گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 6 خرداد-95
مربی تیم ملی کشتی فرنگی در اظهاراتی عجیب و به دور از ادب انتقادات رسانه‌ها به رفتارهای اخیر سرمربی تیم ملی در جام جهانی شیراز را ناشی از مرض دانست!
به گزارش ایسنا، در حالیکه اهالی رسانه نسبت به بی‌احترامی سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به یکی از خبرنگاران و تماشاگران در حاشیه رقابت های جام جهانی انتقادات منصفانه و صرفا جهت اصلاح این قبیل رفتارها را مطرح کردند، مربی تیم ملی در اظهاراتی به دور از شان و منزلت جامعه مربی‌گری، این انتقادات را ناشی از داشتن مرض دانست.
این مربی سنگین وزنهای تیم ملی کشتی فرنگی برای چندمین مرتبه است که با کمال تاسف از یک تریبون استفاده کرده و حرفهایی دور از ادب و شان مربی‌گری در تیم ملی را بر زبان آورده است. گویی این مربی عزیز هنوز به این باور نرسیده که رسانه‌ها در هر حال موظف به رساندن حقایق به مردم هستند و اگر بنا باشد اینگونه انتقادات به راحتی بر روی عملکرد تیم ملی در رقابت‌های المپیک اثر تخریبی بگذارد بیشتر شبیه به بهانه است تا حقیقت.
بنا نداشتیم به اینگونه اظهارات سبک و نسنجیده پاسخ بدهیم اما وقتی اینگونه ادبیات برای چندمین مرتبه تکرار می‌شود بر آن برآمدیم جواب اظهارات این مربی عزیز که اتفاقا از طریق ورزش به شورای شهر اصفهان هم رسید را بدهیم. باید پرسید آیا یک فرد سیاسی - ورزشی باید همین مقدار آستانه تحمل داشته باشد و در قبال انتقادات اهالی رسانه که اتفاقا در میان آن ها ریش سفیدان بسیاری نیز وجود دارند اینگونه دور از ادب موضع بگیرد؟ آیا این دوست عزیز با این نوع ادبیات و گفتار در قبال خواسته‌های مردم شهرش که خواستگاه فرهنگ اصیل ایرانی هستند، هم اینچنین موضع می‌گیرد؟
حمایت از تیم ملی کشتی فرنگی و موفقیت کشتی ایران در رقابتهای المپیک بدون شک هدف اهالی رسانه است اما اینکه چشم و گوش خود را بر روی هر اتفاق و بی احترامی ببندیم صرفا به این خاطر که مبادا خاطردوستان مکدر شود انتظاری بس نابجا و غیرمنصفانه است. چگونه است وقتی همین رسانه‌ها بیشترین حمایت‌ها را از کادر فنی تیم ملی داشته اند این مربی دائم المصاحبه از عملکرد رسانه‌ها قدردانی نمی‌کند اما با کوچکترین انتقادی که اتفاقا کاملا منصفانه است اینگونه در مقام پاسخ به بدترین شکل ممکن و بدور از شان یک مربی بر می‌آید؟
این مربی عزیز بهتر است به جای اینکه وقت گرانبهای خود را صرف پاسخگویی به انتقادات منصفانه رسانه‌ها آن هم به روش ناصحیح کند، به امور فنی سنگین‌وزن‌های تیم ملی برسد؛ جایی که در وزن 98 کیلوگرم قاسم رضایی و مهدی علیاری مشخص نیست چرا پس از ماه ها تمرین در اردوهای تیم ملی مقابل نفرات درجه چندم کشورهای دیگر عملکرد نامناسبی داشتند و یکی از دو شکست ایران در جام جهانی هم در همین وزن رقم خورد.
یا بیشتر بر نحوه تمرینات سنگین‌وزن‌های تیم ملی تمرکز کند تا بشیر باباجان زاده بعد از چند ماه تمرین بدلیل برخی مشکلات از مسابقات گزینشی کنار گذاشته نشود و سنگین وزنهای ایران بتوانند حداقل در المپیک از آبروی کشتی ایران تا حد معقول دفاع کنند.در شرایطی که پس از این اتفاقات رسول خادم رییس فدراسیون کشتی طی بیانیه‌ای کاملا محترمانه خواستار همراهی رسانه‌ها با تیم ملی کشتی فرنگی و چشم‌پوشی آن‌ها از اینگونه مسائل شده است، بهتر است افرادی نظیر این مربی سنگین وزن نیز شان یک مربی ملی را رعایت کنند و در قبال رسانه‌ها که نماینده مردم هستند مودبانه رفتار کنند. یادمان نرود ادب مرد به ز دولت اوست!
