گزیده خبر ها 7 دی -94

گزیده خبر ها 7 دی -94
سخنگوي شوراي نگهبان: اظهارنظرها درباره فتنه ملاك عمل شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت ها است
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: هرگونه اظهارنظر و عملي درباره فتنه ملاک عمل شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت ها است.
    «
نجات الله ابراهيميان» سخنگوي شوراي نگهبان،گفتار و عمل کانديداهاي انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي درباره فتنه سال 88 را ملاک بررسي صلاحيت آنها توسط شوراي نگهبان دانست و گفت: رفتار و گفتار داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان رهبري که مصداق طرفداري از فتنه و عناويني از اين دست که به عنوان خط قرمز نظام و رهبري مطرح شده است، در بررسي صلاحيت افرادي که براي هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شوراي اسلامي ثبت نام کرده اند، مدنظر قرار خواهد گرفت.
    
ابراهيميان افزود: رفتار و گفتار داوطلبان بايد طوري باشد که مصداق مشارکت و همراهي با اقدامات خلاف قانون که در سال 88 اتفاق افتاد، تلقي نشود، اما ما در هر مورد بايد پرونده را مورد بررسي قرار دهيم.
    
به گزارش تسنيم، سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان کرد: ابتدا بايد پرونده داوطلبان را بررسي کرده و ببينيم که چه گفته و چه کارهايي انجام داده اند، به طور کلي بايد کانديداهاي مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي مرزبندي روشن و مشخصي با فتنه سال 88 و تبعات بعدي آن براي کشور، نظام و مردم داشته باشند.
    
ابراهيميان تصريح کرد: هرگونه اظهارنظر و يا عملي درباره فتنه سال 88 و ديگر مسائل مربوط به آن ملاک عمل شوراي نگهبان و ديگر مراجع ذي صلاح در بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري قرار مي گيرد.
خبر ويژه 
فصل جديد فعاليت حزبي با رقص و پايكوبي مختلط!
حزب تازه پاي نداي ايرانيان «فصل جديدي از فعاليت حزبي» را با تبديل مراسم شبه حزبي به مجلس رقص و پايکوبي رقم زد!
    
عباس سلطاني رئيس شاخه لرستان حزب نداي ايرانيان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين حزب فصل جديدي از فعاليت حزبي و تشکيلاتي را در ايران رقم زد. اين حزب با رويکردي اصلاح طلبانه و تکيه بر سه اصل گام به گام، توسعه همه جانبه و تعامل با ارگانها در بحبوحه اي از دوران سياسي پاي به عرصه گذاشت که تقريباً احزاب اصلي و ريشه دار اصلاح طلب غيرفعال شده بودند يا تحت تاثير شرايط از هر گونه فعاليتي منع شدند.
    
وي اظهار داشت: در چنين فضايي سرد و سنگين که ريسک هرگونه فعاليت سياسي را بالابرده بود گروهي از نخبگان برغم آگاهي به ريسک بالاشجاعانه پاي در اين مسير گذاشتند.
    
وي اظهار داشت: در لرستان نيز همگام با مرکز و ديگر نقاط کشور رايزني براي تشکيل حزب آغاز شد و با مشارکت در جلسات اوليه از جمله پيش کنگره به تدوين مرامنامه، اساسنامه و ديگر مراحل و گفتمان حزبي پرداخته است.
    
به گزارش خبرنگار ايرنا در اين همايش يک گروه موسيقي به اجراي موسيقي هاي شاد(!) پرداختند که پس از چند لحظه پسران جوان به وسط مجلس رفته و به رقص و پايکوبي پرداختند(!) اين همايش در يک تالار برگزاري مراسم جشن و شادي برگزار شد و دختران و پسران جوان به صورت مختلط در کنار هم بودند.
    
با رقص پسران، دختران نيز به تشويق و سوت زدن پرداختند و فضاي سالن نيز با تاريک شدن و رقص نور مراسم را به شادي و رقص تبديل کرده بود. اين همايش با حضور محمد رضايي رئيس شوراي سياست گذاري اصلاح طلبان لرستان و يکي از کانديداهاي اصلاح طلبان به نام محمدخان بيرانوندو ديگر چهره هاي اصلاح طلبان برگزار شد. 
خبر ويژه 
توافق هسته اي موجب سقوط قيمت نفت و افزايش نفوذ غرب در منطقه شد
يک روزنامه صهيونيستي در گزارشي آميخته با ذوق زدگي نوشت؛ توافق هسته اي ايران و 5+1 باعث کاهش شديد قيمت نفت شده و نفوذ غرب در منطقه را بيشتر کرده است.
    
