گزیده ها قسمت سوم.

گزیده ها قسمت سوم. 8 تیر - 95
نیویورک تایمز نوشت: ایران در دهه های گذشته نبردی طولانی و پرمخاطره برای مبارزه با قاچاق هروئین و تریاک داشته است، و در طول این سال ها هزاران نفر از نیروهای امنیتی و نظامی ایران جانشان را برای مبارزه با کارتل های افغان فدا کرده اند.
به گزارش «انتخاب»؛ این نشریه امریکایی در ادامه آورده است: با تمام این احوال، ایران با روند روبه افزایش محبوبیت ماریجوانا میان مصرف کنندگان مواد مواجه شده است.
دولت ایران سال گذشته 150 مرکز ترک و درمان مصرف الکل تاسیس کرده، و وزارت بهداشت و درمان نقش بسیار فعالی در مبارزه با مواد قوی تر از جمله هروئین داشته است. اما قوانین درباره مصرف ماریجوانا نسبت به مواد دیگر ضعیف تر بوده است.
در نتیجه مصرف ماریجوانا افزایش شدیدی داشته است. ماریجوانا که در ایران به آن گل می گویند، همه جا در تهران پیدا می شود. بوی ماریجوانا از میان رستوران ها در تفریحگاه های دیزین و شمشک به مشام می رسد. در ماه های زمستان جوانان اسکی باز یا اسنبورد سواری را می توان دید که سوار بر تله کابین هنگام رفتن به بالای کوه به آرامی سیگاری از ماریجوانا می پیچند.
تابا فرجک، 27 ساله می گوید وقتی از میان یکی از پارک های تهران می گذرید، یا حتی در خیابان ها و میدان ها بوی آن به مشام می رسد. او می گوید حتی یک بار در کافه ای بوی آن را استشمام کرده است.
در خوابگاه های دانشگاهی دانشجوها برای آرام شدن یا تمرکز گرفتن آن را می کشند و در مهمانی های خصوصی با یک تماس ساده به در خانه شان می رسد.
ایران آمار رسمی از مصرف ماریجوانا ندارد. اما شواهد و شنیده ها و همچنین آمار رسیده از درمانگاه های بازپروری نشان می دهد مصرف ماریجوانا در شهرهای ایران زیاد است. حسین کاتبی، مدیر یکی از این درمانگاه ها، کمپ جردن، می گوید تعداد بیمارانی که برای ترک ماریجوانا تحت درمان قرار گرفته اند در طول پنج سال گذشته چهار برابر شده است.
در کشورهای مختلف غالبا به ماریجوانا به چشم ماده ای غیراعتیادآور نگاه می شود. اما کسانی که به دفعات از آن استفاده می کنند، می توانند به آن وابسته شوند. بنا به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد آمریکا، نوجوانانی که از این ماده استفاده می کنند چهار تا هفت برابر بیش از جوانان امکان ابتلا به اختلالات حاصل از مصرف ماریجوانا دارند. این موسسه می گوید، در موارد شدید این امر می تواند منجر به اعتیاد شود.
کارشناسان ایرانی به این نکته اشاره داشته اند که درصد فزاینده ای از ماریجوانای تولید شده در کشور با مواد دیگر ترکیب می شوند. همچنین اکثر بذر ها از آمستردام قاچاق می شوند، و بسیاری دیگر از آن ها تغییرات ژنتیکی داده می شوند تا قدرت تاثیرگذاری بیشتری پیدا کنند.
با افزایش مصرف ماریجوانا بیماران درمانگاه کتابی هم تغییر کرده اند.
یوسف نجفی، که در گذشته اعتیاد داشت و حالا یکی از مشاوران این درمانگاه است می گوید: «آن ها از خانواده های طبقه متوسط هستند، و اغلب وضع مالی خوبی دارند. آن ها احساس بی فایدگی می کنند. در خانه زندگی می کنند. آینده شان به کلی نامعلوم است. چند سال قبل فقط یکی دو نفر از این موارد داشتیم. در آغاز فکر می کنند خطری ندارد، اما کسانی که زیاد مصرف می کنند، دچار افسردگی شده و در نهایت مبتلا به اختلالات روانی می شوند.
نجفی می گوید، «ایرانی های مسن تر، چه مسئولان امور درمانی و چه والدین، اطلاع کمی از ماریجوانا و تاثیرات آن دارند. »
نجفی می افزاید: «اینجا در ایران، ماریجوانا ماده ای است که راه را برای استفاده از مواد دیگر باز می کند».
در جلسه مشاوره درمانگاه، بیمار تازه واردی در مصاحبه به آرامی می گوید حالش خوب است. او که دستانش را با بی قراری حرکت می داد، و انگار نمی دانست کجا بگذاردشان نسبت به اینکه معتاد نامیده شود اعتراض کرد، و گفت فکر نمی کند مشکل بزرگی باشد که دوست داشت تمام روز هر روز ماریجوانا مصرف کند.
در عقب اتاق، کاتبی سرش را تکان می دهد و زیر لب می گوید: «درمان او زمان زیادی می برد».
