گزیده ها قسمت دوم 7
خرداد -95
یک فعال
اصلحطلب گفت: امروز در مجلس فراکسیون امید تشکیل شده است فراکسیونی که همه افراد
غیر تندرو در آن قرار دارند و باید این فراکسیون را حفظ کرده و به آن بچسبیم و اگر
آقای عارف رای هم نیاورد، نباید ناامید شویم؛ چرا که امروز اصل فراکسیون امید است.
به گزارش
ایسنا، حمیدرضا جلایی پور شامگاه پنجشنبه در مجمع استانی اصلاحطلبان اصفهان،
اظهار کرد: نهادهای حقوقی کشور حرف ما را گوش نمیدهند اما توصیهام این است که
شما بهانه بیاورید و نمایندهای که از مردم اصفهان رای گرفته است را به مجلس
بفرستید. نه این که بهانه برای نرفتن بگیرید در واقع به گونهای بهانهگیری کنید
که ایشان برای ورود به مجلس مشکلی نداشته باشد مدام نگویید آب از آب تکان نمیخورد
چرا اتفاقا آب از آب تکان میخورد.
وی با بیان
این که بحث خانم خالقی از نظر ملی بسیار با اهمیت بوده و واقعا خیلی بد است که
ایشان وارد مجلس نشود، ادامه داد: خانم خالقی نماینده مردم اصفهان است و امروز
مسئولیت او مسئولت سنگینی است اولا جوان، ثانیا بانو است و دیگر نام خانم خالقی از
ذهن هیچ کسی خارج نمیشود و در واقع خانم خالقی نماینده دائم مردم اصفهان شده
است. پس ایشان باید روی سرمایه علمی و اصلاحطلبی خود تمرکز و تا سالها به اصلاحطلبان
و زنان این کشور و به خصوص اصفهان خدمت کند.
این فعال
اصلاحطلب افزود: امروز رکورد حضور زنان در مجلس شکسته شده اما شاید هیچ خانمی مثل
مینو خالقی شناخته شده در جمع مردم نباشد. پس خالقی باید از سرمایه اجتماعی به
وجود آمده استفاده کند و باید برای مردم اصفهان و اصلاحطلبان تلاش کند؛ چرا که
اشتباهات تندروها امروز از خالقی یک سرمایه اجتماعی ساخته است و در واقع اشتباه
تندروها مردم را در 7 اسفند به حرکت درآورد و اصلاحطلبان را با دستبسته پیروز
کرد.
اصلاح طلبی
ریشه در انقلاب دارد
جلاییپور
با اشاره به این که اصلاحطلبی ریشه در انقلاب و انقلاب ریشه در 15 خرداد و 15
خرداد ریشه در تحولات نیمه دوم قرن 19 ایران دارد، تصریح کرد: در انتخاباتی که به
پایان رسید، تندروها 300 مجتهد را رد صلاحیت کردند. آنها نوه امام(ره) که 4 مرجع
تقلید او را تایید کردند، رد صلاحیت کردند اما اشتباه کردند.
امروز 5 تا
7 میلیون بیکار داریم
وی با بیان
مهمترین معضلات جامعه تصریح کرد: معضل اصلی کشور امروز 5 تا 7 میلیون بیکاری است
که اکثراً هم جوان و نیروی کیفی جامعه هستند. این معضل بسیار بزرگ است، اما
صداوسیما سعی در ماستمالی کردن این معضل دارد. البته این نکته را در نظر بگیرید
که بیکاری فقط جنبه شغل ندارد و در واقع کار اساس شکلدهی به شخصیت افراد یک جامعه
است. پس نباید از کسی که بیکار است انتظار داشته باشیم که درس اخلاق را فرا بگیرد.