روزنامه تايمز اسرائيل نوشت: همان گونه که پيش بيني مي شد، همزمان با توافق هسته اي غرب با ايران، قيمت جهاني نفت کاهش يافت. بسياري از کارشناسان معتقدند که با برداشته شدن تحريم هاي ايران و عرضه نفت هاي انبار شده اين کشور، بهاي نفت تا اندازه بسيار زيادتري نيز کاهش يابد.
    
اين روزنامه افزوده، در سه سال گذشته برخي کارشناسان و تحليلگران سياسي اين باور را داشتند که جنگ قريب الوقوعي در منطقه خاورميانه رخ خواهد داد و در نتيجه بهاي نفت خام سر به فلک کشيده و موجب بحراني شدن اقتصاد جهاني خواهد شد. پيش از اين وقايع، هر بشکه نفت خام در بازارهاي جهاني بيش از 120 دلار فروخته مي شد و تحليلگران حتي احتمال داده بودند بهاي هر بشکه به 200 دلار نيز برسد که توليدکنندگان نفت در خاورميانه تنها کساني نبودند که از اين افزايش بها سود مي بردند.
    
اقتصاد روسيه پس از چند سال رکود روند افزايشي به خود گرفت و سبب شد ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه براي تحولات اقتصادي در کشور با دست باز عمل کند. اقتصاد ديگر کشورهايي مانند ونزوئلاکه اقتصاد آنها بر پايه فروش نفت استوار است نيز روند صعودي گرفت.
    
در ادامه گزارش آمده است: مدتي است که جامعه جهاني شاهد نقش کمرنگ کشورهاي توليد و صادرکننده نفت در تعيين قيمت طلاي سياه هستند واين کاهش نفوذ، دست کشورهاي غربي را براي ايفاي نقش بيشتر در تنش هاي منطقه اي باز مي گذارد. کاهش بهاي نفت همزمان با تحريم هاي اقتصادي ضد روسي غربي ها در نتيجه تنش ها درباره اوکراين نيز سبب شده اقتصاد روسيه وارد رکود شود. بسياري از کارشناسان و تحليلگران اقتصادي پيش بيني مي کنند، سال 2016 نقطه عطفي در رکود اقتصادي روسيه باشد. 
    
اين نشريه در پايان نوشته: کشورهايي مانند ايران و ونزوئلابا اقتصاد گره خورده به صادرات نفت خام، دوران سختي را پيش رو خواهند داشت.
خبر ويژه 
تكرار رويكرد تحقير آميز مدعيان اصلاح طلبي به عنوان اعتدال
صادق زيبا کلام با تکرار ترجيع بند اصلاح طلبان گفت: برخلاف نظر دولتمردان، اعتدال گفتمان نيست و زيرمجموعه اصلاح طلبي قرار دارد.    وي در مصاحبه با روزنامه آفتاب يزد و در پاسخ اين سوال که برخي احزاب هستند که با عنوان اعتدال در ميان اصلاح طلبان و اصولگرايان مانده اند. گاهي به اين سمت و گاهي به سمت ديگر گرايش پيدا مي کنند. اين موضوع را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ تصريح کرد: ببينيد يکسري از احزاب اينچنيني به جز يکسري از مفاهيم کلي، مطلب ديگري ندارند که به شما عرضه کنند. اعتدال يک نظريه يا فلسفه سياسي نيست. اگر چه بعد از پيروزي روحاني، کساني مثل آقاي نوبخت و... سعي کردند اعتدال و ميانه روي را به عنوان يک تفکر سياسي يا چارچوب فکري مطرح کنند ولي واقعيت اين است که اعتدال يک روش است نه انديشه و فلسفه سياسي. در حالي که دموکراسي خواهي جريان اصلاح طلب يک فلسفه سياسي است که غايت آن حاکميت قانون است. جريانات سياسي که فلسفه سياسي از خودشان ندارند و صرفا مي خواهند مقداري پراگماتيزم و عملگرا باشند خيلي نمي توانند به موفقيت برسند، اعتدال و ميانه روي به صورت صرف بيشتر نصيحت است تا جهت دهي سياسي.    اين اظهارات توام با بلوف درباره اصلاح طلبي در حالي است که به تازگي محمدرضا تاجيک مشاور خاتمي در دولت اصلاحات طي چندين مصاحبه تصريح کرده اصلاح طلبي فاقد تعريف و چارچوب مي باشد و 72 فرقه محسوب مي شود.
    خبر ويژه 
از آزادپزي بي كيفيت نان تا آزادي چندباره قيمت بنزين!
وزير نفت از سه نرخي شدن قيمت بنزين در جايگاه هاي سوخت خبر داد تا تنها برنده اين طرح جايگاه داران متمول و بازنده آن مردم باشند که بجاي انتظار از افزايش کيفيت بنزين، شاهد گرانتر شدن بنزين باشند.
    
