گزیده خبرهای 5 آذر- 94 . قسمت-2

   گزیده خبرهای 5 آذر- 94 . قسمت-2
    واژگوني خودرو زائران پاکستاني
    يزد- ايرنا: مسئول روابط عمومي مرکز فوريت هاي پزشکي استان يزد گفت: روز چهارشنبه بر اثر برخورد اتوبوس با کاميون درجاده کرمان- يزد (کمربندي يزد) 17 نفر از سرنشينان اتوبوس مصدوم شدند.    محسن ملک ثابت افزود: ساعت 2 و 50 دقيقه بامداد يک دستگاه اتوبوس مسافربري حامل 57 سرنشين در کمربندي يزد- کرمان در حدفاصل پل خضرآباد به سمت پايانه حمل و نقل با يک دستگاه کاميون برخورد کرد.وي ادامه داد: مصدومان اين حادثه به مراکز درماني از جمله بيمارستان هاي شهيد صدوقي، شهيد رهنمون و افشاريزد منتقل شدند.    طبق نظر کارشناسان راننده اتوبوس مقصر اين حادثه بوده است.     
    انهدام شبکه سوداگران مرگ
    کرمان- ايرنا: دادستان عمومي و انقلاب کهنوج روز سه شنبه از انهدام باند بزرگ قاچاق مواد مخدر توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در اين شهرستان خبر داد.مسعود معاذالهي گفت: اعضاي باند قصد انتقال اين محموله را از نقاط مرزي کشور به ساير استان ها داشتند.    وي افزود: ماموران اداره اطلاعات شهرستان کهنوج با دستور مقام قضايي طي درگيري مسلحانه که دو ساعت به طول انجاميد 3 نفر از قاچاقچيان به نام هويت (ن.ب)، (م.ح) و (م.ب) رابه هلاکت رساندند و يک نفر ديگر از قاچاقچيان به هويت (ک.ب) نيز مجروح و دستگير شد.    دادستان کهنوج گفت: يک هزار و 25 کيلوگرم مواد مخدر از نوع ترياک، 3 قبضه سلاح کلاشينکف و 12 تيغه خشاب در اين عمليات کشف و يک دستگاه نيسان و يک دستگاه پژو 405 توقيف شد.    
    حمل ترياک در لاستيک خودرو
    رشت- خبرنگار کيهان: رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان گفت: ماموران عمليات ويژه اين فرماندهي در پي دريافت گزارش هاي مردمي مبني بر فعاليت يکي از قاچاقچيان سابقه دار در زمينه تهيه و توزيع مواد مخدر، موضوع را با همکاري ماموران اداره اطلاعات و پليس مبارزه با مواد مخدر شهرستان لاهيجان مورد بررسي قرار دادند که طي آن دريافتند اين قاچاقچي لاهيجاني با همکاري 2 قاچاقچي اهل شيراز قصد انتقال مقدار قابل توجهي مواد مخدر توسط يک دستگاه ايسوزو به داخل گيلان را دارند.    احداله احدي افزود: ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر گيلان با متوقف کردن خودروي ايسوزوي متهمان در شهرستان لاهيجان و بازرسي از آن 20 کيلوگرم ترياک را که در لاستيک زاپاس اين خودرو جاسازي شده بود کشف و 2 نفر را دستگير کردند.
        خبر ويژه 
دولت به جاي برنامه اقتصادي به توافق هسته اي مبهم اميد بسته است
چقدر به خروج اقتصاد از رکود اميدوار باشيم؟ يک سايت حامي دولت ضمن طرح اين سوال اذعان کرد دولت اطلاعي از محتواي آينده اي که به اميد توافق هسته اي به آن دل بسته اطلاع ندارد.    خبر آن لاين نوشت: دولت فعاليت هاي خود براي اجراي سياست هاي خروج از رکود را آغاز کرده است. اما تنها طي چند روز گذشته آمارهايي در مورد فضاي کلي اقتصاد کشور منتشر شده که ترکيبي از شگفتي و نااميدي را به فعالان بخش خصوصي هديه کرده است. نرخ رشد صنعتي منفي 13/1 درصدي براي فصل تابستان و از آن مهمتر افزايش نرخ بيکاري جوانان 15 تا 25 سال به عدد 29 درصد نشان مي دهد هم در رکود قرار داريم و هم وضعيت بنگاه هاي اقتصادي به دليل تعديل نيرو يا حداقل استخدام نيروي جديد بسيار وخيم است.    نويسنده مي افزايد: در طرف عرضه هم هيچ نشانه اي از وضعيت مطلوب وجود ندارد. انبارها مملو از کالاشده و توزيع کارت هاي اعتباري هم تکان قابل توجهي به بازار وارد نکرده است. همچنين بايد در نظر داشت که به دليل کاهش تقاضا قيمت کالاها به کف رسيده و عملاتوليدکننده امکان کاهش قيمت را ندارد.    اين سايت خاطر نشان کرد: اما چه بايد کرد؟ موضوع اين است که امروز ما اميدواريم که با توجه به توافق هسته اي و بهبود روابط خارجي اتفاقات جديدي در وضعيت اقتصاد کشور رخ دهد. بر همين اساس نه به برنامه هاي کوتاه مدت که به آينده اي دل بسته ايم که خودمان هم از محتواي واقعي آن اطلاع نداريم... ايده خروج از رکود اقتصادي با اجراي بسته ها و سياست هاي کوتاه مدت به نتيجه نمي رسد. در همين کشور و براساس منطق فعالان اقتصادي و اقتصاددانان برنامه هايي مانند اقتصاد مقاومتي تدوين شده است ولي ما همگي داشته هاي قبلي را بايگاني کرده ايم. اقتصاد مانند زنجيره اي پيوسته است. دولت ها نمي توانند نگاهي بخشي و کوتاه مدت داشته باشند و به انتظار نتايج تاريخي بنشينند. خروج از رکود رويا نيست و به طور حتم با وفاق جمعي براي اجراي برنامه هاي موثري مانند اقتصاد مقاومتي و توجه به مفاهيم اوليه اقتصادي به نتيجه مي رسد. امروز هم درد را مي دانيم و هم درمان را داريم. تنها اميدواريم به داشته هاي خودمان بي اعتنا نباشيم.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور خبر داد:توقف خريد حمايتي شير به دليل عدم تامين اعتبار
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران کشور از توقف اجراي خريد حمايتي شير خام به علت تامين نشدن اعتبار خبر داد.    به گزارش خبرگزاري مهر، عليرضا عزيزاللهي با بيان اينکه طرح خريد حمايتي شير خام به علت تامين نشدن اعتبار، بيش از 10 روز است که متوقف شده است، اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون 235 هزار تن شير خام از دامداران با قيمت هر کيلو 1440 تومان خريداري شده است.    وي افزود: در اين طرح فقط 2 درصد شير خام توليدي دامداران خريداري شده و اين عدد تاثيري در مديريت قيمت فروش شيرخام به کارخانه هاي لبني ندارد.    به گفته عزيزاللهي، گرچه طرح خريد حمايتي شير خام طرح خوبي بود اما تاثير قابل توجهي بر بازار اين محصول باارزش نداشته است.    مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران کشور گفت: فعالان عرصه صنايع لبني معتقدند ميزان مصرف مواد لبني در جامعه پايين است بنابراين خريد شير با قيمت هاي بالاممکن نيست و اين مسئله سبب دپوي کالاو سرمايه خواهد شد.    عزيزاللهي با بيان اينکه متاسفانه سرانه مصرف مواد لبني در ايران نسبت به ديگر کشورها پايين است، ادامه داد: در ايران ميزان مصرف سرانه مواد لبني 85 و در جهان 160 کيلوگرم است ضمن اينکه آمار مذکور نشان دهنده اين است که به منظور فرهنگ سازي براي مصرف مواد لبني به تبليغات بيشتري نياز داريم و تا زماني که نتوانيم تقاضا را افزايش دهيم نمي توانيم مسئله قيمت شير خام را حل کنيم.    وي در پاسخ به اين سوال که آيا با مازاد توليد شير خام مواجه هستيم، گفت: نه تنها مشکل مازاد توليد نداريم بلکه براي تامين نياز جمعيت کشور بايد 14ميليون تن شير در کشور توليد شود اما با اين حال در شرايط فعلي، قدرت خريد پايين مردم و مصرف سرانه کم، تعيين کننده ميزان توليد است.
شمخاني:3 جلسه شوراي نظارت بر برجام برگزار شده است
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اعضاي شوراي نظارت بر برجام مشخص و تاکنون نيز 3 جلسه تشکيل شده است که برمبناي چارچوب تعيين شده توسط مقام معظم رهبري وظيفه خود را انجام مي دهد.
    «
علي شمخاني» دبير شوراي عالي امنيت ملي در فرودگاه کرمان در جمع خبرنگاران گفت: اعضاي شوراي نظارت بر برجام مشخص و تاکنون نيز 3 جلسه تشکيل شده است که برمبناي چارچوب تعيين شده توسط مقام معظم رهبري وظيفه خود را انجام مي دهد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، شمخاني افزود: از جمله موضوعات مطرح شده تاکنون بحث تحريم ها و سند بازسازي راکتور اراک است. وي در ادامه گفت: طرف هاي مقابل بايستي به تکاليف و وظايف خود عمل نموده و مراقبت هاي لازم در اين زمينه با حداکثر هوشياري صورت خواهد گرفت.
         