صلیب سرخ لبنان اعلام کرد که حوالی ساعت 4 بامداد امروز به وقت محلی چهار انفجار پیاپی در منطقه «القاع» واقع در شرق لبنان رخ داد.
وبگاه خبری «النشره» به نقل از صلیب سرخ گزارش داد که در جریان این انفجارها تا کنون 7 نفر کشته و 19 نفر دیگر زخمی شده‌اند.
پایگاه خبری «لبنان 24» درباره جزئیات این انفجارهای تروریستی به نقل از «بشیر مطر» شهردار منطقه القاع گزارش داد که همه افراد آسیب دیده و کشته شده غیر نظامی هستند، ولی ارتش لبنان در بیانیه خود اعلام کرد که در میان افراد مجروح 4 نظامی حضور دارند که در یکی از گشتی‌ها به مرکز انفجار اول اعزام شده بودند.
وی با بیان این مطلب افزود: «یکی از تروریست‌ها در زمان امدادرسانی به قربانیان از کنارم عبور کرد. زمانی که متوجه او شدم و به سویش تیراندازی کردم. لذا فهمید که لو رفته است و خودش را منفجر کرد».
مطر ادامه داد: انتحاری اول نیز زمانی که یکی از ساکنان القاع از وی سوالی پرسیده بود خود را منفجر کرد و هنگامی که مردم به خاطر این مسئله گرد هم جمع شدند انفجارها یکی پس از دیگری رخ داد.
شهردار القاع تصریح کرد: انتحاریها از منطقه مشاریع القاع وارد این شهر شده بودند... هنوز زود است که درباره شخصی که قرار بوده هدف قرار گیرد سخنی بگوییم».
برخی از منابع اطلاعاتی نیز می‌گویند که این 4 تروریست قصد داشتند مأموریت‌های امنیتی مشخصی را انجام دهند ولی زمانی که لو رفته‌اند خود را منفجر کرده‌اند.
ارتش لبنان فورا مکان انفجار و مناطق ناهمواری را محاصره کرد که ممکن است تروریست‌ها از آن نفوذ کنند و نسبت به حضور تعداد بیشتری از انتحاری‌ها در منطقه هشدار داد و از افراد غیر نظامی خواست که از منازل خارج نشوند.
برخی از منابع نیز اعلام کردند که این انفجارها همزمان با حملات گسترده گروه‌های تروریستی در ارتفاعات «بریتال» بوده و ارتش این حملات را خنثی کرده است؛ ولی گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» جنبش حزب الله این اطلاعات را تکذیب کرد.
برخی از اطلاعات از این مسئله حکایت دارد که نیروهای امنیتی لبنان در جست‌وجوی شخصی هستند که ممکن است انتحاری باشد که فرار کرده است.
اطلاعات امنیتی نیز از این مسئله حکایت دارد که منطقه القاع هدف اصلی تروریست‌ها نبوده است، بلکه قصد داشتند به چند نقطه تقسیم شوند. به طوری که دو انتحاری خود را در مرکز گمرک منجر کنند؛ منطقه ای که در ساعات آغازین صبح بسیار شلوغ است. دو انتحاری دیگر به سمت مراکز ارتش لبنان در این منطقه بروند، ولی زمانی که لو رفتند از ترس اینکه زنده دستگیر نشوند، خود را منفجر کردند.
کمسیر جامعه و اقتصاد دیجیتال اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) خواستار اجرایی شدن هرچه سریع تر تصمیم بریتانیا در زمینه خروج از این اتحادیه شد.   
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از برلین، اوتینگر در مصاحبه با یک شبکه رادیویی آلمانی گفت: هر روز که در عدم قطعیت سپری شود، سرمایه گذاران بیشتری را از بریتانیا و از دیگر بازارهای اروپایی فراری می دهد
خروج از اتحادیه اروپا دو سال طول می کشد. آغاز این پروسه می تواند در دیدار دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا با 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا در روز سه شنبه در بروکسل و با استناد به ماده 50 معاهده لیسبون رقم بخورد، اما کامرون پس از اعلام نتیجه همه پرسی خروج از این اتحادیه، اعلام کرد که از سمتش استعفا می دهد و پروسه اجرایی شدن این تصمیم را به نخست وزیر جدید محول می کند؛ تصمیمی که انتقاد اوتینگر را به همراه داشت
اوتینگر افزود: چنانچه کامرون و حزبش تا اکتبر (مهر/آبان) این اقدام را به تاخیر بیاندازند، به ما خسارت می زنند
بازارهای جهانی بورس روز جمعه حدود دو تریلیون دلار افت کردند. ارزش پوند، واحد پول رسمی بریتانیا، نیز به پایین ترین سطح طی 31 سال گذشته رسید
اوتینگر تصریح کرد که بعید می بیند تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا لغو شود. وی همچنین تاکید کرد که دیگر کشورهای عضو این نهاد بر تقویت اتحادیه اروپا و تلاش برای رفع مشکلات واقعی، نظیر بحران مهاجرت متمرکز شوند، تا بحث کردن درباره تغییرات مربوط به قراردادها
وی افزود: آلمان به عنوان عضو این تیم اروپایی باید سکان را به دست بگیرد
برخی دیگر از مقام های اتحادیه اروپا روز جمعه و پس از انتشار نتایج همه پرسی شهروندان بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، خواستار تسریع در اجرای این تصمیم شدند.
