تاکید ائمه جمعه بر گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

تاکید ائمه جمعه بر گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه 18 مهر- 94
در رژیم ضد بشری که دین ابزار قدرت وثروت و سرکوب و سانسور شده است .37 سال است که با همین ترفند ومبارزه با بی حجابی  این سیاست تبدیل به چماق آشکار علیه  زنانو دختران به خصوص جوانان شده است. زیرا که وقتی فاسدان حاکم اند معلوم است برای تبرئه وتوجیه عملکردشان معترضان وناراضیان سرکوب شوند.  چون جامعه ای ساخته اند که به دلیل نیاز زنان محروم به ویيه زنان همسردار ناچار به تن فروشی شده اند

بخش خبر شهرستان: نماز عبادی سیاسی جمعه به مانند هفته‌های گذشته با حضور انبوه مومنین نمازگزار در سراسر کشور اقامه شد.
ائمه جمعه در خطبه‌های این هفته با اشاره به در پیش بودن ایام ماه محرم بر آشنایی با اهداف قیام امام حسین(ع) و الگوبرداری از درس‌های این واقعه بزرگ تاکید کردند و افزودند: باید فرهنگ عاشورای حسینی بیش از پیش در بین مردم بویژه جوانان گسترش یابد. آنان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از اهداف اصلی این قیام می‌باشد اظهار داشتند: باید این فریضه الهی به خوبی در جامعه اجرا و همه مردم در عمل به آن اهتمام نمایند. خطبای جمعه همچنین بیان کردند: مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) باید به دور از هرگونه تحریف و دروغ بازگو و ابعاد حماسی آن به خوبی بیان شود.
خلاصه خطبه‌های نماز جمعه برخی شهرها در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
*
قم ـ خطیب جمعه قم گفت: در نقد توافق نامه برجام باید رهنمودها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و دشواری‌ها و جایگاه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را در نظر داشته باشیم. حجت‌الاسلام اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: در موضوع برجام ضمن احترام گذاشتن به حق نقد و واکاوی مساله برای مجلس و گروههای مختلف، باید حق دفاع از خودمان و مقاومت اسلامی و مقابله با استکبار را حفظ کنیم. وی با اشاره به توطئه‌ها و دسیسه‌های مستکبران و آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به کشورمان، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها قابل مصالحه نبوده و ما نباید تصور کنیم که با گرگ‌ها می‌توان مذاکره کرد، در عوض باید بنیادهای اقتصادی و سیاسی و وحدت درونی کشور را استحکام ببخشیم. وی فاجعه دردناک منا و جان باختن شمار زیادی از زائران بیت‌الله الحرام در این حادثه را یادآور شد و گفت: این فاجعه غم و اندوهی است که هرگز نمی‌توان آن را فراموش کرد و تمامی عوامل تعمدی بودن را دارد. وی در ادامه افزود: مسوولان امر باید با اتکاء به فرمان رهبری و حمایت مردم، قاطعانه دلایل این فاجعه را پیگیری کرده و با تشکیل کمیته حقیقت یاب، مجامع بین‌المللی را نیز فعال نمایند و در این مسیر سستی نداشته باشند و مراکز حوزوی و دانشگاهی نیز باید در بررسی و شکافتن ابعاد این حادثه تلاش کنند. اعرافی با بیان اینکه جنایات آل سعود در کشورهای اسلامی و حمایت از گروههای تروریستی و تکفیری قابل فراموش کردن نیست، افزود: پرونده فاجعه منا به تنهایی برای محکومیت این رژیم کافی است و زنجیره جنایات آل سعود و جریانات انحرافی و تکفیری در منطقه قطع شود. وی بر ضرورت برپایی هرچه باشکوهتر مراسم عزاداری ماه محرم تاکید کرد و گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی پرچم عاشورا در سرتاسرجهان به اهتزاز درآمده و هر سال بر توجه به مکتب حسینی افزوده می‌شود. خطیب جمعه قم با بیان اینکه در عزاداری‌های محرم باید ابعاد معرفتی عاشورا به دور از هرگونه تحریف و دروغ تبیین شود، اظهار کرد: یکی از ابعاد مهم قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) ابعاد حماسی آن است که بسیار اهمیت داشته و خدایی ناکرده هیات‌های ما نباید تحت تاثیر تشیع انگلیسی حماسه عاشورا را فراموش کنند. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عده‌ای صلح امام حسن(ع) و گفت وگوی امام حسین(ع) با عمر سعد را سازش و مذاکره می‌دانند، گفت: مکتب عاشورا و لبیک یا حسین(ع) یعنی فریاد رسای مظلومان و مستضعفان در برابر مستکبران و فریاد هیهات من‌الذله و حمایت از انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر صهیونیسم جهانی. اعرافی همچنین تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای عاشورایی است که باید در جامعه بسیار مورد توجه قرار گرفته و همه مردم و مسوولان در اجرای آن اهتمام داشته باشند. وی با اشاره به فرارسیدن هفته تربیت بدنی، توجه به ورزش همگانی در کنار ورزش‌های تخصصی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: توجه به ورزش برای همه اقشار یک ضرورت است تا جامعه‌ای سالم، پویا و با نشاط داشته باشیم. امام جمعه موقت قم با بیان اینکه ورزش‌های بومی و اسلامی و ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در جامعه نیز باید مورد توجه مسوولان امر قرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: توجه به اخلاق در ورزش مساله بسیار مهمی است و ما متاسفانه گاها شاهد بداخلاقی‌هایی در عرصه‌های ورزشی کشورمان هستیم.
*
اردبیل - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در آستانه ماه محرم از متولیان هیات‌های عزاداری خواست تا مجالس عزاداری را به دور از مسائل سیاسی برپا کنند. حجت‌الاسلام عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل گفت: دستگاه عزاداری امام حسین(ع) نباید سیاسی شده و در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار بگیرد و پولی از آنها برای این منظور گرفته شود. وی بیان کرد: افرادی که پولی را در اختیار هیات‌های عزاداری قرار می‌دهند در واقع تمناهایی دارند، این پول ناپاک است و هر کسی چنین پول‌هایی را بپذیرد یعنی با آنها وارد معامله شده است. امام جمعه اردبیل افزود: در صورت مشاهده چنین مسائلی مسوولان باید به سرعت با افراد برخورد کنند چرا که هیات‌های مذهبی ماه محرم تنها برای بیعت و سرسپردگی با یک نفر برپا می‌شود. او گفت: این روزها برخی پول‌های کلانی در جیب مداحان می‌گذارند و میهمانی‌های عجیبی با هزینه‌های بالایی با اهداف انتخاباتی برگزار می‌شود که اگر این بساط جمع نشود در مورد آنها بیشتر حرف خواهم زد. نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود: آنهایی که می‌دانند این میهمانی‌ها برای رای است و دانسته در این مجالس پا می‌گذارند باید خود را از این ناپاکی تطهیر کنند. وی اضافه کرد: باید شعارهای اصلی واقعه کربلا را احیا و مجالس عزاداری با حضور روحانیان برگزار شود تا ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) به مردم شناسانده شود. عاملی در ادامه گفت: برگزاری آیین‌های استقبال از محرم و طشت‌گذاری خوب است اما جای کنگره لبیک در این میان خالی است. او افزود: لبیک به حسین(ع)، لبیک به خداوند است و دوری از سفیانی‌ها و از این پیشنهاد می‌شود در روزی مانند تاسوعا چنین آیینی نیز برگزار شود چرا که تفکر اباعبدالله(ع) دنباله دارد، رویارویی حق و باطل تمام شدنی نیست و تا قیامت ادامه خواهد داشت.
