گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 11 اسفند-94
افزايش اجاره بهاي مسكن طي 2 سال اخير
گزارش هاي ميداني نشان داد
گزارش هاي ميداني از بازار مسکن نشان مي دهد طي دو سال اخير ميزان اجاره بهاي مسکن سير صعودي داشته است.
    هرچند که قيمت مسکن در دو سال اخير افزايشي نداشته اما اجاره بها همچنان سير صعودي داشته و مالکان حاضر به کاهش قيمت ها در اين بخش نشده اند. در واقع با وجود تثبيت تورم و قيمت مسکن اما همچنان اجاره بها روند خود را طي کرده و هر ساله افزايش قيمت داشته است.

    بر اين اساس، مالکان به بهانه ارزش بالاي ملک خود اجاره بها را افزايش مي دادند اما روند افزايشي اجاره بها در دو سال گذشته را ناشي از قيمت مسکن نمي دانند بلکه معتقدند نرخ سود بالاي سپرده هاي بانکي موجب شده که مالکان به دنبال اجاره بهاي بيشتر باشند، زيرا اجاره بها را با نرخ سودي که از بانک مي دهد، مقايسه مي کنند.

    در واقع يک مالک محاسبه مي کند که اگر ملک خود را فروخته و در بانک بگذارد چه مقدار سود دريافت مي کند، بنابراين به دنبال اين است که همين مقدار و يا نزديک به آن را از مستاجران دريافت کند؛ هرچند که سود سپرده هاي بانکي به تازگي کاهش يافته اما تا فصل اجاره بها در خرداد ماه نمي توان نسبت به تاثير آن در بازار اجاره، نظري داشت.

    به گفته حسام عقبايي رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاک، رشد قيمت اجاره به دليل شاخص قيمت مسکن نبوده است، زيرا از سال 92 تاکنون افزايش قيمتي نداشتيم؛ بنابراين رشد اجاره بها به دليل قياس مردم با منافع سپرده هاي بانکي بوده است. وي در گفت وگو با مهر با بيان اينکه مالکان به دنبال سود بيشتر در اجاره بها هستند، کاهش نرخ سود بانکي را بر بازار اجاره بها موثر دانست.

    بر اساس اين گزارش، يکي از مشاوران املاک شهر تهران هم در اين باره گفت: رکود اقتصادي موجب شده، آنهايي که امکان اجاره واحدهاي خود را دارند، اجاره بهاي بيشتري را براي ملک خود تعيين کنند. البته در برخي محله ها که مردم توان اقتصادي بالايي ندارند، مالکان نمي توانند خيلي افزايش قيمت داشته باشند اما در برخي از محله ها مي بينيم که قيمت ها بالااست.

    به گفته وي، دريافت اجاره بها براي برخي به عنوان تنها منبع درآمدي به شمار مي رود، بنابراين به دنبال اين هستند که نرخ بيشتري را تعيين کنند. البته در حال حاضر فصل اجاره بها نيست و ممکن است که مالکان بيشتر با مستاجران کنار بيايند و قيمت ها را کاهش دهند.

        
اجاره بها در برخي محله هاي تهران
    بر اساس گزارش ميداني مهر، واحدي 56 متري در جنت آباد با عمر 6 ساله، 56 ميليون تومان رهن داده مي شود و در کارون- بالاتر از طوس براي واحدي 60 متري با عمر 5 ساله طبقه دوم با پارکينگ و انباري 55 ميليون تومان رهن تعيين شده است.

    در خيابان هاشمي، 21 متري جي براي واحدي 60 متري طبقه 4 با پارکينگ و انباري، نوساز 30 ميليون تومان رهن و 250 هزار تومان اجاره دريافت مي شود و در نارمک- سه راه گلستان براي واحدي 60 متري و يکخوابه طبقه 2، 10 ميليون تومان رهن و يک ميليون تومان اجاره تعيين شده است.

    در مرتضوي- خوش براي آپارتمان 60 متري طبقه اول، تک واحدي 2 خوابه با انباري و پارکينگ، 20 ميليون تومان رهن و 600 هزار تومان اجاره تعيين شده است.

