در جلسه علني بهارستان وزير آموزش و پرورش سه كارته شد

در جلسه علني بهارستان وزير آموزش و پرورش سه كارته شد1 دی – 94
نمايندگان مجلس از پاسخ هاي وزير آموزش و پرورش به سوال موسوي نژاد قانع نشدند و به وي کارت زرد دادند؛ بدين ترتيب دولت يازدهم، هفدهمين اخطار خود را از مجلس دريافت کرد.
    به گزارش فارس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني ديروز سوال ملي مهدي موسوي نژاد نماينده دشتستان از علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

    پس از توضيحات وزير، موسوي نژاد اعلام کرد که از پاسخ هاي وزير قانع نشده است و نمايندگان با 78 راي موافق، 83 راي مخالف و 8 راي ممتنع از 194 نماينده حاضر در صحن علني، از پاسخ هاي وزير آموزش و پرورش قانع نشدند و بدين ترتيب وي سومين کارت زرد خود را از پارلمان دريافت کرد.

    وکلاي ملت پيش از اين به علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش (2 کارت زرد)، علي ربيعي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي (2 کارت زرد)، رضا فرجي دانا وزير سابق علوم (يک کارت زرد)، علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي (3 کارت زرد)، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي (2 کارت زرد)، عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور (يک کارت زرد)، محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت (3 کارت زرد)، محمود گودرزي (يک کارت زرد) و محمود واعظي وزير ارتباطات (يک کارت زرد) داده بودند.

    سيدمهدي موسوي نژاد نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي در سوالي از علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش مبني بر علت استفاده از نيروهاي غيرکارآمد و بازنشسته و عدم توجه به منابع انساني و فرهنگيان از جهت حقوق و مزايا همچنين تعطيلي مدارس برخي از روستاها و شهرها اظهار داشت: مجلس و ملت و متفکران متعهد بايد اصلاح فرهنگ و از آن جمله اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه را جدي بگيرند و با تمام قوا در سد راه انحراف بکوشند.

    وي با اشاره به سوالات خود از فاني، افزود: من سه سوال از وزير آموزش و پرورش مطرح کردم که در رابطه با بحث رکود در حوزه آموزش و پرورش و استفاده از مديران ناکارآمد و کساني که سابقه مديريت نداشتند بود، همچنين در رابطه با بحث حقوق و مزايا و حق فرهنگيان و بازنشستگان فرهنگي و تعطيل شدن مدارس مسائلي مطرح کردم.

    موسوي نژاد در ادامه سوال خود از وزير گفت: سوال و اعتراض جدي اول به آقاي دکتر روحاني و هيئت دولت است که در اين برهه مهم و حساس توجه جدي به آموزش و پرورش نداشته و از بدو تشکيل دولت نسبت به اين وزارتخانه مهم حساسيت لازم را نسبت به انتخاب و انتصاب مسئولان و اولويت دهي به اين وزارتخانه به کار نبرده است.

    وي در همين رابطه اضافه کرد: انتظار مي رفت رئيس محترم جمهور اولويت کاري خود را به زيربنايي ترين و مهم ترين و حساس ترين بخش جامعه که فرهنگيان و دانش آموزان و اوليا و خانواده آنان هستند اختصاص مي داد.

    اين نماينده در ادامه تاکيد کرد که فرهنگيان به شدت از جايگاه اجتماعي خود که بعضا مورد تهاجم و تمسخر اقشار ديگر مي شود ناراضي هستند. مصاحبه هاي حضرتعالي و همکارانتان که بعضا خلاف واقع است شخصيت و منزلت فرهنگيان را نشانه کرده و موجب فوران بي انگيزگي و بي اعتمادي در اين قشر فرهيخته و گرامي شده است.

    وي در بخش ديگري از سخنان خود عنوان کرد: آقاي وزير کمبود شديد نيروي انساني به ويژه در شهرستان ها و مناطق محروم دانش آموزان را از حق طبيعي خود محروم کرده است. همکاران گرامي و کساني که سفارش کرده و سفارش مي کنيد که از سوال بگذريد توجه کنيد. مادري را مي شناسم که به علت نداشتن هزينه اياب ذهاب سه دختر دانش آموز خود از ادامه تحصيل آنها صرف نظر کرده است. چه کسي مي خواهد پاسخ آنها را بدهد. چه کسي مي خواهد جواب خانواده هاي يتيم بي سرپرست و خانواده هاي فقير و مستضعفي که امکان فرستادن فرزندان خود به مدارس را ندارند بدهد؟

    اين نماينده تاکيد کرد: مجلس محترم چند فرصت خوب از قبيل قانون به کارگيري مربيان پيش دبستاني و خدمات آموزشي و استخدام دانشجويان دانشگاه فرهنگيان را جهت اين وزارتخانه فراهم کرد ولي متاسفانه عدم برنامه ريزي مناسب و سليقه هاي شخصي و فراهم نکردن تمهيدات لازم هم نارضايتي را در مربيان پيش دبستاني و دانشجويان دانشگاه فرهنگيان و هم دانش آموزان و خانواده هاي آنان به وجود آورده است.   

    
افزايش عدالت آموزشي با اجراي طرح تحول آموزش
    علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش نيز با حضور در نشست علني دوشنبه پارلمان در پاسخ به سوال ملي حجت الاسلام سيد مهدي موسوي نژاد نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي گفت: ما موردي بابت تعطيلي مدارس نداشته ايم.

    وي اضافه کرد: اگر مدرسه اي نيز از حد نصاب افتاده باشد افراد در مدارس شبانه به کار گرفته شده اند.

