وزارت خارجه آمريكا: ايران براي برخورداري از منافع برجام بايد در سياست هاي داخلي خود هم تجديدنظر كند!

وزارت خارجه آمريكا: ايران براي برخورداري از منافع برجام بايد در سياست هاي داخلي خود هم تجديدنظر كند! 8 خرداد-95
درست است که سیاست 37 ساله مماشات آمریکا با خواست رژیم وارونه ی ولایت فقیه تطبیق داشته و ادامه  یافته است . زیرا اقدامات تروریستی وجنگ افروزی برون مرزی پاسداران موجب ناامنی وبی ثباتی منطقه و بهانه ی لارم برای حضور نظامی آمریکا درمنطقه وفروش تسلیحات نظامی وبردن نفت  ارزان منطقه شده  است .ولی به دلیل اختلافات میان دوحزب رقیب درآمریکا وتبلیغات انتخابات ریاست جمهوری موجب شده است تا همیشه مواضع آمریکا صددرصد موازی خواست خامنه ای وپاسداران نباشد .برای همین سربلزجو شریعت نداری درراستای مخالفت با برجام سخت شاکی ازموضع گیری وزارت امور خارجه آمریکا می باشد .

مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا در نشست استماع کميته بانکداري مجلس سنا اعلام کرد: ايران براي برخورداري از منافع اقتصادي اجراي توافق هسته اي بايد آزمايش هاي موشکي خود را متوقف کند.
    «
استفان مول»، هماهنگ کننده آمريکايي اجراي «برجام» در نشست استماع در کميته بانکداري مجلس سنا، مطرح کرد، در صورتي که ايران مي خواهد از منافع اقتصادي رفع تحريم ها بهره مند شود، بايد آزمايش هاي موشکي خود را متوقف کند.
    
وي، ابتدا به چالش هاي پيش روي شرکت ها براي از سرگيري مبادلات با ايران که در ماه هاي گذشته بارها مورد اعتراض کشورهاي اروپايي هم قرار گرفته اشاره کرد و گفت که واشنگتن آماده ارائه توضيحات به شرکت ها براي رفع ابهامات در اين باره است. 
    
هماهنگ کننده آمريکايي «برجام» در نشست بامداد پنجشنبه تلاش کرد ايران را مقصر مشکلات ايجاد شده در اين زمينه جلوه دهد و بر همين اساس، شرط هايي را براي بهره مند شدن تهران از منافع اقتصادي مطرح کرد.
    
مول گفت: «ايران براي اينکه به طور کامل از فرصت هاي اقتصادي ايجاد شده (بعد از اجرايي شدن برجام) بهره مند شود بايستي مسائل داخلي اش که بر روي تصميم گيري هاي بين المللي اثرگذار است را هم حل و فصل کند که از جمله آن مسائل مي توان به عدم وجود شفافيت در بخش هاي مالي و تجاري و همچنين اقدامات تحريک آميز از قبيل آزمايش مکرر موشک هاي بالستيک اشاره کرد
    
آدام زوبين، معاون موقت وزير خزانه داري آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالي هم در اين نشست با بيان اظهاراتي مشابه مدعي شد که ايران مقصر مشکلات ايجاد شده در اين زمينه است. 
    
اين در حالي است که کشورهاي اروپايي اخيراً به صراحت از آمريکايي ها به دليل سنگ اندازي در مسير تجارت با ايران انتقاد کرده اند.
    «
جاستين واکر»، مدير جرائم بانکي «انجمن بانکداران انگليس» پنجشنبه هفته گذشته در مصاحبه اي با «رويترز» درباره ديدار اخير مقام هاي بانکي اروپايي و انگليسي با «جان کري، وزير خارجه آمريکا و «فيليپ هاموند» وزير خارجه انگليس اظهارنظر کرد. 
    
وي علي رغم استقبال از اين نشست و گفتن به اينکه بانکداران اروپايي انتظار برگزاري اين نشست را نداشته اند، درباره عدم کفايت اظهارات ديپلمات هاي آمريکا و انگليس براي کمک به بانک هاي اروپايي جهت از سرگيري مبادلات با ايران گفت: «هيچ سندي که به ما ضمانت بدهد، ارائه نشد
    
پيش از اين هم خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي آشکار کرده بود که وزارت خزانه داري آمريکا به دليل آنکه نمي خواهد در زمينه تحريم هاي غيرهسته اي عليه ايران نرمش به خرج دهد، از ارائه توضيح کتبي براي شرکت ها و بانک هاي اروپايي درباره مبادله با ايران امتناع مي ورزد.
    
