تجارت در بنادر رونق نگرفت

تجارت در بنادر رونق نگرفت
عضو انجمن كشتيراني: با وجود اجراي برجام  11 اسفند -94
مگر اسکله های غیر مجاز پاسداران در بنادر جنوب کشور که به قول روحانی مشغول ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور هستند که موجب بحران ورکود اقتصادی شده است .بنابراین مشخص است که چرا اجازه داده نشد تاتجارت در بنادر پس ازبرجام رونق بگیرد؟

عضو انجمن کشتيراني با اشاره به اجراي برجام گفت: با وجود رفع تحريم ها تجارت در بنادر ايران رونق نگرفت.
    به گزارش تسنيم، حسين ميرمحمدعلي، اظهار کرد: به دليل رکود اقتصادي، هنوز تغيير چشمگيري در فعاليت خطوط خارجي در بنادر ايران رخ نداده و بايد منتظر تحولات اقتصادي در سال آينده باشيم.

    وي با بيان اينکه همه شرکت هاي کشتيراني خارجي اميدوار بودند با لغو تحريم ها بتوانند سرويس هاي منظم خود را به بنادر ايران مخصوصا به بندر شهيد رجايي داير کنند، تصريح کرد: اما متاسفانه قوانين پيچيده حاکم در داخل کشور و رکود تجاري فعلي باعث کاهش واردات و صادرات شده است.

    وي با بيان اين که طبق آمار واردات و صادرات از ابتداي امسال تا پايان آذرماه به ترتيب 16 و 11 درصد کاهش پيدا کرده است گفت: خط کشتيراني جايي مي رود که بار باشد هيچ شرکت کشتيراني فقط به اين دليل که بخواهد به بندري سر بزند کشتي اش را حرکت نمي دهد، اول بايد بار باشد تا برنامه ريزي و سپس کشتي اش را اعزام کند. اين در حالي است که فعلاحجم کالاو بار صادراتي و وارداتي کشور قابل توجه نيست.

    وي گفت: از سوي ديگر از آنجا که هزينه ها در بنادر ايران بسيار زياد است به همين دليل شرکت هاي کشتيراني نمي توانند کشتي هاي خود را به بنادر ايران اعزام کنند. به عنوان مثال يک کشتي با ظرفيت شش هزار TEU بايد حدود 35 هزار دلار هزينه بندري بپردازد. به عبارت ديگر با توجه به سطح نرخ هاي حملي که هم اکنون بين ايران و خاور دور و بالعکس وجود دارد، براي شرکت کشتيراني خارجي به صرفه نيست که به بنادر ايران کشتي بفرستد.

    وي ادامه داد: دو خط بزرگ اروپايي که قرار بود به بنادر ايران بيايند نه تنها به طور مرتب و منظم ترددي نداشتند بلکه سرويس هايشان را فعلابه علت کمبود بار لغو کردند چرا که هم بايد هزينه هاي گزافي را بپردازند و هم اينکه بار هم ندارند و به همين دليل وقت خود را تلف نمي کنند که فقط به بندري سر بزنند.

    وي در خصوص ضرورت گشايش در شبکه بانکي به مارين تايمز گفت: تا جايي که اطلاع دارم سوئيفت هنوز به طور کامل برقرار نشده و فقط بين بانک ملي با يک بانک اروپايي که 50 درصد سهامش متعلق به ايران بوده، ممکن شده است. در حالي که اولين ابزار تجارت خارجي معاملات بانکي، گشايش هاي اعتباري و ارسال پول از طريق سيستم بانکي است که هنوز گشايشي در اين زمينه ايجاد نشده است.

    گفتني است آمريکايي ها به بانک هاي اروپايي اجازه حضور در ايران را نمي دهند و بر همين اساس با وجود اجراي برجام، هيچ يک از تعهدات طرف غربي اجرايي نشده و فقط ايران هزاران سانتريفيوژ خود را تخريب کرده و راکتور اتمي اراک را با بتن پر کرده است.