مرگ تدریجی باغ‌های گردو، باغداران هوشیار باشند

سازمان حفظ نباتات هشدار داد
مرگ تدریجی باغ‌های گردو، باغداران هوشیار باشند  15 آذر- 94
تازمانی که آفت علاج ودرمان ناپذیر ولایت فقیه در ایران برسر کار باشد نه باغ های درخت گردو دچار مرگ تدریجی می شوند که مردم ایران بمرور دچار آفت مرگ تدریجی وایران تبدیل به بزرگ گورستان خواهد شد.

معاون سازمان حفظ نباتات نسبت به مرگ تدریجی باغ‌های گردو آلوده به آفت کرم خراط هشدار داد و گفت: باغداران هوشیار باشند و هرچه سریعتر با یارانه دولتی در نظر گرفته شده برای مبارزه با این آفت خانمان سوز بشتابند.
یحیی ابطالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آفت کرم خراط جزو آفات چوب‌خواری است که هر یکسال و نیم تا دو سال تجدید نسل می‌کند و در درجه اول باعث زوال و مرگ تدریجی درختان گردو می‌شود.
وی خا طر نشان کرد: طی 17 سال گذشته که شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور خشک‌تر شده و میزان بارش‌ها نیز کمتر شده است آفت کرم خراط رشد ونمو بیشتری کرده و باعث شده است که این آفت در برخی مناطق مانند کرمان و مناطق شمالی آذربایجان شرقی و غربی طغیانی شود.
معاون سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه بیش از 80 درصد باغ‌های گردو در کشور درگیر آفت کرم خراط هستند و بالغ بر سی درصد باغ‌های گردو نیز در حال نابودی هستند‌، افزود: براساس آخرین گزارش‌های رسیده بیش از 17 هکتار از باغ‌های گردوه استان کرمان و بالغ بر 6000 هکتار از باغ‌های آذربایجان شرقی در حال نابودی و زوال هستند.