برخي اطرافيان روحاني مهار نشوند بي تعارف دولت را زمين خواهند زد

خبر ويژه 
برخي اطرافيان روحاني مهار نشوند بي تعارف دولت را زمين خواهند زد 10 شهریور -94

آيا وزير صنعت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، جز خودروسازان به هيچ صنعت ديگري حساس نيستند که صدها ميليارد تومان را به خودروسازان اختصاص مي دهند؟
    سايت عصر ايران از سايت هاي حامي دولت با درج اين مطلب نوشت: وزير صنعت و تجارت که گويا قصد دارد براي حمايت از خودروسازان سنگ تمام بگذارد، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور را با خود به ايران خودرو برد و آنجا بريدند و دوختند و تصميم گرفتند ميلياردها تومان از يارانه توليد کشور را به خودروسازان بدهند! انگار حالاکه مردم خودرو نمي خرند، اين دولت است که بايد دست در جيب مردم کند و پول شان را به خودروسازان بدهد تا خداي ناکرده اخم به چهره خودروسازان عزيزتر از جان نيايد!

    نويسنده مي پرسد: آقاي نعمت زاده «وزير صنعت و معدن و تجارت» است يا وکيل ويژه چند خودروساز در هيئت دولت؟ به راستي چرا ايشان اين همه سنگ خودروسازان را به سينه مي زند؟ آيا واقعا اين همه که براي چند خودروساز تلاش مي کند، براي ساير صنايع که بسياري شان شريف و زحمتکش و نيازمند حمايت هستند هم وقت و انرژي مي گذارد؟ آيا براي کل بخش معدن، اندازه اين چند خودروساز که ملت را به ستوه آورده اند، کار مي کند؟ آيا ايشان وزير توليدکنندگان است يا به واسطه اين که وزير تجارت نيز هست، موظف به حفظ حقوق مصرف کنندگان نيز هست؟ آيا ايشان روي ساير صنايع و بخش معدن يا تجارت هم اين قدر حساس است که رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي را با خود همراه سازد و برايشان پول هاي چندصد ميليارد توماني بگيرد؟! وزير، کار ديگري جز خدمت رساني ويژه به خودروسازان ندارد؟!

    عصر ايران مي افزايد: چند روز قبل محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي گفته بود که 200 ميليارد تومان يارانه به بخش صنعت داده خواهد شد و اينک مشخص شده که آقايان تصميم گرفته اند بخش مهمي از اين 200 ميليارد تومان را به خودروسازان بدهند، گو اين که از نظر آنها، فقط خودروسازان کار صنعتي مي کنند و بقيه صنايع کشور فرزندان ناتني هستند! تازه ماجراي اين حاتم بخشي به اينجا ختم نشده و قرار گذاشته اند از 700 ميليارد تومان تسهيلات بانکي، 140 ميليارد تومانش را نيز به صنعت خودروسازي اختصاص دهند. نوبخت در اين باره گفته است: «اين منابع مالي در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار مي گيرد تا در مهرماه سال جاري به «خودروسازان» پرداخت شود

    اين در حالي است که صنايع و معادن کشور که بالغ بر صدها رشته هستند، با مشکلات مالي متعددي دست و پنجه نرم مي کنند و بسياري از آنها براي رهايي از شکست و استمرار توليد، نيازمند تسهيلات بانکي هستند ولي آقايان گويا فقط خودروسازان را مي بينند و گوششان را به استغاثه سايرين بسته اند.

    ارائه وام هاي جديد به خودروسازان در حالي تصويب شده که آنها وام هاي قبلي را بازپرداخت نکرده اند و در زمره بزرگترين بدهکاران سيستم بانکي کشورند. عدم توانايي خودروسازان در بازپرداخت تسهيلات، باعث بدهکار شدن مضاعف شان مي شود و ناگزير از افزايش قيمت خودرو مي شوند به طوري که يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس سال گذشته به خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي گفت که بدهي بانکي خودروسازان باعث افزايش8 تا 13 درصدي قيمت خودروهاي توليدي شده است.

    وانگهي چگونه سيستم بانکي، به بدهکاران خود بي آن که دورنمايي براي بازپرداخت داشته باشند، مجددا وام مي دهد؟! اگر نام اين، رانت خواري نيست پس چيست؟ حتي اگر نوبخت و نعمت زاده نام اين رانت را حمايت از توليد بگذارند.

    عصر ايران تاکيد کرد: افرادي مانند نعمت زاده و نوبخت با کارهاي اين چنيني بزرگترين ضربه را به حيثيت دولت وارد مي کنند. به نظر مي رسد رئيس جمهور در کنار مديريت امور بين المللي، نيم نگاهي هم بايد به اطرافيان داشته باشد و مهارشان کند وگرنه همين ها دولت را به زمين خواهند زد؛ بي هيچ تعارفي.