گزیده ها 7 بهمن -94

نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: از آنجا که دیدم در انتخابات امسال مجلس خبرگان رهبری، فضلا، علما و دانشمندانی جوان و خوشفکر حضور دارند، از ثبت نام در این دوره خودداری کردم.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، آیت الله عباس واعظ طبسی در جمع اعضای شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری خراسان رضوی افزود: بهتر است فعلا من از دور نظاره گر باشم و اگر چیزی به نظرم رسید، عرض کنم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: 'اصول گرایی' یعنی جریانی که از جنبه فکری، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، طبق مبانی دین عمل کند و خود را در مقابل مردم، خدا و انبیای الهی مسئول ببیند.
وی افزود: اصول گرایی به معنای حزب اللهی بودن است و ما جریان حزب الله را در بین همه جریان های فکری، سیاسی و عقیدتی مقدم می دانیم.
آیت الله واعظ طبسی گفت: اصول گرایی یعنی اینکه خود را از لشکر خدا بدانیم و اعتقاد داشته باشیم که جندالله همیشه غالب خواهد بود.
وی تاکید کرد: یک اصولگرا باید سعی کند همه کارهایش به خاطر رضای خداوند متعال باشد و مادامی که مطمئن نشد کارهایش برای رضای خداست، اقدام نکند.
وی بیان کرد: عده ای به اشتباه خود را حزب اللهی می دانند و بسیاری از اختلافاتی که منجر به برخوردهای جدی می شود، ناشی از همین مساله است.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در وهله نخست هر کس باید بین خود و خدای خود بررسی کند که آیا ویژگی های یک حزب اللهی واقعی را دارد و می تواند خود را در ارتش خدا ببیند یا خیر؛ در این صورت همه این نزاع ها و درگیری ها باید از بین برود؛ نه اینکه کم شود.
آیت الله واعظ طبسی افزود: جریان های دیگر هم اگر قبول مسئولیت و فعالیت برای رسیدن به یک سمت را برای خدا می دانند، باید به این جریان ملحق شوند.
نماینده ولی فقیه در خراسان گفت: وجود احزاب و گروه ها در جامعه لازم است و اساسنامه همه هم باید مبتنی بر مبانی دین تنظیم شود.
وی ادامه داد: زمانی که محوریت حرکت مبانی دین باشد، اگر در بحث های فکری به تفاهم هم نرسیم، در کنار هم با کمال صمیمیت و دوستی زندگی خواهیم کرد و هر کس مطابق افکار خودش، فعالیت می کند و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید.
آیت الله واعظ طبسی اضافه کرد: در غیر این صورت پیشرفت معنا پیدا نمی کند و مجلس فعال، آگاه، آشنا به جریان های فکری و سیاسی و اهل تدبیر برای برخوردهای لازم شکل نمی گیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان در باره انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ جای دنیا نمی بینیم که چنین جمعیتی در انتخابات کاندیدا شوند، اگر هم کاندیدا شوند، نمی پذیرند و انتخابات کاملا محدود است.

