گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 13 خرداد - 95
لغو کنسرت های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگرچه رویداد تازه ای نیست اما اینک دامنه آن با گذشتن از کنسرت های پاپ به کنسرت های سنتی نیز کشیده شده؛ رویدادی که اهالی فرهنگ و موسیقی را نسبت به آینده حرفه ای شان بیش از پیش نگران ساخته است.
لغو پیاپی کنسرت های موسیقی که به ویژه در ماه های گذشته افزایش چشمگیری داشت، دوستداران و اهالی هنر اول را نگران و گاه حیرت زده کرده است. اکنون با لغو کنسرت هایی که امضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوزهایشان است، این پرسش در اذهان عمومی شکل می گیرد که چرا و چگونه برخی نهادهای غیرمرتبط با موسیقی و فرهنگ یا شماری از نیروهای خودسر مجوزهای نهاد دولتیِ متولی فرهنگ و هنر کشور را به آسانی نادیده می گیرند و با لغو کنسرت ها، اینگونه هنرمندان عرصه موسیقی را به دردسر می اندازند؟ این در حالی است که برای برگزاری هر یک از این کنسرت ها، ساعت ها تمرین، برنامه ریزی و هزینه صرف شده است و مهمتر اینکه، مردم برای حضور در کنسرت بلیت تهیه کرده اند.
لغو کنسرت های موسیقی اتفاق تازه ای نیست. سال های گذشته نیز همواره شاهد نمونه های بسیاری از آن بودیم اما تازه ترین موارد از لغو کنسرت ها بسیار خبرساز شد چرا که این لغو نه در سبک های حساسیت برانگیز نظیر «پاپ» که در کنسرت های سبک سنتی رخ داد.
کنسرت‌ روز یکم خرداد ماه «شهرام ناظری» خواننده مشهور موسیقی سنتی در شهر نیشابور و کنسرت روزهای بیست و یکم و بیست و دوم اردیبهشت ماه «کیهان کلهر» آهنگساز و نوازنده‌ کمانچه در این شهر، از جمله کنسرت های لغو شده اخیر بود که واکنش های بسیاری را برانگیخت.
پس از لغو کنسرت دوروزه کلهر در نیشابور، خانه موسیقی در اعتراض به لغو سلسله ‌وار کنسرت‌ ها و دیگر موارد مشابه، به منظور احقاق حقوق هنرمندان و جلوگیری از رویکردهای غیرقانونی، خطاب به رییس قوه قضاییه، نامه ‌ای نوشت. همچنین، «علی مرادخانی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به لغو کنسرت های یاد شده، خواستار تصمیم حاکمیتی برای جلوگیری از این رویدادها شد و اظهار امیدواری کرد رخدادهایی از این دست، تکرار نشود.
پیش تر، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به لغو کنسرت های دارای مجوز از این وزارتخانه گفته بود: ما برای صدور مجوز کنسرت ‌ها ‌‌نهایت دقت را به عمل می‌ آوریم تا قطعه ‌ای که قرار است اجرا شود، مخالف موازین اسلامی ما نباشد. بنابر این وقتی ارشاد با این حساسیت برخورد می ‌کند، انتظار ما از مقامات قضایی که احیانا این کنسرت ‌ها را مخالف سلیقه ‌های خود می ‌دانند، این است که اجازه بدهند دستگاه مسئول، کار خودش را انجام دهد. کافی است تنها به ما تذکر بدهند.
لغو کنسرت های پنجم و ششم خردادماه «مازیار فلاحی» خواننده پاپ در یزد و همچنین «علیرضا قربانی» خواننده سنتی که قرار بود در روزهای هفتم و هشتم اسفند 94 در مشهد برگزار شود از دیگر نمونه های لغو کنسرت طی ماه های گذشته بود.
جلوگیری از حضور زنان همخوان و همنواز در کنسرت ویژه بانوان نیز جلوه دیگری از مخالفت با موسیقی و ایجاد مانع در مسیر فعالان این حوزه است که طی حدود 2 سال گذشته موجب لغو شماری از کنسرت ها شده است. این ماجرا از 2 سال پیش همزمان با لغو جشنواره موسیقی زنان در خرداد ماه 1393 شروع شد و هنوز ادامه دارد. ممنوع شدن همخوانی و همنوازی زنان همچنین با لغو اجرای ارکستر سمفونیک تهران و برخی کنسرت ها از جمله کنسرت اصفهانِ «حسین علیزاده» آهنگساز و نوازنده تار و سه تار در مرداد ماه 93 پیوند خورد.