    وزير آموزش و پرورش همچنين از عملکرد خود آمارهايي ارائه کرد و در همين زمينه گفت: تعداد مدارس راهنمايي در سال هاي 92 و 93، 22 هزار و 765 بود که اين تعداد در سال 93 به 22 هزار و 875 افزايش يافت، در سال جاري هم شاهد افزايش مدارس به رقم 23 هزار و 923 بوديم.

    فاني با ارائه توضيحاتي پيرامون انتصابات وزارت آموزش و پرورش گفت: من در اين زمينه به دو يا سه شاخص اشاره مي کنم که شاخص اول وزير مدرک تحصيلي است.

    وي ادامه داد: مديران منصوب شده 17 درصد داراي مدرک دکترا، 83 درصد فوق ليسانس و ليسانس هستند و پايين تر از اين مدرک نداريم.

    وي به پرداخت حقوق و مزايا فرهنگيان اشاره کرد و گفت: در اين دولت به مباحث حقوقي و مزاياي فرهنگيان توجه ويژه اي شده که بر همين اساس دولت فوق العاده موضوع ماده 8 قانون مديريت خدمات کشوري را دنبال کرده است.

    وزير آموزش و پرورش همچنين به طرح رتبه بندي معلمان اشاره کرد و گفت: اين طرح براي حداقل 700 هزار همکار فرهنگي اجرا شده که طي آن ميانگين 300 هزار تومان به حقوق آنان افزوده شده است.

    وي در بخش دوم سخنان خود به طرح تحول سند آموزش اشاره کرد و ضمن اعلام تشکيل ستاد اجراي اين سند گفت که مبناي عملکرد وزارت علوم در برنامه ششم همين سند است.

    فاني اجراي سند تحول آموزش و پرورش را عاملي براي افزايش کيفيت عدالت آموزشي توصيف کرد و خواستار همکاري نهادهاي مرتبط در اين زمينه شد.

        
تسليت نمايندگان به سيدحسن نصرالله
    ضرغام صادقي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي پيش از پايان نشست علني ديروز اعلام کرد 212 نفر از نمايندگان مجلس طي بيانيه اي جنايت جديد صهيونيست ها در حملات اخير را محکوم کردند.

    نمايندگان شهادت چهره درخشان و ماندگار سيد اسراي لبنان «سمير قنطار» که پس از 30 سال اسارت به درجه رفيع شهادت نائل شد، را به حضرت حجت الاسلام سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان تبريک و تسليت گفتند و انتقام خون اين شهيد از رژيم صهيونيستي و جنايتکار را خواستار شدند.  

    
مصوبات نمايندگان
    نمايندگان مجلس در جريان اصلاح ماده ۴ طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس مقرر داشتند در انتخابات الکترونيکي ملاک اخذ راي دهندگان احراز عدم ثبت شماره ملي راي دهنده در سامانه انتخاباتي است.

    مجلسي ها همچنين يکسان بودن هيات هاي اجرايي مرکز حوزه انتخابيه و حوزه فرعي در انتخابات مجلس و هيات هاي اجرايي شهرستان و بخش در مجلس خبرگان را منوط به موافقت مجلس خبرگان رهبري کردند.

    نمايندگان همچنين با هدف تامين نظر شوراي نگهبان به حذف ماده ۱۱ و اصلاح ماده ۱۴ طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس، راي موافق دادند.

    مجلسي ها همچنين مقرر کردند جاسوسان حسب تشخيص وزارت اطلاعات يا سازمان اطلاعات سپاه و با حکم مراجع قضايي کشور از حق تاسيس حزب يا عضويت در آن محرومند.

    نمايندگان از سوي ديگر مصوب کردند که کميسيون احزاب به رياست معاون سياسي وزارت کشور تشکيل شود.

    خبر ديگر اينکه براساس مصوبه مجلس در صورت انحلال حزب، امور مربوط به تسويه اموال آن با رعايت حقوق دولت زير نظر دادگاه محل استقرار دفتر حزب انجام مي شود.

    از سوي ديگر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، قوانين و ساز و کار مربوط به «برگزاري انتخابات الکترونيکي» را تصويب کردند.

    خبر ديگر اينکه نمايندگان مجلس با 131 راي موافق کليات طرح يک فوريتي استفساريه قانون الحاق يک تبصره به ماده 17 قانون تعيين تکليف استخدامي معلمين حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش را به تصويب رساندند.

        
آبستراکسيون صد نماينده
    تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز در اعتراض به تصميم روز يکشنبه باهنر نايب رئيس دوم مجلس در اعلام مغايرت لايحه ايجاد مناطق آزاد تجاري و ويژه اقتصادي با قانون برنامه پنجم و نياز به دو سوم راي براي تصويب، از صحن علني مجلس خارج شدند تا نشست علني بهارستان از رسميت بيفتد.

    نمايندگاني از جمله احمد شوهاني، حليمه عالي، ميرقسمت موسوي، سيدباقر حسيني، افضلي فرد، حقيقت پور، پيرموذن و حاجي دليگاني، جلسه علني مجلس را ترک کردند.

    ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس که رياست صحن علني را بر عهده داشت، خطاب به نمايندگاني که جلسه علني را ترک کردند، گفت: آقايان لطفاً به صحن علني بازگردند، اين موضوع را در هيئت رئيسه مجلس بررسي مي کنيم.

    ابوترابي فرد خطاب به نمايندگان مجلس گفت: با توجه به اينکه عدد مجلس مقداري لغزنده است، لذا از وکلاي ملت درخواست مي کنم سريع تر به مواد اصلاح شده اين طرح راي دهند.

    گفتني است در صورتي که عدد جلسه علني به کمتر از 194 نفر برسد، يعني حتي اگر تابلو پارلمان عدد 193 را نشان دهد، مجلس از رسميت مي افتد و رئيس جلسه تا مادامي که وکلاي ملت به صحن علني بازنگردند، نمي تواند راي گيري کند.