دهن كجي كاخ سفيد به بزك كنندگان تحريم جديد

    
دهن كجي كاخ سفيد به بزك كنندگان تحريم جديد 2 دی – 94
 این گزارش تحلیلی اوینن امه ی کیهان سربازجو شریعت نداری مکمل تیتر خبری صفحه اول و یادداشت روز این اوین نامه است.
نامه جان كري آبكي بود /آمريكا: مصوبه ضدايراني را كامل اجرا مي كنيم
پس از دفاع تمام قد مدعيان اصلاحات از نامه وزير خارجه آمريکا به ظريف و بزک مصوبه ضد ايراني اخير آمريکا، کاخ سفيد تاکيد کرد که تصويب قانون جديد نقض برجام نيست و اين قانون کاملااجرايي مي شود.
    
در حالي که طرح «محدوديت تردد سفرکنندگان به کشورهايي خاص» تمام مراحل قانوني در آمريکا را طي کرد و در آخرين مرحله توسط رئيس جمهور اين کشور امضا شده و رسما به قانون تبديل شد، بزک کنندگان و پادوهاي داخلي دشمن به دفاع از آن پرداختند.
    
اين جماعت با استناد به نامه تشريفاتي و فريبکارانه وزير خارجه آمريکا خطاب به ظريف، آن را سندي مبني بر تعهد آمريکا به مفاد برجام معرفي کرده و تاکيد کردند که مصوبه کنگره، ناقض برجام نيست.
    
ساعاتي پس از هياهوي تبليغاتي مدعيان اصلاحات، «جان کربي» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در کنفرانس خبري مدعي شد: تصويب قانون «محدوديت تردد سفرکنندگان به کشورهايي خاص» نقض برجام نيست.
         
قانون جديد، محصول تعامل کاخ سفيد و کنگره
    
کربي افزود: قانون جديد، محصول تعامل کاخ سفيد و کنگره است. وي در ادامه گفت: اين قانون کاملااجرايي مي شود.
    
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا همچنين مدعي شد: کري اين موضوع را بيشتر شفاف سازي کرده است که ما اين قانون جديد را اجرايي مي کنيم و اين موضوع در تجارت مشروع با ايران و در حيطه هايي که تحريم ها رفع مي شوند دخالتي ايجاد نمي کند.
    
کربي تاکيد کرد: تحريم ها زماني رفع مي شوند که ايران گام هايي کليدي براي عمل به تعهداتش بر اساس طرح جامع اقدام مشترک بردارد.
    
وي تصريح کرد: ما بايد از قانون تبعيت کنيم. هنوز راه هاي زيادي براي تجارت مشروع با ايران وجود دارد. آنچه که براي ما مهم است و ما انتظار داريم اين است که ايران به برجام پايبند و متعهد باشد.
    
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا با لحني گستاخانه مدعي شد: ايران حامي تروريسم است و هنوز در اين فهرست قرار دارد.اين موضوع سبب شده است که سفر به ايران در اين قانون و مفاد آن گنجانده شود.
         
کاخ سفيد: به وضع تدابير يکجانبه عليه ايران ادامه مي دهيم
    
کربي افزود: ما همچنان به وضع تدابير يکجانبه و چند جانبه به منظور مقابله با ديگر اقدامات بي ثبات کننده ايران که اين کشور همچنان از توانايي اجراي آنها برخوردار است و يا اينکه آنها را اجرا مي کند ادامه مي دهيم.
    
گفتني است قانون جديد آمريکا که با تائيد کامل کاخ سفيد تصويب شد، دستکم يکي از بندهاي برنامه جامع اقدام مشترک-بند 29- را که تير ماه امسال بين ايران و گروه 1+5 به دست آمد را نقض مي کند.
    
کارشناسان مسائل حقوق بين الملل معتقدند که نامه وزير خارجه آمريکا به هيچ وجه يک سند الزام آور حقوقي براي دولت آمريکا نيست در حالي که قانون کنگره اين کشور قطعا الزام آور و لازم الاجراست.
    
از سوي ديگر برخي از منابع خبري اعلام کرده اند که ظاهرا دولت روحاني با آمريکا بر سر يک جدول زمان بندي توافق دارد که تحريم ها زماني تعليق شود که بيشترين نفع انتخاباتي را براي دولت داشته باشد.
    
به گزارش فارس، چند نماينده جمهوري خواه کنگره آمريکا در اقدامي که بيشتر به يک جنگ زرگري شبيه است با انتقاد از نامه وزير خارجه اين کشور به همتاي ايراني اش و وعده عدم اجراي کامل قانون محدوديت تردد سفرکنندگان به ايران، نوشته اند که واشنگتن بايد بر آزمايش هاي موشکي و فعاليت هاي منطقه اي ايران متمرکز شود.
    
در همين حال، روزنامه کريستين ساينس مانيتور در گزارشي نوشت: بعضي از مقامات دولت آمريکا مي گويند که نگاه ما به انتخابات پارلماني ايران است. آنها اميدوارند که اجراي هموار توافق باعث پيروزي ميانه روها در انتخابات فوريه شود.