    واحدي 60 متري در جنت آباد شاهين شمالي با 20 ميليون تومان رهن و يک ميليون تومان ماهيانه، اجاره داده مي شود و در خيابان پيروزي، ابتداي شکوفه براي آپارتمان 56 متري طبقه دوم دو خوابه، 15ميليون تومان رهن و 700 هزار تومان اجاره تعيين شده است.
جابري انصاري: سياست عربستان در حمايت از تروريسم از سابقه اي چند دهه اي برخوردار است
سخنگوي وزارت خارجه ايران گفت: تشديد تحرکات تروريستي در درون کشور عربستان سعودي بازگشت نتايج سياست چند دهه اي اين کشور در زمينه حمايت از تروريسم و افراطي گري است.
    
حسين جابري انصاري سخنگوي وزارت خارجه ايران در کنفرانس خبري هفتگي خود با اشاره به برگزاري انتخابات پرشور در روز جمعه گفت: اميدواريم که با اين انتخابات و در ادامه مسير جمهوري اسلامي ايران کشور بتواند از اقتدار ايجاد و تثبيت شده در اثر حضور گسترده مردم در انتخابات به نحو احسن هم در سياست داخلي و هم بويژه در سياست خارجي استفاده بکند
    
جابري انصاري در ادامه در پاسخ به سوالي درباره گزارش هاي نقض آتش بس در سوريه گفت: مهمترين مساله اي که توقف مخاصمات را با مشکل مواجه مي کند تلاش گروه هاي مختلف تروريستي براي عدم تثبيت ترک مخاصمه و اجراي اين توافقات است به دليل اينکه گروه هاي تروريستي منافع خودشان را در ادامه بحران و تنش و آتش افزايي در سوريه تعريف کرده اند. 
    
وي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات کري مبني بر خروج تعدادي از نيروهاي ايراني از سوريه پس از انعقاد توافق آتش بس تصريح کرد: «ايران در سوريه حضور مستشاري نظامي براساس درخواست رسمي دولت قانوني سوريه داشته است
    
سخنگوي وزارت خارجه ايران با تاکيد بر اينکه اين مسئله هيچ ارتباطي با بازيگران خارجي ندارد افزود: «ادامه و ميزان اين حضور منوط به وضعيت بحران، درخواست دولت قانوني سوريه و تصميم گيري جمهوري اسلامي در مراجع ملي است
    
جابري انصاري ضمن رد اظهارات مقامات عربستاني مبني بر دست داشتن ايران در انفجارهاي اين کشور تاکيد کرد: عربستان سعودي يکي از سياست هاي ثابتش در برابر مجموعه تحولات گسترده داخلي، منطقه و بين المللي که احساس مي کند برآيند آنها به ضرر عربستان سعودي است صادر کردن مشکلات داخلي و انداختن مسئوليت آن به کشورهاي ديگر است. انکار مشکلات داخلي و متوجه کردن مسئوليت آنها به کشورهاي ديگر تنها به تشديد و تعميق بحران ها، مسائل و مشکلات داخلي منجر شده و هيچ نتيجه اي براي عربستان در پي نخواهد داشت.
    
وي با اشاره به حمايت هاي چند دهه اي عربستان سعودي از تروريسم براي پيشبرد آنچه به منافع ملي اش مي پندارد خاطرنشان کرد: «تشديد تحرکات تروريستي در درون کشور عربستان سعودي بازگشت نتايج اين سياست چند دهه اي در زمينه حمايت از تروريسم و افراطي گري است.
    
