گزیده خبرهای 4 آذر- 94 . قسمت-7

گزیده خبرهای  4 آذر- 94 . قسمت-7
درحالیکه نیمی از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در هیوستون آمریکا در حال سپری شدن است، سوال تکراری بسیاری از اهالی وزنه‌برداری دنیا در محل رقابت‌ها، علت نبود بهداد سلیمی در مسابقات است.با برگزاری رقابت‌های دسته 77 کیلوگرم، مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری به نیمه خود می‌رسد و باید پس از آن در انتظار رقابتهای چهار وزن دوم بود. چهار وزنی که به صورت سنتی شانس کسب مدال ایران در آنها بیشتر است.اما در این روزهای ابتدایی رقابت‌ها، شاید پرتعدادترین سوال از تیم ایران و وابستگان آن علت نبود بهداد سلیمی در رقابت‌ها است. سلیمی که از سال 2010 و با قهرمانی در رقابت‌های جهانی آنتالیا درخشید، در سال 2011 با شکستن رکورد یک ضرب دسته فوق سنگین دنیا به ستاره‌ای در دنیای وزنه‌برداری بدل شد. او دوبار پیاپی قهرمان جهان شد و با قهرمانی در بازیهای المپیک 2012 توانست عنوان قوی‌ترین مرد جهان را به خود اختصاص دهد. همین سه رقابت در سه سال در کنار دو مدال طلای بازیهای آسیایی بهداد سلیمی را به یک فوق ستاره در وزنه‌برداری بدل کرد.این فوق ستاره سنگین وزن دنیا پس از بازیهای المپیک لندن، تاکنون هیچگاه نتوانسته به فروغ گذشته خود بازگردد. او در سال 2013 رقابتهای جهانی را به همراه چند تن دیگر از هم تیمی‌هایش تحریم کرد تا یک مدال طلای ارزشمند از کارنامه افتخاراتش حذف شود و در سال 2014 اگرچه قهرمان بازیهای آسیایی شد، اما در رقابتهای جهانی همین سال به نایب قهرمانی بسنده کرد. شاید رقابتهای جهانی 2015 در آمریکا مجالی بود برای درخشش و بازگشت سلیمی به سطح اول جهان، اما مصدومیت نابهنگام گریبان او را گرفت تا سلیمی این شانس را هم برای افزایش افتخاراتش در دنیای وزنه‌برداری از دست بدهد.با این وجود سوال متداول اهالی وزنه‌برداری این روزها در هیوستون آمریکا این است که بهداد چرا در رقابتها حاضر نشده است. حتی بسیاری از علاقه مندان ایرانی هم که چندان در جریان اخبار وزنه‌برداری نیستند، در تیم ایران دنبال بهداد سلیمی می گردند.به طور حتم بسیاری از سنگین وزنهای دنیا از نیامدن بهداد سلیمی به هیوستون خوشحالند، چون یکی از شانسهای اصلی کسب مدال طلا در رقابتها نیست، اما در عوض تیم ایران و بسیاری از علاقه مندان وزنه‌برداری از نبود بهداد در رقابتها متاسف هستند.امیدواریم با حل مشکلات، بهداد سلیمی بتواند بار دیگر در صحنه رقابتهای بین‌المللی حاضر شده و برای ایران افتخارآفرینی کند.
به دنبال سرنگونی یک جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه، دمشق این اقدام را "نقض حاکمیت ملی سوریه" خواند.عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که جنگنده روسیه در حریم هوایی سوریه مورد هدف قرار گرفته و سرنگون شد و به هیچ وجه وارد حریم هوایی ترکیه نشده بود.وی افزود: سرنگونی جنگنده روسیه بر فراز خاک سوریه توسط ترکیه نقض آشکار حاکمیت ملی سوریه محسوب می‌شود.الزعبی ضمن تاکید مجدد بر نقش دولت ترکیه در حمایت از گروه‌های تروریستی گفت: آنکارا شدیدا از شکست گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در مناطق مختلف سوریه از جمله حومه شمالی شهر لاذقیه و فرار آنها به خاک ترکیه ناراحت است.همچنین خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد که دمشق سرنگونی جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه را تجاوز آشکار به حاکمیت خود می‌داند.این منبع اعلام کرد: سرنگونی جنگنده روسیه هیچ جای تردیدی در حمایت دولت ترکیه از تروریست‌ها و ارائه حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی نمی‌گذارد. گروه‌هایی که به دلیل حملات ارتش سوریه در حال فروپاشی و شکست هستند.این منبع تاکید کرد: ارتش و نیروهای مسلح سوریه همواره تاکید دارند که چنین اقدامات متجاوزانه‌ای تنها بر عزم و اراده آنها برای ادامه جنگ علیه تروریست‌ها با حمایت دوستان و در راس آنها روسیه می‌افزاید.دو جنگنده اف 16 ارتش ترکیه روز سه شنبه یک جنگنده سوخو 24 روسیه را در آسمان لاذقیه سرنگون کردند.