وی ادامه داد: آمریکایی های مدعی دموکراسی و آزادی ، تنها دو حزب دموکرات و جمهوری خواه دارند و همه کسانی که قصد دارند در انتخابات کاندیدا شوند باید عضو یکی از این دو حزب باشند.
آیت الله واعظ طبسی اظهار کرد: اما در کشور ما همه آزاد هستند و هر کسی که نظام و قانون اساسی را قبول دارد، به امامت، ولایت و رهبری جامعه اسلامی معتقد است و می خواهد برای خدمت به مردم کار کند، می تواند در انتخابات حضور یابد.
وی با تاکید بر جایگاه ویژه مجلس شورای اسلامی در نظام گفت: به لطف خداوند متعال در کشور ما همه مسئولان کنار هم هستند و ما باید بتوانیم عظمت و جایگاه مجلس شورای اسلامی را تبیین کنیم، اما باید بدانیم که مجلس جایگاه بسیار مهمی دارد.
آیت الله واعظ طبسی با تاکید بر ضرورت حضور آحاد ملت در انتخابات گفت: باید یک مجلس قوی، قدرتمند، خوش فکر، اهل تدبیر و حکمت با تلاش همه ما به وجود بیاید.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم انتخابات مجلس شورای اسلامی امسال بهتر از همه سال ها، شکوهمند و بیانگر عزت، استقلال و عظمت مردم ایران باشد لذا دنیا باید بداند که جوان، میانسال و کهنسال ما از لحاظ فکری و سیاسی بسیار رشد کرده است.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما می توانیم با تلاش دلها را به یکدیگر نزدیک کنیم، گفت: البته عده ای بیمارند و تحت هیچ عنوانی به راه نمی آیند.
آیت الله واعظ طبسی افزود: این افراد اگر هم گاهی چیزی می گویند، حرف است و اهل عمل نیستند؛ البته ما با آنان کاری نداریم اما افرادی را که به خاطر نزدیکیشان به مبانی حزب الله، می توان با آنان همکاری کرد باید با تبلیغات صحیح جذب کنیم.
وی خطاب به اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: وظیفه شما بسیار سنگین است زیرا شما به عنوان یک جریان حزب اللهی دارای سابقه، مشغول فعالیت هستید و اگر خدای ناکرده یک حرکت سیاسی و فرهنگی خلاف این ادعا از شما صادر شود، کل جریان مورد سوال قرار می گیرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان همچنین از تبلیغات به عنوان یک کار فنی و هنری یاد و ذکر کرد: تبلیغ موثر نیازمند بهره گیری از اندیشه، مشورت و توانمندی افراد متخصص است.
آیت الله واعظ طبسی با بیان اینکه در تبلیغات محکم به میدان بیایید و با یک حرف کنار نکشید، افزود: اگر خود را واجد شرایطی که عرض کردم می دانید، جلو بروید، فعال و اهل مناظره و بحث باشید.
وی مناظره و بحث های انتخاباتی را مطلوب دانست و بر رعایت ادب و تقوا در این گفت و گوها تاکید کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ایام پیش رو، شرایط کشور در سال های پیش از پیروزی انقلاب را یادآور شد و گفت: ما باید قدر این روزها را بدانیم، زیرا پیش از پیروزی انقلاب، شرایط عجیبی در کشور حاکم بود و اصلا به کسی اجازه حرف زدن نمی دادند.
وی افزود: انسان وقتی از نزدیک با آن افراد ساواکی خبیث و کثیف برخورد می کرد، می فهمید که کشور دست کیست و توسط چه کسانی اداره می شود؛ متاسفانه عده ای هم احساس مسئولیت نمی کردند، تا اینکه امام راحل (ره) حرکت جدید فکری و فرهنگی را آغاز کردند.
اگر کشوری تا ۴۰ درصد از آب تجدیدشونده خود را استفاده کند، قابل قبول است، بالاتر از ۴۰ درصد در وضعیت نگران‌کننده و بالاتر از درصد۶۰ در مرحله بحران آبی قرار می‌گیرد و این درحالی است که ایران در شرایط فعلی بیش از ۸۰ درصد از آب تجدیدشونده را مصرف می‌کند!
 
به‌گزارش ایسنا، بحران آب در کشور به شدت دامن‌گیر شده تا جایی که چیت‌چیان وزیر نیرو نیز هشدار‌های جدی در این زمینه داده و معتقد است که با توجه به آمار و ارقام وضعیت بحران آب بسیار جدی است و باید به دنبال راهکارهای جدی برای حل این مساله بود که البته این موضوع تنها به وزارت نیرو مربوط نمی‌شود و باید تمام سازمان‌های ذی‌ربط برای حل این مساله بسیج شوند.
 
وی با بیان این‌که نشانه‌های زیادی برای بحران آب وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش منابع آب زیرزمینی اشاره کرد،گفت: در حال حاضر کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب بوده که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین است و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است؛ علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.
 
علاوه بر این به گفته کلانتری، مشاور معاون‌اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست در‌حال حاضر 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار دارد و کشور با بحران جدی آب روبرو است که باید را‌هکار‌های اساسی برای آن اندیشیده شود.
 
وی نخستین اصل اساسی در توسعه‌ی پایدار را رعایت مسائل اجتماعی که منجر به بهم ریختن جامعه نشود، عنوان و اظهار کرد: مسائل اجتماعی در مسئله‌ی بحران آب رعایت نشده چراکه ما حق نداریم نسل‌های بعدی را از داشتن آب محروم کنیم و باید به این مساله نیز توجه کرد که با این روند آیندگان را از حق داشتن آب محروم خواهیم کرد.
 