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص عدم صدور رواديد از جانب عربستان براي هيئت وزارت خارجه ايران که قصد حضور در نشست سازمان همکاري اسلامي در جده را داشتند، اظهار داشت: «در ابتداي اوايل سال بعدي اجلاس عادي سران سازمان همکاري اسلامي در استانبول برگزار خواهد شد. متاسفانه درخواست رواديد براي شرکت هيئت ايراني براي حضور در نشست مقدماتي کارشناسان در جده پاسخي نداشته و اين نقض آشکار تعهدات دولت ميزبان است
        
پيگيري پرداخت غرامت به بازماندگان قربانيان فاجعه منا
    
جابري انصاري همچنين با اشاره به تداوم پيگيري پرداخت غرامت از جانب عربستان سعودي به بازماندگان قربانيان اين فاجعه، خبر هاي منتشر شده مبني بر اعلام آمادگي سعودي ها براي پرداخت اين غرامت را نادرست خواند. «آنچه اعلام شده منسوب به رئيس محترم حج زيارت است دقيق است و ايشان نيز اعلام کردند بنده چنين اظهاراتي نداشتم. از اظهارات ايشان سوء برداشت شده و خبر اعلام شده دقيق نيست
    
وي درباره ادعاهاي وزير فرهنگ عربستان مبني بر اينکه سعودي ها تلاش هاي بسياري در دوران دولت روحاني براي بهبود روابط انجام داده اند و اينکه عربستان سعودي مشکلي با ملت ايران ندارد، نيز گفت: «اين يک فرافکني ديگري است. معادله ملت، دولت و نظام معادله اي است که درباره برخي از نظام هاي بدوي ماقبل مدرن صدق مي کند که در آنها هيچگونه پيوندي بين دولت ها و ملت ها وجود نداشت. ايشان وصف حال خود مي کردند. در جمهوري اسلامي ايران که نظامي برآمده از يک انقلاب بزرگ و اسلامي است پيوند وسيع و محکمي بين دولت و ملت وجود دارد و دولت نماينده منتخب ملت و سياست ها و خواسته هاي ملت است
    
به گزارش تسنيم، سخنگوي وزارت خارجه ايران در ادامه با شايعه خواندن ادعاهاي محدوديت اقدامات مستشاري ايران در عراق گفت: «حضور ايران در عراق هم حضور مستشاري و براساس درخواست دولت قانوني عراق است. نحوه حضور و ميزان آن تابع نياز دولت عراق، تحولات ميداني و توافقاتي است که ميان دو کشور وجود دارد. اين شايعات هيچ تاثيري در زمينه روند طبيعي رو به رشد و تعالي روابط ايران و عراق ندارد
        
ظريف به 6 کشور آسيايي مي رود
    
جابري انصاري درباره برنامه وزير خارجه کشورمان براي سفر به کشورهاي آسيايي نيز گفت: سفر جناب آقاي دکتر ظريف به شش کشور آسيايي از ١٥ اسفند آغاز خواهد شد.
    
وي در ادامه جاکارتا، پايتخت اندونزي، را اولين مقصد سفر آسيايي ظريف معرفي کرد. وزير امور خارجه کشورمان در جاکارتا «در اجلاس فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامي که به درخواست فلسطين برگزار مي شود» حضور خواهد يافت.

