گزیده خبرهای 16 آذر – 94 قسمت -4

گزیده خبرهای 16 آذر – 94  قسمت -4
 
خبر ويژه 
سياست تعديل اعتداليون و در رفتن فنر قيمت ها
وزير راه دولت اصلاحات به بهانه افزايش کيفيت، از آزادسازي قيمت بليت هواپيما دفاع کرد.
    
احمد خرم ضمن يادداشتي در روزنامه آرمان نوشت: مسافرت با هواپيما را کساني انجام مي دهند که از وسع مالي مناسبي بهره مندند. به عبارت ديگر کساني که در پنج دهک بالاقرار دارند، براي مسافرت از هواپيما استفاده مي کنند؛ مگر بعضي از مسيرها که بسيار دور هستند و براي سفرهاي ضروري مورد استفاده قرار مي گيرند.
    
وي مي افزايد: نبايد با يک عدد 5 تا 10 درصدي کل هوانوردي کشور را فدا کرد. اگر هواپيماها نو باشند با احساس امنيت و ايمني بهتري مسافران سوار هواپيما مي شوند. آزادسازي به اين معنا نيست که ايرلاين ها به دلخواه دست به افزايش قيمت ها بزنند، بلکه اجراي اين سياست در واقع باعث ايجاد رقابت ميان ايرلاين هاي کشور مي شود.
    
ادعاي افزايش کيفيت و رقابت در صورت آزادسازي قيمت ها ادعايي است که مدعيان شعار تعديل اقتصادي در دولت هاي سازندگي و اصلاحات- و سپس اعتدال- بارها تکرار کرده و بر گران کردن خدمات همت گماشته اند اما چيزي که در عمل اتفاق افتاده، گراني بدون ارتقاي کيفيت بوده و همزمان به شکاف طبقاتي دامن زده است.
    
همزمان با ادعاي احمد خرم، روزنامه اصلاح طلب بهار در تيتر اول خود نوشت: «آزادسازي يا گرانفروشي؟ تيک آف بليت هواپيما بدون ارتقاي کيفيت.» روزنامه آرمان نيز تيتر زد «نخستين پس لرزه هاي آزادسازي قيمت بليت هواپيما- بليط تهران مشهد 500 هزار تومان شد
    
يادآور مي شود طي 2 سال اخير، مقامات دولتي با توجيهات مشابه چندين بار قيمت برخي حامل هاي انرژي و خدمات را افزايش داده اند و معلوم نيست سقف اين آزادسازي و تعديل و اعتدال کجاست؟
جان كري: 24 ساعته مراقبيم كه ايران به تعهدات خود عمل كند!
وزير خارجه آمريکا گفت: ما يکي از ديپلمات هاي زبده و توانايمان، سفير سابق، «استيو مال» را مامور کرده ايم که ۲۴ ساعته و هفت روز هفته ما را مطمئن کند که ايران به طور دقيق تعهداتي را که گفته انجام مي دهد.
    «
جان کري» وزير خارجه آمريکا در مرکز سابان انديشکده بروکينگز گفت: آمريکا نظارت طولاني و کاملي بر برنامه هسته اي ايران دارد و هرگونه گريز اين کشور را متوجه مي شود.
    
کري افزود: با استفاده از گزارش هاي سازمان هاي اطلاعاتي و همچنين وزارت انرژي، از وضع برنامه هسته اي ايران آگاهيم؛ به اين دليل از توافق هسته اي با اين کشور حمايت کرديم.
    
وي در ادامه گفت: آمريکا نظارت ۲۵ ساله اي کامل را بر برنامه هسته اي ايران دارد و گريز اين کشور را متوجه مي شود.
    
به گزارش جام نيوز، وزير خارجه آمريکا تاکيد کرد: همه ما مي دانيم بين امضاي يک توافق با اجراي آن، تفاوت است. ما يکي از ديپلمات هاي زبده و توانايمان، سفير سابق، «استيو مال» را مامور کرده ايم که ۲۴ ساعته و هفت روز هفته ما را مطمئن کند که ايران به طور دقيق تعهداتي را که گفته انجام مي دهد.
       
به مشورت با اسرائيل ادامه مي دهيم
    
کري اظهار داشت: ما همچنان به مشورت با کنگره و شرکايمان از جمله اسرائيل ادامه خواهيم داد که مطمئن شويم همه چيز درست پيش مي رود. وي افزود: اجازه بدهيد يک چيز را روشن بگويم. قرار داد با ايران براساس متن همان توافق دنبال مي شود. اين توافق قرار نبوده بخشي از اتفاقات ديگر مثل بازگشايي درهاي دو کشور، يا اميد و خوش باوري براي تغيير رفتار ايران باشد.
    