به گزارش رجانيوز؛ بيژن زنگنه هفته گذشته در گفت وگو با شبکه يک سيما به تشريح جزئيات طرح تقسيم بندي جايگاه هاي عرضه کننده بنزين به «سه» کلاس يا طبقه پرداخت و گفت: «در طبقه «يک» اين تقسيم بندي، قيمت سوخت به صورت عادي و يا هر قيمتي که دولت تعيين مي کند، عرضه خواهد شد. دو طبقه ديگر برحسب خدمات بيشتري که به مصرف کنندگان ارائه مي دهند اجازه خواهند داشت که قيمت بيشتري را از مصرف کنندگان دريافت کنند
    
اين اقدام زنگنه در حالي صورت مي گيرد که دولت يازدهم در بهمن ماه 93 در اقدامي مشابه با استدلال افزايش کيفيت نان طرح آزادپز شدن نانوايي ها را اجرا کرد. در طرح آزادپزي قيمت نان در همه نانوايي هاي آزادپز از مکانيزمي مشابه طرح سه نرخي بنزين بهره مي برد بطوري که نان ها داراي يک قيمت پايه بوده و در قبال خدمات بيشتري همچون افزودن کنجد نانوايي ها مجاز به افزودن قيمت بوده اند. اما در واقع آنچه مردم شاهد نتايج اين طرح بودند چيزي جز سوء استفاده نانوايي ها، افزايش بي رويه قيمت نان و همچنان بي کيفيتي نان نبود؛ چرا که نان با کيفيت آن ناني است که از سبوس کافي برخوردار باشد، نان سبوس دار، به طور ميانگين، دو برابر ويتامين، مواد معدني و مواد فيبري نسبت به نان سفيد دارد و با افزودن کنجد تغييري در کيفيت نان شاهد نخواهيم بود بلکه آن چيزي که مردم از زمان اجراي اين طرح شاهدش بودند افزايش بيش از 500 توماني نان بابت افزودن کنجدي بوده که قيمت آن به 100 تومان هم نمي رسيده است.
    
در خصوص کيفيت بنزين نيز همين قانون پابرجاست و آنچه باعث افزايش کيفيت خدمات در جايگاه هاي سوخت مي شود، ارائه بنزين با کيفيت بالاتر (اکتان 98 درصد) هست نه داشتن فروشگاه و شيشه ماشين پاک کن و دستشويي تميز. آنچه در کشورهاي صنعتي باعث افزايش رقابت جايگاه هاي بنزين و ايجاد فرصت هاي سرمايه گذاري شده است، ايجاد فضا براي ورود بخش خصوصي به بخش پالايش و توليد بنزين است که اين خود باعث افزايش کيفيت بنزين و ايجاد يک بازار رقابتي و سالم گرديده است، که در مقابل دولت يازدهم بجاي الگوگيري صحيح، توليد بنزين با کيفيت در پالايشگاه هاي کشور را تعطيل و در مقابل به واردات بنزين بي کيفيت يورو 2 از هندوستان مي پردازد.
    
همچنين مي توان اين طرح را يکي ديگر از اقدامات دولت براي راهگشايي سرمايه گذاران خارجي در عرصه هايي در کشور که امکان استفاده از ظرفيت داخل فراهم است نام برد.
    
براين اساس بايد اين خبر را جدي گرفت که دولت عملاً گران کردن نرخ بنزين را به شيوه اي کاملاً سرمايه دار محور کليد زده است و بايد در ماه هاي آينده منتظر عواقب آن بر نرخ حمل و نقل و ساير حوزه هاي مرتبط با آن بود.