يك كارشناس: ركود بازار مسكن تا سال آينده ادامه خواهد يافت
يک کارشناس مسکن گفت: در بخش مسکن هنوز رونق واقعي اتفاق نيفتاده و تا يک سال آينده هم نخواهد افتاد.    ابوالحسن ميرعمادي در گفت وگو با ايسنا اظهار کرد: يکي از دلايل افزايش ناچيز معاملات مسکن، کاهش نرخ سود بانکي است که از 20 درصد و بيشتر به 18 درصد رسيد و باعث شد مقداري نقدينگي به سمت مسکن سوق پيداکند.
    وي افزود: با اين حال به نظر من هنوز رونق مورد انتظار در بخش مسکن ايجاد نشده و تغييرات جزئي است. در بخش ساخت هنوز به رونق حتي نزديک نشده ايم و سرمايه گذاري در اين بخش تا مشخص شدن نتايج انتخابات و اثرگذاري برجام در اقتصاد کشور يک سال طول مي کشد.    
اين کارشناس مسکن با اشاره به شيب ملايم صعودي معاملات مسکن از مهر ماه تا بهمن ماه سال جاري خاطرنشان کرد: بخش زيادي از اين مسئله به معاملات معلق مانده مربوط مي شود. عده اي از مردم که منتظر شرايط باثبات تري نسبت به گذشته بودند به خريد مسکن پرداختند که نوعي تاثير رواني است و سيگنال موثر ديگري ندارد.    به گفته ميرعمادي، غالب مردم تا رسيدن کشور به ثبات سياسي منتظر هستند، البته هم اکنون از اميدواري هايي در اقتصاد کلان ايجاد شده ولي اين اميدواري براي اين که از حالت تئوريک به عملياتي برسد حداقل يک سال زمان مي برد.    وي در خصوص رشد 10/4 درصدي اجاره بها در شش ماهه ابتداي سال 1394 نسبت به دوره مشابه سال قبل در کل کشور تصريح کرد: در سال جاري با اين که قيمت مسکن کاهش يافت اما شاهد رشد اجاره بها بوديم که اين مسئله ناشي از نرخ تورم است. به هر حال مالکاني که خانه خود را اجاره مي دهند با هزينه هاي نگهداري، ماليات و افزايش نرخ تورم مواجه هستند، لذا مجبور به افزايش اجاره بها هستند و رشد اجاره بها نسبت به سرمايه گذاري و تورم، طبيعي است.    اين کارشناس مسکن، رونق واقعي در بخش مسکن را مستلزم افزايش توان متقاضيان دانست و گفت: شرايط اشتغال چندان مناسب نيست. در حال حاضر بسياري افراد نگران از دست دادن شغلشان هستند و دولت به بسياري از پيمانکاران بدهکار است پس يک نگراني از درآمد و اقتصاد کلان وجود دارد. افرادي که شغل تعهد شده اي ندارند نمي توانند براي دريافت تسهيلات مسکن ريسک کنند. لذا مجبورند تا رسيدن به شغل پايدار صبر کنند.
خانه تكاني عيد را سمي نكنيم!
هر ساله از روزهاي مياني اسفند ماه با شروع خانه تکاني به استقبال نو شدن مي رويم.
    فرش هاي شسته شده از بالاي پشت بام خانه هاي شهر آويزان مي شوند، پنجره ها بي پرده مي شوند، ده ها نفر را مي بيني که بالاي نردبان رفته و شيشه ها و ديوارها را تميز مي کنند. اين سنت زيبا گاه در اثر رعايت نکردن نکات ايمني و سلامتي تبديل به عاملي مي شود که سلامت اعضاي خانواده به ويژه خانم ها را در معرض خطر قرار مي دهد.

    بيماري هاي تنفسي، کتف درد، گردن درد، مسموميت ها، کمردرد، سوزش و خارش پوست دست و... از جمله رايج ترين عواقب و پيامدهاي خانه تکاني غيراصولي و نادرست است. اين مطلب توصيه هاي متخصصان است که با در نظر داشتن نکات خيلي ساده مي توان خانه تکاني ايمني داشته باشيم بدون آن که به سلامتي ما لطمه اي وارد شود و مجبور نباشيم که ايام نوروز را با کلکسيوني از انواع بيماري ها شروع کنيم.

    آسيب هاي تنفسي و مخصوصاً آسيب به حنجره، به دليل استفاده بي رويه و مواد سفيدکننده و پاک کننده هاي شيميايي در اسفند ماه شايع تر از هميشه است.

    بدترين شيوه استفاده از مواد پاک کننده و شوينده اين است که آنها را با آب گرم مخلوط کنند، يا از آنها در محيط هاي بسته اي که بخار آب وجود دارد، استفاده کنيم.

    در واقع پيشنهاد اين است که از مواد شوينده و پاک کننده اي استفاده شود که آسيب کمتري مي رساند، مثلاً استفاده از پودرهاي شوينده که آنزيم هم دارد، بسيار امن تر از استفاده از مواد سفيدکننده اي است که بخار دارند.

    در کل مواد شوينده شيميايي را که بخار مي کند، از برنامه تميزکاري حذف کنيد، مگر آن که در جايي باشيد که جريان سريع هوا، بخارات را پراکنده مي کند. در غير اين صورت هر چقدر هم که احتياط کنيد، باز هم احتمال آسيب وجود دارد.

