گزیده 4 تیر-95

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت که به همراه تیمی از معاونت درمان وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس به شیراز سفر کرده است، توضیحاتی در مورد این حادثه و نیز اقدامات صورت گرفته اورژانس 115 و بیمارستان‌های شهرستان‌های استان فارس ارائه کرد.
دکتر ایرج حریرچی اظهار کرد: ساعت 1:20 و 2:17 بامداد چهارشنبه سانحه واژگونی اتوبوس‌های حامل سربازان در محور سیرجان به نی‌ریز اتفاق افتاده که خوشبختانه 26 آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مدت زمان کمتر از 10 دقیقه در محل حادثه حاضر شده بودند.
وی تعداد جان‌باختگان در محل حادثه را 16 نفر عنوان کرد و گفت: 3 نفر دیگر نیز  در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند و وضعیت سایر مصدومان که 56 نفر از آنها به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل شده بودند، رو به بهبودی است و حدود نیمی از آنها ترخیص شده‌اند اما حال 5 نفر از این مصدومان مناسب نیست.
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه رئیس بیمارستان نی‌ریز به محض وقوع حادثه در صحنه حاضر شده و ترتیب انتقال مصدومان را به مراکز درمانی داده بود، افزود: به دلیل اجرای طرح تحول سلامت، در بیمارستان شهید رجایی شیراز چندین متخصص حضور داشتند که اقدامات مورد نیاز برای مصدومان این حادثه را انجام داده بودند و خوشبختانه موردی از فوتی در بیمارستان ثبت نشده است.
حریرچی تصریح کرد: دو اتوبوس شخصی، این سربازان وظیفه را که عمدتا دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های عمران و الکترونیک بودند را منتقل می‌کردند که سرعت این اتوبوس‌ها بالا و غیر مجاز بوده و یکی از اتوبوس‌ها نیز 8 نفر مسافر قاچاق از اتباع خارجی داشته و دو نفر در صندوق بوده‌اند که در دم فوت کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: این اتوبوس‌ها در چندین محل توقف کرده و اجناس قاچاقی همچون سیگار تحویل گرفتند و توقفی که مسافران تقاضا کرده بودند را انجام نداده‌اند و طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، عامل حادثه سرعت بالا و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بوده است.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: در مطالعه ثابت شده بود که اکثر رانندگان سالم هستند و حدود 14 درصد از آنها سابقه مصرف مواد مخدر را داشته اند که می تواند یکی از عوامل حادثه آفرین باشد بنابراین باید از نظر امنیتی پیش بینی های لازم انجام شود.
حریرچی سومین عامل مرگ و میر مردم در کشور را حوادث و تصادفات جاده ای عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته اقدامات بسیار مهم و اثر گذاری انجام شده تا 23 هزار کشته حوادث جاده ای در اواسط دهه 80 به 17 هزار مرگ کاهش یابد اما کافی نیست و باید بیشتر کاهش یابد اما چون اکثر جان باختگان در تصادفات، جوان هستند خانواده های آنها از ما مطالبه می کنند که اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه مراکز درمانی ما خوشبختانه ظرفیت خدمات دهی به حوادث و سوانح جاده ای هستند، افزود: در بیمارستان شهید رجایی شیراز متخصصان و کادر درمانی و پرستاری بسیار مناسبی وجود دارد که من قدردان آنها هستم و در مورد حادثه واژگونی اتوبوس های حامل سربازان، از نظر بیمارستانی بهترین اقدامات در بمیارستان های شهید رجایی، نمازی، نی ریز و استهبان انجام شده است.
حریرچی با اشاره به پیش بینی های لازم برای ادامه روند درمان مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل سربازان، خاطرنشان کرد: اقدامات و اعمال جراحی مورد نیاز پیش بینی شده البته برخی از مصدومان باید با فاصله زمانی جراحی شوند و باید ابتدا وضعیت یک عضو از بدن آنها مشخص شوند تا بتوانیم برای اعضای دیگر بدنشان اقدام کنیم و اگر برای هر یک از مصدومان عمل جراحی برای هفته آینده پیش بینی شود به معنی تاخیر در درمان نیست بلکه پروتکل های درمانی ایجاب می کند که این کار انجام شود.
قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت گفت: تمامی مصدومان به جز 5 نفر در وضعیت عادی و رو به بهبود هستند و امیدواریم که اقدامات مورد نیاز سایر مصدومان نیز به سرعت انجام شود تا به آغوش گرم خانواده بازگردند.
وی تاکید کرد: کلیه خدمات ارائه شده به مصدومان رایگان است.
تیم ملی والیبال ایران در اولین بازی خود در هفته دوم لیگ جهانی والیبال برابر بلعارستان به پیروزی رسید.
به گزارش ایسنا، تیم ملی والیبال ایران در اولین بازی خود در هفته دوم لیگ جهانی والیبال به مصاف بلغارستان رفت و با نتیجه3 بر یک برابر این تیم به برتری رسید تا به دومین برد خود در لیگ 2016 برسد.
ملی‌پوشان ایران با سعید معروف، علیرضا بهبودی، سید محمد موسوی، عادل غلامی، مصطفی شریفات، محمد فلاح، فرهاد ظریف، مهدی مرندی، شهرام محمودی، مجتبی میرزا جانپور، میلاد عبادی پور، حمزه زرینی، علیرضا مباشری و جواد معنوی نژاد در هفته دوم حاضر هستند.
بلغارستان در هفته اول لیگ سه شکست را برابر تیم‌های روسیه، لهستان و صربستان متحمل شد. ملی‌پوشان ایران نیز در ریو به مصاف حریفان خود رفتند و دو شکست برابر برزیل و آمریکا و یک برد برابر آرژانتین به دست آوردند. در پایان هفته اول ایران در رده نهم و بلغارستان در رده یازدهم جدول این رقابت‌ها قرار گرفتند.
تیم‌های ایران و بلغارستان تنها یک بار در رده بزرگسالان با یکدیگر بازی کردند که در رقابت‌های قهرمانی جهان ژاپن، بلغارستان سه بر صفر ایران را شکست داد.
دیدارایران و بلغارستان از ساعت 18:30 دقیقه در سالن " آلکساندر نیکولیچ " بلگراد صربستان آغاز شد.
ست نخست 25-18 بلغارستان
 تیم ملی ایران بازی را با ترکیب سعید معروف، عادل غلامی، محمد موسوی، میلاد عبادی پور، جواد معنوی نژاد، شهرام محمودی و مهدی مرندی به عنوان لیبرو آغاز کرد. بلغارستان نیز با متودی آنانیف،  اسوتوسلاو گوتسف، گئورگی سگانوف، ویکتور یوسیفوف (کاپیتان)، لادیسلاو ایوانوف، روزالین پنچف به عنوان لیبرو و تسوِتان سوکولوف در ست اول به میدان رفت.
در ابتدای بازی تیم ملی بلغارستان دو امتیاز از ایران پیش افتاد و در ادامه هم آن‌ها توانستند اختلاف امتیاز خوبی را ایجاد کنند تا با رقم خوردن نتیجه 5 بر 2 لوزانو مجبور به گرفتن وقت استراحت شود. در ادامه حریف اروپایی ایران اختلاف خود را حفظ کرد و دو تیم با برتری 8 بر 5 بلغارستان به وقت استراحت فنی نخست رفتند.
سرویس خوب محمد جواد معنوی‌نژاد بازی را به تساوی 11-11 رساند. این هشتمین امتیاز معنوی‌نژاد در این بازی بود.
 
