گزیده خبرهای 3 دی 94 قسمت -2

گزیده خبرهای 3 دی  94 قسمت -2
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد پس از ثبت نام در انتخابات مجلس دهم اعلام کرد که با تابلوی اصولگرایی و از جبهه یکتا آمده‌ام.حسینی با بیان این مطلب، افزود: وزرای دولت های نهم و دهم اکثرا برای کاندیداتوری مجلس حضور پیدا می کنند با احمدی نژاد رابطه تشکیلاتی ندارم ولی شاید رابطه شخصی داشته باشم.
مجری طرح میدان آزادگان شمالی با اشاره به احتمال افزایش ذخایر نفت در این میدان، از آغاز شمارش معکوس افزایش تولید نفت در این میدان مشترک خبر داد و گفت: زیرساخت‌های صادرات نفت این میدان در پسا تحریم فراهم شده است.به گزارش ایسنا، کرامت بهبهانی درباره آخرین وضعیت طرح توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان شمالی، گفت: «همزمان با راه‌اندازی بخشی از تاسیسات نفتی، یکی از چاه ها برای تست باز شده و هم اکنون در حال انجام تست و پیش راه اندازی تاسیسات گاز هستیم و تست های هیدرواستاتیک این بخش به ویژه کمپرسورهای فشار قوی در دست اقدام استمجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در شرکت متن با اعلام این که پیش بینی می شود بخش گاز این میدان نفتی تا اواخر دی ماه راه اندازی شود و بخش خط لوله نیز پیش از راه اندازی بخش گاز تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: «در بخش خط لوله، با مشکلات زیادی به دلیل تعدد معارضان مواجه بودیم که این مشکلات به طور کامل رفع شده استوی با یادآوری این که سیستم‌های جانبی میدان هم شامل سیستم آتش نشانی، مشعل و سایر تاسیسات فرآورشی راه اندازی شده اند، در خصوص بهره برداری از نیروگاه برقی این میدان نفتی اظهار کرد: «نیروگاه دارای چهار ردیف است که تاکنون ۲ ردیف راه اندازی شده و ۲ ردیف دیگر نیروگاهی دیگر هم از نظر مکانیکی تکمیل و تست شده اند و به زودی راه اندازی می شوندبهبهانی با بیان این که در حال حاضر امکان استفاده از گاز و گازوئیل به عنوان سوخت در دو ردیف نیروگاهی فراهم شده است، تاکید کرد: «اما امکان راه اندازی دو ردیفی که تک سوخت است و تنها از گاز استفاده می کنند با تولید گاز و استفاده از گاز خود میدان میسر می شودوی درباره برنامه صادرات نفت خام این میدان نفتی هم توضیح داد: «بخشی از تلمبه خانه نفت در منطقه غرب کارون تا پایان سال راه اندازی می شود، اما تا زمان راه اندازی کامل آن، نفت آزادگان شمالی پس از تولید به صورت موقت از طریق بوستر اهواز به مبادی صادراتی ارسال خواهد شدمجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی همچنین در باره افزایش ذخایر نفت خام در این میدان مشترک، به پایگاه خبری شرکت نفت گفت : «در میدان آزادگان شمالی، لرزه نگاری سه بعدی به طور کامل انجام نشده بنابراین جای کار در این میدان وجود داردوی با اعلام این که تست‌هایی که از چاه های موجود میدان گرفته ایم، نشان می دهد میدان وضع مطلوبی دارد و قابل توسعه است، تبیین کرد: «از سوی دیگر پیمانکار کمی محافظه کارانه پیش می رود و ما روی مطالعات انجام شده توسط پیمانکار، نظرات زیادی داده ایم. آخرین رقمی که از میدان نفت درجای آزادگان شمالی داریم، حدود ۶ میلیارد بشکه است و معتقدیم این میزان قابل افزایش استبهبهانی با بیان این که قطعا لرزه نگاری سه بعدی در این میدان باید به طور کامل انجام شود، یادآور شد: «امکان دارد این عملیات قبل از شروع توسعه فاز دوم میدان، اجرایی شود. روی میدان آزادگان می توان حساب کرد و امیدوارم بتوانیم در این زمینه به بهترین شکل، ایفای نقش کنیم