«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا که در ژاپن حضور دارد در نشستی خبری اعلام کرد که ایالات متحده «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» ایران را مهار کرده است.
به گزارش فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت: «در برخی جهان، شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم. ما یک کشور پیچیده را متقاعد کردیم که تسلیحات هسته‌ای تولید نکند».
رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را یک اقدام بزرگ توصیف کرد.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود به کره شمالی نیز اشاره کرد و گفت: «کره شمالی یک نگرانی بزرگ برای تمامی ما است. آنها هنوز نتوانسته‌اند به اهداف آمریکا برسند اما هر بار که یک آزمایش انجام می دهند، یک چیز (جدید) می‌آموزند».
اوباما در ارتباط با راههای مقابله با کره شمالی گفت که باپنتاگون به منظور محافظت در مقابل رخدادهای غیرمنتظره، در خصوص یک «معماری دفاعی» همکاری دارد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری خود در ژاپن به بحث انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت که رهبران جهان از «دونالد ترامپ» نامزد بی رقیب جمهوری‌خواهان در انتخابات 2016 آمریکا عصبی هستند و دلایل خوبی برای چنین احساس خود دارند.
وی اشاره کرد که رهبران کشورهای جهان از سخنان ترامپ متعجب هستند و مطمئن نیستند که چطور حرفهای او را جدی بگیرند.

اوباما تأکید کرد که بسیاری از پیشنهادات ترامپ نمایانگر جهل او در امور خارجی است و سپس تصریح کرد که تفاوت میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سال جاری میلادی این است که نامزدهای دموکرات از نظر ایدئولوژیکی تفاوتی با یکدیگر ندارند.
وی در بخشی از سخنان خود به افغانستان هم اشاره کرد و گفت: «انتظار نداشتم که یک فرد لیبرال دموکرات بعنوان رهبر جدید طالبان برگزیده شود. طالبان سازمانی است که همچنان برای رسیدن به اهدافش، از خشونت استفاده می‌کند. نقطه‌ای می‌رسد که طالبان درک می‌کند که نمی‌تواند بر کشور تاخت و تاز کند».
وی از طالبان خواست که وارد مذاکرات آشتی به رهبری دولت افغانستان شوند و تصریح کرد: «زمانی می‌رسد که در نهایت آنهایی که جامعه طالبان را احاطه کردند، درک می‌کنند که اهداف آنها به بهترین نحو از طریق مذاکره محقق می‌شود».
مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش هفتگی دوره متوسطه در سال تحصیلی آینده با یک ساعت کاهش به 57 ساعت خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، محمود امانی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تالیف کتاب های جدید در سالجاری افزود: در جدول تمام دروس شاهد 9 ساعت کاهش ساعات آموزش مواجه هستیم.
وی اظهار کرد برای آنکه موضوع ساعت آموزشی دروس کاملاً مشخص شود، ابتدا باید مقایسه‌ای بین نظام آموزشی قبلی و جدید شود؛ آموزش دینی، قرآن و عربی در نظام آموزشی «1ـ 3 ـ 3 ـ 5» شامل 22 ساعت در 5 سال دوره ابتدایی، 18 ساعت در 3 سال دوره راهنمایی، 16 ساعت در 3 سال دوره دبیرستان و 2 ساعت در پیش‌دانشگاهی بود که در مجموع 58 ساعت دینی ، قرآن و عربی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد.
امانی درباره کاهش ساعت آموزش درس دینی بیان کرد: آموزش دینی، قرآن و عربی در نظام آموزشی «3 ـ 3 ـ 6» شامل 27 ساعت در شش سال دوره ابتدایی، ۱۸ ساعت در سه سال دوره متوسطه اول و ۱۲ ساعت در سه سال دوره متوسطه دوم است که در مجموع 57 ساعت آموزش دینی، قرآن و عربی است.