این
استادیار جامعهشناسی دانشگاه تهران گفت: معضل بعدی تغییر اقلیم و فرسایش سرزمینی
است معضلی که در 50 سال گذشته 30 هزار روستای کشور را تخلیه کرده و سرریز جمعیت
این روستاها را به شهرهای بزرگ و حاشیههای این شهرها فرستاده است و این موضوع
موجب افزایش فقر و افزایش معضلهای دیگر اجتماعی شده است. این معضل که رابطه
مستقیمی با منابع طبیعی کشور دارد یک مرتبه کشور را نابود نخواهد کرد اتفاقا این
معضل آرام آرام کشور را با ضربه مواجه میکند.
جلایی پور
فساد را معضل بعدی جامعه دانست و افزود: متاسفانه در ایران فساد در حال عادی شدن
است و بررسیها نتیجه داده که فساد در کشور شدیدا عمیق شده. امروز فساد مدارک
تحصیلی به شدت در حال پا گرفتن است اینکه شما به یک ارگان متصل هستید برای استاد
دانشگاهی پروژه میگیرید و استاد دانشگاه نیز برای شما مدرک دکتری میسازد این اوج
فساد در یک کشور میتواند باشد که در کشور ایران پا گرفته است.
ایران
بیشترین تعداد معتاد را دارد
وی تاکید
کرد: ایران بیشترین تعداد معتاد را دارد با توجه به این که آمار رسمی دو میلیون
معتاد را اعلام میکند، اما آمار واقعی و همراه با کسانی که تفریحی ولی زیاد مواد
مصرف میکنند تعداد معتادان کشور 3 میلیون و 700 هزار نفر است و در واقع با ورود
مواد مخدر صنعتی از ابتدای دولت قبل ما خودکشی دستهجمعی جوانان و معتادان کشور را
شاهد هستیم.
این عضو
انجمن جامعهشناسی ایران تصریح کرد: افراطیگری امن معضل بعدی کشور است وقتی در
کشور سفارتخانه کشور دیگری به آتش کشیده میشود یا پرچم کشور دیگر از فراز
سفارتخانه پایین کشیده میشود و آب از آب تکان نمیخورد یعنی افراطیگری امن گسترش
پیداکرده است.
جلایی پور
ادامه داد: البته حسنهایی هم در کشور هست ما توانستهایم ایدز را کنترل کنیم. 15
هزار ایرانی عضو هیاتعلمی دانشگاههای جهان یعنی حسن، وجود جمعیتی جوان و تحصیلکرده
یعنی حسن اما ما باید عیوب را بگوییم تا تلنگری باشد و اقداماتی انجام گیرد.
درمان
معضلات کشور با توسعه پایدار امکان پذیر است
وی با بیان
این که درمان معضلات این کشور با توسعه آن هم توسعه پایدار و در مسیر توسعه قرار
گرفتن حل میشود، تاکید کرد: توسعه نیازمند چند موتور محرک است. توسعه اقتصادی،
توسعه سیاسی، توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی موتورهای توسعه در کشور هستند و قطعا
ما برای نجات از گرداب این معضلها راهی جز توسعه نداریم.
این فعال
اصلاحطلب ادامه داد: توسعه در هشت سال دولت قبل متوقف شده بود و حتی توسعه
اقتصادی کشور به منفی 6 تنزل پیدا کرده بود اما انتظار از دولت و مجلس جدید این
است که شاخصههای کشور تحلیل و مسیر توسعه همواره و به درستی ترسیم شود. البته ذکر
این نکته که برای فراگیر شدن توسعه باید توسعه در میان حاکمیت، مردم و بازار تسری
یابد قابل چشمپوشی نیست.
جلایی پور
با اشاره به اینکه متاسفانه آمار نشان میدهد که کمتر از سه درصد جامعه ایران با
جوامع مدنی کار میکنند، گفت: در کشورهای اروپایی به خصوص اروپای شمالی هر شخص در
پنج تشکل مردمنهاد عضو است این اتفاق واقعا زیبنده کشوری با این همه جوان تحصیلکرده
نیست.