*
بوشهر - امام جمعه موقت بوشهر گفت: باتوجه به اینکه برجام با تاکید رهبری وبرای اطلاع مردم به مجلس داده شد لذا نمایندگان مجلس برجام را مطابق با خطوط قرمز رهبری تایید کنند. حجت‌الاسلام دشتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بوشهر گفت: استکبار از ابتدای انقلاب تا کنون به هر شکل با ما مبارزه کرده و نقشه‌های فراوانی را اجرایی کرده است. وی اظهار کرد: نمایندگان مجلس موظفند که با دقت برجام را بررسی کرده و هر جا که اشکالی وجود دارد، رد یا اصلاح شود. وی ادامه داد: عده‌ای در کشور اعلام می‌کنند که چرا مذاکره کامل نکنیم و محدود باشد، این در حالی است که رهبری در بیانات اخیر خود عنوان کردند که ما مدعی صلح جهانی هستیم اما مذاکره با آمریکا معنای دیگری دارد، زیرا این کشور نماد استکبار است. دشتی در بخش دیگری از خطبه‌ها گفت: خون امام حسین(ع) ضامن بقای دین بوده و در کنار مراسم عزاداری ماههای محرم و صفر باید از وعظ و موعظه غفلت نشود. وی اظهار کرد: در برخی موارد شاهد افراط گرایی در عزاداری‌ها هستیم، در حالی که اغلب مراجع آن را رد کرده‌اند. امام جمعه موقت بوشهر گفت: حرکت امام حسین(ع) یک حرکت اجتماعی بوده که در برابر طاغوت زمان ایستادند و ما باید از این حرکت برای زمان خود استفاده کرده و درس بگیریم. دشتی با تبریک روز خانواده و تکریم بازنشستگان بیان کرد: پیشکسوتان، وارثان جنگ و جهاد هستند ودر کنار تکریم باید از تجربه آنان در حرکت رو به جلوی نظام استفاده شود.
*
یزد – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: مذاکره با امریکا سودی ندارد و ملت ایران تا پای جان از اهداف انقلابی خود دفاع می‌کند. آیت‌الله ناصری در خطبه‌های نماز جمعه شهر یزد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع سپاهیان افزود:دولت آمریکا طی سالهای گذشته بارها دشمنی خود را علیه نظام ما نشان داده است و این روند همچنان ادامه دارد. وی ادامه داد: دولت آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و مذاکره با این دولت در بین مردم و مسئولان ما هیج معنایی ندارد. امام جمعه یزد در ادامه فاجعه منا را محکوم کرد و گفت: دولت آل سعود بارها بی‌کفایتی خود را در اداره کنگره عظیم حج نشان داده است و کشته شدن حاجیان بخاطر سوء مدیریت این دولت است. ناصری با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان فاجعه منا از حضور پر شور مردم در تشییع و تدفین پیکرهای مطهر جانباختگان قدردانی کرد و به مصیبت دیدگان تسلیت گفت. امام جمعه یزد درادامه با اشاره به نزدیکی ماه محرم مهمترین فلسفه قیام حضرت امام حسین(ع) را فریضه امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرد و خواستار اجرایی شدن آن در جامعه شد. ناصری اقتصاد مقاومتی را راهکاری مناسب برای برون رفت از مشکلات اقتصادی ذکر کرد و همچنین با توجه به تهدید نرم دشمنان خواستار هوشیاری در خصوص فضاهای مجازی گردید.
*
کرمانشاه - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: آمریکا به دنبال لطمه زدن به اسلام است از این رو باید وحدت جهان اسلام حفظ شود. حجت‌الاسلام علما در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرمانشاه اظهار داشت: امریکا تمام توان خود را برای نابودی اسلام به کار گرفته است. وی در ادامه با اشاره به دیدار فرماندهان و پرسنل نیروی دریایی سپاه با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبری دغدغه نفوذ امریکا را دارند که باید آن را جدی گرفت. حجت‌الاسلام علما با اشاره به جنایت‌های آمریکا علیه ملت ایران اظهار داشت: چطور می‌شود جنایت‌های آنها را نادیده گرفت، مذاکره با امریکا یعنی باز کردن راه نفوذ و تحمیل آنها. وی تاکید کرد: یکی از هنرهای انقلاب اسلامی این است که 36 سال امریکا را دور نگه داشته و راه نفوذ آنها را بسته است. علما با اشاره به اینکه 19 مهر روز تاسیس مجمع جهانی تقرب بین مذاهب است، عنوان کرد: باید وحدت جهان اسلام حفظ شود. وی همچنین با بیان اینکه ایام محرم نزدیک است خطاب به مردم، گفت: نگذارید از امر به معروف و نهی از منکر فقط حرفش باقی بماند. امام جمعه کرمانشاه در پایان با اشاره به روز خانواده گفت: الگوی خانواده‌های ما خانواده امیرالمومنین است و از مردم خواست تا در تربیت فرزندان خود کوشا باشند و آنها را به ازدواج تشویق کنند.
*
کرج - نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج گفت: همه جامعه به ویژه قشر جوان باید مراقب و هوشیار باشند تا دشمنان از طریق تهاجم فرهنگی به مقاصد شوم خود دست پیدا نکنند. حجت‌الاسلام حسینی همدانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرج تصریح کرد: ما اکنون در حال جنگ تمام عیار سیاسی و فرهنگی با دشمنان هستیم و حفظ هوشیاری در این شرایط بسیار اهمیت دارد. امام جمعه کرج با ذکر این نکته که امر به معروف و نهی از منکر نباید تنها در پوشش تذکر بد حجابی خلاصه شود، افزود:باید جلوگیری در از بین رفتن حقوق مسلمانان، ساخت و سازهای غیرقانونی و سایر مسایلی که باعث تضعیف حاکمیت نظام می‌شود امر به معرف و نهی از منکر به کار گرفته شود. نماینده ولی فقیه در استان البرز پیشنهاد کرد که بانوان با حجاب در معابری که بانوان بد حجاب تردد دارند رفت و آمد کنند تا بد حجابان از این الگوی اسلامی درس بگیرند. حسینی همدانی با بیان اینکه هدف اصلی این دشمنی‌ها قشر بانوان و به خصوص دختران جامعه هستند، تاکید کرد: اگر دختران و زنان جامعه ضربه ببینند، ریشه خانواده و جامعه از بین می‌رود. وی با اشاره به نقش زنان در تحکیم بنیان خانواده و جامعه، گفت:خانواده به عنوان مهمترین کانون بشری، عنصری اساسی در پیشرفت و موفقیت جامعه و اولین پایگاه بسترساز رشد جسمی، روانی و اجتماعی افراد است، البته پایبندی به دستورات تربیتی دین مبین اسلام و رعایت اخلاق نیکو از دیگر عوامل اصلی در استحکام خانواده است. وی خاطرنشان کرد:اگر مسوولی در پی تضعیف نظام بر آید و یا اینکه یک مسوول کارآمد برکنار و به جای آن به یک فرد ناشایست این مسوولیت را عهده‌دار شود، باید در این زمینه نیز امر به معروف و نهی از منکر انجام پذیرد. وی همچنین با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم، بیان کرد: مجالسی که در این ماه برگزار می‌شود باید با فرهنگ غنی اسلامی مطابقت کامل داشته و همچنین بصیرت ساز و آگاهی‌آفرین باشد. امام جمعه کرج اضافه کرد:باید نوحه خوانی و سخنرانی‌ها را در این روزها به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که فرهنگ عاشورای حسینی آنطور که باید برای مردم بازگو شود. وی تصریح کرد:باید همه دقت کنیم در آیین‌های مذهبی در حاشیه مراسم عاشورای حسینی دشمنان و افراد معلوم الحال با طرح دیدگاه‌های غیراسلامی به افکار پاک مردم به ویژه جوانان خدشه‌ای وارد نکنند.