 
بر اساس گزارش رویترز، میشل ساپین وزیر دارایی فرانسه نیز امروز تصریح کرد که پاریس و برلین بر سر لزوم اجرایی شدن هر چه سریع تر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توافق دارند
وی به تلویزیون فرانس 2 گفت: فرانسه هم مانند آلمان معتقد است اکنون که بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا داده است، هرچه سریع تر باید آن را اجرایی کند، زیرا باقی ماندن در شرایط نامطمئن و نامشخص برای ما امکان پذیر نیست.
 
این در حالی است که برخی دیگر از اعضای این اتحادیه با این دیدگاه مخالفت کرده و معتقدند که اتحادیه اروپا نباید بریتانیا را وادار به خروج فوری کند
وزیر خارجه لهستان امروز ضمن مقصر دانستن اتحادیه اروپا در مساله خروج بریتانیا، گفت: باید در این زمینه بیشتر تامل کنیم؛ نباید عجولانه اقدام کرد و نباید بریتانیا را وادار کنیم تا هر چه زودتر این اتحادیه را ترک کند.
شهروندان بریتانیایی در همه پرسی روز پنجشنبه به نفع خروج از اتحادیه اروپا پس از چهار دهه عضویت در این نهاد رای دادند؛ تصمیمی که تکان ها و تغییرات مهمی را در بازارهای جهانی و چشم اندازهای سیاسی عرصه بین الملل به همراه داشت.
عضو شورای شهر تهران گفت: باید در زمینه فیش‌های حقوقی شهرداران و معاونان آنان شفاف‌سازی صورت گیرد.   
احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره میزان دستمزد و حقوق دریافتی مدیران شهرداری‌ با بیان اینکه حقوق دریافتی شهرداران و معاونان آنان براساس مصوبه وزارت کشور است، گفت: حالا که ماجرای فیش‌های حقوقی مدیران مطرح شده بهتر است؛ در زمینه فیش‌های حقوقی شهرداران و معاونان آنان نیز شفاف‌سازی صورت گیرد، زیرا فضایی در میان مردم ایجاد شده که فکر می‌کنند؛ بی‌عدالتی و تفاوت‌های فاحشی در این زمینه وجود دارد.  
وی با اشاره به اینکه شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است، ادامه داد: شهرداری‌ها به شهروندان تعلق دارند، بنابراین اگر آگاهی از میزان حقوق دریافتی شهرداران و معاونان شهرداری‌ها به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شده باشد از آن استقبال می‌کنیم. به بیان دیگر از آنجا که  افکار عمومی نسبت به این قضیه حساس شده‌ است، مشکلی در اعلام میزان دریافتی‌های مدیران شهرداری و اعضای شورا وجود ندارد.  
عضو شورای شهر تهران افزود: البته عضویت در شورای شهر شغل نیست و اعضا طبق ضوابط اعلام شده توسط دولت حق الجلسه می‌گیرند که همه اینها مستند است.  
حکیمی‌پور با تاکید براینکه حقوق و مزایای شهرداری را شورای شهر تعریف نمی‌کند و رده‌بندی مدیران شهری و چارچوب حقوقی آنان در قانون مشخص شده است، خاطرنشان کرد: مدیران شهری در زمینه حقوق و مزایا تابع قانون وزارت کشور هستند.
 
رئیس فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران تصریح کرد: نظارت بر اجرای قوانین در شهرداری برعهده شورای شهر است، هرچند که دستگاه‌های دیگری نیز هستند که براجرای قانون توسط شهرداری نظارت می‌کنند.  
وی با بیان اینکه قانون خدمات کشوری در شهرداری نیز جاری و ساری بوده و  بر اساس آن حقوق و مزایای دستگاه‌ها از جمله شهرداری مشخص شده است، اظهار کرد: اما نظارت برعهده شورای شهر است و در گزارش تفریغ بودجه و عملکرد مالی شهرداری بحث حقوق و مزایا مورد توجه قرار گرفته و چنانکه پرداختی خارج از ضابطه باشد؛ در این گزارش مشخص می‌شود.  
حکیمی‌پور خاطرنشان کرد: حسابرس عملکرد سالانه شهرداری در بخش جاری و عمرانی و ماموریت 6 گانه شهرداری را بررسی می‌کند و ما نیز در بهار سال بعد عملکرد سال قبل شهرداری  را مورد بررسی قرار می‌دهیم که ببینیم آیا عملکرد مالی مطابق قانون بوده است یا نه و اگر تخلفی صورت گرفته باشد؛ مطابق قانون برخورد می‌کنیم.منبعبی بی سی