باند سرقت مسلحانه با دزدی از مرد عراقی گرفتار شدند

3 گزیده   30 آذر -94
باند سرقت مسلحانه با دزدی از مرد عراقی گرفتار شدند 
اعضای باند سرقت مسلحانه که جرایم متعددی در پرونده خود دارند، با سرقت از مرد عراقی سرانجام بازداشت شدند.
شامگاه بیستم مرداد امسال یکی از اتباع کشور عراق که در ایران به سر می‌برد، با مراجعه به کلانتری ستارخان از سرقت کیف پول و مدارکش توسط دو سرنشین موتورسوار خبر داد.
این مرد درباره جزئیات این سرقت به ماموران گفت: در حال عبور از خیابان ستارخان بودم که ناگهان یک موتورآپاچی مشکی با دو سرنشین نقابدار به من نزدیک شدند و با پاشیدن گاز اشک آور به صورتم کیفم را دزدیدند، داخل کیفم 3500 دلار، 800 دینار، 2 میلیون تومان پول نقد و پنج پاسپورت عراقی به همراه داشتم.
مرد عراقی در ادامه اظهاراتش درباره متهم اصلی که وی به او مظنون است، به ماموران گفت: مدتی است که پسر جوانی به نام دانیال را به عنوان راننده‌ام استخدام کرده‌ام، گمان می‌کنم که وی طراحی این سرقت را انجام داده است چون روز سرقت از محتویات درون کیفم خبر داشت.
با اظهارات شاکی این پرونده، دانیال به عنوان متهم اصلی این سرقت به اداره آگاهی احضار شد اما وی در این اداره حاضر نشد، اوایل آذر تلاش‌ها برای دستگیری دانیال به سرانجام رسید و دانیال دستگیر شد.
متهم 28 ساله این پرونده پس از انتقال به اداره آگاهی به طراحی نقشه سرقت از مرد عراقی اعتراف کرد و فرزاد و صابر را به عنوان همدستانش معرفی کرد.
پس از مدتی صابر نیز در مخفیگاهش در لواسان دستگیر شد و در اعترافاتش مدعی شد که فرزاد سردسته باند سه نفره آن‌هاست که تاکنون به همراه همدیگر چندین سرقت از جمله سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در منطقه مهرآباد را انجام داده‌اند که در این سرقت او و فرزاد حضور داشته‌اند، وی راننده موتور بوده و فرزاد کیف را دزدیده است.
با بررسی اظهارات صابر مشخص شد در سال 92 سرقت مسلحانه از یک طلا فروشی در مهرآباد جنوبی در سیستم جامع پلیس ثبت شده است که با به دست آمدن این سرنخ جدید، صابر بار دیگر مورد بازجویی قرار گرفت و در اظهارات تازه‌اش درباره جزئیات سرقت طلافروشی به کارآگاهان گفت: من به همراه چهار دوست دیگرم عضو باند فرزاد بودیم، در شهریور سال 92 از راننده یک خودوری 206 سرقت مسلحانه کردیم و ماشینش را دزدیدیم، فردای آن روز با شکستن شیشه‌های طلافروشی در خیابان مهرآباد جنوبی از آن سرقت کردیم و با تهدید صاحب طلافروشی به قتل توسط فرزاد از آنجا فرار کردیم، سهم من از این سرقت 7 میلیون تومان شد و طلاها دست فرزاد ماند.
با اعترافات صابر و شناسایی مخفیگاه 4 عضو دیگر باند، 25 آذر ماموران آگاهی با دستور بازپرس پرونده، عملیات دستگیری همزمان متهمان این پرونده را آغاز کردند، با مراجعه اکیپی از ماموران آگاهی در مخفیگاه فرزاد در کرج حلقه محاصره وی تنگ‌تر شد، فرزاد با شلیک به سمت ماموران پا به فرار گذاشت که سرانجام ماموران با بکارگیری قانون استفاده از سلاح با شلیک دو تیر به پای فرزاد وی را زمین گیر و دستگیر کردند، همچنین سه عضو دیگر این باند نیز در آبیک قزوین، تهران و دماوند شناسایی و دستگیر شدند.