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان بر این باورند که باید مشکلی به نام بحران کمبود آب و آلودگی منابع آبی از یک مساله ستادی و دولتی به دغدغه‌ای ملی در کشور تبدیل شود، چرا که به‌گفته احمد کبیری رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در حال حاضر نه تنها بحران کمبود آب در کشور وجود دارد بلکه وضعیت منابع آبی از نظر آلایندگی بسیار نگران‌کننده است و باید همه دستگاه‌های دولتی و مردم دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود، چرا که در حال حاضر بر اساس گزارشات رسیده سختی آب (EC آب) کرخه به 18 هزار رسیده است.
 
شرایط سال آبی آینده بدتر از هرسال
 علاوه بر این به تازگی وزارت نیرو هشدار‌های درباره جدی‌شدن بحران آب در سال آینده داده است تا جایی که به گفته محمودی قائم مقام وزیر نیرو تابستان آینده شرایط دشواری در حوزه آب خواهیم داشت.
 
به‌طور کلی با توجه به بحرانی بودن شرایط آبی کشور لازم است که تمامی دستگاه‌ها نسبت به این مهم هشیار باشند و با اتخاذ تدابیر اساسی کشور را از این بحران خطرناک نجات دهند چرا که مساله آب موضوع امروز و فردا نیست و رفتار امروز نباید موجب به مخاطره انداختن زندگی نسل‌های آینده شود.
رئیس‌جمهور صبح امروز عازم ایتالیا شد و پس از آن به فرانسه خواهد رفت. اما چرا سفر حسن روحانی به ایتالیا اهمیت دارد؟
محمد طاهری - معاون اداره دوم غرب اروپا وزارت امور خارجه - در «روزنامه ایران» نوشته است: رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر رسمی خود به اروپا، امروز (دوشنبه) به دعوت ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا به این کشور سفر می‌کند. این سفر علاوه بر دیدارهای رئیس جمهوری کشورمان و هیأت همراه با مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی ایتالیا، به عنوان گامی بلند در تقویت روابط تاریخی دو کشور در شرایط نوین دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.
شاید بتوان آغاز سفر اروپایی رئیس دولت تدبیر و امید به ایتالیا را در پرتو روابط تاریخی فعال و پویا و نقاط اشتراک فرهنگی دو کشور و نقش پیشتاز این کشور در بین کشورهای اتحادیه اروپایی در زمینه توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران تفسیر کرد.
ایران و ایتالیا به عنوان دو کشور محوری در دو منطقه استراتژیک خاورمیانه و اروپا با برخورداری از پیشینه فرهنگی و تاریخی مشترک، روابط طولانی و نیازها و دغدغه‌های مشترک، اکنون گام در مسیر توسعه مناسبات خود گذارده‌اند. روابط و پیوندهای نزدیک ایران و ایتالیا عامل نزدیکی دو کشور در برهه‌های مختلف بوده است.
آنچه اهمیت ایتالیا را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دوچندان می‌سازد موقعیت راهبردی این کشور به عنوان یکی از دروازه‌های ورود به اروپاست. تجربه دیرین روابط با ایتالیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی حکایت از پذیرش عمومی همکاری با ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی دارد که البته این احساس به طور متقابل نزد مردم ایتالیا نیز وجود دارد.
