که يک شنبه آينده مجدد بحث فصل هاي پنجگانه با حضور ميهمانان ادامه يابد. امروز(سه شنبه) نيز کميسيون ميزبان آقاي دکتر جليلي و همکارانشان در تيم مذاکره کننده قبلي خواهد بود.

         
تخت روانچي: دولت منتظر برداشته شدن تحريم ها نمانده است
    «مجيد تخت روانچي» معاون وزير امور خارجه در مصاحبه با بلومبرگ گفت: اقتصاد ايران صرف نظر از اجرا يا عدم اجراي توافق هسته اي و برداشته شدن يا نشدن تحريم ها تقويت خواهد شد.

    تخت روانچي افزود: کاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي و افزايش درآمدهاي مالياتي اقتصاد ايران را تقويت خواهد کرد و دولت منتظر برداشته شدن تحريم ها براي رشد اقتصادي نمانده است.

    وي در ادامه گفت: اگرچه برداشته شدن تحريم ها براي بهبود اقتصاد اهميت دارد اما آن تنها ابزاري نيست که دولت در اختيار دارد.

    معاون وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: درحال حاضر به تجارت با آمريکا فکر نمي کنيم. بعدها اگر همه چيز به خوبي پيش رود، فرصت هاي موجود را مد نظر قرار خواهيم داد.

    پايگاه آمريکايي «پوليتيکو» در گزارشي نوشت: مخالفان توافق هسته اي در آمريکا ناکام ماندند.

    در ادامه گزارش آمده است: اوباما اکنون فقط به سه راي از مجموع 13 سناتور دموکراتي که هنوز تصميم خود را در قبال توافق ايران اعلام نکرده اند، نياز دارد و در مجلس نمايندگان به نظر مي رسد او آراي کافي براي وتو را داشته باشد.

         
کنارکشيدن آمريکا از توافق خودزني محض است
     نشنال اينترست نيز در گزارشي اعلام کرد: کنارکشيدن آمريکا از توافق خودزني محض است.

    در ادامه گزارش آمده است: اگر کنگره از اجرايي شدن سهم آمريکا از توافق جلوگيري کند، خطر فروريختن سازمان تحريم ها از اکنون نيز بالاتر است.

    نشنال اينترست افزود: چرا که ديگر امضاکنندگان توافق بي توجه به تصميم آمريکا، مصمم به دادن تسکين هاي اقتصادي به ايران هستند.

    حتي صريح ترين حاميان تحريم هاي ايران نيز اکنون اين نکته را به رسميت شناخته که اعمال تحريم هاي بيشتر، طراحي هاي هسته اي ايران را متوقف نمي کند. بسيار دور از انتظار است که ايران در صورت شکست گفت وگوها، بار ديگر حاضر به تمديد توافق ژنو شود، تمديدي که بسياري از منتقدان آن را به توافق ترجيح مي دادند.

         
راه اندازي بيمارستان هسته اي در آينده نزديک
    «علي اکبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي در مراسم افتتاح جاده اختصاصي ورودي مجتمع شهيد عليمحمدي که در سايت هسته اي فردو برگزار شد، گفت: در مذاکرات هسته اي ساخت دو نيروگاه در بوشهر براي تامين آب شيرين در منطقه جنوب مورد توجه است که 250 تا 300 هزار مترمکعب آب شيرين توليد شود.

    صالحي افزود: يک بيمارستان هسته اي در آينده راه اندازي خواهد شد.