وزير خارجه آمريکا مدعي شد: اگر عده اي به دنبال تغيير رفتار ايران هستند، بدانند که اگر ايران به بمب هسته اي دسترسي نداشته باشد، آنها راحت تر به هدف شان مي رسند.
    
کري در ادعايي ديگر گفت: ما نمي دانيم ايران تا چه حد بر برنامه تسليحاتي هسته اي فعاليت داشت.
    
به گزارش خبرگزاري ها، نيويورک تايمز در گزارشي نوشت: ارزيابي آژانس از ارزيابي اطلاعات ملي آمريکا هم تندتر است!
         
برگزاري دومين نشست کميسيون مشترک برجام
    
به گزارش فارس، دومين نشست کميسيون مشترک برجام، امروز (دوشنبه) در وين پايتخت اتريش برگزار مي شود.    قرار است پيش نويس قطعنامه 1+5 به شوراي حکام در خصوص بستن PMD در نشست کميسيون مشترک برجام در وين مورد بحث قرار گيرد.    به همين منظور «سيد عباس عراقچي» معاون امور حقوقي و بين المللي وزير خارجه ايران و رئيس ستاد پيگيري برجام براي شرکت در اين نشست راهي اتريش شده است.    هيات ايراني ضمن شرکت در اين نشست رايزني هاي دوجانبه اي نيز با برخي از اعضاي 1+5 خواهد داشت.
سرپرست مدیریت راههای استان تهران با اشاره به تلاش راهداران در پی بارش برف سنگین از عصرروزگذشته در مسیرهای کوهستانی استان گفت: با تلاش راهداران جاده بسته شده فیروزکوه در شمال شرقی این استان باز شد.فرشاد اسکندری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بامداد امروز جاده فیروزکوه بدلیل شدت بارش برف مسدود شده بود که با تلاش گروه های راهداری این محور بازگشایی و هم اینک تردد در آن انجام می شود.وی با بیان اینکه هم اینک بارش برف و باران در بیشتر جاده های منتهی به پایتخت ادامه دارد گفت که احتیاط رانندگان و تجهیز خودروها به زنجیر چرخ برای تردد از این مسیرها ضرور است.
سوانح رانندگی در جاده های تهران تلفات جانی نداشته است
سرپرست مدیریت راههای استان تهران از برخورد چند دستگاه خودرو بدلیل لغزندگی در جاده های استان خبر داد و گفت: خوشبختانه این سوانح رانندگی تلفات جانی نداشته است.اسکندری افزود: با توجه به بارش سنگین برف در تمامی جاده های استان تهران گزارش برخورد چندین دستگاه خودرو با یکدیگر به مرکز راهداری اعلام شد.وی گفت: بدلیل لغزندگی در جاده ها این تصادفات ایجاد شده که خوشبختانه در هیچکدام از این سوانح فردی دچار مصدومیت نشده است.اسکندری خاطرنشان کرد: ساعت پنج بامداد امروز بدلیل شدت برف و احتمال سقوط بهمن جاده هراز در محور استانهای تهران و مازندران بسته شد و گروه های راهداری در حال تلاش برای بازگشایی این محور هستند.اسکندری گفت: در محورهای تهران- قم، تهران- ساوه، تهران- کرج و سایر بزرگراه های منتهی جاده باز است اما بدلیل بارش برف و باران تردد خودروها در این محورها به کندی صورت می گیرد.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به بارش برف و کولاک شدید در جاده های ارتباطی استان، آزاد راه تبریز - زنجان بسته است.سرهنگ جواد ناموران روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تا باز شدن آزاد راه زنجان -قزوین، تردد در آزاد راه تبریز- زنجان امکان پذیر نخواهد بود و محور جایگزین جاده قدیم تبریز - میانه و میانه - زنجان است.وی با بیان اینکه مسیر مراغه -هشترود و گردنه های سامبران و صائین در آذربایجان شرقی نیز به شدت لغزنده است، ادامه داد: بقیه راه های ارتباطی استان باز است و تردد خودروهای سبک و سنگین فقط با زنجیر چرخ میسر خواهد بود.سرهنگ ناموران از مردم در خواست کرد از مسافرت های غیر ضروری در جاده های استان با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم خودداری و در صورت ضرورت سفر مواد خوراکی، پوشاک مناسب و پتو به اندازه کافی به همراه داشته باشند.وی تاکید کرد: رانندگان پیش از سفر بخاری و برف پاکن های خودرو خود را کنترل و نسبت به وضعیت فنی خودرو اطمینان حاصل و در هنگام حرکت نیز سرعت مطمئنه را رعایت کنند.رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به بارش برف و کولاک خوشبختانه در 24ساعت گذشته تاکنون تصادف منجر به فوت گزارش نشده است.