    اولين و بهترين اقدام پس از بروز اختلال، قرار گرفتن در معرض جريان هوا است، چرا که استنشاق هواي تازه، تنفس را تسهيل مي کند و باعث ايجاد آرامش مي شود. خوردن شير نيز در اين روزها توصيه مي شود، چراکه مواد شوينده اي نظير وايتکس، علاوه بر آسيب رساندن به ريه و حنجره، مسموميت هاي داخلي را هم باعث مي شود.

    مواد شيميايي فوق الذکر داراي ترکيبات آلي فراري هستند که به سرعت در فضا منتشر شده و داراي اثرات سوء متعدد از جمله سوزش چشم و آلرژي هاي مختلف تا سرطان هستند. بهترين اقدام براي مسمومان ريوي، خروج سريع فرد از محل سربسته و استفاده از هواي آزاد و تماس با اورژانس براي تجويز اکسيژن و مصرف داروهاي ضدالتهابي است.

    يادتان نرود از مصرف مواد شوينده در فضاهاي بسته خودداري کنيد و از ماسک هاي تنفسي و دستکش حتماً کمک بگيريد. ضمناً از ياد نبريد که يکي از خطرات نظافت نوروزي، برق گرفتگي در اثر شست و شوي لوازم برقي مانند لوستر، چراغ روشنايي،کليد برق و... است، لازم است اول برق وسيله برقي را قطع کنيد و بعد آن را تميز کنيد.

       
حملات آسمي
    حملات بيماري آسم از جمله مواردي است که در شب عيد در اورژانس ها زياد ديده مي شود. امروزه اغلب زنان براي شست وشوي سرويس هاي بهداشتي خود از مايع هاي شيميايي نظير انواع سفيدکننده ها و جوهر نمک استفاده مي کنند و از آنجا که سرويس هاي بهداشتي در فضاي بسته و کوچک قرار دارد قرار گرفتن زياد در اين فضاها مي تواند آسيب زيادي را به ريه افراد وارد کند. همچنين استفاده از اين شوينده ها باعث تشديد بيماري در افراد مبتلابه بيماري آسم مي شود.

    به هنگام استفاده از شوينده هاي شيميايي، استفاده از ماسک بسيار ضروري است اما وجود هواکش و باز کردن پنجره ها مي تواند تا حد زيادي از بروز آلرژي ها جلوگيري کند.

        
کمردرد
    بدون شک کمردرد بزرگ ترين مشکلي است که زنان خانه دار هنگام خانه تکاني با آن مواجه مي شوند. معمولاً کمردرد روزهاي آغاز سال نو، خانم خانه را آزار مي دهد. جابه جا کردن يا بلند کردن اجسام سنگين بدون رعايت اصول صحيح، مهم ترين عامل ابتلابه کمردرد است که گاه تا آخر عمر فرد مبتلارا رنج مي دهد.

    در اين ايام خانم ها فشار مضاعفي به جسم خود وارد مي آورند، درصورتي که با يک برنامه ريزي صحيح مي توان قدم به قدم تمام امور مربوط به نظافت و تميزي منزل را بدون به خطر انداختن سلامت و تندرستي جسم انجام داد.

    براي آن که دچار کمردرد نشويد بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روي زمين يا جابه جا کردن آنها، پشت خود را صاف نگه داريد و قوز نکنيد بلکه زانوها را خم کرده و براي تحمل وزن جسم به عضلات پاي خود تکيه کنيد.

    اين کار موجب مي شود فشار ناشي از وسايل سنگين به جاي کمر به مفصل ران منتقل شده و از گرفتگي هاي عضلاني و دردهاي ناگهاني عضلات، به ويژه کمر جلوگيري شود. همچنين اگر جسم سنگيني را از زمين بلند کرده ايد، براي چرخش به جهت خاصي، هرگز بالاتنه خود را از محل کمر به آن سمت نچرخانيد، بلکه تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگردانيد.