وی اظهار
کرد: از سال 1376 توسعه در میان حاکمیت و مردم اتفاق افتاد و مردم از میان افراد
متعدد سعی کردند انسانهای درستوحسابی و عالمتر را برگزینند پس در واقع راه
توسعه حاکمیت و مردم اصلاحطلبی است، البته در مقابل اصلاحطلبی یک جریان مخفی شکل
گرفت که بسیار هم هزینه کرده است تا در مقابل اصلاحطلبی باشد اما استمرار میتواند
آن جریان را خسته کند.
امروز
فراکسیون امید باید اصل باشد
این جامعهشناس
ادامه داد: ما نباید ناامید شویم ما باید آنها را خسته کنیم؛ چرا که اگر فضا برای
توسعه و رشد فراهم شود کشور ایران میتواند سرآمد کشورهای منطقه و حتی آسیا باشد.
پس برای اینکه در این کار موفق شویم باید ایستادگی مدنی را جدی بگیریم.
جلایی پور
به فراکسیون امید اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در مجلس فراکسیون امید تشکیلشده
است فراکسیونی که همه افراد غیر تندرو در آن قرار دارند و باید این فراکسیون را
حفظ کرده و به آن بچسبیم و اگر آقای عارف رای هم نیاورد نباید ناامید شویم؛ چرا که
امروز اصل فراکسیون امید است.
وی تاکید
کرد: ناامیدی هیچ فایدهای ندارد ما دو انتخابات مهم دیگر پیش رو داریم انتخابات
شورا و ریاست جمهوری ما شوراهای شهر را نباید نادیده بگیریم. شوراها خیلی مهم
هستند پس نباید امید و فراکسیون امید مجلس را نادیده بگیریم.
دستکم 77 نفر در شهرهای مختلف فرانسه در
اعتراضات هزاران نفری علیه اصلاحات قوانین کار توسط نیروهای پلیس بازداشت شدند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه
خبری الجزیره، در این اعتراضات نزدیک به 18 هزار نفر از مردم در اعتراض به اصلاحت
قوانین کار در پاریس حضور داشتند و شعارهای ضد دولتی سر دادند.
پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز
اشک آور استفاده کرد و برخی از معترضان به اتهام تخریب وسایل عمومی بازداشت شدند.
معترضان نسبت به اصلاحات قوانین کار که
به کارفرمایان اختیارات بیشتری برای اخراج کارکنان خود میدهد و قدرت اتحادیههای
کارگری را تضعیف میکند، خشمگین هستند.
هم چنین اعتراضات مشابهی در دیگر شهرهای
بزرگ فرانسه برگزار شد و از میان ۷۷ مورد دستگیری ۳۶ مورد مربوط به پاریس بود.
در همین حال مانوئل والس، نخست وزیر
فرانسه پافشاری کرد که اصلاحات لغو نخواهد شد اما اشاره کرد که شاید
"تغییراتی" در آنها اعمال شود.
مقامهای فرانسه میگویند که ۱۵۳ هزار
نفر در سراسر فرانسه تظاهرات کردند اما اتحادیههای کارگری این رقم را تقریبا دو
برابر آن میدانند.
در نتیجه اعتصاب، پروازها از پاریس،
نانتس و تولوز تحت تاثیر قرار گرفت و اعتصاب رانندگان قطار باعث اختلال بیشتر در
خدمات خطوط آهن شد.
با گسترش اعتراضات در واکنش به اصلاح
قوانین کار در فرانسه، کارگران نیروگاههای اتمی فرانسه نیز از روز پنجشنبه
اعتصابی یک روزه کردند و به جمع سایر اعتصابکنندگان پیوستند.
در همین راستا اتحادیه بزرگ کارگری سیجیتی
فرانسه گفت که خدمه ۱۶ مورد از ۱۹ نیروگاه اتمی به یک اعتصاب یک روزه رای دادند.
