موحدي كرماني: فاجعه منا بالاتر از آن است كه با تسليت و عذرخواهي حل شود

موحدي كرماني: فاجعه منا بالاتر از آن است كه با تسليت و عذرخواهي حل شود 11مهر - 94
خطيب نماز جمعه تهران خطاب به مسئولان آل سعود گفت: شما نه تنها بايد اين مسئوليت را بپذيريد بلکه بايد بدانيد دنيا منتظر پاسخ شفاف شماست، با تسليت گفتن و عذرخواهي و احضار کاردار موضوع فاجعه منا حل نمي شود، مسئله بالاتر از اينهاست.
    
به گزارش خبرگزاري فارس، آيت الله محمدعلي موحدي کرماني در خطبه هاي نماز جمعه تهران با تسليت فاجعه خونبار منا، اظهار داشت: فاجعه منا ننگي بر دامان آل سعود نشاند که به سادگي پاک نمي شود. حاجيان جانباخته در فاجعه منا تحقيقاً پاک شدند و به ديدار پروردگار شتافتند.
    
وي با انتقاد شديد از کوتاهي و مسامحه مسئولان آل سعود نسبت به ميهمانان خانه خدا، خطاب به مسئولان آل سعود، گفت: شما تصور مي کنيد وقتي پيکرهاي اين جانباختگان به کشورهايشان برگردد، مردم آن کشور درباره شما چه قضاوتي مي کنند؟! حاجيان ميهمانان شما بودند و از خودشان اختياري نداشتند، هر کجا شرطه شما مي گفت آنجا مي رفتند، اين شرطه ها انسان هاي بسيار خشن، بي ادب و تند هستند و به روحانيون جسارت و اهانت مي کنند.
    
امام جمعه موقت تهران در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: مسئولان آل سعود بايد بدانند که نه تنها در قبال فاجعه منا مسئول هستند بلکه بدانيد دنيا منتظر پاسخ شما درباره علت واقعه فاجعه مناست، موضوع فاجعه منا با تسليت، عذرخواهي، احضار کاردار، تشييع و ترجيع حجاج حل نمي شود، مسئله بالاتر از اينهاست.
    
آيت الله موحدي کرماني ادامه داد: عربستان مي گويد به مجروحان رسيدگي مي کنم و جنازه ها را به کشورهايشان برمي گردانم، عجب! هنر مي کنيد! بازگرداندن پيکرهاي جانباختگان به کشورهايشان يک صدم کار هم نيست، پذيرش مسئوليت هم يک صدم نيست، مسئله اصلي اين است که بايد کشورهاي اسلامي از بين خودشان نمايندگاني انتخاب و آنان بروند تحقيق کنند و کميته حقيقت ياب تشکيل شود تا مشخص شود که به چه علتي راه را بسته اند، آيا بستن راه کار عقلاني است؟!
    
وي همچنين يادآور شد: صداي ناله هاي حجاج پس از فاجعه منا از «العطش» بلند بود، حجاج به ياد عطش ابي عبدالله(ع) «ياحسين» مي گفتند، حجاج پس از بازگشت از مکه مي گفتند شرطه ها مقابل ما روي ماشين بودند و ما را تماشا مي کردند ولي به ما کمک نمي کردند و حتي آب هم دست ما نمي دادند، از آب هم مضايقه کردند.
    
امام جمعه موقت تهران تصريح کرد: گفته مي شود بسياري از جانباختگان به خاطر عطش جانشان را از دست دادند، آيا براي عربستان مقدور نبود که به حجاج آب بدهد؛ موضوع فاجعه منا به اين سادگي ها خاتمه نمي يابد و بايد مسئولان آل سعود به سوالات فراوان در اين زمينه پاسخ دهند، خيال نکنند با بازگرداندن جنازه ها به کشورهايشان مسئله خاتمه مي يابد.
    
آيت الله موحدي کرماني اضافه کرد: حجاج و شاهدان عيني مي گفتند حتي زخمي ها را همراه با جنازه ها به کانتينرها مي ريختند، موضوع فاجعه منا بايد از ريشه حل شود، اولاً بايد عاملين اين جنايت شناسايي شوند که چه کساني بودند، بايد عاملين اين جنايت در محاکم صالحه مجازات شوند، مهمتر از همه اين است که براي مديريت حج بايد فکري شود، نمي شود جمعيت عظيمي وارد عربستان شوند و مسئولان آل سعود اين گونه با حجاج برخورد کنند.
    
