سه گزیده

سه گزیده 30 آبان -94    خبر ويژه 
اعتراض روزنامه نگار هلندي به تقليد اصلاح طلبان از رسانه هاي غرب
معيارهاي دوگانه روزنامه هاي اصلاح طلب در برجسته کردن عمليات تروريستي پاريس و به حاشيه انداختن عمليات مشابه در لبنان، با اظهار تعجب و نگراني يک تحليلگر اروپايي روبرو شد.    به گزارش شرق جوسف کالب (دانشجوي دکترا در دانشگاه آکسفورد که يک سال براي روزنامه فاينسيل تريبون کارکرد و تزش را درباره سياست هاي اقتصادي در ايران مي نويسد) در اين زمينه خاطرنشان کرد: يکي از عواملي که مرا به سمت ايران جذب کرد جايگاه استثنايي اين کشور در سيستم روابط بين المللي است... رسانه هاي ايران مجبورند از اطلاعات آسوشيتدپرس و رويترز استفاده کنند. رسانه هاي ايران هميشه تلاش داشته اند که به اخبار جهان منصفانه بپردازند. وقتي که روزنامه هاي غرب درباره اتفاقي که مثلادر زيمبابوه مي افتد، حتي يک جمله هم نمي نويسند، احتمال دارد که روزنامه هاي ايران به آن اشاره کنند.    وي مي افزايد: به اين دليل که نسبت به روزنامه هاي ايراني اميد بسياري داشتم، يکسال در روزنامه ايراني «فاينسيل تريبون» کار کردم. به عنوان يک هلندي، انگليسي من بد نيست و فرصت داشتم آنجا مقالاتي از زبان فارسي ترجمه کنم. بنابراين تاسف بار بود که روزنامه هاي اصلاح طلب که به نظر اينجانب اغلب نظرات متعادل تري از روزنامه هاي محافظه کار ارائه مي کنند، فقط به طور جزئي حمله تروريستي اي را که چند روزپيش در بيروت انجام شد، پوشش دادند. نه «شرق» و نه اعتماد که هر دو از معروف ترين و پرفروش ترين روزنامه هاي اصلاح طلب هستند، اين خبر را در صفحه اول چاپ نکرده بودند. روزنامه ايران فقط در حاشيه صفحه اول و بسيار کوتاه به اين رخداد هولناک اشاره کرد. اما وقتي از آن طرف يک سري حملات تروريستي باعث کشته شدن بيش از 120 نفر در شهر پاريس مي شود، هر دو اين روزنامه ها اين خبر را با حروف بزرگ و همراه يک عکس روي صفحه اول زدند. به نظر مي آيد که در اين موقع شبيه رسانه هاي غربي عمل کرده اند. اين به آن معنا نيست که خبر پاريس اهميت نداشته باشد. برعکس؛ هر دو اين اتفاق ها به همان اندازه مهم هستند و بايد پوشش داده شوند. حتي مهم تر از اين، تحليل تطبيقي از اين دو اتفاق است. ما بايد بدانيم رابطه اين دو با هم چيست و اين رابطه براي آينده چه عواقبي خواهد داشت؟ اميدوار هستم که روزنامه هاي اصلاح طلب ايران در آينده از اين نوع نابرابري ها جلوگيري کنند.
    
وي به روزنامه هاي اصلاح طلب گوشزد کرده که مستقل باشند و «لازم نيست از روزنامه هاي غربي پيروي کنند.»    روزنامه شرق ذيل اين عکس نوشت: شرق خبر حادثه لبنان را در صفحه جهان ]داخلي[ به طور مفصل پوشش داده بود(!)     يادآور مي شود آقاي روحاني رئيس جمهور بلافاصله به انفجار تروريستي فرانسه واکنش نشان داد و به رئيس جمهور فرانسه در اين باره تسليت گفت. اين امر با اعتراض برخي رسانه ها مواجه شد و چند ساعت بعد آقاي روحاني به دولت و ملت لبنان به خاطر فاجعه تروريستي 2 روز قبل تسليت گفتند!
خبر ويژه 
از زمزمه ائتلاف با دولت تا زمزمه تغيير رويكرد غرب
يک نماينده مجلس گفت لاريجاني منتظر انعطاف دولت براي ائتلاف در انتخابات است.    عوض حيدرپور در گفت وگو با روزنامه اعتماد، اصولگرايان را در مجلس به دو طيف تندرو و معتدل تقسيم کرده و مي گويد: قسمتي از اصولگرايان در فضايي که اعتدال و ميانه روي سکه رايج شده ترجيح مي دهند به سمت همين اعتدال گرايش داشته باشند.
    