تیم ملی والیبال ایران با وجود اینکه در توپ‌گیری خوب عمل کرد اما نتوانست از حریف پیش بیفتد و این بلغارستان بود که با نتیجه 19-14 از ایران پیش افتاد.
در امتیاز 20 -16 علیرضا بهبودی که در برای هفته دوم لیگ جهانی به تیم ملی دعوت شده است به میدان آمد و ایران موفق شد با اشتباه "سوکولوف" اختلاف امتیاز را به سه برساند  تا مربی بلغارستان در خواست وقت استراحت کند.
تعلل مرندی و معنوی نژاد باعث شد سرویس بلغارها در زمین ایران جای بگیرد و بازی 23-17 به نفع این تیم شود. حضور حمزه زرینی در ترکیب تیم ملی هم فایده نداشت و ست اول 25-18 به نغفع بلغارستان به پایان رسید.
ست دوم 25-20 ایران
با توپ‌گیری خوب در زمین ایران و پاس سرعتی معروف، محمد موسوی ایران را 2 بر یک از حریف پیش انداخت و سرویس میلاد عبادی پورنیز باعث شد ایران امتیاز 8 را زودتر از حریف به دست بیاورد.
تا این امتیاز بازی، بلغارستان 7 و ایران یک امتیاز را از دفاع روی تور به دست آوردند. همین عملکرد خوب مدافعان روی تور بلغارستان باعث شد این تیم اختلاف امتیاز خود را با ایران کم کند و بازی 8-9 شود تا سرمربی تیم ملی درخواست وقت استراحت کند.
تک دفاع معنوی نژاد باعث شد ایران به امتیاز 11 برسد. در ست دوم فرهاد ظریف به جای مهدی مرندی در پست لیبرو قرار گرفت.
 