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ سرنشین یک موتورسیکلت در زیر لاستیک‌های یک دستگاه اتوبوس خبر داد.سید جلال ملکی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره این حادثه گفت: در ساعت 19:11 دیروز یک مورد حادثه رانندگی به سامانه 125 اطلاع داده شد. به دنبال آن ستاد فرماندهی، آتش نشانان ایستگاه 45 و گروه نجات 7 را به محل حادثه واقع در کیلومتر 12 جاده مخصوص به سمت کرج اعزام کرد.وی با اشاره به حضور عوامل آتش نشانی در محل حادثه افزود: پس از حضور عوامل آتش نشانی در محل مشاهده شد که یک دستگاه موتورسیکلت با یک ترک‌نشین در حال حرکت در مسیر بوده که با یک دستگاه اتوبوس شخصی برخورد کرده است.وی با بیان اینکه در پی این حادثه راننده موتورسیکلت از ناحیه پا دچار آسیب دیدگی شده بود گفت: فردی 29 ساله که ترک نشین موتورسیکلت بود نیز کاملا در زیر لاستیک‌های اتوبوس محبوس شده بود که پس از خارج کردن این فرد و بررسی علائم حیاتی مشخص شد که وی جان خود را از دست داده است.وی با بیان اینکه علت این حادثه از سوی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی بررسی و اعلام خواهد شد گفت: آتش نشانان در ساعت 19:50 به عملیات خود خاتمه دادند.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه اول دی ماه 94، با افت 104 واحدی به رقم 61 هزار و 414 واحد دست یافت.
شاخص کل هم وزن نیز امروز بدون تغییر نه چندان محسوسی عدد 9 هزار و 45 واحد را تجربه کرد.
همچنین شاخص سهام آزاد شناور پس از افت 104 واحدی عدد 67 هزار و 41 واحد را به نمایش گذاشت.
شاخص بازار اول اما در حالی با 26 واحد کاهش عدد 42 هزار و 162 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 496 واحد افت عدد 139 هزار و 59 واحد را ثبت کرد.
امروز همچنین شاخص کل فرابورس در پایان معاملات این بازار با یک واحد افزایش عدد 676 واحد را تجربه کرد.
طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی ج.ا.ا با 62 واحد، بانک کارآفرین با 28 واحد و پتروشیمی پردیس با 8 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس برجای گذاشتند.
در مقابل نماد معاملاتی سه شر کت فولاد مبارکه با 29 واحد، ملی صنایع مس ایران با 18 واحد و مخابرات ایران با 11 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
بر اساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 65 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 335 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 27 هزار و 504 نوبت داد و ستد بود.
طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، افست، عمران و توسعه فارس، کارخانجات قند قزوین، آس‌پ، اوراق اجاره بوتان، اوراق مشارکت مسکن مهر بانک مسکن، بین‌المللی توسعه ساختمان، سیمان هگمتان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام رادیاتور ایران بازگشایی شدند.
امروز بازار سهام میزبان عرضه اولیه 5 میلیون سهمی «کیمیا» و کشف قیمت 335 تومانی هر سهم آن در بازار دوم فرابورس بود.
برخی کارشناسان در این باره با اشاره به قیمت 1511 دلاری هر تن روی و 1722 دلاری هر تن سرب در بورس جهانی کالای لندن معتقدند کشف قیمت این سهم متناظر با ارزش ذاتی آن صورت گرفته است.
به گزارش فارس‌، ‌امروز در بازار سهام بلوک 25 میلیون و 990 هزار سهمی پتروشیمی زنجان به ارزش بیش از 7 میلیارد و 791 میلیون تومان با بیش از 211 درصد رشد قیمت نسبت به قیمت پایه 961 ریالی میان دو حقوقی جابجا شد.
در نماد معاملاتی صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان نیز همچون روز گذشته معاملات کد به کد میان شرکت‌های درون گروهی جابجا شد که ارزشی بالغ بر 2 میلیارد و 360 میلیون تومان را در بر داشت.
امروز معاملات بلوکی در نماد معاملاتی بانک ملت نیز با هدف حمایت از سهم به جابه جایی بیش از 50 میلیون سهم به ارزش 9 میلیارد و 700 میلیون تومان منجر شد.
همچنان در نماد معاملاتی فولاد مبارکه نیز امروز حقوقی سهم با هدف بازارگردانی و ممانعت ریزش سهم از کف حمایتی خود شاهد معامله‌ای بیش از 11 میلیون سهم در این نماد به ارزش بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان بود.
در نماد معاملاتی کمک فنر ایندامین سهامدار حقیقی امروز بیش از 13 میلیون سهم این شرکت را به ارزش یک میلیارد و 208 میلیون تومان با معامله دو طرفه همراه کرد.
همچنین در نماد معاملاتی بیمه کارآفرین نیز 6 میلیون سهم به ارزش 600 میلیون تومان میان کدهای تابعه سهامدار حقوقی جابجا شد.
بانک مرکزی امروز با ارائه گزارشی به شورای پول و اعتبار اعلام کرد که نرخ سود بین بانکی از ابتدای امسال تاکنون 8 درصد کاهش یافته است و این موضوع به تایید شورا رسید.
در ادامه بررسی‌ها و مذاکرات برای تغییر و ساماندهی نرخ سود بانکی، سرانجام بانک مرکزی عصر سه‌شنبه گزارشی از روند سود بانکی به جلسه شورای پول و اعتبار ارائه کرد.
در این گزارش، مواردی همچون ساماندهی بدهی و اضافه‌برداشت بانک‌ها و همچنین حضور فعال در رابطه با ساماندهی بازار بین بانکی ارائه شد.
آن‌طور که یک مقام مسئول به ایسنا اعلام کرده است، در گزارش بانک مرکزی اعلام شد که نرخ سود بین بانکی (مبادلات بین بانک‌ها) از حدود 29 درصد در فروردین‌ماه امسال به 21 درصد کاهش یافته است.
بنا بر توضیحات ارائه‌شده، شورای پول و اعتبار ضمن تایید این موضوع، عملکرد بانک مرکزی در رابطه با ساماندهی بازار بین بانکی و کاهش میزان سود در آن را مورد تایید قرار داد.

ساماندهی بازار بین بانکی و سود مبادلات تسهیلات بین بانک‌ها از جمله موارد مهم و زمینه‌های لازم برای کاهش سود بانکی اعم از تسهیلات و سپرده بوده و همواره مورد تاکید کارشناسان و مدیران اقتصادی قرار گرفته است.
بر این اساس با اعلام اینکه نرخ سود بین بانکی به طور قابل توجهی کاهش داشته به نظر می‌رسد یکی از زمینه‌های لازم برای کاهش غیر دستوری نرخ سود بانکی فراهم شده باشد.
در جلسه امروز شورای پول و اعتبار، مذاکرات در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی و ایجاد زمینه‌های آن ادامه داشته اما هیچ تصمیمی برای تصویب کاهش نرخ سود بانکی گرفته نشده است.