وی با بیان اینکه با توضیح فوق مشخص است که حجم کلی آموزش قرآن،‌ دینی و عربی در مجموع یک ساعت کاهش یافت، افزود: تربیت دینی یک مأموریت عام برای کل بدنه آموزش و پرورش و تمام دروس است و روح حاکم بر تمام برنامه‌ها درسی و آموزشی تربیتی خواهد بود.
امانی افزود: تلاش داریم نگاه آموزش مؤثر و عمیق در درس دینی، قرآن و عربی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا با یک نگاه دینی به دروس اجتماعی، علوم ، فارسی و هنر ، توجه می شود.
وی با بیان اینکه کاهش ساعات دروس تنها مختص به درس دینی، قرآن و عربی نیست،‌ اضافه کرد: درس زبان و ادب فارسی از 70 ساعت به 67 ساعت، زبان خارجه از 21 ساعت به 17 ساعت و ریاضیات از 64 به 57 ساعت کاهش دارد و البته درس تربیت بدنی نیز از 21 ساعت به 24 ساعت افزایش دارد‌ که این افزایش شامل یک ساعت در سال سوم متوسطه و 2 ساعت در پیش‌ دانشگاهی است.
امانی با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه چند درس جدید ایجاد شد، افزود: هم اکنون درس هنربه این دوره اضافه شده و در ادامه این روند درس مدیریت خانواده و سبک زندگی، تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه کارآفرینی و تولید، انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت نیز برای این دوره درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به چاپ و تولید کتاب و لوح فشرده برفراز آسمان برای همه پایه های تحصیلی اظهار کرد: در حال حاضر برفراز آسمان که یک کتاب کامل برای درس تربیت بدنی است برای دوره دوم متوسطه در نظر گرفته شده و بزودی برای پایه اول و دوم دبستان نیز منتشر خواهد شد.
امانی آموزش موثر را هدف مسئولین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد و افزود: آموزش مؤثر، سطحی نیست و چارچوب فکری را تغییر می‌دهد و لذا برای آموزش دروس باید به این سمت حرکت کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ساحت ششگانه شامل اعتقادی و اخلاقی ، اقتصادی و حرفه‌ای ، سیاسی و اجتماعی، علمی و فناورانه ، تربیت‌بدنی و سلامت و هنری و زیبا شناختی است، گفت: تمامی شش ساحت تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین در تألیف کتب درسی لحاظ شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تأسف بار است که بگوییم در دنیای نوین سن تجربه سیگار به ۱۱ سالگی و کمتر از آن رسیده است.
دکتر احمد جمالی زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با گرامیداشت هفته ملی بدون دخانیات اظهار کرد: سیگار را به عنوان دروازه ورود سایر اعتیادات می‌شناسیم و بسیاری از کسانی که سیگار را تجربه کرده‌اند به سیگار بسنده نکرده و به سایر مواد مخدر نیز اعتیاد پیدا کرده‌اند.
رئیس مرکز بهدشت شهرستان رفسنجان در ادامه به مضرات سیگار، اشاره و بیان کرد: یکی از عواملی که سلامتی همه انسانها بخصوص نوجوانان و جوانان را تهدید می‌کند اعتیاد به سیگار است. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد افراد سیگاری نخستین بار آن را در سنین نوجوانی تجربه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه یکی از علل گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار برای بزرگ نشان دادن خود است و معمولا اولین تجربه با تعارف یک دوست یا آشنا صورت گرفته است، افزود: یک نوجوان در ابتدا شاید هراز گاهی اقدام به کشیدن یک نخ سیگار ‌کند یا در جمع دوستان سیگاری را به صورت تعارفی بکشد ولی باور ندارد که بزودی با افزایش استعمال سیگار و قلیان به جمع معتادین به مواد دخانی خواهد پیوست.
به گفته وی، تحقیقات دانشمندان نشان داده است تنها دو روز پس از کشیدن اولین سیگار یک نوجوان به نیکوتین سیگار وابسته می‌شود و تنها مصرف یک نخ سیگار روزانه می‌تواند تا پایان عمر، وی را معتاد نماید.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه آسان تلقی کردن ترک سیگار یکی از دلایل روزافزون اعتیاد به سیگار است، یادآور شد: نوجوانان و جوانان به پندار اینکه به راحتی می‌توانند سیگار را کنار بگذارند به سیگار رو می‌آورند. لازم به ذکراست بسیاری از سیگاری‌ها بعد از اتمام هر بار مصرف تصمیم به ترک آن گرفته‌اند اما این تصمیم فقط چند ساعتی و حتی کمتر از یک ساعت بیشتر دوام نداشته است.