ملی‌پوشان ایران موفق شدند در این ست اختلاف امتیاز خوبی را با حریف ایجاد کنند و با خطای دو ضرب پاسور بلغارستان بازی 16-11 به نفع ایران شود.
دفاع روی تور بلغارها بازهم به کمک این تیم آمد و آن‌هاموفق شدند اختلاف امتیاز خود را با ایران کم کنند وبازی 15-17 شود.
کار سرعتی موسوی و معروف ایران را به امتیاز 20 رساند. محمد فلاح ملی پوش تازه وارد ایران در هفته دوم این رقابت‌ها به میدان آمد اما در زدن سرویس ناموفق بود و بازی 21-19 شد.
در این ست هم عبادی پور امتیاز سرویس گرفت و ایران 24-20 از حریف پیش افتاد و در پایان هم این ست 25-20 به نفع ایران به پایان رسید.
ست سوم 25-23 ایران
درابتدای این ست دو تیم پایاپای پیش رفتند اما این بلغارستان بود که 8 بر 6 وقت استراحت فنی نخست را به دست آورد. آبشار معنوی نژاد با برخورد به دفاع به بیرون رفت و ایران 10 بر 9 از حریف پیش افتاد.
بازی خوب معنوی نژاد در این بازی ادامه داشت و این بازیکن موفق شد از خط سرویس برای ایران امتیاز بگیرد و بازی 14 بر 12 شود. حرکت  و جهش به موقع پاسور ایران بازی را 16-13 به سود ایران کرد.

سعید معروف از خط سرویس امتیاز 18 را به دست آورد و "پلامن کنستانتینوف" درخواست وقت استراحت برای بلغارستان کند. "گوتسف" امتیاز سرویس گرفت و بازی 20-19 شد.
بهبودی و محمودی به جای میرزاجانپور و معروف به میدان آمدند. هردو تیم در این ست پایاپای پیش رفتند و در پایان با ضربه عبادی پول ایران 25-23 این ست را برد.
تا پایان این ست معنوی نژاد 16 امتیاز را برای ایران به دست آورد.
ست چهارم 25-20 ایران
با وجود اینکه در ابتدای ست دو تیم اختلاف زیادی نداشتند اما ایران زودتر از حریف به امتیاز 8 رسید ودو تیم به وقت استراحت فنی نخست رفتند. لوزانو در این وقت استراحت تاکید زیادی روی استفاده از توپ‌های برگشتی داشت.
جای خالی پاسور ایران باعث شد اختلاف امتیاز ایران و بلغارستان به دو برسد و ایران 12 بر 10 از حریف پیش بیفتد. با بیرون رفتن توپ مهاجم بلغارستان بازی 17 بر 12 به نفع ایران شد و اختلاف امتیاز به 5 رسید.
در اواخر بازی اختلاف امتیاز دو تیم به 6 رسید و ایران 21 بر 15 از بلغارستان پیش افتاد و در نهایت هم تلاش بلغارها برای کم کردن و جبران امتیازها فایده نداشت و ست چهارم 25 بر 20 به نفع ایران به پایان رسید تا در مجموع ایران سه بر یک حریف خود را شکست دهد.
تیم ملی والیبال ایران در هفته دوم لیگ جهانی با تیم های بلغارستان، برزیل و صربستان هم گروه است که بازی های این گروه در بلگراد صربستان برگزار می‌شود. ملی‌پوشان ایران در دومین بازی خود در این رقابت‌ها ساعت 18:30 جمعه 4 تیر به مصاف برزیل می‌روند.
والدین دختر جوان ایرانی که به طرز فجیعی به دست مردی افغان کشته و جسدش مثله شده ‌بود، اعلام کردند از قصاص گذشت می‌کنند.
 
