گزیده خبرهای 7 تیر -95

گزیده خبرهای 7 تیر -95 
«بینالی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه رسما توافق عادی‌سازی و ازسر گیری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.ایلدریم طی کنفرانس خبری در آنکارا با بیان اینکه مذاکرات زیادی برای آشتی با رژیم صهیونیستی انجام شد، گفت: طی این توافق، محدودیت‌هایی که بر فلسطینی‌ها و محاصره‌ای که بر غزه گذاشته شده، تسهیل خواهد شد.وی تاکید کرد که جمعه آینده اولین کشتی حاوی 2هزار تن کمک‌های انسان دوستانه ترکیه به بندر «اشدود» وارد خواهد شد. او این اتفاق را رفع حصر غزه توصیف کرد.نخست وزیر ترکیه با اشاره به مفاد توافق با رژیم صهیونیستی اضافه کرد که ترکیه ساخت یک بیمارستان 200 تخت خوابی را در نوار غزه به زودی آغاز خواهد کرد.عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی از ترکیه و پرداخت 20 میلیون دلار غرامت به قربانیان حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره، از دیگر بندهای این قرارداد است.ایلدریم ابراز امیدواری کرد که این توافق برای ترکیه و «برادران فلسطینی» منفعت زیادی داشته باشد زیرا ساکنین غزه طی سال های اخیر رنج‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند.وی با بیان اینکه با این توافق روابط دیپلماتیک با اسرائیل رسما آغاز شد، تاکید کرد که ترکیه همچنان مدافع مردم فلسطین و حق آنها برای تاسیس یک دولت خواهد بود.
مهاجم تیم ملی آرژانتین پس ازشکست برابر شیلی در فینال کوپا آمه ریکا از تیم ملی خداحافظی کرد.به گزارش ایسنا و به نقل از آس، آرژانتین صبح امروز (دوشنبه)در فینال کوپا آمه ریکا در ضربات پنالتی مغلوب شیلی شدلیونل مسی که پنالتی خود را از دست داد پس از پایان بازی گفت: برای من دیگر تیم ملی به پایان رسید. تلاش زیادی کردم. به خاطر قهرمان نشدن با آرژانتین خیلی ناراحتم و دیگر نمی توانم ادامه دهم.مهاجم آلبی سلسته در ادامه افزود: باورکردنی نیست اما امروز دوباره این اتفاق افتاد و دوباره در ضربات پنالتی شکست خوردیم. چهار فینال است که شکست می خورم. سه فینال پیاپی بوده است.مسی در پایان جدایی‌اش از تیم ملی را تایید کرد اما سرخیو رومرو دروازهبان آلبی سلسته تصمیم  همتیمیاش را عجولانه عنوان کرد و افزود: به تیم ملی بدون مسی فکر نمیکنم.
دارنده ۷ مدال طلای جهان و المپیک در جریان تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی دچار آسیب شد.به گزارش ایسنا، حمید سوریان در جریان تمرین‌های تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در المپیک ریو از ناحیه گردن دچار آسیب‌دیدگی شد و به همین علت در تمرین یکشنبه نتوانست به همراه دیگر فرنگی‌کاران حاضر در اردوی تیم ملی تمرین کند.این مصدومیت در حالی برای سوریان اتفاق افتاد که تنها ۴۷ روز تا آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی در المپیک ۲۰۱۶ ریو زمان باقی است. البته میزان آسیب وی پس از بررسی پزشکان به طور دقیق مشخص خواهد شد.
«مراد مجلسی» از مدیران باسابقه صنعت خودرو کشور که چندی پیش به عنوان مدیرعامل شرکت مشترک ایران خودرو- پژو «ایکاپ IKAP» منصوب شده بود، صبح امروز(یکشنبه) درگذشتبه گزارش ايكوپرس، مراد مجلسی که به دلیل خونریزی شدید معده در بیمارستان بستری شده بود، صبح امروز با وجود تلاش پزشکان در سن 63 سالگی دارفانی را وداع گفت.وی پیشتر مشاور قائم مقام ارشد مدیرعامل ایران خودرو در امور فنی، تولید و مهندسی محصول و مدیر برند محصولات بود و قائم مقامی مدیرعامل شرکت کرمان موتور، رئیس هیات مدیره شرکت خودروسازان بم، رئیس هیات مدیره شرکت کرمان خودرو، رئیس هیات مدیره مهندسی قطعات کرمان خودرو و رئیس هیات مدیره شرکت خودرو سازی راین را نیز در کارنامه خود داشتهاشم یکه زارع» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، امروز با صدور پیامی درگذشت وی را به خانواده مجلسی و همچنین مجموعه ایران خودرو و صنعت کشور تسلیت گفتشرکت مشترک ایران خودرو- پژو «ایکاپ IKAP» هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت و معرفی اعضای هیات مدیره و نهایی شدن 17قرارداد فرعی در پروتکل همکاری های دو خودروساز، به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