روزنامه ایتالیایی «ایل سوله» در تحلیلی در این زمینه می‌نویسد: «روابط فرهنگی میان دو کشور بسیار زیاد است. هیچ‌یک از سفرای ایتالیا در ایران، تهران را بدون احساس بغض در گلو ترک نکردند و ایران همیشه در قلب‌هایشان جای خواهد داشت».
افزون بر نقاط اشتراک فرهنگی، دیدگاه‌های مشترک نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی، تهدید تلقی کردن افراط گرایی و تروریسم و اشتراک دیدگاه‌های دو کشور در خصوص بحران‌های منطقه‌ای، هم بانی شدن ایتالیا با قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در زمینه جهان عاری از خشونت و افراط، نوع رابطه دوستانه این کشور با ایران در دوران تحریمها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، جایگاه ایتالیا به عنوان یکی از چهار قدرت برتر عضو اتحادیه اروپایی و یکی از اعضای مهم «گروه 8» و ظرفیت‌های همکاری اقتصادی در زمینه‌های انرژی، صنعت و زیر ساخت‌ها به این کشور به عنوان یکی از مقاصد اصلی توسعه مناسبات به اروپا وزن بخشیده است.
عملگرایی و نگاه مثبت دولت جدید ایتالیا به رهبری «ماتئو رنتزی» از حزب «دموکرات» نیز از عوامل مؤثر بر توسعه روابط دو کشور طی دو سال و نیم اخیر محسوب میشود. «لاپو پیستللی» قائم مقام وقت وزارت امور خارجه ایتالیا در مرداد 1392 بلافاصله پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری روحانی به تهران سفر کرد. پس از آن نیز وزیر امور خارجه این کشور سه بار به تهران سفر کرد و دولت این کشور تلاش‌های بی‌دریغی در زمینه حضور پررنگ و اثرگذاری ایران در نمایشگاه اکسپو انجام داد. روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور نیز از آن زمان سیر صعودی طی کرده و اسناد متعددی بین دو کشور به امضا رسیده است. سفرهای متعدد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به رم نیز از مهمترین تحولات زمینه‌ساز آغاز دوره جدید روابط ایران و ایتالیا به حساب می‌آید.
تعامل مثبت بخش‌های خصوصی و تبادل هیأت‌های متعدد بین اتاق‌های بازرگانی از دیگر نقاط قوت روابط دو کشور است که به تحولات مثبتی در زمینه تقویت روابط بین آنها در زمینه‌های اقتصادی کمک کرده است. در این میان جایگاه شرکت «انی» از اهمیت ویژهای برخوردار است که میتواند توازن بخش حضور سایر شرکت‌های نفتی اروپایی در میادین نفتی ایران باشد.
در مجموع، تحولات رخ‌داده در حوزه‌های روابط دوجانبه از حوزه همکاری‌های اقتصادی، علمی، فناوری، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و محیط زیست تا مناسبات سیاسی و رایزنی‌های منطقه‌ای طی دو سال اخیر و سفر تاریخی رئیس جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به «رم» شکوفایی مجدد روابط را نوید می‌دهد. این سفر با توجه به عزم و اراده مقام‌های دو کشور، نویدبخش دور تازه‌ای از روابط نه تنها با ایتالیا، بلکه با اروپاست.