وي درباره احتمال ائتلاف لاريجاني و «معتدلين اصولگرا» با هواداران دولت مي گويد: در مجلس چنين تمايلي بين گروه هاي معتدل اصولگرا وجود دارد. ضمن اينکه همه اينها هم از تندروها زخم خورده اند. طبيعي است که آقاي لاريجاني تمايل ندارد تا مثلادر موقعيتي مثل 22 بهمن سال 91 قرار بگيرد و امثال آقاي روحاني يا حتي هاشمي رفسنجاني هم نمي خواهند آن هشت سال را دوباره تجربه کنند. همين احساس تهديد يک لولاي مهم بين اين گروه ها خواهد بود.
    
حيدرپور درباره ائتلاف خاطرنشان کرد: ما وقتي وارد فضاي انتخاباتي شويم از يک سو مانع خاصي سر راه چنين همگرايي وجود ندارد و از سويي هم الزاماتي حتي براي آن مي توان متصور بود. الان به شکل مشخص در ارزيابي نيروها در شهرستان ها اين مسائل مدنظر دو طرف قرار دارد و بر اساس يک برنامه هماهنگ در بسياري جاها به توافق بر سر نامزدها هم رسيده اند. الان اين درک عمومي بين اصولگرايان معتدل و حاميان دولت وجود دارد که مي توانند براي انتخابات با يکديگر کار کنند و کنار بيايند. شخص آقاي لاريجاني در مجلس نهم انعطاف و همراهي لازم را با دولت در طول دو سال گذشته نشان داده است و خود دولتي ها هم معترف به اين هستند. البته دولت هم همکاري لازم را نشان داده است. در جمع اصولگرايان معتدل مجلس اين تقاضا وجود دارد که باب گفت وگو با حاميان دولت براي انتخابات باز شود و اين مطالبه هم قطعا نمي تواند بدون جواب بماند.
    
وي گفت: اين مطالبه از هر دو طرف، مخصوصا از طرف بزرگان جريان معتدل اصولگرا که باب اين گفت وگوها را باز کنند و وارد فاز عملي بشوند، مطرح مي شود.
    
حيدرپور در پاسخ به اين سوال که «آقاي لاريجاني تا اينجا در عمل چه کرده، به هر حال فرصت زيادي تا انتخابات نمانده» اظهار داشت؛ بعد از برخي پيگيري ها به نظر من اين طور مي آيد که آقاي لاريجاني و چهره هاي موثر جريان معتدل اصولگرا هم منتظر انعطاف هواداران دولت براي چنين ائتلافي هستند. به هر حال اين جريان در مجلس براي بسياري از پروژه هاي دولت در دو سال اخير هم انرژي و وقت گذاشته و هم ضربه خورده و فشارهايي را متحمل شده است و اکنون انتظار دارد که براي يک ائتلاف يا همکاري انتخاباتي انعطاف طرف مقابل را ببيند. وقتي آن اتفاق بيفتد احتمال به نتيجه نرسيدن گفت وگوها بسيار کم است، يعني اگر آنها جلو بيايند اين طرف هم آماده پذيرش پيشنهادات است.
    
يادآور مي شود علي لاريجاني روز پنج شنبه در مراسم تجليل از صادرکنندگان برگزيده استان قم، با تاکيد بر اينکه رسانه ها از عنوان مسائل بي مورد سياسي پرهيز کنند، گفت: قبلاغربي ها عنوان مي کردند به دنبال براندازي در ايران هستند و در حال حاضر مي گويند که بسياري از مشکلات بدون تعامل منطقي با ايران حل نمي شود. لازم است رسانه ها به اين گفته توجه داشته باشند و سخنان پيشين غربي ها نسبت به ايران را عنوان نکنند، زيرا ديگر نگاه غربي ها به ايران تغيير کرده و اين در کتاب ها و مقالات جديدشان بيان شده که لازم است مطالعه شود.
    
لاريجاني افزود: پايداري ثبات و امنيت و استراتژيک درست ايران موجب شده نگاه غربي ها به ايران تغيير کند و ديگر در پي براندازي ايران نباشند.

