10عادت افراد ناموفق

دانستنی‌ها
10
عادت افراد ناموفق  9 مهر -94

تا به حال در مورد عادات روزانه افراد موفق مطالب زیادی منتشر شده است و شاید بهتر باشد نگاهی به عادات افراد ناموفق داشته باشیم. در اینجا ذکر این نکته ضروری است اگر میخواهید به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کنید، هیچگاه نباید این عادتها را به زندگی تان راه دهید. در ادامه قصد داریم به 10 عادت بسیار بدی اشاره کنیم که افراد ناموفق هیچگاه نمیتوانند آنها را در کارهای روزانه خود ترک کنند.
*1 -
نادیده گرفتن افراد ناموفق همواره سر خود را مانند کبک، به زیر برف میبرند؛ آنها از مواجه شدن با مشکلات و حقایقی که ناراحتشان میکنند، فراریاند. متاسفانه اغلب افراد ناموفق نمیتوانند در برابر دغدغهها و مشکلات زندگی مدرن، رویکردی مناسب از خود نشان دهند و همواره از این مشکلات گریزانند؛ آنها همیشه سعی میکنند مسائل و مشکلات را نادیده گرفته و دلشان را به این خوش کنند که شاید روزی این موضوعات حل شوند.
*2 -
حسادت افراد ناموفق مسئولیت پذیر نبوده و مسئولیت کاستیهای خود در تلاش کردن برای رسیدن به موفقیت را بر عهده نمیگیرند. آنها خود را به آب و آتش میزنند تا دستاوردهای دیگران را بیارزش جلوه دهند. اینکه شخصی نتواند موفقیت دیگران را در کسب و کار یا هر حوزه دیگری ببیند، مطمئناً از حسادتش ناشی میشود. زندگی با حسادت، بسیار خستهکننده خواهد بود و معمولاً نیز به عاقبت خوبی ختم نمیشود.
*3 -
نفرت خشم و نفرت میوه حسادتند. بسیاری از افراد ناموفق در میان کسانی کار و زندگی میکنند که از آنها وضع بهتری داشته و دستاوردشان نیز بیشتر است. معمولاً خشم این دسته از افراد، خود را به شکلهای مختلفی آشکار میسازد، اما یکی از بدترین حالتهای آن، پرخاشگری منفعلانه است. این افراد با بیانی غیر مستقیم، خصومت خود را به طرق مختلفی مانند ترش رویی، متلک پراکنی، یکدندگی و انجام ندادن وظایفی که به آنها محوّل شده، بیان میکنند (آیا کسی را میشناسید که اینگونه باشد؟ احتمالاً حالا او را بهتر درک میکنید!).
*4 -
عدم مسئولیت پذیری از آنجا که خصوصیت و پرخاشگری منفعلانه، یک نوع اختلال شخصیتی به حساب میآید، اغلب افراد ناموفق و حسود، در کارهای تیمی و برای رسیدن به هدفی مشترک، نقشی مخرب بازی کرده و دائماً وظایفی که به آنها محول شده را، به زمان و روز دیگری موکول میکنند.
*5 -
فرار کردن از کارها بیل مورفی، نویسنده آمریکایی که مقالاتی در باب کارآفرینی مینویسد در این رابطه خاطرهای را بازگو میکند؛ سالهای پیش که من به عنوان وکیل در ارتش ایالات متحده کار میکردم، همکاری داشتم که به طرز عجیبی از زیر کار فرار میکرد. او طوری چیدمان میز کار خود را تغییر داده بود که به راحتی میتوانست پشت آن پنهان شده و چرت بزند؛ بدون اینکه رئیس او را ببیند. این افراد به بهانه اینکه به دنبال موفقیت و شادی در زندگی خودشان میگردند، همواره زمانی که کاری برای انجام دادن وجود دارد، از دسترس خارج میشوند.
*6 -
بهانه جویی بعضی افراد همواره سعی میکنند از هر کاری ایراد بگیرند و هر طور که شده بهانهای برای هرچیزی دست و پا کنند. آنها دائماً به دنبال بزرگ جلوه دادن خطای دیگران بوده و همواره انتقادهای بیارزشی را مطرح میکنند. این افراد یک دایره المعارف کامل از توجیهات روزمره برای کارهایشان دارند و اغلب نیز حاضر جواب و خودرای هستند. به یاد داشته باشید هر چه فرد موفقتر باشد، کمتر به دنبال بهانه جویی میرود؛ اصولاً تفاوت بین افراد موفق و ناموفق، در میزان حاشیه روی و بهانه جوییهای آنهاست.
*7 -
خودنمایی فخرفروشی به دیگران، عاقبتی جز تنهایی ندارد. بعضی از افراد حتی اگر اندکی اعتماد به نفس در دانش یا ارزشهای خود احساس کنند، آن را به رخ دیگران کشیده و سواد یا عملکرد آنان را زیر سوال میبرند. امّا حقیقتاً افراد موفق و کسانی که روابط خوبی با مردم دارند، همواره از اینکه اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و از آنها نیز چیزهایی یاد بگیرند، احساس خشنودی میکنند. این افراد علاقهای به انحصاری کردن تخصصشان ندارند و معتقدند که حاصل بازی باید برد-برد باشد.
*8 -
شرمنده کردن افراد ناموفق همواره تلاش میکنند با اعمال، رفتار و حرفهای خود دیگران را شرمنده کرد یا مورد تمسخر قرار دهند. تحمیل احساس شرمندگی بر افراد باعث میشود تا آنها به این نتیجه برسند که مفید نیستند؛ به تدریج اعتماد به نفس خود را از دست داده و نوعی حس تردید و ترس از خود، در آنها بوجود میآید و در نتیجه سطح خطایشان افزایش مییابد. با این کار افراد ناموفق احساس قدرت و غالب بودن بر دیگران کرده و گمان میکنند که وظیفه شان، اصلاح ویژگیهای منفی دیگران است. به یاد داشته باشید این ویژگی از اعتماد به نفس پایین افراد ناشی میشود.
*9 -
اتلاف وقت بسیاری از افراد ناموفق به برنامههای تلوزیونی علاقه فراوانی داشته یا به اینترنت اعتیاد وافر دارند؛ اساساً هرآنچه که مربوط به استفاده بیش از حد از فرهنگ عامّه یا کالاهای بیارزش شود، نوعی اعتیاد محسوب میشود. این افراد آنچنان جادوی دنیای دیجیتال میشوند که بسیاری از فرصتهای پیش رویشان را نمیبینند. البته امروزه بنا به اقتضای زمان، بسیاری از افراد عادّی نیز دچار اعتیاد به اینترنت شدهاند و انسانها برای رسیدن به موفقیت ناچارند که مقداری از وقت خود را صرف رسانههای جمعی کنند که متاسفانه این موضوع با زیاده رویهایی همراه بوده و زندگی شخصی شان را تحت الشعاع قرار داده است.
*10 -
از پشت خنجر زدن آخرین رفتاری که در این لیست به آن اشاره میشود احساسی است که شما از خیانت شخصی به خودتان دارید یا به این موضوع پی ببرید که فردی در تلاش برای خرابکاری در کار شما به قصد جلوگیری از رسیدنتان به موفقیت است. حقیقتاً افراد ناموفق و ناراضی، پتانسیل بالقوهای در آسیب زدن به خوشحالی یا موفقیت دیگران دارند. آنها همواره به دنبال ضربه زدن یا بیاهمیت جلوه دادن دستاوردهای دیگران هستند. این رفتار زمانی شیطانیتر به نظر میرسد که این افراد طوری وانمود کنند که از روی خیرخواهی قصد کمک کردن دارند.