خبرهای 2 دی 94 قسمت -7

 خبرهای 2 دی  94 قسمت -7
 
به دلیل آلودگی هوا، مدارس پیش دبستانی و ابتدایی کلانشهر تبریز فردا چهارشنبه تعطیل است.جعفر پاشایی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به علت آلودگی هوا مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی شهری و روستایی کلانشهر تبریز در روز چهارشنبه دوم دی ماه تعطیل است.گفتنی است که هوای تبریز در وضعیت هشدار قرار دارد و احتمال تدوام آلودگی هوای تبریز در روزهای آینده نیز وجود دارد.شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق ۲.۵ میکرون ۱۱۷ پی. اس. آی است که این وضعیت آلودگی برای گروه های حساس خطرناک است.
نام 14 شخص حقیقی و حقوقی روس به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه مسکو، در فهرست تحریم‌های جدید این کشور قرار گرفت.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «راشاتودی،» وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: نام 14 شخص حقیقی و حقوقی روس در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. گام امروز جهت حمایت از تعهد آمریکا برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک درباره بحران اوکراین است.بنابر ادعای این وزارتخانه، اشخاص مذکور به دور زدن تحریم‌های پیشین آمریکا علیه روسیه اقدام کرده‌اند.این فهرست همچنین شامل شش فرد جدایی طلب است که به ادعای مقامات آمریکا، تهدیدی برای امنیت و ثبات اوکراین محسوب می شوند. نام دو مقام سابق اوکراین نیز در لیست مذکور دیده می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از ترکیه به دلیل انهدام جنگنده روسیه، گفت که این اقدام، به تلاش‌های بین‌المللی در مبارزه با داعش لطمه می‌زند.به گزارش ایلنا به نقل از راشا تودی، «هونگ لی» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که اقدام ترکیه در منهدم کردن جنگنده سوخو-۲۴ روسیه، در حین اجرای عملیات ضد تروریستی، ضربه بزرگی به تلاش‌های بین‌المللی برای نابودی داعش، وارد کرد.وی افزود: «چین توجه خاصی به این مساله داشته و از تمام تلاش‌های بین‌المللی در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کندمسئولان روسیه هفته گذشته در مقابل دوربین‌های تلویزیون و خبرنگاران بین‌المللی، بررسی جعبه سیاه سوخو-۲۴ که توسط ترکیه منهدم شده بود را آغاز کردند.همچنین امروز-سه‌شنبه- پس از بررسی دقیق جعبه سیاه جنگنده سوخو-۲۴، مشخص شد که به دلیل شدت صدمات وارده به کارت‌های حافظه‌ درون این جعبه سیاه، بازیابی اطلاعات آن‌ غیر ممکن است.
رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت فردا در سفری یک روزه به شهرری سفر می‌کنند.حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور فردا در سفری یک روزه به شهرری می‌رود.قرار است رئیس‌جمهور در این سفر، ساعت 9 صبح فردا با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، در جمع مردم شهرری سخنرانی کند.
تسنیم نوشت: معاون اول قوه‌قضائیه در سخنرانی برای جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در همایش «دانشگاه سدی برابر فتنه» به بیان خاطره‌ای از سخنرانی در دوم خرداد و زدن «سوت بلبلی» در واکنش به کف‌ و سوت‌های دانشجویان پرداخت.حجةالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، در چهارمین همایش دانشگاه سدی در برابر فتنه که در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: برخی افراد اصلاً حاضر نیستند حرف حق را بشنوند، بفهمند و بعد بگویند قبول دارند یا خیر، بلکه بر اساس لجاجت، تعصب، فریب یا هر انگیزه دیگری حاضر نیستند حرف را گوش دهند. اینگونه موارد در طول تاریخ هم وجود دارد؛ مثلاً در صدر اسلام، وقتی حضرت محمد(ص)، آیات الهی را می‌خواندند، برخی دست بر روی گوش خود می‌گذاشتند تا نشنوند. برخی هم نصفه‌کاره می‌شنیدند و رها می‌کردند.وی به بیان خاطره‌ای از سخنرانی در جمع دانشجویان در دوم خرداد پرداخت و گفت: یک خاطره‌ای از همین سالن دارم. در دوم خرداد آمدم اینجا تا صحبت کنم. همین که «بسم‌الله الرحمن الرحیم» گفتم و خواستم صحبتم را شروع کنم، عده‌ای کف و سوت می‌زدند. ساکت شدم و دوباره همین که «بسم‌الله الرحمن الرحیم» گفتم و می‌خواستم سخن را آغاز کنم، مجدداً کف و سوت می‌زدند.وزیر اسبق اطلاعات اضافه کرد: سه بار این کار تکرار شد تا اینکه گفتم آقایان اولاً شما مرا دعوت کردید و من خودم اینجا نیامدم. ثانیاً اگر نمی‌خواهید بشنوید، خوب حرفی نیست و کف و سوت ندارد. می‌توانید بگویید "آقا برو و ما نمی‌خواهیم حرف‌هایت را بشنویم" ولی بدانید اگر بنا به کف و سوت باشد، من هم بَلَدم سوت بزنم؛ کف نمی‌زنم اما می‌توانم سوت بزنم.محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: همین جا از پشت همین تریبون چند سوت بلبلی زدم که سوتم یک مقدار قوی‌تر از بقیه و بدون استفاده از دست بود. گفتم خوب گوش بدهید و بعد قبول نکنید. بنابراین یکی از راه‌های تشخیص قول حسن از غیر حسن، این است که انسان ابتدا باید به حرف گوش بدهد. حرف را بشنود و استماع هم کند. بنابراین وقتی می‌توان انتخاب کرد که اهل شناخت و دقت بود و تحقیق کرد.معاون اول قوه‌قضائیه گفت: مطلب بعدی این است که انسان باید سعه‌صدر و تحمل داشته باشد تا مطلب را بسنجد و در مورش فکر، تعقل و تدبر کند و اگر هم می‌خواهد مخالفت کند با منطق و استدلال باشد نه اینکه به محض شنیدن مطلبی، بلافاصله چه خوب و چه بد واکنش نشان دهیم. امروز برای سنجش مسائلی که از تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف پمپاژ می‌شود، به این موارد فوق‌العاده نیاز داریم. یکی از آیاتی که در اسلام برای آزاداندیشی و انتخاب‌گری استناد می‌شود، آیه 18 سوره زمر است.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران روز سه شنبه به تداوم آلودگی هوای استان تهران تا پایان هفته اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر وضعیت برای گروههای حساس ناسالم است.محمد رستگاری در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت آلودگی هوای استان تهران، گفت: تداوم غلظت آلاینده‌ها تا پنجشنبه در استان تهران ادامه دارد. وی افزود: شرایط هوا همچنان برای گروه‌های حساس، بیماران قلبی و ریوی،کودکان و سالمندان ناسالم است و این افراد باید از تردد در معابر عمومی و سطح شهر خودداری کنند.معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اظهار داشت: بنابر شاخص‌های کیفیت هوا مناطق ۱۴ و ۱۵ تهران از بقیه نقاط ناسالم تر است و شاخص‌های بالاتری را نشان می دهد.لازم به ذکر است که پدیده وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده ها که از ابتدای هفته شدت گرفته تا این لحظه باعث تعطیلی ۳ روزه مدارس استان تهران شده است.همچنین کمیته کاهش آلودگی هوا که در چند نوبت تشکیل جلسه داده مصوباتی همچون عدم فروش طرح ترافیک روزانه، آماده باش اورژانس و تعطیلی کارخانه های شن و ماسه را تا پایان هفته به تصویب رسانده است.