جان كري: تغيير بنيادين در ايران را با حذف شعار مرگ بر آمريكا و اسرائيل آغاز كنيد!

اوین نامه ی کیهان 13 مهر - 94
جان كري: تغيير بنيادين در ايران را با حذف شعار مرگ بر آمريكا و اسرائيل آغاز كنيد!

وزير امور خارجه آمريکا با ابراز اميدواري براي ايجاد «تغيير بنيادين» در ايران، گام اول براي تحقق اين رويا را حذف شعارهاي مرگ بر آمريکا و اسرائيل معرفي کرد.
    
جان کري، وزير خارجه آمريکا در مصاحبه با بي بي سي با اشاره به ائتلاف آمريکايي در سوريه و بدون هيچ اشاره اي به فعاليت غربي ها در تقويت تروريست هاي داعش، گفت: ما دنبال داشتن پايگاهي در سوريه نيستيم، اما روسيه شايد [باشد] ما دنبال داشتن نيروهاي خارجي در سوريه نيستيم اما بقيه هستند. سپاه پاسداران ايران آنجاست، حزب الله آنجا هست و اين خطر بزرگي براي فوران افراط گرايي و فرقه گرايي است که مي تواند درگيري بزرگتر و خطرناک تري پديد بياورد.
    
وي در خصوص توافق هسته اي ايران و 1+5 ادامه داد: اميدواريم که اين توافق به همکاري بيشتر در منطقه و جاهاي ديگر منجر شود تا ما بتوانيم به نگراني هايي مثل نابودي سوريه يا آنچه در يمن مي گذرد، رسيدگي کنيم. چيزي که دنيا اصلابه آن احتياج ندارد يک درگيري فرقه اي ديگر است. براي همين فکر مي کنم بسيار ضروري است که براي رسيدن به صلح و ثبات در منطقه همکاري کنيم.
    
به گزارش تسنيم، وزيرخارجه آمريکا بار ديگر گروه هايي مثل حزب الله و انصار الله را متهم به تروريسم کرد و اظهار داشت: ايران بايد از ارسال مخفيانه سلاح از ايران به سوريه و لبنان که تهديدي براي اسرائيل است دست بردارند. ارسال سلاح به ديگراني که حاضر نيستند از قوانين و اصول بين الملل پيروي کنند را هم بايد متوقف کنند. گروه هايي که فقط مي خواهند کشورها را بي ثبات کنند. نگاه کنيد که در يمن چه اتفاقي افتاده. صالح، رئيس جمهوري سابق نقش بسيار مخربي داشت. دولتي بر سر کار بود و سعي در مذاکره داشت، اما حوثي ها همه چيز را در اختيار گرفتند. حوثي ها را چه کسي حمايت مي کرد؟ و اين تهديدي شد براي کشورهاي ديگر در منطقه. حالاهم که کشور در حال نابودي است و تلفات غيرنظامي زيادي هم بر جا مانده.
    
کري در پاسخ به اين پرسش که نامزدهاي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريکا با شعار کنار گذاشتن توافق هسته اي با ايران فعاليت انتخاباتي خود را آغاز کرده اند، گفت: نه. نه. اين توافق کنار گذاشته نخواهد شد، مگر اينکه ايران توافق را نقض کند که البته فکر نمي کنم ايران دليلي براي اين کار داشته باشد، نه در مراحل اوليه و نه در ادامه آن. به خاطر اينکه با بازرسي ها از فعاليت هاي ايران اطلاع خواهيم داشت، اين بخشي از توافق است. اجراي توافق از سوي ايران به معناي دعوت از کشورهاي ديگر براي مشارکت است، اقتصاد هم بهتر مي شود، روي وضعيت زندگي مردم هم تاثير مي گذارد و ما همين را مي خواهيم.
    
وزيرخارجه آمريکا طي سال هاي اخير ددمنشانه ترين و غيرانساني ترين تحريم ها را به ملت ايران تحميل کرده است با ژستي حقوق بشري، ادامه مي دهد که «ما نمي خواهيم که مردم ايران زير بار مشکلاتي بروند که تصميمات دولت برايشان پيش آورده. براي همين هم فشار آورديم تا در اين جهت حرکت کنيم. چون مي خواهيم ايران را هم در جمع کشورهايي در جهان ببينيم که قواعد بين المللي را رعايت مي کند
    
کري درخصوص احتمال بازگشايي سفارت آمريکا در ايران، افزود: نمي توانم اين را پيش بيني کنم و نمي خواهم چنين گمانه زني کنم. اما واضح است که مي خواهيم موانع در روابط دو کشور به شکل سازنده اي برداشته شود. اما وقتي که مي بينيد رهبر کشوري خواستار نابودي کشور ديگري مي شود که متحد نزديک آمريکا هم هست، خيلي دشوار است که به گشايش سفارت در آينده نزديک فکر کنيم.
         