با انتقال متهمان به دادسرای ویژه سرقت فرزاد به انجام این سرقت‌ها اعتراف کرد و به علی وسیله ایزد موسی؛ بازپرس پنجم دادسرای ویژه سرقت گفت: بعد از سرقت طلاها مقادیری از آن‌ها را به عنوان کادو به همسرم دادم و همسرم نیز آن‌ها را فروخت که پول فروش طلاها را نیز به بهانه‌ای از همسرم گرفتم.
میلاد یکی دیگر از اعضای این باند با اعتراف به همکاری با دوستانش برای انجام سرقت، به بازپرس ویژه سرقت گفت: سه ماه قبل با جاوید دیگر عضو باند در حال پرسه‌زنی در خیابان انقلاب بودیم که متوجه شدم در مغازه فروش فرش‌های نفیس کسی نیست، وارد مغازه شدیم و با سرقت یک تابلو فرش قیمتی سریعاً از آنجا گریختیم، تابلو فرش را به فرزاد دادم تا بفروشد اما وی موفق به این کار نشد و من نیز آن را در مراسم عقد به همسرم هدیه دادم.
به گزارش تسنیم، با اعترافات متهمان این پرونده به سرقت مسلحانه و جرایم متعدد دیگر، اعضای این باند با دستور علی وسیله ایزد موسی؛ بازپرس پنجم دادسرای ویژه سرقت برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفتند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور خبر داد
کاهش موقت آلاینده‌ها در تهران و البرز
*بارش برف و باران در برخی نقاط کشور
مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به انباشت آلاینده‌های جوی درشهرهای صنعتی تا پایان هفته، از کاهش موقت غلظت آلاینده‌های جوی در استان‌های تهران و البرز خبر داد و افزود: برای برخی مناطق کشور امروز بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شوداحد وظیفه» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: تحلیل داده‌ها و آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، بیانگر تداوم پایداری جو در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌های مرکزی کشور تا روزهای پایانی هفته جاری و انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت است که امروز به دلیل افزایش سرعت وزش باد، از غلظت آلاینده‌های جوی در استان‌های تهران و البرز موقتا کاسته می‌شود.وی افزود: با گذر موج تراز میانی جو در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس جنوبی و برخی مناطق جنوب کشور ابرناکی، بارش پراکنده، گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود که این موج امروز در برخی مناطق شرق کشور سبب بارش شده و بتدریج از کشور خارج می‌شود.مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: امروز با نفوذ پرفشار به نوار شمالی کشور و گذر موج تراز میانی جو در استان گیلان بارش پراکنده باران و در استان‌های مازندران، گلستان بارش باران و در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، استان خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش برف پیش‌بینی می‌شود.وی افزود: این موج روز سه‌شنبه (فردا) در ارتفاعات شرقی البرز و برخی مناطق شمال شرق کشور سبب بارش پراکنده و وزش باد شده و بتدریج از شمال شرق کشور خارج می‌شود، همچنین امروز و فردا خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شودوظیفه» در ادامه به وضعیت هوای استان تهران طی امروز وفردا اشاره کرد و گفت: آسمان تهران امروز 30 آذر، نیمه ابری، همراه با غبار محلی، بتدریج وزش باد، با احتمال بارش پراکنده با حداکثر و حداقا دمای 7 و 1 درجه سانتیگراد و در روز سه‌شنبه اول دی، کمی ابری، در پاره‌ای نقاط غبار صبحگاهی با حداکثر و حداقل دمای 8 و منفی 1 درجه سانتیگراد خواهد بود.
*
باد به داد آلودگی هوای تهران می‌رسد
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز گفت: کیفیت هوای شهر تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح دیروز، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته استمحمد رستگاری» افزود: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، شاخص کیفی هوای پریروز تهران 142 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته و شاخص کیفی 24 ساعت گذشته منتهی به 11 صبح دیروز 141 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته داشته است.وی افزود: دراین بازه زمانی میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 141 و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون 71، دی‌اکسید نیتروژن 62 و در شرایط سالم بوده است. همچنین میانگین منوکسید کربن 42، ازن 25 و دی‌اکسید گوگرد 28 و در شرایط پاک قرار داشته استعلی عابدینی»، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور نیز با اشاره به اینکه الگوها و نقشه‌های پیش‌بینی روز شنبه نشان‌دهنده این بود که به علت جریان وزش باد در روز دوشنبه (امروز)، انتظار افزایش آلایندگی را در این روز نداشته باشیم، گفت: چون برای دیروز پیش‌بینی افزایش آلاینده‌ها شده بود کمیته اضطرار، تعطیلی همه مقاطع تحصیلی تهران را اعلام کرد.
معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در صورت حاکمیت پایدار در جو شاخص آلودگی در شهرهایی چون تهران بالا می‌رود که در طول سال در روزهای محدودی این اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: معمولا در فصل‌ سرد سال، شاهد شرایط پایداری در جو و وارونگی دما هستیم که ماه‌های آذر و دی‌ فراوانی بیش‌تری از نظر وارونگی دما و افزایش آلودگی دارند.وی با بیان اینکه از آنجا که الگوهای جو در حال تغییر است، تنها امکان پیش‌بینی کیفیت و وضعیت هوای دو تا سه روز آینده میسر است، گفت: وضعیت توپوگرافی تهران از جمله عواملی است که باعث می‌شود که با یک جریان هوا، هوا کاملا جابه‌جا می‌شود و اگر جریان هوا نباشد به علت انتشار آلودگی زیاد در صورت سکون جو شاخص آلودگی بالا می‌رود.به گفته «عابدینی»، راهکار اصلی برای خروج از این شرایط، عدم ایجاد آلودگی جو است، در همه جا امکان وارونگی دما وجود دارد؛ اما وجود چشمه‌های آلاینده در تهران است که انباشت آلاینده‌ها را ایجاد می‌کند. آگاه‌سازی عمومی امری ضروری برای این شرایط است که در این صورت شاهد همکاری شهروندان با مسئولین خواهیم بود.
زن و شوهر زورگیر را شناسایی کنید
این مرد همسرش را طعمه سرقت هایش می کرد

مرد جوانی که با طعمه کردن زنش، مردان را به خانه خود می‌کشاند و به بهانه مزاحمت برای همسرش، از آن‌ها زورگیری می‌کرد، دستگیر شد.
روز 23 مهرماه امسال فردی با مراجعه به کلانتری 113 بازار به مامورین اعلام کرد که توسط یک زن و مرد جوان و در داخل خانه‌ای در محدوده خیابان امام خمینی مورد تهدید با سلاح سرد و زورگیری قرار گرفته است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع زورگیری و به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای ناحیه 34 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
مالباخته پس از حضور در پایگاه هفتم پلیس آگاهی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در خیابان مولوی در حال تردد بودم که ناگهان خانمی میانسال به من مراجعه و به بهانه حمل یک قالیچه از من درخواست کرد تا قالیچه را به خانه‌اش ببرم. پس از بردن قالیچه به داخل خانه‌ای در طبقه سوم یک مجتمع مسکونی در محدوده خیابان امام خمینی، ناگهان جوان قد بلندی وارد خانه شد و در حالیکه یک قمه در دست داشت خودش را همسر این خانم معرفی کرد و مدعی شد که من مزاحم همسرش شدم؛ این مرد در ادامه و با تهدید قمه اقدام به گرفتن کیف کمری و کارت عابربانکم کرد و عابربانک را به آن خانم داد؛ آنها پس از برداشت مبلغی حدوداً 3 میلیون تومان مرا رها کردند که بلافاصله به کلانتری رفته و طرح شکایت کردم.
با شناسایی محل دقیق زورگیری در خیابان امام خمینی – کوچه بحرالعلوم، کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ به این محل مراجعه و در همان تحقیقات اولیه اطلاع پیدا کردند که محل از حدود یک هفته پیش و توسط یک زن و مرد اجاره شده است.
در ادامه، کارآگاهان با راهنمایی مالباخته اقدام به دستگیری «امید. الف» (22 ساله) و «مریم. م» (31 ساله) کردند که بنا بر اظهارات شاکی پرونده اقدام به زورگیری از وی کرده بودند.