به گزارش شرق، مأموران پلیس مهر چهار سال قبل باخبر شدند دختر جوانی به نام لیدا از خانه خارج شده و دیگر برنگشته ‌است. مادر این دختر گفت: دخترم یک ماشین پراید داشت که همیشه با همان ماشین بیرون می‌رفت. روز حادثه هم از خانه بیرون رفت و دیگر نیامد و تلفن همراهش را هم جواب نمی‌داد. وقتی مأموران تحقیقات خود را آغاز کردند، متوجه شدند لیدا با جوانی افغان به نام کریم به صورت تلفنی رابطه داشت.مأموران محل کار کریم را پیدا کردند.
صاحب‌کار کریم گفت: او مدت‌ها بود که برای من در نمایشگاه اتومبیل کار می‌کرد اما چندی‌قبل خیلی ناگهانی گفت که دیگر نمی‌تواند پیش من باشد و تسویه‌حساب کرد و رفت؛ من هم نمی‌دانم کجا رفته ‌است، اما همشهریانی دارد و شاید آنها بدانند او کجاست.چند ماه تحقیق و جست‌وجو از سوی مأموران بالاخره به نتیجه رسید و مرد افغان دستگیر شد.
 
او گفت: من و لیدا مدت‌ها بود که با هم دوست بودیم و مرتب با هم تماس می‌گرفتیم. لیدا هر روز پیش من می‌آمد، روز حادثه هم وقتی آمد، مقدار زیادی مواد مصرف کرد و بعد هم حالش بد شد و جانش را از دست داد؛ من هم برای اینکه می‌ترسیدم موضوع را به کسی اطلاع دهم، جسدش را داخل چاه ساختمان نمایشگاه انداختم و بعد هم از آنجا رفتم. مأموران پلیس با کمک مأموران آتش‌نشانی جسد را از داخل چاه بیرون کشیدند تا صحت گفته‌های متهم را بررسی کنند. آنها متوجه شدند جسد مثله شده و آثار ضربات چاقو نیز روی بدن مقتول مشهود است.
 
وقتی متهم درباره مثله‌شدن جسد مورد پرسش قرار گرفت، گفت: جسد را مثله کردم تا بتوانم داخل چاه بیندازم اما مأموران سؤال دیگری را مطرح کردند و از او خواستند درباره آثار ضربات چاقویی که روی بدن مقتول وجود دارد، توضیح دهد. او گفت: اتهام را قبول دارم؛ من دست به قتل زدم. روز حادثه وقتی لیدا طبق معمول پیش من آمد، حالش خوب نبود. به او گفتم چه اتفاقی افتاده ‌است، گفت به تو مربوط نیست و نباید در زندگی من دخالت کنی. خواستم نزدیکش شوم و دلداری‌اش دهم، هلم داد و سرم به دیوار برخورد کرد و خون آمد، بعد هم از شدت عصبانیت با ضربات چاقو او را زدم که جانش را از دست داد. خیلی ترسیده‌ بودم؛ برای اینکه جسد را از بین ببرم، او را مثله کردم و داخل چاه انداختم.
با توجه به گفته‌های متهم، پرونده و صدور کیفرخواست وی برای محاکمه به شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده ‌شد. بعد از اینکه نماینده دادستان کیفرخواست را خواند، اولیای ‌دم در جایگاه حاضر شدند. آنها گفتند ما نمی‌توانیم درخواست قصاص برای کسی کنیم و مجازات او را به قانون واگذار می‌کنیم و خودمان هم دیه قانونی را می‌خواهیم. سپس متهم در جایگاه حاضر شد؛ او اتهامش را قبول کرد و دوباره توضیح داد چطور دست به قتل زده ‌است. با پایان جلسه رسیدگی، قضات متهم را به پرداخت دیه محکوم کردند.
روز گذشته متهم با توجه به اینکه چهار سال را در زندان گذرانده‌ بود، برای محاکمه به‌لحاظ جنبه عمومی جرم به دادگاه آورده ‌شد. وقتی دادگاه از اولیای ‌دم خواست تا دوباره درباره خواسته‌شان توضیح دهند، گفتند ما واقعا توان روحی قصاص هیچ‌کس را نداریم اما دیه قانونی را از متهم می‌خواهیم. متهم نیز یک‌ بار دیگر جزئیات قتل را توضیح داد و گفت از کرده خودش پشیمان است و درخواست بخشش از دادگاه و اولیای ‌دم دارد.
 