رییس ایستگاه اندازه گیری صادرات گاز در مرز بازرگان گفت : ایران حدود 30 درصد گاز مورد نیاز ترکیه را تامین می کند و ادعای افزایش صادرات گاز به ترکیه در روزهای اخیر واقعیت ندارد.به گزارش ایرنا، صادق اکبرپور در نشست خبری با تشریح روند صادرات گاز به ترکیه اظهار داشت: اکنون براساس قرار داد، حدود 30 میلیون متر مکعب گاز مورد این کشور روزانه تامین می شود و گاز صادراتی به ترکیه پس از عبور از خط لوله هزار و 700 کیلومتری از ایستگاه مستقر در مرز بازرگان به این کشور ارسال می شود.وی ،استقرار نمایندگان شرکت بوتاش ترکیه در مرز بازرگان را یادآور شد و گفت : شاخص های کمی (شامل حجم، فشار و دمای گاز) و عوامل کیفی (ترکیبات و اجزای تشکیل دهنده) در این ایستگاه مورد بررسی قرار می گیرد.اکبر پور اضافه کرد: پس از کنترل شاخص های مختلف و هماهنگی با نمایندگان شرکت مزبور ، گاز به این کشور صادر می شود.این مقام مسئول افزود :روند صادرات گاز به ترکیه از سال 2008 تا کنون روندی صعودی داشته و به 10 میلیارد متر مکعب در سال رسیده است.وی خاطرنشان کرد: اکنون حدود 30 درصد گاز وارداتی ترکیه از ایران تامین می شود و در صورت قطع آن، این کشور با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.اکبرپور در خصوص امکان افزایش صادرات گاز به ترکیه گفت: بر اساس قرارداد، سالانه حداکثر 10 میلیارد متر مکعب گاز به این کشور صادر می شود و امکان افزایش وجود ندارد.رییس اندازه گیری صادرات گاز در مرز بازرگان ، ضمن یادآوری امضای قرارداد فروش گاز ایران به ترکیه در سال 1996 افزود: چنانچه آنکارا درخواست افزایش واردات گاز از ایران را داشته باشد، در قالب قرارداد موجود امکان پذیر نیست و باید مذاکرات جدیدی میان مقامهای تهران و آنکارا برای عقد قرارداد جدید انجام شود.اکبرپور اضافه کرد: روز گذشته پس از اعلام نیاز دولت ترکیه ، حدود 30 میلیون متر مکعب گاز به این کشور ارسال شد.وی در باره ادعای افزایش صادرات گاز ترکیه در روزهای اخیر و ارسال روزانه بیش از 31.5 تا 32.5 میلیون متر مکعب گاز به این کشور گفت: این موضوع تکذیب می شود و چنین ادعایی واقعیت ندارد و ما طبق قرارداد، قادر به صادرات بیش از 30.5 میلیون مترمکعب در روز نیستیم.پیش از این یک نشریه بین المللی نوشته بود ، سالهای پسا تحریم، ایران می تواند سالیانه 520 میلیارد متر مکعب گاز تولید کند و اکنون جمهوری اسلامی و قطر بزرگترین منابع گاز جهان را در اختیار دارند.
همه پرسی اصلاحات در قانون اساسی ارمنستان برگزار شد و 63.35 درصد شرکت کنندگان، به این اصلاحات و تبدیل حکومت این کشور به جمهوری پارلمانی رای دادند.کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان امروز دوشنبه، نتایج همه پرسی را منتشر کرد که بر اساس آن 32.34 نیز مخالف این اصلاحات بوده اند.شرکت کنندگان در همه پرسی 50.51 درصد از افراد حائز شرایط اعلام شده است که شمار آنان دو میلیون و 550 هزار و 323 نفر ثبت شده است.همه پرسی دیروز یکشنبه، برگزار شد و مردم ارمنستان پای صندوق های رای رفتند تا در همه پرسی تغییر قانون اساسی و انتقال اختیارات رئیس جمهوری به نخست وزیر و پارلمان، شرکت کنند.در پیش نویس قانون اساسی جدید ارمنستان، رئیس جمهوری تا اندازه زیادی سمتی نمادین خواهد داشت و توسط پارلمان برگزیده خواهد شد.طبق این پیش نویس افزون بر انتقال اختیارات هیات وزیران به نخست وزیر، قاضی های ارشد دادگستری نیز توسط پارلمان برگزیده خواهند شد. این اختیار اکنون در دست رئیس جمهوری است.پارلمان ارمنستان دو ماه پیش قانون اساسیِ پیشنهادی دولت را با 104 رای مثبت در مقابل 10 رای منفی، تایید کرده بود.حزب های مخالف که در پارلمان نماینده دارند از این طرح دولت پشتیبانی کردند، هر چند برخی مخالفان تندرو با آن مخالفند و علیه قانون اساسی جدید، دست به تظاهرات زده اند.