    متخصصان توصيه مي کنند اشياي سنگين را به سرعت و با يک حرکت سريع و ناگهاني از روي زمين بلند نکنيد. هرگز درحالي که جسم ديگري را با يکي از دست هاي تان بلند کرده ايد، سعي نکنيد با دست ديگر جسم سنگين ديگري را بلند کنيد. اگر اصرار داريد هر دو بار را هم زمان حمل کنيد، ابتدا باري را که در دست داريد زمين بگذاريد و سپس هر دو جسم را به طور همزمان و با هم بلند کنيد.

        
درد مچ دست
    «درد مچ دست» به عنوان شايع ترين مشکل فيزيکي زنان خانه دار است که مهم ترين علت آن شست و شوي زياد مي باشد و در روزهاي آخر سال که خانم ها مي خواهند بيشترين کار را، در کمترين زمان ممکن انجام دهند، اين علائم بيشتر ديده مي شود که با علائم گزگز کردن يا بي حس شدن انگشتان دست در نيمه هاي شب بروز مي کند و در صورت بروز اين مشکل بايد به پزشک مراجعه کرد و از درمان هاي دارويي و فيزيوتراپي بهره گرفت. براي پيش گيري از بروز اين مشکل بايد سعي کرد ضمن اختصاص روزهاي بيشتر به خانه تکاني، تقسيم بندي نظافت خانه براي روزهاي متعدد، کاهش فعاليت هاي شديد بدني، زماني هم به استراحت و نرمش دست ها اختصاص داده شود.

      
حساسيت هاي پوستي و اگزما
    هيچ خانمي دوست ندارد در ايام عيد پوست ترک خورده يا حساسيت پوستي داشته باشد. دستکش در اين موارد نقش بسيار مهمي دارد. سعي کنيد تا آنجا که ممکن است از تماس مستقيم دست ها با انواع مواد شوينده و پاک کننده خودداري کنيد. اکثر مواد شوينده از PH استاندارد برخوردار نيستند و به همين دليل مي توانند سبب تحريک پوست دست شوند. اگر پوست حساسي داريد بهتر است ابتدا يک دستکش نخي و سپس روي آن يک دستکش لاستيکي دست کنيد؛ زيرا گاهي اوقات پوست به لاستيک دستکش حساسيت نشان مي دهد.

        
عوامل حساسيت زا
    وجود حشره هاي ريز ميکروسکوپي به نام هيره يا مايت که در گرد و غبار داخل فرش، مبلمان، پرده ها، قفسه هاي کتاب و انبارهاي خانگي پيدا مي شود، عامل عمده حساسيت زا بودن گرد و غبار خانگي به شمار مي رود. ذرات مربوط به اين حشره در هوا معلق شده وارد چشم، دهان، بيني و راه تنفسي شده و منجر به بروز علائم عطسه، آب ريزش بيني، سرفه يا گاهي تنگي نفس و حمله آسم در فرد حساس به هيره مي شود. از ديگر ذرات موجود در گرد و غبار منازل، ذرات مربوط به پوسته حشرات خانگي مانند انواع سوسک ها، پشه و مگس بوده که آنها نيز در بروز علائم آلرژيک نقش به سزايي دارند.

        
سقوط آزاد
    گاهي در صفحه حوادث خبر ناخوشايند سقوط مرد خانواده را به همراه فرش از پشت بام مي خوانيم. بررسي ها نشان مي دهد ميزان حوادث و سقوط از ارتفاع در اين ايام افزايش مي يابد. دست شکسته و پاي شکسته از صحنه هاي تکراري روزهاي خانه تکاني است.

    البته تنها پشت بام خطر ندارد، نردبان نامطمئن هم به همان اندازه مي تواند خطرناک باشد. در صورت استفاده از نردبان يا چهارپايه بايد از سطح اتکاي آن با زمين کاملاً مطمئن شد و از نوع استاندارد و نردبان دو طرفه استفاده کرد. کارشناسان ايمني توصيه مي کنند که در زمان پاک کردن شيشه و پنجره هاي منزل احتياط لازم ضروري است و بايد از رفتن روي نرده ها يا قرنيزها جداً خودداري کرد.