گزیده ها 8 تیر - 95

گزیده ها 8 تیر - 95
سندرم تونل کارپال (CTS) یک اختلال مربوط به اعصاب است که بیشتر در کارمندان و افرادی که برای ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند و با رایانه کار می‌کنند دیده می‌شود و احتمال بروز آن در زنان سه برابر مردان است.

بیماری دردناک سندرم تونل کارپال، یک بیماری مربوط به شغل است و بیشتر در افرادی دیده می‌شود که مچ دستشان برای مدت طولانی در شرایط نامناسب و غیر استاندارد قرار دارد.این بیماری مرتبط با اعصاب، باعث درد و بی حسی دست، به‌خصوص مچ دست می‌شود.
علل سندرم تونل کارپل
تونل کارپال گذرگاه اعصاب مچ دست است که از عصب مدیان (median) محافظت می‌کند. عصب مدیان عصب اصلی دست و تاندونی (تاندون فلکسور) است که باعث خم شدن انگشتان و شست و دیگر بافت‌های نرم دست مانند رباط‌ها و عروق خونی می‌شود.
بر اساس گزارش آکادمی‌جراحان ارتوپدی آمریکا، سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های اطراف تاندون فلکسور متورم شده و به عصب مدیان فشار وارد می‌کنند.
عوامل وراثتی نقش مهمی‌در بروز این سندرم دارند؛ یعنی اگر در خانواده یکی مبتلا باشند، احتمال ابتلای بقیه نیز وجود دارد.
برخی دیگر از این عوامل موثر عبارتند از: آسیب دیدگی مچ دست که باعث تورم، رگ به رگ شدن یا شکستگی شود.پرکاری غده هیپوفیز،کم کاری تیروئید،استرس کاری،استفاده مکرر از ابزاری که باعث ارتعاش دست می‌شود، وجود کیست یا تومور در داخل کانال.
در ادامه این گزارش آمده است که حرکات تکراری مچ دست مهم‌ترین عامل این عارضه است. برخی از ورزش‌ها مانند تنیس نیز باعث بروز این سندرم می‌شود.سندرم تونل کارپال در صورت پیشرفت به‌اندازه ای قابلیت‌های دست بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد که امکان استفاده از قلم نیز وجود نخواهد داشت.
علائم سندرم تونل کارپال
این بیماری در مراحل ابتدایی با بی حسی، سوزش و خارش دست؛ به‌خصوص در شب همراه است. معمولا بیمار با احساس درد در دست از خواب بر می‌خیزد و برای ساکت شدن درد مجبور است دست را به سرعت تکان دهد. این بیماری در صورت پیشرفت باعث می‌شود که انجام یک کار ساده مانند برداشتن کتاب نیز به دشواری انجام شود. به مرور زمان درد دست از مچ به قسمت‌های بالایی و شانه نیز سرایت می‌کند.
راه‌های تشخیص
با مشاهده علائم درد بیمار باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. برای تشخیص سندرم تونل مچ دست پزشک در ابتدا معاینات بالینی انجام می‌دهد.
به گزارش دانشگاه جان‌هاپکینز آمریکا، پس از معاینات بالینی، آزمون‌های بررسی قدرت دست در اولویت قرار دارد. یکی دیگر از آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص، آزمون سرعت هدایت عصب و تست EMG یا الکترومیوگرافی است که با استفاده از یک سوزن کوچک، فعالیت‌های الکتری عضلات بررسی می‌شود.
درمان
درد ناشی از سندرم تونل مچ دست معمولا در مراحل اولیه با استراحت و رعایت اصول استاندارد قابل کنترل است و در مرحله بعدی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و دیکلوفناک تجویز می‌شود.
این بیماری در صورت پیشرفت نیازمند عمل جراحی است. یوگا، کار درمانی و درمان اولترا سوند نیز گاهی برای درمان و کاهش درد توصیه می‌شود.
پیشگیری
راه‌های مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به سندرم تونل مچ دست وجود دارد. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا چند راهنمایی موثر در این زمینه ارائه کرده است.استراحت مچ دست هر چند دقیقه یک بار و نرمش‌هایی مانند خم کردن و صاف کردن مچ، تنظیم محیط کار به گونه ای که فشار بر روی مفاصل حداقل باشد، ورزش مفاصل، اجتناب از وارد کردن فشار اضافی در هنگام کار؛ برای مثال محکم نگه داشتن قلم، استفاده از ابزار ارگونومیک، قرار داد صفحه کلید در شرایطی که مچ در حین کار در آرامش باشد.

