گزیده ها قسمت چهارم 10 فروردین -95

گزیده ها قسمت چهارم  10 فروردین -95
وزیر مشاور در امور خارجه امارات در تازه‌ترین اظهارات خود و همسو با سیاست‌های رژیم سعودی، ایران را متهم کرد که چشم طمع به نفوذ در جهان عرب دوخته است و رویکرد طائفه‌ای را در منطقه دنبال می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری النشره، انور قرقاش گفت: دخالت نظامی ائتلاف عربی در یمن سه هدف را دنبال می‌کند؛ نخست، بازگرداندن دولت (عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) به خاک این کشور و دوم، تحکیم راه حل سیاسی مبتنی بر قطعنامه 2216 شورای امنیت و طرح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن و سوم، ارسال این پیام روشن به ایران که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نفوذ ایران در منطقه عربی را نمی‌پذیرند و برای این منظور و مقابله با هرگونه تهدیداتی در آینده می‌جنگند.
قرقاش با طرح اتهام واهی علیه ایران گفت: ضعف نظام رسمی عربی اجازه طمع‌ورزی ایران برای گسترش (نفوذش) را داد و مقابله با طمع‌ورزی‌های ایران با رویکرد طائفه‌ای این کشور، از طریق طائفه‌گری معکوس نیست بلکه با اتخاذ یک رویکرد ملی است.
وی که کشورش به‌همراه عربستان سعودی جنگ ویرانگری را علیه فقیرترین کشور عربی به راه انداخته، ایران را به دخالت در کشورهای عربی متهم کرده افزود: ایران باید به جهان عرب به‌عنوان یک همسایه نگاه کند و نه یک منطقه نفوذ؛ اما متأسفانه ما در حال حاضر نشانه‌ای در این زمینه نمی‌بینیم. جهان عرب آماده پذیرش گسترش (نفوذ) ایران نیست.
این مقام وزارت خارجه امارات در عین حال به ناتوانی گزینه نظامی در سوریه اذعان کرد و گفت: راهکاری نظامی در سوریه وجود ندارد و باید یک راه حل سیاسی باشد که به ایجاد مرحله‌ای انتقالی بینجامد.منبعخبرگزاری تسنیم
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: فکر نمی‌کنم افرادی که به ائتلاف اصلا‌ح‌طلبان آمده‌اند در آینده منش اصلاح‌طلبی داشته باشند.
محمدرضا تاجیک درباره آینده سیاسی اصلاح‌طلبان به ويژه نامه نوروزي هفته نامه صدا گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی باید در پَس و پُشت بعضی از نیازها نماند و آنها را وارد ساحت خود کند و پاسخی برای آنها بیابد. در این صورت می‌تواند چترگونه و سقف‌گونه عمل کند، در غیر اینصورت خیلی از آحاد مردم آن را پاسخی به تقاضاهای خود نمی‌یابند.
وی ادامه داد: جریان اصلاح‌طلبی یک جریان اصیل و فراگیر در جامعه ماست، یعنی برترین بازی در شهر است و ما نمی‌توانیم در هر شرایطی آن را فراموش کنیم و تأثیر دم مسیحایی اصلاح‌طلبان بود که بعضی توانستند در یک مسابقه پیروز شوند، بنابراین در این شرایط آن کسانی که باید بیشتر خود را هماهنگ می‌کردند با جریان اصلاح‌طلبی، گروه‌های دیگر بودند.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه ما در حوزه سیاست داخلی به دولت انتقاد داریم و فاصله انتقادی خود را با دولت روحانی حفظ می‌کنیم، گفت: بی تردید سویه اصلی اصلاح‌طلبان نسبت به دولت «حمایت منتقدانه» است.،ما تلاش داریم در بازی رقیب قرار نگیریم، اما آیا معنا و مفهوم این گفته این است که ما از هر آنچه دولت می‌کند دفاع می‌کنیم؟ خیر! ما فاصله انتقادی خود با دولت را حفظ می‌کنیم و با فاصله انتقادی از جریان اعتدال است که معنا پیدا می‌کنیم و جدا می‌شویم.
تاجیک اضافه کرد: این مسئله که اصلاح‌طلبان در شرایط سخت، لیستی از نیروهای نسبتا جوان و ناشناخته را ارائه کردند، موضوعی است که من خیلی نسبت به آن دغدغه دارم و باید برای آن فکری کرد و الآن فکر می‌کنم در این شرایط حساس تاریخی این وظیفه بر دوش کسانی گذاشته شده است که هنوز عده‌ای از آنها به بلوغ لازم سیاسی نرسیده‌اند و تجربه بازی سیاسی در شرایط پیچیده را ندارند و ممکن است نتوانند انتظارات را به نحو احسن انجام دهند، بنابراین باید تلاش خود را بکنیم که این بار تمام اصلا‌ح‌طلبان خود را نماینده مجلس بدانند و این نماینده‌ها را تنها نگذارند.
وی ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون و اصولگرایان معتدل‌را بر حسب اقتضای شرایط دانست و افزود: ائتلاف گردونه خاص جریان کلی اصلاح‌طلبی و اعتدال بود، اینکه در پس پرده چه گذشت، اجازه بدهید در زمان دیگری صحبت کنیم که چگونه شد کسانی وارد لیست اصلاح‌طلبی شدند که بیشتر از سبقه اصولگرایی برخوردارند تا اعتدال، به هر حال ائتلاف میان چهار گروه آقایان خاتمی، عارف، روحانی و هاشمی‌رفسنجانی اتفاق افتاد، اینکه این افراد چگونه وارد لیست شدند نیاز به بحث مستقل دارد اما این ائتلاف بسیار مهم بود و البته نتیجه خوب و موفقیت‌آمیزی هم داشت.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه، تصریح کرد: اگر پیش‌بینی من را بخواهید، فکر نمی‌کنم که برخی از کسانی که به صورت ائتلافی در جریان اصلاح‌طلبی آمده‌اند در آینده هم منش اصلاح‌طلبی را داشته باشند و خود را وامدار گفتمان اصلاح‌طلبی بدانند؛ باید برای حفظ ائتلاف تمهید کرد.