با پایان جلسه رسیدگی، هیأت قضات برای صدور رأی دادگاه وارد شور شدند و متهم را با توجه به جرمی که مرتکب شده‌ بود، به تحمل ١٠ سال حبس محکوم کردند و با استناد به ماده ٦٩٦ قانون مجازات اسلامی اعلام کردند متهم بعد از تحمل جنبه عمومی جرم نیز درصورتی‌که دیه اولیای ‌دم را نپردازد، باید در زندان بماند و زمانی آزاد خواهد شد که دیه را کامل پرداخت کرده‌ باشد.

تاشکند پایتخت ازبکستان امروز (پنجشنبه) میزبان نشست سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای است که براساس برنامه اعلام شده محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این اجلاس حضور دارد.
به گزارش ایرنا، امروز برای نخستین بار پاکستان و هند اعضای ناظر کنونی به عنوان عضو رسمی در نشست سران همکاری شانگهای شرکت می کنند و همچنین قرار است، در آینده ای نزدیک ایران به عنوان دیگر عضو رسمی به این تشکل منطقه ای بپیوندد.
افزون بر اسلام کریم اوف، رییس جمهوری ازبکستان به عنوان میزبان نشست، سران کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان اعضای قدیمی و نخست وزیران هند و پاکستان اعضای جدید شرکت دارند و رییس جمهوری افغانستان نیز به عنوان عضو ناظر حضور خواهد داشت و رییس جمهوری ترکمنستان نیز میهمان ویژه نشست تاشکند خواهد بود.
جفری فلتمن معاون دبیر کل سازمان ملل، سرگئی لبدوف رییس کمیته اجرایی سازمان کشورهای همسود، نیکلای بوردیوژا دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی و له یو می دبیر کل سازمان آسه آن نیز از جمله مقام های بین المللی حاضر در نشست پایتخت ازبکستان اعلام شده اند.
براساس گزارش های انتشار یافته، بیش از 1000 نفر از مقام های کشورهای عضو رسمی و ناظر سازمان همکاری شانگهای، رییسان سازمان های بین المللی و خبرنگاران در نشست دو روزه تاشکند حضور دارند.
صدور بیانیه مشترک و تایید برنامه اقدام های چهار ساله 2016 تا 2020 این سازمان از جمله موضوع های در دستور کار این نشست است.
حضور ظریف در این نشست مهم در چارچوب رایزنی و مذاکرات تکمیلی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند سبب شتاب گرفتن روند عضویت و همچنین پیشرفت دیپلماسی جمهوری اسلامی برای نقش آفرینی فعال تر سیاسی و اقتصادی منطقه ای و فرامنطقه ای باشد و پیوندهای تهران با کشورهای عضو این سازمان بویژه روسیه و چین را تقویت کند.
نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان جمعه گذشته در روسیه اعلام کرد که هند و پاکستان در نشست ماه جاری سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان عضو رسمی حضور خواهند یافت و ایران نیز در مرحله بعد به این سازمان خواهد پیوست.
برنامه عضویت رسمی تهران در این سازمان مهم منطقه ای یکی از دستاوردهای برجام است که با رفع تحریم های ضد ایرانی موانع عضویت جمهوری اسلامی در سازمان های مهم بین المللی برطرف می شود.
از سوی دیگر، افزون بر پشتیبانی روسیه و چین از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، دیگر اعضا نیز از این دیدگاه حمایت می کنند و آن را برای توسعه تشکل منطقه ای و منافع گروهی مفید می دانند.
بختیار حکیموف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سازمان شانگهای ماه گذشته برنامه تبدیل همکاری ایران با این سازمان از حالت ناظر به عضویت رسمی و کامل در بزرگترین سازمان منطقه ای جهان را اعلام کرد.
همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد که شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.
با توجه به عضویت هند و پاکستان و سپس در آینده ای نزدیک پیوستن ایران، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای در جهان تبدیل می شود که منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
با رسمی شدن عضویت هند و پاکستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس چهر کشور عضو ناظر این سازمان منطقه ای هستند.