پس لرزه‌های همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا،در سطح داخلی و خارجی همچنان ادامه دارد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، تاکید کرده‌اند که این دو کشور بر سر مدیریت بحران عواقب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با یکدیگر "تفاهم کامل" دارند.
اولاند هشدار داده است که در صورت عدم تفاهم خطر تفرقه، منازعه و عدم هماهنگی وجود دارد.
اولاند و خانم مرکل بزودی در برلین بر سر این تحولات بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
این اظهارات در حالی عنوان شده است که پیشتر نشانه‌هایی از اختلاف بر سر زمان خروج بریتانیا از این اتحادیه وجود داشت.
پیشتر وزیر خارجه فرانسه گفته بود که بریتانیا نمی‌تواند "موش و گربه" بازی کند و باید زودتر تکلیف را مشخص کند.
در این میان آلمان، از پرقدرت‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا، پیام‌های متناقضی در این رابطه فرستاده بود و صدراعظم آلمان گفته بود که بریتانیا نباید برای خروج "عجله" کند.
اما فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه دولت خانم مرکل، از بریتانیا خواسته "هرچه زودتر" اتحادیه اروپا را ترک کند.
ماده ۵۰ لیسبون
روند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا مطابق مفاد آیین نامه این اتحادیه صورت خواهد گرفت.
برابر ماده ۵۰ پیمان لیسبون که در سال ۲۰۰۹ به تصویب اعضای اتحادیه رسیده اما تاکنون هیچ گاه به اجرا گذاشته نشده بود، کشورهای عضو اتحادیه بعد از تصمیم به جدایی باید مذاکرات خود با اتحادیه اروپا را آغاز کنند.
در صورت توافق میان دو طرف بر سر چگونگی عملی کردن این جدایی، کشور خواستار جدایی مطابق مفاد توافق پیش خواهد رفت، اما چنانچه توافقی حاصل نشود، عضویت کشور جدایی‌طلب بعد از گذشت دو سال خودبخود لغو می‌شود.
اگر چه ماده ۵۰ معاهده لیسبون کلیات روند جدایی کشورها از اتحادیه اروپا را مشخص کرده اما جزئیات آن تنها از طریق مذاکره میان دو طرف مشخص خواهد شد و برای عملیاتی کردن هرگونه توافقی هم ممکن است سالها زمان لازم باشد.
سفر کری
همزمان گزارش شده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است به بروکسل و لندن سفر کند.
کری قرار بود به رم سفر کند. اما مقامات همراه آقای کری گفته‌اند که با توجه به اهمیت همه‌پرسی اخیر بریتانیا و نتیجه آن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از ایتالیا به بلژیک و بریتانیا نیز سفر خواهد کرد.
گزارش شده است که محور اصلی سفر آقای کری، گفتگو و تبادل نظر در باره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تبعات آن خواهد بود.
استعفا در حزب کارگر؛ رقابت بر سر رهبری حزب محافظه‌کار
همزمان یازده نفر از اعضای دولت سایه بریتانیا، از حزب کارگر در مخالفت با جرمی کوربین، رهبر حزب، از عضویت در کابینه استعفا دادند.
مخالفان کوربین، او را به "کم کاری"، در زمینه تشویق رای دهندگان، برای رای به باقی ماندن کشور در اتحادیه، متهم می‌کنند.
کوربین گفته است که در رقابت برای انتخاب رهبری جدید، برای حزب کارگر، باز هم نامزد خواهد شد.
در جناح مقابل و حزب محافظه کار هم گفته می‌شود ترزا می، وزیر کشور، قصد دارد در رقابت با بوریس جانسون خود را نامزد رهبری حزب- و به تبع آن- نخست‌وزیری کند.
در پی اعلام نتیجه همه‌پرسی در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دیوید کامرون، نخست وزیر و رهبر حزب حاکم محافظه کار، اعلام کرد که از سمت خود کناره می‌گیرد.