تاجیک در پایان هدف اول اصلاح‌طلبان بعد از برداشتن گام دوم را تلاش برای نمایش مناسبی از سوی نمایندگان منتخب اصلاح‌طلب دانست و خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که تازه کار شروع شده است، مورد دوم این است که باید برنامه‌ریزی کرد که این ائتلاف باقی بماند و از هم گسیخته نشود، مورد سوم هم این است که از حالا باید برای دو انتخابات بعدی تمهید کنیم و این سه مورد را با همدیگر به پیش ببریم.منبعخبرآنلاین
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در واکنش به تاثیرپذیری برخی رسانه‌های کشور از ادعای رسانه غربی در خصوص بی‌اثر بودن سفر رئیس‌جمهور به پاکستان گفت: این سطح از نفوذپذیری رسانه‌های خاص از طراحی‌های اتاق‌های فکر انگلیسی را باور نداشتیم.
حسام الدین آشنا که در ملاقات‌ها و مذاکرات سفر حجت الاسلام روحانی به پاکستان حضور داشته است در ادامه گفت: متاسفانه نفوذپذیری برخی رسانه های خاص از طراحی‌های اتاق های فکر انگلیسی تا حدی است که بلافاصله پس از انتشار مطلب یک جدایی طلب نشان دار در سایت فیلتر شده بی بی سی و یک گزارش سعودی ساخته گازی، نتیجه می گیرند سفر کم نظیر رئیس جمهور کشورشان به پاکستان بی حاصل بوده است و آن را در میان عموم انتشار می دهند.
آشنا با تاکید براینکه تا به حال به این حد از نفوذ پذیری باور نداشتیم گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که تلاش پاکستان برای بازسازی روابط راهبردی با ایران و آمادگی ایران برای بازپس گیری منافع و مصالح خود در زیر سایه سنگین غرض ورزی های کوته نظرانه داخلی و بازی های خطرناک سعودی - صهیونی نادیده گرفته می شود.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: پاکستان برای تکمیل خط لوله خود تا مرز ایران انگیزه هایی فراتر از کمک مالی ایران دارد و تضمین امنیت انرژی پاکستان مساله‌ای فراتر از انتقال گاز از مسیر ترکمنستان- افغانستان یا حمل با کشتی از قطر است.
او در ادامه تاکید کرد: بگذارید در یک کلام عرض کنم دوران سفرهای خارجی بی حاصل و دورهمی چند سالی است که تمام شده است. سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان آغاز بازسازی پلهایی است که مدت‌ها بود نیاز به تعمیر داشت. آثار امنیتی این سفر در کوتاه مدت و آثار اقتصادی آن در میان مدت ظاهر می شود ولی آثار فرهنگی آن تا دراز مدت باقی خواهد ماند.منبعخبرگزاری ایسنا
دونالد ترامپ نامزده پیشرو حزب جمهوریخواه آمریکا با تأکید بر این که در صورت پیروزی و ورود به کاخ سفید رویکرد 'اول آمریکا' را در اولویت برنامه های خود قرار خواهد داد، گفت که تاکنون بیشتر کشورها و از جمله متحدان آمریکا، کشورش را سر کیسه کرده اند.
به گزارش ایرنا، ترامپ در گفت وگو با نشریه نیویورک تایمز افزود: در صورت پیروزی در این انتخابات، اگر کشورهای ژاپن و کره جنوبی پول بیشتری به کشورش نپردازند، نیروهای آمریکایی را از این کشورها بیرون خواهد کشید.
وی همچنین تهدید کرد؛ در صورتی که عربستان سعودی نیروهای خود را برای نبرد با داعش اعزام نکند ممکن است خرید نفت از این کشور را متوقف کند.
این فعال اقتصادی بزرگ آمریکایی و نامزد پیشرو حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ادامه داد: آمریکا در طول سالیان دراز از سوی آنهایی که وی آنان را 'زیرک تر، ناقلاتر و خشن تر' خواند، مورد بی احترامی و مضحکه قرار گرفته و سرکیسه شده است.
به گفته وی، آمریکا که یک زمانی 'قلدر بزرگی' بوده، در سال های اخیر از یک رهبری هوشمندانه برخوردار نبود.
ترامپ افزود: ما قلدر بزرگی بودیم؛ قلدر بزرگ اما احمقی که در یک روند، همه ما را سرکیسه کرده اند.
وی با بیان این که خود را یک 'انزوا گرا' نمیداند، گفت: باید جلوی سرکیسه شدن آمریکا را از طریق درخواست پول در ازای خدماتی که کشورش به سایر کشورها ارایه می دهد، بگیرد.
او از این که رهبران کشورش به گفته او از همه به طور یکسان و بدون درخواست پول، دفاع کرده اند ابراز تأسف کرد.
وی کشور چین را متهم ساخت که با پول هایی که با خبرگی و از طریق دستکاری در نظام پولی خود از آمریکا بیرون کشیده، توانسته است اقتصاد خود را بازسازی کند.