*
رشت - امام جمعه موقت رشت گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب، زخم‌های مردم ایران اسلامی از فاجعه دلخراش منا را التیام داد. حجت‌الاسلام شفیعی‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه رشت در جمع نمازگزاران در مصلی این شهر افزود: مقام معظم رهبری حرکت بسیار ارزشمندی را انجام دادند و با سخنرانی خود، زخم‌های مردم را التیام بخشیدند. وی با بیان این که رهبری با ادبیات و لحن بموقع وارد شدند، اظهار کرد: احساس آرامش مردم و ترمیم غرور ملی از جمله پیامدهای سخنرانی‌های معظم له در رابطه با حادثه به وجود آمده در منا است. امام جمعه موقت رشت با بیان این که برخی تنها زبان تهدید و زور را می‌شناسند، تصریح کرد: زبان دیپلماسی همه جا و در مورد برخی از افراد و حکام کارساز نیست و بایستی با ادبیات و زبان خودشان با آنها صحبت کنیم. وی با بیان این که حادثه جانگداز و دلخراش منا قلب‌های همه مسلمانان در سراسر جهان را غمگین کرده، خاطر نشان کرد: برخورد ناجوانمردانه آل سعود در رابطه با این حادثه به ویژه مرور رفتارهای گذشته، قلب‌ها را جریحه‌دار می‌کند. امام جمعه موقت رشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و عزاداری‌های این ایام بیان داشت: یکی از بزرگترین شعائر دینی و از مناسبت‌های مهم ما مسلمانان بویژه شیعیان، عزاداری‌های اباعبدالله حسین است. وی یادآور شد: این عزاداری‌ها، بعد از حادثه کربلا به وسیله پرچمدار حضرت امام حسین(ع)، حضرت زینب کبری در یازدهم محرم برپا شد که بعد از آن زمان، ائمه و بزرگان دین نسبت به برگزاری مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان تاکید کردند. وی با بیان این که در طول گذشت بیش از یک هزار و 300 سال از حادثه کربلا، مردم به ویژه شیعیان به وظایف خود در این رابطه عمل کرده اند، تصریح کرد: ترویج برخی خرافات، بزرگ نمایی در مورد اهل بیت و تنها پرداختن به مداحی و بی‌توجهی به بیان احکام شرعی از جمله آسیب‌هایی است که در برخی از مجالس عزاداری وجود دارد و مراجع و بزرگان دینی هم در این رابطه اظهار نگرانی کرده‌اند. حجت‌الاسلام شفیعی‌زاده اظهار کرد: افزایش ایمان و معرفت مردم، آشنایی با اهداف قیام اباعبدالله حسین(ع)، گسترش روح مبارزه با ظلم، فساد و طاغوت، بیان احکام شرعی، الگوبرداری از سرور و سالار شهیدان و تحکیم پایه‌های دینی، معرفتی و علمی جوانان در مراسم‌های عزاداری‌های امام حسین باید مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین با تبریک روز خانواده و تکریم بازنشستگان تصریح کرد: در اسلام بر بنیان خانواده تاکید فراوانی شده بنابراین خانواده‌ها نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشند. وی با تاکید بر ضرورت توجه به بازنشستگان اظهار داشت: بخشی از این قشر شرایط لازم برای ادامه زندگی آبرومندانه را ندارند، بنابراین وظیفه هر دولتی است که برای رفع مشکلات این قشر تلاش کند.
*
کرمان - حجت‌الاسلام قاسمی‌زاده امام جمعه موقت کرمان در خطبه‌های نماز جمعه کرمان با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) اظهار داشت: در ماه‌های محرم و صفر با توجه به شور حسینی که در جامعه ایجاد می‌شود، مردم بدون هرگونه تبلیغ و درخواستی به برگزاری مراسم عزای اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌پردازند. وی با اشاره به فرصت مناسبت دینی و فرهنگی ماه‌های محرم و صفر افزود: برای برگزاری یک روز خاص در طول سال از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، لذا محرم و صفر نیازمند برنامه‌ریزی جامع‌الاطراف است تا از این ظرفیت به نحو شایسته استفاده شود.قاسمی‌زاده تصریح کرد: در این ایام مردم جان، مال و وقت خود را صرف برنامه‌های عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌کنند، لذا باید از این فرصت برای معرفی اسلام به عالم بهره برد.وی بیان داشت: نخستین ویژگی منتظر واقعی امام زمان(عج) این است که اول خود را برای ظهور حضرت آماده کند.امام جمعه موقت کرمان با اشاره به حادثه غم‌انگیز منا گفت: عربستان تصور می‌کرد، اگر ما مواضع سختی را نشان نمی‌دهیم به این دلیل است که رعایت حال او را می‌کنیم در صورتی که به فرموده رهبری ما به فکر حرمت برادری اسلامی و حجاجمان بودیم.وی ابراز داشت: رهبری فرمودند که اگر عربستان بخواهد بی‌احترامی و هتاکی نسبت به حجاج و کشته‌های حادثه منا صورت دهد، برخورد سخت و خشنی خواهیم داشت و همین سخن اوضاع را تغییر داد.قاسمی‌زاده با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در مورد مذاکره با آمریکا تصریح کرد: مسئولان و مردم ما به ویژه جوانان باید هوشیار باشند که دشمن با برنامه‌ریزی پیش می‌آید، مذاکره با آمریکا به این دلیل ممنوع است که ضررهای بیشتری نسبت به منافع آن دارد.خطیب جمعه کرمان به کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: طبق اصل 77 و 125 قانون اساسی هر معاهده‌ای میان دولت جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر باید به نظر و تایید مجلس شورای اسلامی برسد. قاسمی‌زاده اظهار داشت: هر عقل سلیمی می‌پذیرد که معایب و منافع بهتر بررسی شوند و مجلس شورای اسلامی کمک کرده تا انتخاب درستی داشته باشیم.وی بیان داشت: مجلس شورای اسلامی وقت گذاشته و با حضور نمایندگان و کارشناسان به بررسی برجام پرداختند تا مسائل برای همه روشن شود و گزارش کاملی در این زمینه ارائه شود.