چالش اوباما و کري؛ شعار «مرگ بر آمريکا» 
    
کري با ابراز اميداوري نسبت به ايجاد «تغيير بنيادين» در ايران، افزود: فکر مي کنم همه مي توانند با تغيير لحن و کم کردن از شعار ها شروع کنند. اول از همه شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل. داشتن نقشه اي براي نابودي اسرائيل به اين روند کمکي نمي کند.
    
باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا نيز چند روز پيش در هفتادمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل، در حين صحبت هايش از شعارهاي مردم ايران عليه کشورش انتقاد کرد و گفت که «سر دادن شعار مرگ بر آمريکا اشتغال ايجاد نمي کند يا ايران را امن تر نمي کند. اگر ايران مسير متفاوتي را انتخاب کند، اين براي امنيت منطقه، مردم ايران و جهان، خوب خواهد بود
    
از صحبت هاي چند روز قبل اوباما در سازمان ملل و حرف هاي جان کري در مصاحبه با بي بي سي آشکار شده که دشمن خيز بلندي براي عبور از خطوط قرمز برداشته و توافق هسته اي آرام آرام در حال تبديل شدن به يک رمز عبور از ارزش هاي جامعه اسلامي ايران مي شود.
    
ادبيات شماتت آميز و پر از شرط و شروط اوباما و وزير خارجه دولت وي نشانگر گستاخ شدن بيش از پيش طرف آمريکايي است چرا که تا قبل از توافق تنها دغدغه آنها محدود سازي توان هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران بود ولي بلافاصله از فرداي روز توافق لحن و فحواي کلام طرف آمريکايي گستاخانه تر و زياده خواهانه تر شد و صحبت هايي از جمله حذف شعار «مرگ بر آمريکا» و عدم حمايت از نهضت هايي مثل حزب الله که از شاکله هاي وجودي نظام اسلامي محسوب مي شوند به ميان آوردند.
    
آمريکايي ها به خوبي مي دانند که «مرگ بر آمريکا» و «مرگ بر اسرائيل» براي ملت ايران صرفا شعارهايي که سالي چند بار بر دهان بياورند نيست بلکه جزئي از سبک زندگي مردم جامعه ماست. «مرگ بر آمريکا» يادگاري از پير مراد سفر کرده، امام خميني (ره) است که نمادي از استکبار ستيزي و ظلم ستيزي انقلاب اسلامي و نظام برآمده از آن است و آمريکايي ها مي دانند که اگر اين شعار را از ملت ايران بگيرند ديگر راهي تا رسيدن به هدفشان که همانا ايراني غيرانقلابي و فاقد اقتدار است ندارند. 
    
هر ورق از کارنامه دولت آمريکا در قبال ايران در يک صد سال اخير و به خصوص پس از انقلاب اسلامي ننگي پاک نشدني براي آنهاست و طرف آمريکايي حي حاضر به عذر خواهي از اقدامات سبعانه خود در برابر ملت ايران نشده است. پيش از انقلاب اسلامي دولت آمريکا با حمايت از رژيم هاي دست نشانده پهلوي به غارت و پايمال کردن حقوق حقه ملت ايران پرداخت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز آمريکايي ها همه تلاش خود را براي سرکوب کردن صداي حق طلب و استکبار ستيز انقلاب اسلامي ايران انجام داد و از هيچ رفتاري فروگذاري نکرد.
    
در اين برهه زماني هشياري دولتمردان دولت يازدهم بيش از هر زمان ديگري نياز کشور است چرا که دشمنان درصددند تا با دستان چدني که در دستکش هاي مخملي خود پنهان کرده اند از هنجارها و ارزش هاي ملت انقلابي ايران تابو شکني کنند، از اين رو با واکنش مقتدرانه نبايد به آنها اجازه عبور از خطوط قرمز نظام را داد.