وي با بيان اينکه بايد مديريت حج تغيير کند، تاکيد کرد: حکام سعودي ثابت کردند که لياقت ندارند، هر سال شاهد اين ضايعات در رمي جمرات هستيم، هر سال عده اي در رمي جمرات جان مي دهند، آيا مسئولان آل سعود نمي توانند موسم حج را مديريت کنند و تدابير لازم را در اين زمينه بينديشند؟ اگر نمي توانيد از ساير کشورهاي اسلامي مشورت بگيريد.
    
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: آماري دادند که 4700 نفر از حجاج در فاجعه منا جان باختند، از ايران حدود 470 نفر ايراني جان خود را در فاجعه منا از دست دادند؛ تمام مسائل و فجايع موسم حج نه از ديد کشورهاي اسلامي پنهان است و نه از ديد ايران، مسئولان آل سعود از هشدار رهبر معظم انقلاب بترسند.
    
آيت الله موحدي کرماني در ادامه سخنانش متذکر شد: ايران اسلامي با مسئولان آل سعود مدارا مي کند اما مراقب باشيد گرفتار غضب نشويد، بياييد با مسلمانان سر صفا پيدا کنيد، دل به آمريکا و اسرائيل خوش نکنيد، اين براي شما ننگ است، پيوندتان را با امت اسلام قوي کنيد و دل به آمريکا خوش نکنيد.
    
وي همچنين خطاب به مسئولان آل سعود، گفت: دست از حمله به يمن برداريد، تا کي مي خواهيد مظلومانه يمن را بکشيد، چقدر مي خواهيد زنان و کودکان يمن را به خاک و خون بکشيد، تا کي بايد مردم مظلوم يمن بمباران شما را تحمل کنند؟! کجاي حمله به يمن اسلامي وجود دارد؟ حمله کردن به محفل عروسي در يمن چه توجيهي دارد؟ کجاي اين حملات اسلامي است؟ از خدا بترسيد و بدانيد خدا در کمين ظالم است.
    
امام جمعه موقت تهران همچنين خطاب به رئيس جمهور آمريکا، تاکيد کرد: دست اوباما و کشورش به خون بي گناهان آلوده است، ما به اين آمريکاي جنايتکار دست نمي دهيم، دست دادن با آمريکا به معناي خوب بودن رابطه ما با اين کشور است در حالي که رابطه ما با آمريکاي ظالم اصلاً خوب نيست.
    
آيت الله موحدي کرماني در ادامه سخنانش يادآور شد: آمريکا دشمن شماره يک اسلام است و تا زماني که اين گونه با اسلام دشمني مي کند ما هم با تمام وجود دشمن آمريکا هستيم.
    
وي با بيان اينکه توافق ايران با 5+1 درباره موضوع هسته اي هيچ ربطي به موضوع رابطه با آمريکا ندارد، تصريح کرد: بيزاري ما از دشمنان دين جزو پايه هاي اصلي دين ماست، توافق جاي خودش، توافق مراحل خودش را طي مي کند ولي اين مسئله ربطي به ايجاد رابطه با آمريکا ندارد، آمريکا بداند مردم ما جنايات اين کشور را فراموش نکرده و نخواهند کرد. هنوز ملت ايران شعار «آمريکا آمريکا ننگ به نيرنگ تو خون جوانان ما مي چکد از چنگ تو» را فراموش نکردند.
    
امام جمعه موقت تهران در پايان خاطرنشان کرد: آمريکا طي 36 سال گذشته حتي يک بار هم به خاطر جناياتش عليه ملت ايران و يا ساير ملت هاي دنيا عذرخواهي نکرده است اين به معناي آن است که موضع آمريکا همان موضع زور و ظلم و ستم و تغييري نکرده است بنابراين ما به دزد و قاتل دست نمي دهيم و نمي گوييم مرسي.
    
فرمانده ناجا: ناجا با تمام توان و قدرت
    
پاسدار ارزش هاي انقلاب و حقوق مردم است
    
به گزارش خبرگزاري فارس، سردار سرتيپ پاسدار حسين اشتري در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران به آغاز هفته ناجا پرداخت و گفت: هفته ناجا با شعار اقتدار پليس، همدلي و همزباني و امنيت و آرامش کار خود را شروع خواهد کرد. 
    