تداوم بارش برف و باران در برخی از استان‌های کشور 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور ضمن اعلام این خبر که از اواخر روز یکشنبه در جنوب غرب کشور ابرناکی و بارش شروع شده و روز دوشنبه جنوب و جنوب شرق کشور را فرا می‌گیرد گفت: طی امروز و فردا در برخی مناطق جنوب شرق و شرق کشور وزش باد شدید رخ خواهد داداحد وظیفه» ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: براساس تحلیل داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، در دامنه‌های شرقی البرز و شمال شرق ابرناکی و دربرخی مناطق بارش باران گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود که بارش در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.وی ادامه داد: این موج همچنین امروز در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور فعال بوده و سبب ابرناکی، رگبار باران گاهی با رعد و برق و وزش باد همراه خواهد شد و اواخر وقت این روز از مرزهای کشور خارج می‌شود.مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور افزود: براین اساس امروز نیز بارش باران در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و بارش برف در ارتفاعات این استان‌ها و رگبار و رعدوبرق در شرق هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان را خواهیم داشت.
«
وظیفه» تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش برف در ارتفاعات توصیه می‌شود، تمهیدات لازم برای تردد در مسیرهای ‌کوهستانی مناطق یاد شده بکار گرفته شود. همچنین باید توجه کرد که امروز شرق خلیج فارس و تنگه هرمز به سبب وزش باد شدید مواج خواهد بود.به گفته وی، روز یکشنبه در غالب مناطق کشور جو نسبتا پایدار است که پیامد آن افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت است. البته از اواخر روز یکشنبه در جنوب غرب کشور ابرناکی و بارش شروع شده و روز دوشنبه جنوب و جنوب شرق کشور را فرا می‌گیرد. طی دو روز آینده در برخی مناطق جنوب شرق و شرق کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد.مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور همچنین وضعیت جوی تهران را نیز طی امروز و فردا پیش‌بینی کرد و گفت: امروز هوای تهران کمی ابری در پاره‌ای نقاط همراه با مه صبحگاهی است و در روز یکشنبه نیز کمی ابری در پاره‌ای از نقاط غبارآلود است.
توصیه به رانندگان جاده‌های برفی
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بارش برف در محورهای تالش و دماوند خبرداد و گفت: در بیشتر محورهای شرق استان تهران و برخی محورهای استان‌های گیلان، مازندران و آذربایجان غربی باران می‌بارد.سرهنگ «نادر رحمانی» در مورد آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور، گفت: در محور دماوند در شرق استان تهران و همچنین محورهای تالش در استان گیلان بارش برف جریان دارد.وی افزود: در محور مهاباد - سردشت در آذربایجان غربی، محورهای انزلی و آستارا در گیلان، محور رامسر در مازندران و اکثر محورهای شرق استان تهران نیز بارش باران اعلام شده است.سرهنگ رحمانی با اشاره به انسداد محور شمشک به دیزین، گفت: سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخودار هستند.وی به رانندگانی که قصد سفر به مناطق برف‌خیز و کوهستانی را دارند توصیه کرد حتماً تجهیزات ایمنی و وسایل گرم به همراه داشته و زنجیر چرخ را نیز فراموش نکنند.
کولاک برف در محور چالوس
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر البرز از کولاک برف در محور کرج – چالوس خبر داد.
به گزارش مهر، داود رجبی اظهار کرد: در محور کرج – چالوس از منطقه شهرستانک تا کندوان کولاک برف و از ابتدای جاده از میدان امیرکبیر تا سد کرج، بارش به صورت باران است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر سطح جاده لغزنده است، گفت: بارش در شهرستان اشتهارد به صورت باران و در شهرستان طالقان به صورت برف گزارش می‌شود.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان البرز افزود: همچنین بارش در محور کرج – قزوین به صورت باران است.
8
استان گرفتار سیل، آب‌گرفتگی و برف و کولاک
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جزئیات عملیات سیل و آب‌گرفتگی و برف و کولاک در کشور را تشریح کرد.دکتر «ناصر چرخساز» با اعلام گزارش عملیات سیل و آب‌گرفتگی در 24 ساعت گذشته، گفت: چهار شهرستان در سه استان خوزستان، کرمانشاه و گیلان از سیل و آب‌گرفتگی متاثر شده و بر این اساس 14 شهر و روستا آسیب دیدند.وی با اشاره به امدادرسانی به 180 تن در سیل و آب‌گرفتگی، افزود: بر این اساس شش تن از مصدومان سرپایی درمان شده و دو تن نیز در مسجد سلیمان، روستای «پرنوشته» مفقود شدند که امدادرسانی و عملیات جست‌وجو مفقودین در مسجد سلیمان ادامه دارد.بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی همچنین با اشاره به عملیات برف و کولاک در پنج استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، زنجان و لرستان، عنوان کرد: بر این اساس امدادرسانی‌ها به 200 تن از متاثران ارائه و پنج تن از خدمات اسکان اضطراری استفاده کرده و عملیات رهاسازی برای 38 دستگاه خودرو انجام شد.