وی به افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به استعمال سیگار اشاره کرد و گفت: امروزه در حالیکه گرایش به سیگار در جوامع پیشرفته با اطلاع رسانی و آموزش نوجوانان رو به کاهش است اما در کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورمان شاهد افزایش تمایل نوجوانان و جوانان به سیگار و مواد دخانی هستیم. یکی از علل این افزایش گرایش می‌تواند عدم آگاهی نوجوانان و جوانان از مضرات این مواد باشد.
جمالی زاده تصریح کرد: تقریباً همه سیگاری‌ها از داشتن فرزندان سیگاری بیزار هستند. آنها همواره به فرزندان خود توصیه می کنند که سیگار کشیدن عملی زشت با نتایج ناخوشایند است. متأسفانه این توصیه‌ها نه تنها مؤثر نیست بلکه موجب می شود اعتبار والدین نیز نزد فرزندان خدشه دار شود. چرا که آنها عملی را تقبیح می‌کنند که خود در هر روز، بارها و بارها آن را انجام می دهند. ضروری است پدری که خود سیگاری است ابتدا سیگار را ترک کنند تا نصایح آنها بر روی فرزندان تاثیر لازم را داشته باشد.
وی بیان کرد: آمارها نشان می دهد فرزندان بیش از 59 درصد از افراد معتاد به سیگار، بالاخره سیگارکشیدن را تجربه می کنند. مهمترین کمک به فرزندان این است که والدین هرگز به سیگار و موادمخدر معتاد نشوند.
جمالی زاده با اشاره به اینکه محیط خانواده با ارائه الگوهای رفتاری، زمینه ابتلا یا پیشگیری به اعتیاد را برای فرزندان مهیا می‌کند، عنوان کرد: توجه مهرآمیز، اعطای حس اعتماد به نفس به فرزندان، ارزش گذاری به آنها و رفتارهای صحیح آنها، تأیید و پذیرش فرزندان، ارتباط عمیق و همه جانبه اعضا با یکدیگر موجب می‌شود فرزندان در پناه جویی به محیط بیرون از خانه هدایت نشوند و اعتیاد را تجربه نکنند.

این مسئول ادامه داد: یادگیری مهارت‌های زندگی به خصوص قاطعیت و توان «نه» گفتن به تعارف مواد مخدر و سیگار، مهمترین تضمین برای حفظ یک نوجوان و جوان از ابتلای به اعتیاد است. نداشتن اعتماد به نفس لازم و اراده ضعیف یک فرد جرات نه گفتن را از او می‌گیرد و در هنگام یک مشکل کوچک و غم و ناراحتی با اولین تعارف، سیگار را تجربه می کنند.
وی افزود: در سال گذشته اقدامات زیادی در رابطه با کنترل مصرف دخانیات در شهرستان صورت گرفت که از جمله آنها توزیع 7000 برچسب آموزشی دخانیات در قالب 7 شعار در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی بود.
جمالی‌زاده، نصب بنرهای آموزشی در نقاط مختلف شهر با همکاری شهرداری و برگزاری مراسم هفته بدون دخانیات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد و افزود: جمع آوری قلیان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نظارت و پیگیری در رابطه با مراکز فاقد عرضه قلیان از اقدامات مرکز بهداشت شهرستان بوده است.
وی، جمع آوری دخانیات از معرض دید در 85 مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی را یکی دیگر از اقدمات انجام شده در زمینه کنترل مصرف دخانیات برشمرد و تصریح کرد: در همین زمینه 6 واحد متخلف در زمینه تبلیغ مواد دخانی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، پلمب و 21 واحد به مراجع قضایی معرفی شدند.
جمالی زاده بیان کرد: انجام تفریحات سالم، انتخاب دوستان غیرسیگاری و پرهیز از حضور در مکان‌های که سیگار کشیده می‌شود، می‌تواند یک نوجوان را در رابطه با خطر مصرف مواد دخانی مصون و ایمن سازد