امید که در زمان دستگیری در داخل کمد دیواری پنهان شده بود، پس از دستگیری و انتقال به پایگاه هفتم پلیس آگاهی منکر هرگونه زورگیری از مالباخته شد و عنوان داشت: شاکی مزاحم همسرم شد؛ زمانیکه قصد داشتم تا با 110 تماس بگیرم، وی مانع شد و در عوض پیشنهاد داد تا من با گرفتن مبلغی از وی از شکایت خود منصرف شوم و در ادامه عابربانکش را در اختیار من قرار دهد تا از حسابش پول برداشت کنم.
کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در بازرسی از محل سکونت متهمان موفق به کشف مقادیر قابل توجهی طلا و جواهرات و همچنین عابربانک‌های متعلق به افراد غیر شدند.
در ادامه تحقیقات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی مالباخته‌ای شدند که در شکایت اولیه خود عنوان کرده بود که توسط یک جوان ناشناس مورد زورگیری قرار گرفته است؛ این مالباخته در اظهارات اولیه مدعی شده بود: چندی پیش مقدار 800 گرم طلا را داخل لباس خود قرار داده بودم و قصد داشتم سوار موتورسیکلت شوم که ناگهان مرد ناشناسی ترک موتور نشست و با تهدید چاقو مرا مجبور کرد تا حرکت کنم؛ من نیز از ترس جانم حرکت کردم تا اینکه در خیابان مصطفی خمینی، جوان ناشناس مرا به گوشه‌ای تاریک کشاند و پس از ضرب و شتم، لباسم را پاره کرد و تمامی طلاهایم را سرقت کرد و به سرعت از محل متواری شد.
با انجام مواجه حضوری میان مالباخته و متهم، امید (متهم) در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان داشت که به هیچ عنوان در خیابان اقدام به زورگیری از مالباخته نکرده و این شخص برای همسرش (متهمه) ایجاد مزاحمت کرده است؛ لذا بار دیگر تحقیقات از مالباخته در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و این بار مالباخته با تغییر اظهاراتش و بیان حقیقت عنوان داشت: در هنگام بازگشت از بازار، مقداری طلا را از مبدا بازار برای مشتری می‌بردم که در میدان امام خمینی، خانمی (متهمه) از من درخواست کمک کرد تا وسایلش را به منزلش برسانم و عنوان کرد خانه‌اش کمی پائین‌تر است؛ من نیز تنها به قصد کمک، اقدام به بردن وسایل به داخل کوچه بحرالعلوم کرده و آنها را تا دم یک آپارتمان بردم؛ این خانم در آنجا گفت: اگر زحمتی برایتان نمی‌شود لطفاً وسایل را به داخل آپارتمان بیاورید و من نیز وسایل را داخل آپارتمان گذاشتم؛ داخل آپارتمان، در حال شستن دستان خود بودم که این خانم در آپارتمان را بست و در همین لحظه مردی قوی هیکل وارد آپارتمان شد و به بهانه ایجاد مزاحمت ناموسی با من درگیر شد؛ دستان مرا بست و با چاقو مرا تهدید کرد و تمامی طلاهایم را گرفت.
مالباخته در خصوص اظهارات اولیه‌اش به کارآگاهان گفت: از ترس آبرویم نمی‌دانستم چه کار کنم؛ به پلیس 110 زنگ زدم و به دروغ گفتم که آنطرف خیابان از من زورگیری شده است.
با بررسی پرونده‌های مشابه و شناسایی صاحبان تعدادی از عابربانک‌های بدست آمده از مخفیگاه متهمین، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگانی شدند که به شیوه‌های مختلف از جمله "به بهانه انتقال وسایل" و یا در چندین مورد "طرح پیشنهاد دوستی از سوی متهمه" فریب وی را خورده و پس از کشیده شدن به منزل، در آنجا توسط متهم مورد ضرب و شتم، تهدید سلاح سرد و نهایتاً زورگیری وجوه نقد و یا برداشت پول از حساب‌های عابربانکی قرار گرفته بودند.
سرهنگ کارآگاه «شمس الدین میرزکی»، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان پرونده و به جهت شناسایی سایر جرایم ارتکابی متهمین و همچنین سایر شکات و مالباختگان احتمالی، دستور انتشار بدون پوشش تصویر هر دو متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهمین شدند دعوت می‌شود تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در میدان پانزده خرداد مراجعه کنند.