نگرانی در آسیا؛ تلاش وزیر دارایی بریتانیا
برخی از بزرگترین اقتصادهای آسیا نسبت به تاثیر رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا بر ثبات اقتصادی جهان ابراز نگرانی کرده اند و همزمان ارزش پوند در معاملات صبح دوشنبه آسیا بار دیگر افت کرده است.
لو جیووی وزیر دارایی چین روز یکشنبه (۲۶ ژوئن) گفت که پیامدهای تصمیم بریتانیا هنوز روشن نیست اما هر چه باشد تا سال ها احساس خواهد شد.
یک مقام کره جنوبی هم نظر مشابهی را بیان کرده و یک چهره ارشد در حزب حاکم ژاپن گفته که توکیو باید برای بروز هرگونه بی‌ثباتی آمادگی داشته باشد.
بیم آن می رود که تاثیر شرایط سردرگم کننده ناشی از تصمیم بریتانیا بر بازارهای مالی اطراف جهان همچنان ادامه یابد.
همزمان گزارش شده است که جورج اوزبورن، وزیر دارایی بریتانیا، در تلاش است تا پیش از آغاز به کار بازارهای اروپایی تا ساعاتی دیگر- تا حد امکان، آرامش را به این بازارها بازگرداند.
اوزبورن قرار است در اظهاراتی تلاش کند تا نگرانیهای ایجاد شده در بازارها را تا حد امکان کاهش دهد.
وزیر دارایی بریتانیا از زمان انجام همه‌پرسی و اعلام نتایج آن تاکنون سخنی نگفته است.
منبعبی بی سی
دبیرشورای عالی فضای مجازی گفت: کسانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت رسانه ای دارند باید خود رابرای اخذ مجوز از این شورا آماده کنند.
ابوالحسن فیروزآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تلاش می شود فعالیت رسانه ای در شبکه های اجتماعی ضابطه مند شود و برهمین اساس کسانی که در این شبکه ها فعالیت رسانه ای دارند باید بزودی خود را برای دریافت مجوز آماده کنند.
وی رعایت الزام های دینی، اخلاقی و قانونی را برای فعالیت شبکه های اجتماعی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: رسانه های داخلی چه در بخش مکتوب و چه در بخش صوتی و تصویری تاکنون پایبندی خود را به این الزام ها نشان داده اند.
فیروزآبادی یادآورشد: اکثر شبکه های اجتماعی مجازی در خارج از مرزهای کشورمان قرار دارند که همین عاملی است تا چندان پایبند به الزام های داخلی نباشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی به تصویب طرحی در این شورا که در آن مقرر شده همه شبکه‌ های پیام‌ رسان فعال در کشور در یک دوره یک ساله، ذخیره‌ سازی داده‌ های خود را در داخل کشور انجام دهند، اشاره و ابراز امیدواری کرد پس از این الزام همه کسانی که قصد دارند در شبکه های اجتماعی برای ایران فعالیت داشته باشند با انتقال سرورهای خود پایبندی به قوانین کشورمان نشان دهند تا امنیت این شبکه ها برای کاربران داخلی ارتقا یابد.
وی به تلاش های صورت گرفته برای راه اندازی شبکه اجتماعی داخلی اشاره کرد و یادآورشد: اکنون در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا اقدام به راه اندازی کنسرسیومی برای شبکه اجتماعی کنند.
فیروزآبادی خاطرنشان کرد، مذاکره با اپراتورهای داخلی هم با هدف تشویق آنها برای ایجاد شبکه اجتماعی داخلی ادامه دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد مذاکره ها به نتیجه برسد و بزودی سه شرکت داخلی فعال با توانایی جذب بیش از 10 میلیون مشترک راه اندازی شود.
فیروزآبادی از تلاش برای جذاب سازی فعالیت در این بخش برای شرکت های داخلی خبر داد و افزود: به دنبال آن هستیم تا با اقدام های مناسب طرح های این بخش دارای فایده اقتصادی برای فعالان باشد. مصمم به حمایت از ایجاد سه شبکه پیام‌ رسان داخلی هستیم تا به کاربران ایرانی خدمات ارایه دهند.