دور بعدي نشست کميسيون مشترک برجام 16 آذرماه
    «
عباس عراقچي» معاون وزير خارجه و رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام پس از ديدار با «هلگا اشميت» معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: دور بعدي نشست کميسيون مشترک برجام بين ايران و کشورهاي 1+5، 16 آذر در وين برگزار مي شود.
    
عراقچي افزود: تبادل اورانيوم با روسيه انجام مي شود و ما از آنها کيک زرد مي گيريم. وي در ادامه گفت: احتمالابعد از گزارش آژانس اين کار انجام مي شود.
    
معاون وزير امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در خصوص تبادل اورانيوم و گرفتن کيک زرد از روسيه تمام قرارداد ها امضاء شده اما منتظريم که موضوع پرونده پي ام دي بسته شود. آن هم در گزارش 15 دسامبر شوراي حکام مطرح مي شود. بعد از آن اين کار را انجام مي دهيم.
    
به گزارش خبرگزاري ها، حميد بعيدي نژاد مديرکل سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه گفت: ديدگاه هاي کشورمان در خصوص ابعاد مختلف جمع بندي آژانس، مستقيما به آقاي آمانو و معاون آژانس در امور پادمان اعلام شد که در نهايت آنها نيز اعلام کردند اين نظرات در گزارش نهايي در نظر گرفته مي شود.