وي به همدلي و همزباني بين ناجا و مردم و ناجا و مسئولان پرداخت و گفت: نتيجه آن امنيت و آرامش است.
    
عالي ترين مقام انتظامي کشور به فرمايشات مقام معظم رهبري اشاره و ابراز داشت: ايشان امنيت را واقعي، ملموس و بسيار گسترده مي دانند و به مثابه چتري مي دانند که بايد در بر افراد جامعه و حتي مخالفان نيز افراشته باشد؛ همچنين فلسفه وجودي نيروي عظيم انتظامي را برقراري نظم براي استقرار آسايش و آرامش مي دانند و براي توسعه امنيت نيروي انتظامي را نيازمند همکاري مردم مي دانند.
    
سردار اشتري به نظم و امنيت پرداخت و افزود: پايدارترين شاخصه نظم و امنيت زماني محقق مي شود که اين مهم با باورسازي صحيح در بين آحاد جامعه دروني شده باشد.
    
وي به ديگر وظايف نيروي انتظامي پرداخت و بيان داشت: حفاظت از 8 هزار و 700 کيلومتر مرز آبي و خاکي، اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي، تامين نظم و امنيت جاده ها در 220 هزار کيلومتر، نظارت بر اماکن، همکاري با اينترپل و وزارتخانه ها و انجام امور اقدامي و مردم ياري از جمله اين موارد است.
    
سردار اشتري ابراز داشت: مبارزه با قاچاق، مواد مخدر و منکرات و فساد؛ همچنين پيشگيري اجتماعي از وقوع جرم، کشف جرايم و دستگيري ها از جمله وظايف نيروي انتظامي است که فرزندان غيور و خدوم ناجا در سازمان نيروي انتظامي براي انجام آن تلاش مي کنند.
    
فرمانده نيروي انتظامي به برخي اقدامات کلان و کارکردهاي محوري ناجا در يک سال اخير پرداخت و گفت: تلاش براي تبديل ناجا به سازماني متدين و انقلابي که حاصل زحمات همه فرماندهان گذشته تاکنون است از جمله اين اقدامات است.
    
وي به کشف و استرداد اموال مسروقه به ارزش هزار و 952 ميليارد تومان اشاره و بيان داشت: 762 ميليارد تومان کالاو ارز قاچاق نيز در اين مدت(يکسال گذشته) کشف و توقيف شده است.
    
سردار اشتري به ارائه خدمات مشاوره اي به 398 هزار نفر پرداخت و گفت: در مراکز مشاوره اي کلانتري ها به واسطه ارائه خدمات مشاوره اي بيش از 75 درصد پرونده ها به مصالحه منجر شده است.
    
عالي ترين مقام انتظامي کشور اظهار داشت: کارشناسان مشاوره نيروي انتظامي در سراسر کشور در 85 هزار مدرسه، مسجد و کانون فرهنگي، آموزش هاي لازم را به خانواده ها و دانش آموزان ارائه داده اند. وي تصريح کرد: پاسخگويي به 780 هزار تماس، شکايت، انتقاد و تقدير مردم از ناجا در سامانه نظارتي 197 و جلب رضايت مندي بيش از 66 درصد مردم در دريافت خدمات اجتماعي - انتظامي طبق آخرين نظرسنجي ها از ديگر موارد موجود در کارنامه ناجا است.
    
سردار اشتري به تشکيل قرارگاه اربعين پرداخت و اشاره داشت: ساماندهي جهت خدمت رساني به زائران اربعين حسيني از جمله ديگر کارکردهاي ناجا است.
    
فرمانده نيروي انتظامي با توجه به افزايش فعاليت هاي پليس از نهادهاي مذکور، فرهنگي و همچنين مردم درخواست کرد که در گسترش امر به معروف و نهي از منکر همکاري کنند.
    
وي بيان داشت: از تمام سازمان هاي مذکور در عرصه نظم و امنيت به دليل مسئوليت قانوني خود مثل مبارزه با مواد مخدر، امر ترافيک و حوزه حجاب و عفاف براي ايجاد امنيتي پايدار درخواست مي کنم که همه با هم با توجه به شعار سال که همدلي و همزباني است عمل کنند.
    
سردار اشتري از خانواده ها درخواست کرد براي ترويج ارزش هاي مکتبي و ملي نقش خود را حفظ کنند و از مردم نيز خواست با بسيج عمومي براي مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب به ارزش هاي اخلاقي اقدام کنند.