علاوه بر اين، حقوقدانان مسائل تحريمي هم اخيراً گفته اند که دفتر کنترل دارايي هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا حاضر نيست ابهام هاي پيرامون تحريم هاي ايران را رفع کند.
    
بانک هاي اروپايي هم بعد از ديدار مديران ارشدشان با کري در بيانيه هايي جداگانه اعلام کردند که اظهارات و توضيحات وي و ساير مقام هاي آمريکايي درباره از سرگيري مبادله با ايران آنها را متقاعد نمي کند و آنها کماکان از مبادله با طرف هاي ايراني امتناع خواهند کرد.
    
شرکت هاي اروپايي، رسانه ها و مقامات غربي در ماه هاي گذشته اذعان کرده اند بانک هاي بين المللي از بيم نقض تحريم هاي رفع نشده آمريکا عليه ايران از انجام تراکنش هاي بانکي مربوط به قراردادهاي تجاري ايران بيم دارند.
    
اين در حالي است که دولت آمريکا به موجب برجام متعهد به انجام اقدامات لازم براي اطمينان خاطر به شرکت ها و بانک ها جهت تجارت با ايران است.
        
تاکيد مجدد نمايندگان کنگره بر وضع تحريم هاي جديد عليه ايران
    
اعضاي کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا روز پنجشنبه به بررسي طرحي پرداخت که در صورت تصويب دولت آمريکا را به تدوين راهبردي براي مقابله با آنچه «اقدامات ايران در منطقه خاورميانه» خوانده شده، در پرتو «برجام» ملزم مي کند. 
    
اين طرح با عنوان «راهبردهاي خاورميانه در پرتو توافق هسته اي با ايران» وزير خارجه آمريکا را ملزم به تدوين راهبرد ذکر شده با همکاري وزير دفاع، ساير اعضاي شوراي امنيت ملي و سران وزارتخانه ها و سازمان هاي دولت ايالات متحده آمريکا مي کند. 
    
قانونگذاران آمريکايي به علاوه از دولت اين کشور خواسته اند براي اطمينان بخشي به متحدان خاورميانه اي واشنگتن در خاورميانه در دوران پسابرجام تلاش کند. 
    
دولت آمريکا، علاوه بر اين بايستي راهبردهايي براي جلوگيري از مسابقه تسليحات هسته اي يا تسليحات متعارف در خاورميانه ارائه کند. 
    
طرح ياد شده بخشي از يک طرح کلي تر به نام «قانون اختيارات عمليات وزارت خارجه آمريکا و امنيت سفارتخانه ها» است. 
        
تصويب طرح ممنوعيت خريد آب سنگين از ايران 
    
همچنين مجلس نمايندگان آمريکا در خصوص ممنوعيت خريد آب سنگين ايران توسط آمريکا در آينده، راي گيري کرد.
    
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش کرد، طرح مذکور با 251 راي موافق در مقابل 168 راي مخالف در مجلس نمايندگان آمريکا مورد تاييد قرار گرفت.
    
ماه گذشته، دولت «باراک اوباما» رئيس جمهوري آمريکا توافق 8/6 ميليون دلاري براي خريد 32 تن آب سنگين از ايران را تکميل کرد. اين متمم بر اين توافق تاثير نمي گذارد اما از خريدهاي بيشتر آمريکا از آب سنگين ايران در سال آينده ميلادي جلوگيري مي کند.
    
با اين حال، کاخ سفيد اعلام کرده بود که در صورت تصويب نهايي اين طرح، آن را وتو خواهد کرد.   
    «
جاه طلبي هاي هسته اي» ايران را مهار کرديم
    
به گزارش فارس باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا که در ژاپن حضور دارد در نشستي خبري اعلام کرد که ايالات متحده «جاه طلبي هاي هسته اي» ايران را مهار کرده است.
    «
باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا در خصوص توافق هسته اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان)گفت: «در برخي جهات، شاهد پيشرفت هايي بوده ايم. ما يک کشور پيچيده را متقاعد کرديم که تسليحات هسته اي توليد نکند».
    
رئيس جمهوري آمريکا توافق هسته اي با ايران را يک اقدام بزرگ توصيف کرد.
    
گفتني است آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش تازه خود در مورد برنامه هسته اي ايران تاييد کرد که ميزان ذخاير اورانيوم غني شده ايران همچنان در سطح مجاز مقرر در برجام قرار دارد.