دبیرشورای عالی فضای مجازی در ادامه گفت: قیمت ظرفیت برای تولید محتوای داخلی به شدت کاهش داده شده و شبهه رایگان شده است تا تولیدکنندگان محتوا بیشتر به این سمت جذب شوند.
وی ابراز امیدواری کرد با اقدام های صورت گرفته تولیدکنندگان محتوای داخل برای تولید بیشتر تشویق شوند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی پیشتر اعلام کرده بود، امسال تلاش می‌شود حوزه‌هایی که بیشترین فعالیت را در فضای مجازی دارند مورد حمایت جدی تری قرار گیرند که مهم‌ترین آنها راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و صیانت از فضای مجازی است.
پیش از این محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از سیاست‌های خود را حمایت جدی از ایجاد شبکه‌های پیام ‌رسان داخلی عنوان کرده و گفته بود: ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی مورد حمایت جدی خواهد بود.
رئیس جمهوری در دیدار نوروزی خود با مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شانزدهم فروردین ماه جاری، بر ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی تاکید کرده و گفته بود: این گونه نباشد که مردم به شبکه‌های پیام ‌رسان خارجی بیش از داخلی‌ها اطمینان کنند.
پرداخت حقوق و مزایا باید با موافقت شورای حقوق و دستمزد انجام شودجلسه شورای حقوق و دستمزد عصر امروز (یکشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری با اشاره به جلسات مستمر برگزار شده در روزهای اخیر برای ساماندهی به وضعیت نظام پرداخت حقوق و دستمزد، گفت: با دریافت کنندگان حقوق‌های غیرقانونی و خارج از عرف برخورد خواهد شد؛ چرا که انتظار جامعه و افکار عمومی نیز از دولت این است که پرداخت‌های غیرقانونی به خزانه بازگردانده و کسانی که در این زمینه مرتکب تخلف شده اند، عزل شوند.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی نظام حقوق و دستمزد کشور، اظهار داشت: باید برای سال 95 و نیز برای سال‌های آینده در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، تصمیماتی در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری اتخاذ شود تا دیگر امکان هرگونه پرداخت حقوق های غیرقانونی و خارج از عرف وجود نداشته باشد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی در نظام حقوق و مزایای کارکنان همه دستگاههای نظام در قوای سه گانه و سایر نهادها و سازمان های کشور، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 74 قانون مدیریت خدمات کشوری کلیه دستگاه‌های اجرایی اعم از این‌که مشمول مقررات این قانون باشند یا نباشند مکلفند قبل از اتخاذ تصمیم در مراجع قانونی ذیربط برای تعیین و یا تغییر مبانی و مقررات حقوق و مزایای کارمندان خود و یا هر نوع پرداخت جدید موافقت شورای حقوق و دستمزد را کسب کنند.
معاون اول رییس‌جمهور در همین ارتباط تصریح کرد: بنابراین لازم است تا این قانون در کلیه دستگاههای نظام در قوای سه گانه و سایر نهادها و سازمان ها ی کشور اجرا گردد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این جلسه گزارشی از بررسی های صورت گرفته و جلسات تشکیل شده برای رسیدگی به نابسامانی موجود در نظام پرداخت حقوق و دستمزد ارائه کرد و به تشریح پیشنهادات مطرح شده در این جلسات برای جلوگیری از تکرار تخلفات و پرداخت های غیرقانونی و خارج از عرف پرداخت.
در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و امور اقتصادی و دارایی نیز حضور داشتند، گزارشی از رسیدگی ها و بررسی های صورت گرفته پیرامون دریافت ها و پرداخت های غیرقانونی و حقوق های غیرمتعارف مدیران دستگاه های اجرایی ارائه شد و پیشنهاداتی در جهت جلوگیری از تکرار این تخلفات و نیز ضرورت تعیین سقف برای پرداخت حقوق و دریافتی های مدیران ارشد مطرح شد.
در این نشست همچنین مقرر گردید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور اعضای شورای حقوق و دستمزد، با فوریت جمع بندی و پیشنهادات نهایی شورا را  برای ساماندهی نظام پرداخت حقوق و دستمزد و جلوگیری از تکرار تخلفات صورت گرفته در این خصوص تدوین و برای طرح و تصویب نهایی به هیات دولت ارائه کنند.