افزايش 10 برابري قيمت خرما از نخلستان تا بازار

    افزايش 10 برابري قيمت خرما از نخلستان تا بازار
ضمن هشدار نسبت به بياباني شدن نخلستان ها اعلام شد 5 آبان -94
گرچه دررژیم غارتگر بی در وپیکر ولایت فقیه که از صدرتاذیل آلوده به فساد و مسئول پاسخگویی وجود ندارد .بااین وجود سئوال است  که این اختلاف  10 برابری قیمت خرماازنخلستان تابازار  برتوی جیب چه کسانی می رود وچرا؟
دبير انجمن خرما از کاهش برداشت خرما در سال جاري خبر داد و گفت: امسال هر کيلوگرم خرما را 800 تا 1000 تومان از نخلداران خريدند، در حالي که اين محصول در مغازه ها تا کيلويي 9000 تومان فروخته مي شود.
    
علي اصغر موسوي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به وضعيت نامطلوب توليد خرما و نخلستان ها اظهار کرد: هنوز خرماهاي توليدي سال گذشته در سردخانه ها باقي مانده و محصول امسال هم به آن اضافه شده است.
    
وي با بيان اين که فرآيند خريد و توزيع خرما ظلم به باغداران است، گفت: امسال هر کيلوگرم خرما 800 تا 1000 تومان از نخلداران خريداري شد و اين در حالي است که خرما در مغازه ها بين 8000 تا 9000 تومان به فروش مي رسد که اين يک ظلم آشکار به توليدکنندگان است.
    
موسوي با اشاره به کاهش برداشت اين محصول در سال جاري اذعان کرد به طور متوسط سالانه يک ميليون تن خرما برداشت مي کرديم که امسال اين رقم به 900 هزار تن هم نمي رسد و همين کاهش ميزان برداشت باعث مي شود سال ديگر افزايش قيمت خرما را داشته باشيم.
    
دبير انجمن خرما با بيان اين که 90 درصد خرماي صادراتي ايران به صورت فله اي است، گفت: صادرات فله اي ما در حالي اتفاق مي افتد که هيچ اقدامي براي فرآوري محصول در داخل صورت نمي گيرد و شبکه دلالان کشورهاي اروپايي و عربي که خرماي ما را مي خرند، بعد از بسته بندي به چند برابر قيمت، اين محصول را به نام خود صادر مي کنند و با نفوذي که دارند اجازه بسته بندي در داخل کشور را نمي دهند.
    
موسوي با بيان اين که چندين سال است که حمايت دولتي از توليد و صادرات خرما نمي شود، افزود: نرخ خريد تضميني از سوي دولت اعلام شده و نهايت خريدي که دولت انجام مي دهد، مقداري از خرماهاي بوشهر و هرمزگان است که نسبت به ديگر خرماهاي کشور کيفيتي پايين تر و قيمتي ارزان تر دارد.
    
وي با اشاره به هزينه بالاي نخلداري و برداشت اين محصول ادامه داد: قيمت خريد از نخلدار به قدري کم است که اصلارفه اقتصادي براي توليد وجود ندارد، چرا که هر نوبت بالاو پايين رفتن کارگر روي درخت نخل براي چيدن محصول، آرايش خوشه يا گرده افشاني و... براي باغدار100 هزار تومان هزينه دارد. همچنين هزينه آب و برق براي توليد محصول و ديگر هزينه ها باعث شده بسياري از باغداران نخل ها را به حال خود رها کنند.
    
دبير انجمن خرما ادامه داد: امروز شاهد آن هستيم که بسياري از نخلداران، نخلستان ها را رها کرده اند و نخل هايي که حداقل 20 تا 25 سال زمان براي به ثمر رسيدن آنها صرف شده است، خشک مي شوند. اين در حالي است که در اين مناطق غير از نخل، قابليت رشد گياه و درخت ديگري وجود ندارد و نخلستان ها در صورت متروکه شدن، به بيابان تبديل مي شوند.