*
بیرجند - امام جمعه موقت بیرجند گفت: امروز دشمن تمام توان خود را برای تضعیف بنیان خانواده بکار بسته تا با ضربه زدن به این نهاد اجتماعی به اهداف خود برسد. حجت‌الاسلام دلدار در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بیرجند ضمن گرامیداشت 17 مهر ماه روز خانواده با بیان اینکه از نظر اسلام پر اهمیت‌ترین نهاد اجتماعی خانواده است افزود: هر چه نهاد خانواده مستحکم‌تر و با نشاط‌تر باشد جامعه اسلامی نیز با دوام‌تر خواهد بود. وی با اشاره به اینکه بنیان خانواده بر پایه آرامش، محبت و دوستی نهاده شده است یادآور شد: در این راستا احترام زوجین به یکدیگر، فرزندان به والدین و بالعکس موجب مستحکم شدن بنیان خانواده می‌شود. وی بر حفظ احترام و کرامت یکدیگر از سوی زن و شوهر تاکید کرد و گفت: گفتار پسندیده و رفتار نیک، فرد را نزد خانواده‌اش محترم و محبوب می‌کند. وی با بیان اینکه در جامعه ما چالش‌هایی وجود دارد که کانون خانواده را تهدید می‌کند گفت: بی‌رغبتی جوانان به ازدواج یکی از این چالش هاست که علت عمده آن بی‌توجهی به دستورات دینی، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، مشکلات اقتصادی و کوتاهی خانواده در تشویق فرزندانشان به امر ازدواج می‌باشد. امام جمعه موقت بیرجند به افزایش آمار طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: دور شدن از دستورات الهی که نتیجه توجه به فرهنگ غربی است می‌تواند یکی از علل وقوع طلاق در جامعه باشد لذا اگر مردم، خانواده آسمانی و اسلامی را الگو قرار خود قرار دهند بسیاری از نابسامانی‌ها رفع می‌شود. حجت‌الاسلام دلدار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حادثه منا افزود: واکنش حکیمانه، عزتمندانه، مقتدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در موقعیت‌های مختلف نسبت به حادثه منا مرهمی بر دل خانواده‌های دغدار این حادثه بود. وی با اشاره به بیانات اخیر رهبری در جمع فرماندهان نیروی دریایی سپاه که مذاکره با آمریکا را ممنوع، مضر و بی‌فایده دانستند گفت: بی‌فایده بودن این مذاکرات بدان جهت است که مشاهده می‌کنیم تمام کشورهایی که با آمریکا مذاکره کردند امروز به ذلت افتاده‌اند. وی ادامه داد: ایستادگی در برابر آمریکای جهانخوار تا وقتی که شیطان بزرگ است موجب اقتدار، شوکت و عظمت ایران اسلامی است لذا همه مسئولان باید فرمایشات رهبری را نصب‌العین خود قرار دهند. امام جمعه موقت بیرجند همچنین با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: باید تلاش کنیم در این ایام، روح عزت، عظمت، اتکای به خدا و بی‌زاری جستن از دشمنان خدا در جلسات عزاداری اباعبدالحسین(ع) موج زند. وی ادامه داد: دشمن شناسی که از نیازهای امروز جامعه ماست باید در ایام محرم بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. حجت‌الاسلام دلدار ضمن گرامیداشت 17 مهرماه روز تکریم بازنشستگان گفت: باز نشستگان باید شخصیت و اعتبارشان از سوی دولت و ملت حفظ و در عرصه‌های فرهنگی از تجربیان آنان استفاده شود.
*
شهرکرد - نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد تاکید کرد:یکی از مهمترین اهداف قیام حسینی در عاشورا،استکبار ستیزی و مقابله با استکبار است. حجت‌الاسلام نکونام در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرکرد در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد افزود: امر به معروف و نهی از منکر و کوتاه نیامدن در برابر دشمن دین و اسلام از دیگر اهداف قیام عاشورای حسینی است. وی، با اشاره به در پیش بودن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان تصریح کرد:مهمترین دغدغه انسان‌های متقی و دین‌دار قرار گرفتن در خط عاشورا و امام حسین علیه‌السلام است و هرکس می‌خواهد حسینی باشد،باید آمر به معروف و ناهی از منکر نیز باشد. به گفته وی، مراسم‌ها و آیین‌های عزاداری باید رویکرد استکبار ستیزی داشته باشد و شور آیین‌های عزاداری نیز پیام رسان واقعی رسالت عاشورای حسینی باشد. نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد،تاکید کرد:در برابر آمریکا به عنوان استکبار جهانی و شیطان بزرگ نباید کوتاه آمد و تسلیم شد. به گفته وی، با مذاکره و گفت‌وگو می‌خواهند چراغ انقلاب و مقاومت را در منطقه خاموش کنند و آمریکا با این مذاکرات به دنبال محو انقلاب اسلامی ایران است،که باید در این زمینه هوشیار بود. خطیب جمعه شهرکرد، حادثه منا را بسیار تلخ و تاسف‌بار دانست و گفت: دولت آل سعود باید جوابگوی جان حاجیان جان باخته باشد و نباید در برابر عربستان واکنش نرم نشان داد.
*
قزوین- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با اشاره به فاجعه منا، گفت: شیاطین و دست نشاندگان آمریکا در منطقه، شایستگی مدیریت امور حج را ندارند. حجت‌الاسلام عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر قزوین افزود: در این فاجعه غم انگیز نالایقی و نداشتن مدیریت صحیح آل سعود و آل یهود بر همگان آشکار شد. وی با بیان اینکه بی‌کفایتی آل سعود در امور حج قدمتی دیرینه دارد، اظهار کرد: از این حادثه به خوبی می‌توان فهمید که آل سعود تمام نیروهای نظامی و انتظامی را به دو لشگر تقسیم کرد، لشگری که تجربه داشته و جنگ آزموده بودند را برای کشتار مردم یمن، بحرین، عراق و سوریه و همراهی با داعش گسیل کرد و یک لشگر بی‌تجربه‌اش را که چیزی از مدیریت چند میلیونی نمی‌دانستند را برای کشتار حاجیان منا به میدان آورد. حجت‌الاسلام عابدینی اظهار کرد: کشته شدگان ایرانی و غیر ایرانی در فاجعه منا را باید در کنار شهیدان یمن، عراق و سوریه قرار داد چرا که همه آنها با پشتیبانی رژیم آل سعود جان خود را از دست دادند. امام جمعه قزوین با تاکید بر اینکه فاجعه منا و جنایت سرزده از آل سعود را باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد، افزود: امیدواریم هیات حقیقت یاب متشکل از همه کشورهایی که حاجیان آنها مظلومانه در این حادثه جان باختند، واقعیت را بررسی کرده و بر نداشتن لیاقت و شایستگی آل سعود برای مدیریت حج صحه بگذارند. نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: باید افرادی فرهیخته از کشورهای مختلف اسلامی مدیریت امور حج را بر عهده بگیرند تا این مخاطرات برای همیشه از میان برداشته شود. امام جمعه قزوین در ادامه به پیش رو بودن ماه محرم و عاشورای حسینی اشاره کرد و گفت: تلاش ما در این ایام باید این باشد که در پای منبرهای خود جبهه حق و باطل را به مردم بشناسانیم و بصیرت خود را افزایش داده و وفاداری خود را نسبت به امام و رهبر به نمایش بگذاریم. نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: باید سعی کنیم در ماه محرم بصیرت عاشورایی داشته و فرهنگ عاشورا را بیشتر از گذشته در بین مردم تبیین کنیم. حجت‌الاسلام عابدینی در بخش دیگری از خطبه‌های خود با بیان اینکه مردم میهن اسلامی برخلاف تصورعده‌ای هیچگاه از دین و انقلاب خود نمی‌گذرند، اظهار کرد: با گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم در برهه‌های مختلف و حساس، وفاداری خود را به نظام و انقلاب نشان داده‌اند. وی در خصوص هفته امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: این فریضه الهی نقش کلیدی در جامعه دارد و اگر به خوبی احیا شود، همه به رستگاری خواهیم رسید. امام جمعه قزوین همچنین گفت: کسانی که سهل انگاری را در کشور فرهنگ سازی می‌کنند تا مردم را از حساسیت‌های قرآنی و عاشورایی و معنوی دور کنند، خیانت کار بوده و عمل آنها نابخشودنی است. وی در بخش دیگری از خطبه‌های خود با بیان اینکه دست مسوولان آمریکا از جمله رئیس جمهوری این کشور به جنایات زیادی آلوده است، افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری باید در مقابل دشمنان خود هوشیار باشیم تا در چنگال آنها گرفتار نشویم. امام جمعه قزوین اظهار کرد: تمام نگرانی مقام معظم رهبری در جریان مذاکرات هسته‌ای این بود که هرگز همراه با جبهه کفر قرار نگرفته و همیشه حامی مظلومان باشیم.