یک کارشناس اقتصادی گفت: علت بالا بودن نرخ بهره بالا بودن سود سپرده است و علت بالا بودن سود سپرده نیز به این خاطر است که 10 موسسه و بانک کوچک در حال ورشکستی هستند.
محمد حسین ادیب، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان یکشنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی افزود: حیات این موسسات و بانک‌های کوچک تا 15ماه دیگر دوام ندارد. البته اگر بانک مرکزی از عملکرد بازار دست بردارد و دخالت کند قضیه قابل مدیریت است.
وی در مورد مؤسسه‌های غیر مجاز و حمایت از آن‌ها گفت: 90 نماینده مجلس نامه‌ای به بانک مرکزی نوشتند و ابراز کردند که اعلام نکنید موسسه ای که اخیراً ورشکست شده غیر مجاز است! ما حدود 100هزار میلیارد تومان معوقات بانکی و حدود 90 هزار میلیارد هزار میلیارد تومان وام استمهالی داریم. به گفته مدیر عامل یکی از بانک‌ها، در وام‌های استمهالی یک قسط را می‌دهند و مابقی را نمی‌دهند. وام‌های استمهالی را مصوبه مجلس ایجاد کرد. نمایندگان مجلس با تصویب مصوبه‌ای معادل معوقات در کشور معوقه درست کردند و مدام به بانک ها حمله می‌کنند.
او تصریح کرد: این‌ها با بالا بردن سود سپرده می‌خواهند مشکلات خود را به بعد منتقل کنند. مردم بدانند هر موسسه و بانکی که سود بیشتری می‌دهد آن موسسه یا بانک یک گام بیشتر تا ورشکستگی فاصله ندارد. به گفته مدیر عامل یکی از بانک‌های خصوصی بانک‌های دیگر مجبورند که با این 10 بانک و موسسه مالی ورشکسته رقابت کنند وگرنه پول از بانک‌های دیگر به سمت این بانک‌ها سرازیر می‌شود.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر بانک‌ها در حال حاضر برای غرق شدن در حال رقابت با یکدیگر هستند. استراتژی بانک مرکزی نیز این است که می‌گوید ما نباید دخالت کنیم و باید عملکرد بازار نشان دهد کدام یک سود بیشتری بدهد. عملکرد بازار هم یعنی غرق شدن بانک‌ها.
این اقتصاددان گفت: به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی آب از سر این 10 بانک و موسسه گذشته و هیچ چیزی برای آن‌ها مهم نیست. وگرنه در حال حاضر هیچ فعال اقتصادی نمی‌تواند نرخ بهره 20 تا 27 درصدی را پرداخت کند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سود سپرده ای که بانک‌ها در حال حاضر در حال پرداخت آن هستند در اقتصاد قابل توجیه نیست. به گفته معاون بانک مرکزی 50 درصد وام‌های بانکی به شرکت‌های بزرگ داده شده و این وام‌ها را پس نمی‌دهند. این شرکت‌ها اگر بخواهند وام خود را پس دهند، از یک بانک دیگر وام می‌گیرند و به بانک دیگری پس می‌دهند. اگر به وام‌هایی که از بانک‌ها گرفته شده، شرکت‌های دولتی را نیز اضافه کنیم، بیشتر این وام‌ها به 2000 شرکت داده شده است.
وی در مورد حمایت نمایندگان مجلس از موسسات مالی غیرمجاز گفت: 90 نماینده مجلس نامه‌ای به بانک مرکزی نوشتند و ابراز کردند که اعلام نکنید موسسه‌ای که اخیراً ورشکست شده غیر مجاز است.
ادیب همچنین با بیان این‌که مشکل، صنایع کوچک ما نیست افزود: مشکل 2000 شرکت دولتی است که از 10 سال پیش به این سو به مرور باید ورشکسته می‌شدند و با گرفتن وام ادامه فعالیت کرده‌اند. تا الان دو عامل باعث شده بود که این‌گونه شرکت‌های زیان ده سرپا باشند، ولی تا سال آینده این شرکت‌ها اگر استراتژی خود را تغییر ندهند دیگر قادر به ادامه حیات نخواهند بود. این دو عامل نیز این بود که اولاً در کشور تورم بود و ما تا سال 1391 دومین کشور دارای بالاترین نرخ تورم در جهان بودیم لذا 80 درصد سودی که این شرکت‌ها کسب می‌کردند ناشی از تورم بود.
او خاطرنشان کرد: سه روز گذشته آقای سیف در یک جلسه خصوصی با مسئولان اعلام کردند که چهار ماه است در کشور تورم منفی شده و ما جرات نمی‌کنیم آن را اعلام کنیم؛ به خاطر اینکه تولیدکنندگان اعتراض می‌کنند. مگر ممکن است که نرخ بهره 27 درصد باشد و نرخ تورم منفی باشد؟ در همه جای دنیا نرخ بهره و سود سپرده 2 تا 3 درصد بیشتر از تورم است.
این اقتصاددان همچنین تاکید کرد: علت دوم نیز این است که ما روزانه 400 هزار بشکه انرژی به داخل اقتصاد وارد می‌کنیم. قبل از سقوط قیمت‌ها، قیمت هر بشکه 110 دلار بود و معدل قیمتی که انرژی در داخل کشور فروش می‌رفت 10 دلار بود. یعنی بابت هر بشکه ما 100 دلار به اقتصاد ضرر می‌زنیم.
وی ادامه داد: ما سالانه 140 میلیارد دلار به اقتصاد انرژی می‌دادیم و پول آن را نمی‌گرفتیم. امروز نفت اوپک بشکه‌ای 23 دلار است؛ یعنی 10 دلار آن را می‌دهیم و 13 دلار را نمی‌گیریم. اینکه 100 دلار نمی‌گرفتیم و حالا 13 دلار نمی‌گیریم، مهم‌ترین عاملی بود که به صورت سود در صورت مالی شرکت‌ها شناسایی شد، چون یارانه انرژی از بشکه‌ای 100 دلار به 13 دلار رسیده و تورم هم نیست. این سیستم به بن بست رسیده و مسئول آن بانک مرکزی است