وزرای خارجه ایران و روسیه درباره تحولات مربوط به سرنگونی جنگنده روسیه تلفنی گفتگو کردند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه در گفت و گوی تلفنی شب گذشته با سرگئی لاوروف همتای روس خود درخصوص آخرین تحولات مربوط به سرنگونی جنگنده روسیه ابراز نگرانی کرد و این گونه رویدادها را منجر به تشدید بحران سوریه و ارسال پیام اشتباه به گروه های تروریستی دانست.جابرانصاری روز چهارشنبه گفت: محمد جواد ظریف در این گفت و گوی تلفنی تاکید کرد که این واقعه یک بار دیگر حساسیت شرایط سوریه و تاثیر رویدادهای آن بر صلح و امنیت جهانی و ضرورت مبارزه متحد بین المللی علیه تروریسم را نشان داد.وی تاکید کرد: وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد که موفقیت تلاش ها بر علیه تروریسم منوط به وجود اراده و عزم واحد منطقه ای و بین المللی در رویارویی با تروریسم است.سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ظریف در این گفت و گوی تلفنی یادآور شد که در این شرایط هر گونه اقدامی که موجب افزایش تنش و پیچیده تر شدن وضعیت شود علامت نادرستی به تروریست ها خواهد بود که تصور کنند هنوز می توانند با استفاده از شکاف موجود در دیدگاه های طرف های موثر به فعالیت های تروریستی خود بر علیه مردم سوریه و ملت های منطقه و جهان ادامه دهند.
بانک مرکزی نرخ بانکی 39 ارز را برای امروز(چهارشنبه) اعلام کرد که بر این اساس 18 ارز نسبت به روز گذشته کاهش و قیمت 16 ارز افزایش یافته است؛ البته نرخ پنج ارز نیز تغییری نکرد و قیمت دلار یک ریال کاهش یافت.به گزارش ایرنا، نرخ دلار آمریکا با یک ریال افت 29,977 ریال، پوند انگلیس با 105 ریال کاهش 45,269 ریال و یوروبا 88 ریال رشد 31,964 ریال تعیین شد.فرانک سویس 29,494 ریال، کرون سوئد 3,454 ریال، کرون نروژ 3,474 ریال، کرون دانمارک 4,285ریال، روپیه هند 452 ریال، درهم امارات متحده عربی 8,162 ریال، دینار کویت 98,521 ریال، یکصد روپیه پاکستان 28,414 ریال، یکصد ین ژاپن 24,488 ریال، دلار هنگ کنگ 3,868 ریال، ریال عمان 77,851ریال، دلار کانادا 22,562 ریال، راند آفریقای جنوبی 2,138 ریال، لیر ترکیه 10,416 ریال، روبل روسیه 458 ریال، ریال قطر 8,234 ریال، یکصد دینار عراق 2,702 ریال، لیر سوریه 159 ریال، دلار استرالیا 21,795ریال، ریال سعودی 7,981 ریال، دینار بحرین 79,450 ریال، دلار سنگاپور 21,345 ریال و ده روپیه سریلانکا 2,097 ریال قیمت خورد.همچنین یکصد روپیه نپال 27,839 ریال، یکصد درام ارمنستان 6,227 ریال، دینار لیبی 21,481 ریال، یوان چین 4,692 ریال، یکصد بات تایلند 84,018 ریال، رینگیت مالزی 7,146 ریال، یک هزار وون کره جنوبی 26,215 ریال، یکصد تنگه قزاقستان 9,770ریال، افغانی افغانستان 449 ریال، منات آذربایجان 28,650 ریال، یک هزار روبل بلاروس 1,662 ریال، سامانی تاجیکستان 4,491ریال و بولیوار ونزوئلا 4,722 ریال قیمت خورد. 
نخست‌وزیر روسیه گفت، روابط دیرینه و دوستانه روسیه با ترکیه از جمله در زمینه‌های اقتصادی و انسانی تضعیف شده است.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه امروز (چهارشنبه) گفت که اقدامات ترکیه در ساقط کردن جنگنده سوخو 24 در سوریه مجرمانه بود. اظهارات مدودف در جمع خبرنگاران پس از بازگشت به روسیه از تور چند روزه به آسیای جنوب شرقی مطرح شد.وی گفت: اقدامات مجرمانه بی‌پروای مقام‌های ترکیه در ساقط کردن هواپیمای روسیه سه پیامد دارد. اول، به وخیم شدن خطرناک روابط روسیه و ناتو می‌انجامد که نمی‌توان با هیچ گونه منافعی از جمله حفاظت از مرزهای کشورها توجیه شود. دوم اینکه ترکیه در حقیقت با اقداماتش پشتیبانی از شبه‌نظامیان و گروه تروریستی داعش را نشان داده است. این اصلا برای ما جای تعجب ندارد خصوصا وقتی اطلاعات موجود درباره منافع مالی مستقیم برخی از مقام‌های ترکیه را با خرید محصولات نفتی از برخی از پالایشگاه‌هایت تحت کنترل داعش در نظر می‌گیریم.نخست‌وزیر روسیه افزود: مورد سوم این است که روابط دیرینه و دوستانه روسیه و ترکیه از جمله فضای اقتصادی و انساندوستانه تضعیف شده است. جبران این پیامدها بسیار دشوار خواهد بود. پیامدهای مستقیم ممکن است به لغو برخی از پروژه‌های مشترک بینجامد که در واقع به معنای از دست رفتن جایگاه شرکت‌های ترکیه‌ای در بازار روسیه است.