شرق - ١٠ روز است كه كسي از آنها خبر ندارد. همسر ناخدا ديگر آن‌قدر بي‌طاقت شده كه با يك «چه خبر؟» بغضش مي‌تركد و مي‌گويد: هيچيسعيد خسروي، وحيد خسروي و مجيد ماهيني روز سه‌شنبه (٢٥ خرداد) از اسكله جفره بوشهر حركت كردند و بامداد چهارشنبه كمي آن‌طرف‌تر از سكوي مرجان، به دلیل تجاوز مرزي توسط شناورهاي نظامي عربستان دستگير شدند.حسين جابري‌انصاري، سخنگوي پيشين وزارت امور خارجه، با اعلام اينكه «خبر دستگيري ماهي‌گيران ايراني توسط عربستان از سوی مرزباني تأييد شده است» گفت که این يك قایق نظامی نبوده استاما اطلاع‌رساني درباره ماجرا به همين‌جا ختم شد و پيگيري خانواده آنها نيز هنوز به جايي نرسيده است. بعد از ١٠ روز كسي نمي‌داند آنها كجا هستند و اين چند روز برايشان چطور گذشته استكسي نمي‌داند عربستان آنها را محاكمه كرده، اصلا قصد محاكمه آنها را دارد يا خير. آيا غير از تجاوز مرزي اتهام ديگري به آنها وارد شده است يا خير. ابهام درباره وضعيت و سرنوشت اين سه ايراني در حالي است كه خانواده‌شان هر روز نگران‌تر از قبل پيگيري مي‌‌كنند و به نتيجه‌اي نمي‌رسند. سراغ نماينده بوشهر در مجلس كه مي‌روي، يا در دسترس نيست يا با جمله كوتاهي مانند «در جلسه كميسيون هستم» يا «پيگيري مي‌كنم و خبر مي‌دهم» از پاسخ‌گويي شانه خالي مي‌كندمعاون كنسولي وزارت خارجه توضيح مي‌دهد كه اقدامات صورت‌گرفته از سوي وزارت خارجه تنها بايد از جانب سخنگوي اين دستگاه اعلام شود و از بدشانسي سه صياد بازداشت‌شده دقيقا در همين روزها و به واسطه ‌جابه‌جايي‌ها در وزارت خارجه، پيداكردن سخنگوي جديد دشوار شده است.خانم خسروي، همسر ناخدا كه از بي‌نتيجه‌بودن پيگيري‌ها و بي‌خبري از همسر و برادرشوهرش خسته است، مي‌گويد تنها اميدمان اين است كه در عربستان محاكمه شده و اجازه تماس پيدا كننداو از اين ١٠ روز دوري و فكر و خيال درباره آينده مبهم عزيزانش خسته‌ و به يك تماس تلفني احتمالي آن هم بعد از محاكمه در عربستان دل‌ بسته استدر اين شرايط انتظار مي‌رود كه مسئولان مربوطه با نگاهي واقع‌بينانه و جدي‌تر اين ماجرا را پيگيري كنند و سرنوشت سه ايراني دستگير‌شده را به اميد اقدامات احتمالي عربستان رها نكنند.
نیمه شعبان زهرا قادرپناه زن 21 ساله‌ای که 9 ماه در انتظار به دنیا آمدن فرزندش بود، همراه شوهر و مادرش با خودروی پیکان وانت به امامزاده‌ای در ده کیلومتری شهرستان خوی رفتند و غروب همان روز آنها پس از زیارت، امامزاده را به قصد رفتن به خانه، ترک کردند. همزمان با حرکت آنها، باران شدیدی شروع به باریدن گرفت.به گزارش جام جم، جاده لغزنده شد و داماد جوان در پیچ جاده نتوانست خودرو را کنترل کند و وانت به قعر دره سقوط کرد. دقایقی بعد صدای فریادهای سرنشینان خودرو خاموش شد. در همین موقع رانندگان عبوری به کمک آنها شتافتند و مشاهده کردند زن 47 ساله فوت کرده و راننده جوان و همسرش هم بی‌هوش بودند. رانندگان، آنها را از عمق 15 تا 20 متری دره خارج کردند. جسد زن میانسال به پزشکی قانونی انتقال یافت و زن و مرد جوان به بیمارستان شهرستان خوی منتقل شدند. مرد مصدوم، زنده ماند اما تلاش‌‌ها برای نجات زن باردار در حالی ادامه داشت که او در این حادثه فرزندش را از دست داد. 10 روز بعد او به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ارومیه منتقل شد.پزشکان پس از تلاش فراوان، سرانجام اعلام کردند زهرا مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشت او نیست. بنابراین ماجرای مرگ مغزی او را به پدرش اطلاع دادند. او زمانی که متوجه شد یگانه دخترش به خواب ابدی فرورفته و دیگر امیدی نیست که او چشمانش را باز کند، تصمیم گرفت در این ماه خدا، اعضای بدن دخترش را به بیمارانی هدیه کند که سال‌هاست با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. به این ترتیب قلب زهرا همراه کبد، دو کلیه و ریه وی به پنج بیمار پیوند زده شد تا در این ماه شادی و لبخند به آنها هدیه شود. زهرا برای همیشه چهره در نقاب خاک کشید اما یاد و خاطره فداکاری او برای همیشه در ذهن مردم قاب شد .بایرام قادرپناه، پدر داغدیده زهرا گفت: من پیش از این یکی از فرزندانم را از دست داده بودم و دو پسرم و دخترم زهرا و همسر مهربانم فاطمه که در این حادثه کشته شد، تنها تکیه‌گاه زندگی‌ام بودند. خوشحالم از این‌که اعضای بدن دخترم را به بیماران هدیه کردم.وی اضافه کرد: اهدای عضو فرزندم مرا در مقابل امتحان الهی قرار داد و خوشحالم با تصمیمی که گرفتم، در این امتحان سربلند بیرون آمدم و با اهدای بدن او، دل پنج بیمار وخانواده آنها شاد شد.. می‌دانم زهرا و مادرش از این تصمیم خوشحال هستند