گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها قسمت  هفتم 15 فروردین -95
یک کارشناس سال 1395 را پایان رکود بخش مسکن دانست.
محمدمهدی مافی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال 1395 را می‌توان پایان رکود غیرتورمی برای بخش مسکن دانست به شرطی که بخش‌های مالی برنامه‌ ریزی لازم را داشته باشند. سیاست‌های دولت نیز باید به سمتی باشد که اگر نخواهد به صورت دستوری نرخ بهره بانکی را پایین بیاورد، باید به سمتی برود که نهادهای مالی نرخ تورم را پایین بیاورند چون اگر تورم پایین نیاید به اقتصاد و به تبع آن بخش مسکن بیش از پیش آسیب می‌زند.
وی افزود: من به سال 1395 خوشبین هستم و امیدوارم اقتصاد مسکن به سمتی برود که مدت زمان انتظار خانه‌دار شدن مردم کم شود. در سال جاری نیز می‌توان بهره‌وری مسکن چه در سطح اشتغال و چه کیفیت مسکن افزایش داد.
این کارشناس مسکن با بیان این‌که حل مشکلات بخش ساخت‌وساز در گروی افزایش توان خریداران است، تصریح کرد: بحث برجام ثمرات مثبتی را از لحاظ روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای کشور دارد و زمان آن فرارسیده تا بخش مسکن از این شرایط منتفع شود. در این خصوص باید به سرمایه‌گذاری خارجی توجه کنیم و زیرساخت‌های ساخت‌وساز تغییر کند. البته نباید به بخش مسکن به صورت مجزا نگاه کنیم، بلکه باید آن را در فرآیند ساخت‌وساز ببینیم.
به گفته مافی با توجه به این‌که شهرهای کشور بسیار پرجمعیت هستند، باید میزان سرانه مساحت واحد را کم کنیم و در عوض کیفیت زندگی را بالا ببریم. در حال حاضر آنچه به عنوان الگوی مصرف مسکن ترویج می‌شود مساحت 70 – 75 متر است و کیفیت ساخت‌وساز تنها توسط شهرداری کنترل می‌شود که محدود عمل می‌کند و به همین دلیل کیفیت مسکن در ایران پایین است. ما باید مساحت خانه‌ها را کم کنیم که با این اقدام هم توان خریداران بالا می‌رود و هم مصرف انرژی کاهش می‌یابد.
وی با بیان این‌که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی باید شرایط دولت را درک کرد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری دولت در زیرساخت‌ها خیلی مهم است به همین دلیل رسانه‌ها نباید از دولت بخواهند در بخش‌هایی همچون مسکن یا خودرو یارانه بدهد. دولت فقط باید شرایط را برای ورود ایده‌ها، تکنولوژی و سرمایه‌ بخش خصوصی فراهم کند.
این کارشناس مسکن در خصوص راه‌حلی برای شکستن قیمت زمین گفت: کلید پایین آمدن قیمت مسکن در دست زمین است هم‌اکنون شهرهای بزرگ ما بزرگ‌تر می‌شوند و فشار جمعیتی زیاد است و شهرهای کوچک هم کم جمعیت می‌شوند. در مدت زمانی که شهرهای بزرگ ما رشد اقتصادی کردند دولت‌ها و مردم باعث شدند تا جذابیت زندگی در شهرها افزایش پیدا کند که این روندی بیمارگونه است.
مافی تاکید کرد: هرچه شهرهای بزرگ، بزرگ‌تر شوند توازن اقتصاد بهم می‌خورد و استاندارد‌های زندگی در کلانشهرها پایین می‌آید. کاری که باید صورت گیرد این است که از هجوم جمعیت به کلانشهرها جلوگیری شود و به سمت شهرهای اقماری برویم.
وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی باید امکانات زندگی را در تمام پهنه کشور به صورتی تقسیم کند که در تمام نقاط امکان زندگی فراهم شود. می‌توان با استفاده از مزیت نسبی مناطق قطب‌های اقتصادی ایجاد کرد، البته دولت‌ها خیلی توان اجرایی ندارند بلکه باید اجازه داد تا جوامع کوچک به سوی توسعه پایدار بروند. در این خصوص نقش مردم کلیدی و تعیین‌کننده است البته دولت باید برنامه‌ریزی، امکان رشد و مشوق ارائه کند، اما بازیگر اصلی خود مردم هستند.
جسد یک بهیار زن که دچار مرگ مرموزی شده است، پس از ساعت‌های طولانی روی مبل بیمارستان پیدا شد.
به گزارش روزنامه ایران، عضو هیأت مدیره نظام پرستاری زاهدان گفت: زمانی جسد این بهیار 45 ساله را پیدا کردند که چندین ساعت از زمان مرگش گذشته و بدنش دچار جمود نعشی شده بود.
سلیمان نارویی عضو هیأت مدیره نظام پرستاری زاهدان گفت: صفورا شهرکی بهیاری با 25 سال خدمت در بخش سوختگی بیمارستان خاتم‌الانبیای زاهدان (ص) به‌تنهایی در بخش کشیک بوده است.