*
یاسوج - امام جمعه موقت یاسوج گفت: طرح برجام با حفظ کامل منافع ملی و حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران مورد بررسی قرار گیرد. حجت‌الاسلام حسینی صدر در خطبه‌های نماز جمعه یاسوج افزود: ایرادهای مهم طرح برجام از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص و اعلام شده است. وی بیان کرد: از مهمترین این ایرادها می‌توان به نداشتن ضمانت اجرایی و قانونی از سوی کشورهای عضو گروه 1+5، حذف نشدن تحریم‌های نظامی و موشکی غربی‌ها علیه ایران، امکان دسترسی غربی‌ها به تاسیسات نظامی ایران و نظارت نشدن بر روند راستی آزمایی غربی‌ها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد. حسینی صدر با اشاره به ائتلاف کشورهای ایران، سوریه، عراق و روسیه برای مبارزه با گروهک تکفیری و تروریستی داعش، اظهار کرد: این ائتلاف تاکنون برکات و آثار مثبت متعددی به دنبال داشته و بخش عمده‌ای از مواضع داعش در عراق و سوریه با بمباران نابود شده است. وی عنوان کرد: در ائتلاف دروغین چند ماه قبل آمریکا و غربی‌ها علیه داعش علاوه بر بمباران مکان‌های مسکونی در سوریه و عراق تجهیزات نظامی لازم نیز به این گروهک تروریستی و تکفیری داده می‌شد. حسینی صدر ابراز داشت: حوادث سرزمین منا و سقوط جرثقیل در مکه مکرمه غم انگیز بود و قلب مسلمانان جهان را جریحه‌دار کرد. امام جمعه موقت یاسوج افزود: آل سعود و دولتمردان عربستان لیاقت و توانایی مدیریت مناسک حج و تامین امنیت حاجیان را ندارند. حسینی صدر گفت: مهمترین دلایل وقوع این دو حادثه تلخ شامل درگیری بر سر قدرت در عربستان، آغاز جنگ‌های نیابتی در منطقه خاورمیانه با محوریت عربستان، اعزام نیروهای نظامی عربستان به جنگ یمن و توطئه غربی‌ها به دلیل هراس از اجتماع مسلمانان در مناسک حج است. وی بیان کرد: در طول چهار دهه اخیر به دلیل بی‌تدبیری آل سعود و دولتمردان عربستان اتفاقات دلخراشی در مناسک حج برای حاجیان ایرانی و حجاج سایر کشورهای اسلامی رخ داده اما دولت عربستان تاکنون از سوی مسلمانان جهان محاکمه نشده است. حسینی صدر اظهار کرد: ملت‌های مسلمان جهان علاوه بر تشکیل کمیته حقیقت یاب به منظور بررسی دلایل بروز حوادث سرزمین منا و سقوط جرثقیل در مکه مکرمه اقدام به چاره اندیشی برای مدیریت مناسک حج در سال‌های آینده کنند. وی عنوان کرد: پس از بروز این دو حادثه دردناک سران کشورهای اسلامی سکوت کرده و هیچ واکنشی از خود نشان ندادند اما رهبر معظم انقلاب با موضع گیری قاطع و دادن هشدارهای جدی با دولتمردان عربستان برخورد کرد که نتیجه بخش بود. حسینی صدر با تسلیت فرارسیدن ماه محرم، ابراز داشت: اهداف اصلی امام حسین(ع) از قیام تاریخی خود ترویج فرایض امر به معروف و نهی از منکر و احیای دین مبین اسلام بود. وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر دایره گسترده‌ای داشته و جزو فرایض دینی است که دین را تکمیل می‌کند و به همین دلیل عمل به آنها یک وظیفه همگانی و عمومی خواهد بود. حسینی صدر گفت: دهه اول ماه محرم به نام دهه امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده و نباید برای عمل به این دو فریضه مهم تنها به همین دهه اکتفا شود بلکه باید این امر دایمی باشد.
*
گرگان - نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: رژیم آل ‏سعود در باتلاقی که آمریکا و صهیونیست ‏ها برایش درست کرده‏ اند، غرق خواهد شد. آیت‌الله نورمفیدی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی گرگان افزود: فاجعه منا و رفتار عربستان در این باره آبروی جهان اسلام و حتی دین اسلام را در معرض خطر قرار داد بر این اساس بر همه‏ کشورهای اسلامی واجب است که در مقابل عربستان موضع‏ گیری تندی داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: آل سعود، در سوریه، عراق، لبنان، یمن و کشورهای دیگر شکست خورده و توان مقابله با ایران را نداشته و با هزینه ‏های میلیارد دلاری در یمن می‏خواهد خودی نشان داده و بی‌عرضگی‏‌های خود را پوشش دهد. آیت‌الله نورمفیدی اظهار کرد: آل سعود نمی‌‏تواند نماینده‏ آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه باشد و اشتباهات بسیاری کرده است برای همین می‌‏خواهند این رژیم را همچون صدام سرنگون کنند. خطیب جمعه گرگان یادآور شد: پروردگار متعال وعده داده است که ستمگران و ظالمان را جزا خواهد داد و از درگاه الهی می‌خواهیم اَجَل آل ‏سعود هر چه زودتر فرا برسد. آیت‌الله نورمفیدی در مورد 18 مهر روز خانواده و تکریم بازنشستگان نیز گفت: بازنشستگان عمری در بخش‏‌های دولتی و غیردولتی زحمت کشیده و اکنون بر خانواده ‏ها واجب است که آنان را تکریم و احترام نمایند. وی درخصوص 22 مهر روز جهانی استاندارد هم اظهار کرد: این سازمان مسوولیت بسیار مهمی در حوزه‏‌های مختلف به ویژه در مورد کیفیت مواد غذایی بر عهده دارد و باید با همکاری قوه قضائیه با کسانی که در تهیه مواد غذایی مردم تخلف می‌کنند، به شدت برخورد کند. امام جمعه گرگان در بخش دیگری از خطبه‌ها گفت: خاندان پیامبر(ص) برای ما الگو هستند نه خانواده ‏هایی که مبانی زندگی شان خودنمایی، اسراف و تبذیر است.