اتحادیههای کارگری از دولت میخواهند اصلاحات جنجالی قانون کار را که پیشتر در
ماه جاری تصویب شد، لغو کند.
کابینه فرانسه ۱۱ مه با استفاده از
اختیارات ویژه تغییراتی را بدون تایید پارلمان اعمال کرد. آن تغییرات استخدام و
اخراج کارمندان را برای صاحبان کسبوکارها آسانتر میکند اما مخالفان نگرانند به
شرکتها اجازه دهد حقوق کارمندان در زمینه دستمزد، ساعات کار اضافه و ساعات
استراحت را زیر پا بگذارند.
اوجگیری اعتصابها باعث نگرانی در مورد
برگزاری مسابقات جام ملتهای اروپا شده که قرار است دو هفته دیگر در فرانسه شروع
شود.
رهبران گروه ۷ در نشست
خود در ژاپن گفتهاند که رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا "تهدیدی جدی را
متوجه رشد جهانی خواهد کرد."
به گزارش ایسنا این گروه در بیانیه
پایانی خود اخطار داد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روند رو به رشد تجارت
جهانی، سرمایه گذاری و اشتغال را وارونه خواهد کرد.
هفت کشور صنعتی جهان عضو این گروه هستند.
در بیانیه پایانی گروه چالشهایی که
اقتصاد و امنیت جهان با آنها روبهروست تشریح شده است.
هشدار این گروه در مورد عواقب خروج
انگلیس از اتحادیه اروپا درحالی صادر میشود که انگلیس برای رفراندومی در روز ۲۳
ژوئن در این مورد آماده میشود.
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مشغول
کمپین به نفع ادامه ماندن این کشور در اتحادیه اروپا بوده است و نظرسنجیهای تازه
حاکیست که شمار طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا بیشتر است.
اولویت رشد
به گزارش بی.بی.سی پس از دو روز گفتوگو،
رهبران آمریکا، کانادا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه و ژاپن رشد اقتصادی جهان
را یک "اولویت فوری" دانستند.
این گروه قول داد "به طور
جمعی" به خطرات عمدهای که رشد جهانی را تهدید می کند، از جمله تهدید ناشی از
حملات تروریستی و افراط گرایی خشن برای نظم بین المللی، رسیدگی کند.
آنها در بیانیه خود خواستار آن میشوند
که بازارهای بین المللی "باز" بمانند و با همه اشکال حمایتگرایی مقابله
کنند.
سران این کشورها همچنین قول دادند که از
کاهش ارزش واحدهای پولی خود برای قرار گرفتن در موقعیت بهتر برای رقابت خودداری
کنند.
چالش ناشی از بحران مهاجرت
این گروه علاوه بر تمرکز بر چالشهای
اقتصادی جهان، شماری از مسائل گسترده تر سیاستگذاری را پررنگ کرد.
در بیانیه پایانی گروه ۷ بحران مهاجرت
اروپا "یک چالش جهانی که نیازمند واکنشی جهانی است" توصیف شده که محتاج
افزایش کمک نهادهای مالی بینالمللی و مساعدت مالی کشورهاست.
در این بیانیه همچنین نسبت به وضعیت در
"دریاهای شرقی و جنوبی چین ابراز نگرانی" شد؛ جایی که مناقشههای
سرزمینی باعث بروز تنش در چند سال اخیر شده است.
افزایش
ساخت و سازها اطراف فرودگاهی که عمرش از بسیاری از ساختمانهای فعلی تهران بیشتر
است باعث شده وزارت راه با یک سوال بسیار مهم مواجه شود: عقب نشینی از برنامههای
پروازی فعلی و تعطیل کردن مهرآباد یا تلاش برای حفظ جایگاهی که در طول چند دههی
گذشته برای این فرودگاه به وجود آمده است؟
به گزارش
خبرنگار ایسنا، محاصره شدن مهرآباد از سوی ساختمانهای بلند مسکونی که در اطراف آن
ساخته شده هرچند در طول دورانی طولانی با سکوت ادامه پیدا کرد اما با حادثه سقوط
ایران 140 در خیابانهای اطراف این فرودگاه، به بحثی داغ و جدی تبدیل شد.