وی با اشاره به وقوع این حادثه در شیفت عصر بیمارستان خاتم‌الانبیای زاهدان، افزود: در آن زمان یک بیمار در بخش بستری بوده که حدود ساعت 5 عصر رزیدنت جراحی برای نوشتن یک مشاوره به بخش مراجعه می‌کند و هرچه آیفون را می‌زند کسی در را باز نمی‌کند.
این عضو هیأت مدیره نظام پرستاری زاهدان افزود: سپس این رزیدنت جراحی شروع به در زدن می‌کند و پس از مدت زمان طولانی، در توسط همراه بیمار باز می‌شود و بعد رزیدنت شروع به صدا کردن بهیار می‌کند اما پاسخی نمی‌شنود.
نارویی ادامه داد: بالاخره رزیدنت جراحی وی را در رختکن پیدا می‌کند که روی مبل نشسته و جان باخته است و از همراه بیمار سؤال می‌کند چه کسی ایشان را دیده که همراه عنوان می‌کند اصلاً بهیار را ندیده است یعنی از ابتدای شیفت ساعت 2 تا 5 عصر صفورا دیده نشده بود.
وی با بیان اینکه "این بهیار در همان لحظه ورود به رختکن جان باخته است"، اظهار کرد: زمانی وی را پیدا کردند که چندین ساعت از زمان مرگش گذشته و دچار جمود نعشی شده بود.
این عضو هیأت مدیره نظام پرستاری زاهدان افزود: هم‌اکنون به مدت چهار سال است که شیفت‌های بخش سوختگی بیمارستان خاتم‌الانبیای زاهدان تک‌نفره اداره می‌شود.
نارویی یادآور شد: بارها نسبت به این موضوع به دفتر پرستاری اعتراض شد که مسئولان همواره کمبود نیروی انسانی را دلیل این امر عنوان کردند.
اوتیسم عارضه‌ای پیوستاری (طیفی) به حساب می‌آید و علائم این اختلال در دو بیمار به یک شکل ظاهر نمی‌شود.
به گزارش ایسنا، با وجود آنکه علائم اوتیسم در تمامی افراد به یک به شکل نیست اما با علائم مشابهی هم می‌تواند همراه باشد.
در بیشتر کودکان اختلال طیفی اوتیسم در سن سه سالگی تشخیص داده می‌شود اما گاهی اوقات این عارضه در فاصله سنی 6 تا 12 سالگی شناخته می‌شود. همچنین در موارد نادر این عارضه در افراد بزرگسال تشخیص داده می‌شود.
نوزادان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم برای نشان دادن خود کمتر صداها و کلمات بی‌معنی و مفهوم را بیان می‌کند و با بالا رفتن سن به سختی می‌توانند در اجتماع فعالیت داشته باشند. همچنین آنان از برقراری تماس چشمی خودداری کرده و حرکات چهره و بدن را به سختی درک می‌کنند.
کودکان مبتلا به اختلال طیفی اوتیسم اغلب ترجیح می‌دهند با خودشان بازی کنند همچنین برخی از آنها همراهی با کودکان سنین مختلف را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل مبتلایان به این اختلال به سختی به مهارت‌های زبانی دست پیدا می‌کنند و می‌توانند صحبت‌های دیگران را کپی کنند.
همچنین اوتیسم بر چگونگی حرکات فیزیکی کودک به هنگام نشان دادن و ابراز کردن خود تاثیر می‌گذارد و در مواقعی که هیجان زده می‌شود می‌تواند دست‌های خود را حرکت دهد.
برخی از این کودکان در شرایط مرتب و منظم اساسا آرامش بیشتری دارند و زمانی که برنامه متداول آنان تغییر می‌کند اذیت می‌شود. همچنین این بیماران در برابر محرک‌هایی همچون بو، صدا مزه و لمس کردن واکنش معمولی نشان نمی‌دهند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این بیماری همچنین بر توانایی شناختی فرد هم تاثیر می‌گذارد.
برای راننده تاکسی که با زحمت بسیار درآمد ماهانه خود را به دست می‌آورد چه‌چیزی مهم‌تر از ردشدن حق بیمه است؟ حالا تصور کنید چند‌ هزار راننده تاکسی که از چندماه جلوتر حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند متوجه می‌شوند نه بیمه‌ای در کار بوده و نه پولشان برمی‌گردد.
به گزارش روزنامه شرق، در چندماهی که متوجه این تأخیر شده بودند، چندین‌بار اعتراض کردند اما کسی جوابی نداد و گفتند همه‌چیز درست می‌شود اما حالا که همه‌چیز لو رفته و مالکان شرکت کارگزاری بیمه غیبشان زده، رانندگان مانده‌اند و چندماه کار بدون بیمه و کسی نیست پاسخ آنها را بدهد. حالا این رانندگان تاکسی که حداقل دو‌ هزار نفرشان از این شرکت کارگزاری بیمه برای پرداخت حق بیمه از سوی تاکسیرانی معرفی شده بودند شکایت کرده‌اند؛ از چند روز اول سال جدید مقابل این شرکت که گویا در چند روز تعطیل اول سال تخلیه شده است، تجمع می‌کنند.