*
قرچک - حجت‌الاسلام اسماعیلی امام جمعه قرچک گفت: بزرگترین عبرت تاریخ اسلام از ظهور تا تثبیت، عاشورای اباعبدالله‌الحسین(ع) است. عاشورایی که از قیام هدفمند آغاز شد و ریشه همه نهضت‌های حق طلبانه گردید. بزرگترین محصول عاشورا، احیا و ماندگاری غدیر بود. ماندن و تاثیر اسلام، عفت و شرافت انسانی، اخلاق نبوی، تفکر علوی در دنیای کنونی به برکت عاشورا است. خطیب جمعه قرچک تاکید کرد: فاجعه تاسف‌بار منا و جان باختن عزیزان و زائران خانه خدا را به همه ملت، خانواده‌های مصیبت دیده و رهبر تسلیت عرض میکنیم و از همه سروران بابت ابراز محبت و همدردی تشکر می‌کنم. وی گفت: دشمنان پیامبر و اهل بیت(ع) هیچ وقت بدون نقشه نبوده‌اند و نیستند و اهدافی همچون تبدیل نماد الهی و وحدت بخش حج به عامل تفرقه، دامن زدن به اختلاف شیعه و سنی، تضعیف مناسک حج و تبلیغ سوء عدم حضور حاجیان به صرف هزینه حج در امور خیر را دنبال می‌کنند. وی در ادامه یادآور شد: یکی از ناظران انگلیسی اظهار داشت من همه چیز را از نزدیک دیدم، نباید مشیت الهی را بهانه کرد، خشونت و بی‌رحمی پلیس را به حساب چه باید گذاشت. قبل از منا در مسجدی بودیم و راه خروج را بستند، بحدی جمعیت زیاد بود و فشار می‌آمد که عده‌ای داشتند از بین می‌رفتند و ماموران بی‌دلیل میخندیدند و جواب نمی‌دادند.
*
اصفهان - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به بیانیات رهبر معظم انقلاب درباره عدم مذاکره با آمریکا اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید؛کسانی که با شما در جنگ هستند آنها را به دوستی نگیرید. حجت‌الاسلام طباطبایی در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان که در مسجد امام(ره) این شهربرگزار شد، با بیان اینکه سیاست رهبری و امام عین سیاست قرآن است، اظهار داشت: آمریکا در حال جنگ با ما است. خطیب جمعه اصفهان گفت: استکبار در مذاکرات هسته‌ای ظلم خود را ادامه داد و می‌خواهند یک امتیاز بدهند و دو امتیاز بگیرند. وی گفت: براساس قرآن، بیانات رهبری و امام با آنها مذاکره نمی‌کنیم و رابطه برقرار نخواهیم کرد. خطیب جمعه اصفهان در ادامه با اشاره به توجه دین اسلام به استحکام و حفظ کانون خانواده، گفت: اسلام عزیز به محبت بین اعضای خانواده وحفظ کرامت اعضای این کانون مقدس تاکید و توجه ویژه دارد. حجت‌الاسلام طباطبایی ادامه داد: در زمینه جایگاه مقدس وتوجه به خانواده از روش اسلام دور شدیم و باید به اسلام برگردیم. وی تغییر روش زندگی درعصرجدید را عامل افزایش آمار طلاق ومشکلات عدیده خانوادگی دانست و گفت: متاسفانه فرهنگ غلط غربی که در آن کانون خانواده از هم پاشیده شده به سمت کشورهای مسلمان نزدیک شده واین بزرگترین تهدید برای نظام خانواده‌های مسلمان است. خطیب جمعه اصفهان با اشاره به شاخصه‌های فرهنگ اسلامی در نظام خانواده، اظهار داشت: محبت، گذشت وفداکاری برای همسر و خانواده وپرهیز از آزرده خاطرکردن یکدیگر باید محور زندگی مسلمانان باشد. وی با اشاره به تاثیر شبکه‌های تلویزیونی و سایر شبکه‌ها در سست کردن پایه‌های خانواده و افزایش طلاق، گفت: زندگی و زیستن اسلامی، عدم توجه به مادیات، حفظ احترام و شانیت یکدیگر از جمله موارد مهم در محبت بین زوجین و تحکیم خانواده است.نماینده ولی فقیه در استان همچنین روز جهانی تقریب مذاهب اسلامی را گرامی داشت، گفت: این روز بین‌المللی به دستور رهبر معظم انقلاب برای نزدیکی بین مذاهب اسلامی ایجاد شده وتاکنون کارهای خوبی انجام گرفته است. حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: رفتار تند و بد گفتن در اسلام جایگاهی ندارد و با این شیوه غلط نمی‌توان کسی را به مکتب اهل بیت(ع) نزدیک کرد و کسانی که اینگونه رفتار می‌کنند سد راه اهل بیت(ع) هستند. وی گفت: باید مسائل و مشکلات را با گفتگو برطرف کرد و با خوبی وخوشرویی و رفتار خوب هر کس در هر مکتبی رابه اهل بیت نزدیک کرد که در این راه قدم‌های خوبی برداشته شده است. امام جمعه اصفهان نزدیک شدن ماه محرم و آغازعزاداری‌ها‌ی حضرت اباعبدالله حسین(ع) را یاد آور شد و اظهار کرد: سخنان خضرت امام(ره) همیشه حجت است که هر چه داریم از عاشورای حسین(ع) است.وی با بیان اینکه باید عزاداریها برای امام حسین(ع) گسترش یابد و از روی فکر، عقل و تدبیر باشد، گفت: در عزاداری‌ها باید عزت ائمه محفوظ بماند و در و روضه‌خوانی‌ها حرف‌هایی زده نشود که باعث ذلت اسلام وتشیع باشد.وی تصریح کرد: سیره حضرت سیدالشهداء(ع) این بود که با کمال عزت در راه خدا مقاومت کرد و با شجاعت و مردانگی به شهادت رسید. خطیب جمعه اصفهان افزود: ایثار، شجاعت، رشادت، ایستادگی درسها‌یی است که باید از مکتب اهل بیت یاد بگیریم و خودمان را برای ایستادگی در برابر دشمنان آماده کنیم. حجت‌الاسلام طباطبایی همچنین هفته امر به معروف و نهی از منکر در روزهای اول ماه محرم را یاد آور شد و افزود: قیام امام حسین(ع) به خاطر امر به معروف و نهی از منکر واصلاح امت پیامبر بود. وی با بیان اینکه امر به معرف و نهی از منکر مختص روحانیت نیست گفت: همه وظیفه داریم دست دیگران را بگیریم و هدایت کنیم.