شرق به نقل از سعید لیلاز نوشت: بیش از ٦٠ درصد ظرفیت تولیدی کشور بلااستفاده شده است.سعید لیلاز در سخنرانی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر به مفهوم توسعه‌نیافتگی در ایران قائل باشیم و فرض کنیم ایران توسعه‌نیافته است (گرچه موضوع توسعه‌یافته یا نیافته‌بودن ایران نیز بحث زیادی دارد) به نظر می‌رسد عامل اقتصاد سهمی در توسعه‌نیافتگی ندارد. اگر به تاریخ ١٠٠ ساله اخیر نگاه کنیم، دست‌کم از سال ١٣٠٠ به این سو، به قیمت امروز، حدود چهار ‌هزار ‌میلیارد دلار درآمد نفتی به جامعه ایران تزریق شده است.وی گفت:  این مسئله را با این مقایسه کنید که در سال ١٩٨٧ دولت «حبیب بورقیبه» در تونس فقط به این دلیل که نتوانست ٣٠‌ میلیون دلار از بانک جهانی وام بگیرد، سرنگون شد. چهار ‌هزار ‌میلیارد دلار پول بسیار زیادی است. برنامه‌های سوم و چهارم قبل از انقلاب بدون تردید طلایی‌ترین دوره تاریخ اقتصاد ایران از نظر پیشرفت است که به همگن‌ترین شکل ممکن اتفاق افتاده است.به گفته لیلاز در برنامه پنجم که یک انحراف و اعوجاج عجیب‌وغریب ساختاری در آن اتفاق افتاد، عملکرد به حدود ١٠٠‌میلیارد دلار رسید مثلا ما در سال ١٣٩٠ بیش از ٣٠٠ ‌میلیارد دلار درآمد نفتی وارد اقتصاد کرده‌ یا نفت و انرژی اولیه رایگان به اقتصاد کشور تزریق کرده‌ایم.او با بیان اینکه برون‌داد این ماجرا در سال ١٣٩٠ به میزان١٢٠‌ میلیارد دلار صادرات نفت بوده اظهار داشت: در این مدت حدود ٢٥٠‌ میلیارد دلار نیز نفت رایگان به اقتصاد ایران تزریق شده، یک رشد اقتصادی چهار درصدی بوده است که در سال‌هایی که این نفت وجود نداشته، رشد اقتصادی دو درصد می‌شد بنابراین اگر نگاه کنیم، می‌بینیم اگر اقتصاد را شامل عواملی مانند سرمایه درنظر بگیریم، در اینجا جامعه ما حساسیت خود نسبت به سرمایه را از دست داده‌ است. در حوزه نیروی انسانی نیز، بیشتر ما محصول دوره‌ای هستیم که جامعه ایران یک‌سوم درآمد خانوار را صرف آموزش فرزندان خود کرده‌ است.لیلاز عنوان کرد:  در دهه ٦٠ تا ٧٠ درحالی‌که جمعیت کشور کمتر از ٦٥‌ میلیون نفر بود، در برخی مقاطع تا ٢٢‌ میلیون نفر معلم، دانش‌آموز و دانشجو سر کلاس بودند و ایران بالاترین سرانه‌های آموزش را در دنیا داشت. حالا فشار جمعیت آموزش‌پذیر نسبت به دهه ٦٠ تا ٧٠ بسیار کم شده و حدود پنج‌ میلیون دانشجو و سالانه یک‌ میلیون فارغ‌التحصیل داریم. درحالی‌که در دهه‌های گذشته به قیمت سوءتغذیه پدران و مادران، عمده درآمد خانوار صرف آموزش رسمی و غیررسمی فرزندان شده است و اینک از نظر نیروی انسانی، کشور برای رسیدن به توسعه مشکلی ندارد و این چارچوب توسعه مسئله نیروی انسانی هم نبوده است.به گفته وی در حوزه ماشین‌آلات و سخت‌افزار، ایران به گورستان ماشین‌آلات در خاورمیانه معروف است. به اطمینان عرض می‌کنم در بهترین سال‌هایی که در بخش صنعت بوده‌ایم و بهترین عملکرد را در حوزه اقتصاد داشته‌ایم، توانستیم حدود ٦٠ تا ٧٠ درصد از ظرفیت ماشین‌آلات کشور را استفاده کنیم. حالا بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند این میزان به کمتر از ٤٠ درصد رسیده است. یعنی بیش از ٦٠ درصد ظرفیت تولیدی کشور بلااستفاده شده است.