این تجمع روز گذشته هم در خیابان ملک ادامه داشت و رانندگان با حضور نیروی انتظامی و مظفر - مدیرعامل تاکسیرانی - و قول پیگیری این موضوع، متفرق شدند. اما ماجرا از این قرار است که این شرکت تعاونی از جمله تعاونی‌های خصوصی زیرمجموعه تاکسیرانی است که شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی امورات بیمه‌ای رانندگان خود را از طریق این شرکت انجام می‌دادند و این شرکت طرف حساب سازمان تأمین اجتماعی بوده است.
رانندگان تاکسی مبالغ بیمه‌ای خود را در ماه موردنظر و یا چندماه جلوتر به این شرکت پرداخت می‌کردند تا اینکه از آبان‌ماه متوجه می‌شوند که حق بیمه آنها پرداخت نشده و این موضوع را به مسئولان شرکت اعلام می‌کنند. همان زمان مسئولان شرکت به رانندگان اعلام می‌کنند که مشکلی در حساب‌ها پیش آمده که در زمان کوتاهی برطرف می‌شود.
 این شرکت کارگزاری با گرفتن مبلغ سهم بیمه از رانندگان و سهم تاکسیرانی، سهم خود را برداشت کرده و حق بیمه را به‌طور مرتب به حساب تأمین اجتماعی واریز می‌کرد. رانندگان تاکسی هم که در این مدت گمان می‌کردند چون پول پرداخت شده پس بیمه هم اعمال شده است برای تمدید بیمه خود اقدام می‌کنند اما متوجه می‌شوند که در ماه‌های قبل بیمه آنها رد نشده است.
مراجعه مجدد آنها در پنج‌ماه پایانی سال گذشته به این شرکت تعاونی ادامه داشته است و هربار مسئولان این شرکت اعلام می‌کردند که مشکل برطرف خواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد. این شرایط تا پایان سال ادامه داشته و رانندگان در روزهای ابتدایی سال جدید به این شرکت مراجعه می‌کنند اما با درهای بسته و عدم پاسخ‌گویی مواجه می‌شوند.
حتی تعدادی از رانندگان به «شرق» اعلام کردند که شاهد تخلیه این ساختمان هم در ایام عید بوده‌اند. به‌هرروی تجمع رانندگان تاکسی زیان‌دیده از هفته دوم سال جدید ادامه دارد. طبق گفته رانندگان تاکسی که آنها هم اطلاعاتشان را از زبان اندک مسئولان مرتبط با موضوع به دست آورده‌اند، مبلغ بیمه رانندگان تاکسی که قرار بود حق بیمه آنها از این شرکت پرداخت شود حدود 9 ‌میلیارد تومان است.
شنیده‌های رانندگان حاکی از آن است که این شرکت مبلغ بیمه رانندگان تاکسی را برای خرید زمین یا ساختمانی نیمه‌کاره اختصاص داده و حال جایگزینی برای این پول ندارد.
رانندگان تاکسی که در این تجمع حضور دارند تأکید داشتند که اگرچه این شرکت خصوصی است اما با اعتبار و معرفی سازمان تاکسیرانی کار خود را انجام می‌داده و رانندگان و شرکت‌های تاکسیرانی هم با همین اعتبار و معرفی این مجموعه به این شرکت تعاونی معرفی شده‌اند، در نتیجه حالا هم مجموعه پاسخ‌گویی که باید در مورد این رانندگان تاکسی پیگیری داشته باشد، همان سازمان تاکسیرانی است.
البته میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، به‌همراه معاون خود روز گذشته در تجمع رانندگان تاکسی حاضر بوده و به رانندگان تاکسی در مورد پیگیری این موضوع قول مساعد داده است. گویا موعد معرفی و مراجعه صاحبان این شرکت تعاونی (که یک خانم و آقا هستند) به دادگاه، روز گذشته بوده است.
میثم مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» در توضیح این موضوع گفت: موضوع اقدام این شرکت تعاونی به سازمان تاکسیرانی ارتباطی ندارد. این شرکت یکی از دفاتر کارگزاری سازمان تأمین اجتماعی است که اختلاف مالی و عملکردی با هم پیدا کرده‌اند. وی تأکید کرد که اگرچه سازمان تاکسیرانی طرفیتی در این دعوا ندارد اما در دفاع از حقوق رانندگان این موضوع را در دادسرا پیگیری می‌کند.
در شرایط فعلی و عدم پاسخ‌گویی این شرکت تعاونی شائبه کلاهبرداری نزدیک‌ترین احتمال در مورد این اتفاقات است. حالا چندین‌هزار راننده تاکسی با بلاتکلیفی چندماه بیمه اعمال‌نشده و پول ازدست‌رفته مواجه هستند و باید پرسید آیا درست است که حق رانندگان تاکسی که با سختی ‌هزار تومان پول از دست مردم می‌گیرند این‌گونه دچار چالش شود و در نهایت خودشان به حق‌خواهی از حقشان این‌گونه مکرر و مکرر اعتراض کنند