*
هشتگرد - حجت‌الاسلام ناطقی امام جمعه شهرستان هشتگرد به سخنان رهبر انقلاب در جمع فرماندهان سپاه در مورد مذاکره با امریکا اشاره کرد و افزود: این که ایشان مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کردند، دارای این پیام است که سران استکبار و کفر با همفکری هم این زمان را فرصت خوبی برای حل مسئله به رسمیت شناختن اسرائیل دانستند. هدفشان این است که تهدید‌هایی که برای اسرائیل است برداشته شود و جمهوری سلامی از فلسطین، سوریه، عراق حمایت نکند و جمهوری اسلامی از برنامه‌های بیداری جهان اسلام دست بردارد. وی گفت: مذاکره و رابطه با آمریکا به بیداری جهان اسلام ضربه می‌زند. دنیای اسلام به وسیله انقلاب اسلامی امیدوار شد که روزی بر ظلم و ستم مستکبرین خاتمه خواهد داد اگر این مذاکرات ادامه پیدا کند و روابط بر قرار شود، این امید از بین می‌رود و دوباره سایه شوم ستم استکبار بر ملت‌های مستضعف عالم به ویژه جهان اسلام سایه می‌افکند. حجت‌الاسلام ناطقی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه شهرستان هشتگرد گفت: محرم و صفر سرمایه بزرگ فرهنگی و معنوی ما است که در حراست و پاسداری عقیده جوانان از انحراف و کجی‌ها نقش مهمی دارد. خانواده‌ها، فرزندانشان را با معارف کربلا و امام حسین(ع) آشنا کنند. هیئت‌های حسینی از خطبا و گویندگان قوی و مداحان خوب و مخلص استفاده کنند که امام حسین(ع) نجات بخش بشریت در دنیا و آخرت است. دلهای امت‌ها در سراسر عالم در همه کشور‌های اسلامی به سمت و سوی حسین(ع) است.
*
اراک - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تصمیم‌سازان و مسئولان باید نقش محوری و اثرگذار خانواده در سلامت اجتماعی را پررنگ ببینند. آیت‌الله دری نجف‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اراک در مصلی بیت المقدس این شهر به مناسبت 25 ذی‌الحجه روز شان نزول آیه هل اتی در سوره الانسان و روز تکریم خانواده افزود: خانواده اولین و مهمترین و اثرگذار‌ترین نهاد اجتماعی در راهبری تربیتی و رفتاری افراد جامعه است. وی ادامه داد: خانواده از نهادهای مهم آموزشی جامعه است که باید از ظرفیت‌های آن در سوگیری برنامه‌های توسعه محور، اصلاح رفتارهای نادرست و افزایش همگرایی و انسجام اجتماعی و فرهنگی بهره برد. امام جمعه اراک اظهار کرد: دین مبین اسلام برای نهاد خانواده اهمیت خاصی قایل است و آن را جایگاه سلامت و نشاط اجتماعی و تربیت و زایش فکر و انسانیت می‌داند وی بیان کرد: تربیت اسلامی در خانواده با توجه به هجمه سنگین غرب در تهاجم فرهنگی اهمیت ویژه‌ای دارد و اساس آن بر عفاف و حجاب، اخلاق، بصیرت و جوانمردی است. آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: والدین متعهد و پرهیزگار فرزندان صالح و قرآنی تربیت می‌کنند و این فرآیند به ظاهر ساده خانواده است که سلامت اجتماعی را رقم زده و تضمین می‌کند. وی در ادامه سخنان خود ماهواره را اصلی‌ترین عامل در فروپاشی شاخص‌های سلامت و اخلاق در خانواده‌ها دانست و گفت: برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای براساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده و در راستای فروپاشی ارزش‌های رفتاری و معنوی خانواده تولید می‌شوند. نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نرخ منفی رشد جمعیت در استان مرکزی گفت: براساس آمارهای اداره کل ثبت احوال این استان نرخ رشد جمعیت در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کم شده که این امر نشان از نرخ بسیار پایین جمعیت و نبود تمایل جوانان به ازدواج دارد. وی ادامه داد: خانواده‌ها باید با الگوگیری از سیره اهل بیت(ع) جوانان خود را به امر ازدواج به هنگام، زاد و ولد و تربیت فرزندان صالح تشویق کنند. آیت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود تشریفات بی‌اساس را یکی از دلایل اصلی بالا رفتن سن ازدواج جوانان عنوان کرد و گفت: پدر و مادر باید شور و شوق فطری فرزندان را نسبت به جلال و جمال الهی پرورش دهند و از رهگذر آن فضایل اخلاقی را به ملکات اخلاقی مبدل ساخته و فرهنگ ساده زیستی و دوری از تشریفات را در وجود فرزندان خود نهادینه کنند. وی در خصوص ماه محرم‌الحرام و برپایی آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) گفت: حضور مردم در هیات‌های مذهبی و برپایی مجلس عزاداری از اجر و مزد اخروی برخوردار است. نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: قیام خونین اباعبدالله(ع) در روز عاشورا سرشار از درس‌های معنوی است که مسئولان فرهنگی و مذهبی استان باید تمام این درس‌ها را به شیوه‌های مختلف در متن جامعه آورده و در بین مردم به خصوص جوانان نهادینه کنند. وی حضور در آیین‌های عزاداری امام حسین(ع) را نماد معنویت گرایی و دین مداری شیعیان عنوان کرد و گفت: عزاداری حضرت سیدالشهدا در نقاط مختلف کشور به خصوص استان مرکزی باید با امنیت و آرامش تمام و به دور از هر گونه خرافه گرایی برگزار شود.