شهرداری
تهران به عنوان اصلیترین طرفردار تعطیل کردن مهرآباد خیلی زود وارد عمل شد تا با
ارائه پیشنهادهایی آمادگی خود برای جابجا کردن این فرودگاه را نشان دهد. موضوعی که
از سوی وزارت راه با واکنشی جدی مواجه شد تا با مخالفت مسولان صنعت هوانوردی کشور
پرونده انتقال این فرودگاه مختومه شود.
با وجود
رای قطعی به باز ماندن مهرآباد اما هنوز بحث محدود کردن پروازهای این فرودگاه با
جدیت مطرح است. پس از آنکه پروازهای بین المللی و پروازهای حج از این فرودگاه
رفتند و با دستور آخوندی پروازها از ساعت 12 شب تا 5 صبح ممنوع شدند، حالا بار
دیگر خبرها حاکی از افزایشی شدن تعداد پروازها در این فرودگاه قدیمی دارد.
وزارت راه
وشهرسازی اعلام کرده افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی میزان پروازهای این فرودگاه در سال ۹۵
جز پیشبینیهای قطعی است و از این رو حتی بحث برای ساخت ترمینالهای جدید مسافرتی
نیز با جدیت ادامه دارد.
هرچند بحث
برای توسعه امکانات زیرساختی مهرآباد از سالها پیش مطرح شده و به نظر میرسد همین
روند ادامه خواهد داشت، اما هنوز صحبت از انتقال برخی پروازها به فرودگاه امام
نیز جدی است.
رستمی
مدیرکل فرودگاه مهرآباد در این باره گفته طبق دستور وزیر راه و شهرسازی به محض
اینکه در فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برای انجام پروازهای داخلی ظرفیتسازی
شود بخشی از پروازهای داخلی فرودگاه بین المللی مهرآباد به فرودگاه بین المللی
امام(ره) انتقال مییابد.پیشبینی میشود سالانه حدود ۳ میلیون ظرفیت مسافری
فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) منتقل شود.
این صحبتها
در حالی مطرح شده که دو ابهام بزرگ هنوز در این مسیر باقی است. نخست آنکه فرودگاه
امام طرحهای توسعهای را به خود میبیند که برای نتیجه بخش شدن آنها حداقل به چند
سال زمان احتیاج خواهد داشت و از این رو مهرآباد باید روند افزایشی مسافران خود در
سالهای آتی را برای چند سال تحمل کند، موضوعی که مشخص نیست با توجه به اشباع
بسیاری بخش ها در این فرودگاه چگونه باید تداوم یابد.
از سوی
دیگر حتی در صورت آمادگی فرودگاه امام (ره) نیز بحثی جدی همچنان باقی است و آن
چگونگی انتقال پروازهایی با زمان کوتاه به خارج از شهر است. حتی طولانیترین پرواز
در مرزهای داخلی ایران نیز بیش از دو ساعت زمان نمیبرد و این بدان معناست که
مسافران تهران برای انجام یک پرواز داخلی در فرودگاه امام که به طور میانگین یک
ساعت زمان میبرد، باید زمانی بیش از آن را برای رسیدن به فرودگاه مبدا طی کنند.
موضوعی که شاید در سالهای آینده نیز راه حل جامعی برای آن پیدا نشود.
باید دید
با وجود این دو ابهام بزرگ آیا وزارت راه ترجیح میدهد با موج رو به افزایش تعداد
مسافران هوایی کنار بیاید یا با تصمیم پر از ریسک دماغه هواپیماها را از مهرآباد
به سمت فرودگاه امام بچرخاند، تصمیمی که حتی اگر بنا بر اتخاذ آن باشد نیز لااقل
به چند سال صبر نیاز دارد.