*
خوراسگان - امام جمعه خوراسگان با تسلیت حادثه ناگوار منا وجان باختن جمع کثیری از زائران بیت‌الله الحرام،گفت: این اولین بار نیست که مدعیان دروغین خادم الحرمین در باره ضیوف الرحمان این چنین عمل می‌کنند، در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم که سوء مدیریت، بی‌لیاقتی وبی کفایتی آل سعود زمینه از دست رفتن جان زائرین خانه خدا را بوجود آورده است. وی با اظهار تاسف از بروز این حادثه دلخراش، اظهار داشت: امسال رژیم سعودی ازهشتاد هزار مامور خود، فقط بیست هزار نفر را برای امنیت حجاج بکارگیری کرده و قطعاً مابقی نیروهایش را جهت جنگ با مردم مظلوم یمن وبحرین مورد استفاده قرار داده است.وی با اشاره به پیشنهاد برخی از مسئولین کشور مبنی بر برگزاری کنگره بین‌المللی برای حادثه حج امسال گفت: برگزاری این کنگره از بروزحوادث تلخ در سال‌های بعد جلوگیری می‌کند. امام جمعه خوراسگان با اشاره به سحنان مقام معظم رهبری پس از این حوادث، گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از وقوع این حادثه هولناک وتاسف بار علاوه برابراز همدردی با خانواده‌های جان باختگان و اعلام سه روز عزای عمومی، به رژیم آل سعود هشدار دادند و فرمودند، ما تاکنون خویشتن‌داری کردیم وحرمت وبرادری اسلامی را نگه داشتیم، اما اگر به حجاج ایرانی بی‌حرمتی بشود عکس العمل ما سخت وخشن خواهد بود. حجت‌الاسلام ربانی در ادامه خطبه‌های نماز به فرمایشات رهبری در خصوص سیاست ایران در دوران پسا تحریم نیز اشاره کرد وگفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به سیاست‌ها ورویکرد استکباری آمریکا، فرمودند: مذاکره با آمریکا ممنوع است چراکه نه تنها سودی ندارد بلکه مضر و بیهوده خواهد بود. امام جمعه خوراسگان با اشاره به نزدیک شدن ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیررا تسلیت گفت و با تاکید بر برگزاری با شکوه عزاداری‌های حضرت سیدالشهداء(ع)، اظهار داشت: مهمترین درس نهضت حسینی نترسیدن از دشمن واتکا به خود وتوکل بخدا است وهمه باید از فرصت ماه محرم برای تبلیغ معارف اهل بیت علیهم‌السلام وترویج احکام اسلامی استفاده کنیم. وی عزاداری حضرت سیدالشهداء را عبادت دانست و افزود: در عزاداری‌ها باید تابع اهل بیت علیهم‌السلام باشیم واز بیان مسائلی که با عقل ومنطق سازگاری ندارد، پرهیزکنیم تا دیگران ما را خرافه گرا ندانند.وی اهداف نهضت حسینی را یادآور شد وگفت: قیام امام حسین(ع) امر به معروف ونهی از منکر، مبارزه با فساد واصلاح جامعه نبوی بود واین مسائل باید برای مردم تبیین شود. وی همچنین در ادامه حطبه‌های نماز به ادامه بحث هفته‌های قبل پیرامون صفات مومنین از دیدگاه امیرالمومنین(ع) پرداخت وگفت: حضرت شکور و صبور بودن، اندیشمندی، وتوکل بخد ا را از جمله صفات مومنین صادق میدانند و می‌فرمایند: مومن حاجت خود را از خدا می‌طلبد ودر انتخاب دوست دقیق است.
*
مینودشت – حجت‌الاسلام حسینی در خطبه‌های نمازجمعه به اجلاس مهم جامعه مدرسین که در ساری برگزار شد اشاره کرد وگفت: در این اجلاس مشکلات عمده مردم این سه استان مورد بررسی قرار گرفت و پیگیری علت فاجعه منا نیز یکی از خواسته‌های این سمینار بود. حسینی در ادامه به شرح نزول سوره هل اتی و نزول این آیه شریفه پرداخت وهمچنین روز خانواده را تبریک گفت و بهترین الگو را برای خانواده‌ها حضرت علی(ع) وحضرت فاطمه(س) نامیدند. وی در ادامه گفت: محرم سرمایه عزت وعظمت ماست اگر محرم نبود انقلاب اسلامی هم نبود وباید از این سرمایه به صورت بهینه استفاده کنیم. وی پیشاپیش فرارسیدن ایام حزن واندوه وماتم را تسلیت گفت و به نوحه‌خوانان توصیه کرد در نوحه‌ها از اشعار مناسب استفاده کنند و شان عزاداری را حفظ کنند. وی گفت: طبل‌های عزاداری در حدی باشد که منافات با عزاداری نباشد و رعایت این مسائل شود.
*
نیکشهر – حجت‌الاسلام لطفیان سرگزی امام جمعه شهرستان نیکشهر ضمن سفارش به تقوا و زکات واقامه نماز و امر به معروف ونهی از منکر با اشاره به کشتار تعداد کثیری از ضیوف‌الرحمان گفت: کشته شدن حجاج بیت‌الله‌الحرام از کشورهای مختلف اسلامی در سرزمین وحی آن هم در مراسمی که هر سال جریان داشته واز پیشینه تاریخی وذهنی برای حکام و مسئولان آل‌سعود برخوردار می‌باشد، چیزی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت و آن را به باد فراموشی وغفلت سپرد. حادثه مرگبار و مرموز و پیچیده‌ای که به نوبه خود در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود و لذا شایسته است از زوایا و در ابعاد مختلف بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: صورت اصلی حادثه وضرورت جستجوی علل واقعی پدید آمدن آن و نیز زمینه‌ها وعوارض و اتفاقات قبل و پس از حادثه غمبار منا، چه آن که عقل سلیم حکم می‌کند، کشوری که مدعی خادم‌الحرمینی است می‌بایست با نهایت احترام به حجاج، آن هم در اوج مناسک و مراسمات واجب حج، ترتیبی اتخاذ نماید تا حاجیان از کشورهای مختلف با نهایت امنیت وآرامش بتوانند به انجام اعمالشان بپردازند و از جهت دیگر باید سازوکاری اندیشیده وتدبیر می‌شد تا با استفاده از تجربیات وسوابق واحتمالاتی که داده می‌شد، در مواجهه با چنین بحرانی از قبل طراحی لازم واقدام به موقع و مدیریت نافذ وموثری صورت می‌گرفت، این در حالی است که نوع برخورد غیرانسانی و به دور از ادب اسلامی عوامل آل‌سعود، شرایطی را دامن زد که از خود این حادثه دلخراش‌تر وسنگین‌تر جلوه نمود. از بی‌اعتنایی به حجاج گرفتار آمده در این حادثه وعدم خدمات‌دهی اورژانسی گرفته تا انتقال کشته‌ وزنده حجاج به وسیله لیفتراک به درون کانتینرهایی که به لحاظ تجهیزاتی حتی از حداقل‌هایی از امکانات نگهدارنده اجساد و بدن‌های حادثه‌دیدگان، برخوردار نبود وتا اهانت به مصدومان ومجروحان شیعه و سنی در بیمارستانهای سعودی، به جرم ایرانی بودن وده‌ها اتفاق دردآور واهانت‌آمیز دیگر به ضیوف‌الرحمان! همه این اتفاقات یک حقیقت را به وضوح نشان می‌دهد و آن بی‌کفایتی وبی‌لیاقتی رژیم آل سعود در اداره حرمین شریفین و مدیریت مهم‌ترین اجتماع وکنگره عظیم سالانه حج که متعلق به تمامی مسلمانان جهان می‌باشد.
*
خطیب جمعه قم: امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه مورد توجه قرار گرفته و همه مردم و مسئولان در اجرای آن اهتمام داشته باشند
*
امام جمعه یزد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه اجرایی شود
*
امام جمعه کرمانشاه: نباید گذاشت امر به معروف و نهی از منکر فقط حرفش باقی بماند
*
امام جمعه کرج: فرهنگ عاشورای حسینی آنطور که شایسته است برای مردم بازگو شود
*
امام جمعه اردبیل: باید شعارهای اصلی واقعه کربلا را احیا و ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) به مردم شناسانده شود
*
خطیب جمعه رشت: الگوبرداری از قیام سرور شهیدان و تحکیم پایه‌های دینی باید در مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) مورد توجه قرار گیرد
*
خطیب جمعه کرمان: باید از ماه محرم برای معرفی اسلام به جهان بهره برد
*
خطیب جمعه بیرجند: اهداف قیام کربلا باید در ایام محرم بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد
*
خطیب جمعه قزوین: باید فرهنگ عاشورا بیشتر از گذشته در بین مردم تبیین شود
*
خطیب جمعه یاسوج: عمل به فریضه امربه معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی و عمومی است