این رویدادها که از دخالت بی منطق و نابجای برخی نهادها و جریان های غیرمسوول و حتی شماری از نیروهای خودسر ناشی می شود، صدای اهالی موسیقی را درآورده است چرا که برخوردهای سلیقه ای با حرفه آنان شرایط کار کردن را برای این هنرمندان دشوار و عرصه را برایشان تنگ ساخته است. از همین رو، اهالی موسیقی به منظور حمایت از این صنف و هم اندیشی برای مقابله با محدودیت ها و لغو کنسرت ها کارزار «حمایت از موسیقی» را در اسفند ماه 1393 در محل خانه موسیقی تشکیل دادند.
در نشست نخست حامیان این کارزار، چهره های صاحب نام موسیقی از جمله ناظری، قربانی، «هوشنگ کامکار»، «داریوش پیرنیاکان»، «فردین خلعتبری»، «سالار عقیلی»، «حمیدرضا نوربخش» و «محمد سریر» حضور داشتند که نسبت به نحوه برخورد با موسیقیدانان انتقاد کردند.
نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی در این نشست در خصوص چالش های پیش روی هنرمندان این عرصه گفت: با کمال تاسف باید بگویم که این روزها مصیبت هایی را بر اهالی موسیقی شاهدیم که در سی سال گذشته بی سابقه بوده است. متاسفانه باید بگویم کار از حمله هم گذشته و به جایی رسیده ایم که باید شنونده توهین هم باشیم و این توهین ها به شدت دل تمام اهالی موسیقی را به درد آورده است. سوال اینجا است که چگونه است کسی به خود حق توهین کردن می دهد.
مگر می شود به جامعه ای چند صدهزار نفری توهین کرد؟ مگر یاد و خاطره روزهای انقلاب را در مناسبت ها با چیزی جز موسیقی زنده نگه می دارید؟ مگر نقش موسیقی در جنگ تحمیلی را فراموش کرده اید؟ چگونه است با همه این اوصاف موسیقی را مطرب بازی می نامید؟ نوربخش این سخنان را در واکنش به عده ای که کنسرت ها را «مطرب بازی»، «جولانگاه بی‌ بند و باری» و «راه‌ نفوذ دشمن» خوانده اند، بیان کرد.
در چنین شرایطی، قربانی خواننده سنتی در گفت وگوی دهم خرداد ماه خود با رسانه های داخلی، از برگزاری یک کنسرت آنلاین خبر داده است. در این نوع از کنسرت، مردم می‌ توانند در خانه ‌های خود اجرا را به طور زنده تماشا کنند؛ تصمیمی که به نظر می رسد در واکنش به لغو سریالی کنسرت ها باشد.
حوزه موسیقی همواره یکی از پرخبرترین و البته پرچالش ترین حوزه های فرهنگی است. اگرچه ارایه مجوز فعالیت به خوانندگان و برگزاری کنسرت ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم روانتر شد اما طی سه سال گذشته در عمل شاهد چالش های بسیاری برای هنرمندان حوزه موسیقی بودیم؛ چالش هایی که بیشتر نهادها و جریان های نامرتبط با فرهنگ ایجاد کردند.
لغو کنسرت موسیقی به موضوعی عادی و قابل پیش بینی در دولت های پیشین تبدیل شده بود اما از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم امیدواری های بسیاری برای توقف این روند به وجود آمد. اکنون اما لغو کنسرت ها باعث نگرانی دوستداران موسیقی شده است تا آنجا که گاهی اینگونه تعبیر می شود که مسوولان فرهنگی نمی توانند پای مجوزهای قانونی خود و حقوق هنرمندان بایستند. این در حالی است که مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدف اقدام هایی از این دست را مانع تراشی پیش روی خود و فعالان فرهنگی می دانند و از هیچ تلاشی برای حمایت از حقوق هنرمندان فروگذار نکرده اند.

نگاه های سلیقه ای، مواضع متفاوت و حساسیت های بی پایه، سال ها است که عرصه موسیقی و فعالان آن را با چالش روبرو ساخته و گاه دست متولیان فرهنگی را در برخی مسایل، بسته است. این درحالی است که پرداختن به موسیقی به عنوان هنری ارزشمند و تاریخی که در فرهنگ ایرانیان از گذشته تاکنون وجود داشته است، در چارچوب های تعریف شده هیچ منع قانونی و شرعی ندارد.
از آنجا که موسیقی هنری است که علاقه مندان و هواداران زیادی دارد، سیاست های سلبی در برخورد با آن می تواند به ایجاد ناخرسندی و دلسردی به ویژه میان نسل جوان و علاقمند به این هنر، منجر شود. از این رو، دور نگاه داشتن این عرصه و سایر عرصه های فرهنگی از سیاسی کاری و تلاش برای ایجاد همدلی و تعامل نیکو با فعالان حوزه موسیقی که با رعایت قانون به فعالیت در این حوزه می پردازند، می تواند به ارتقای موسیقی ایران هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی بیانجامد.منبعخبرگزاری ایرنا
بررسی عوامل موثر بر نوسانات دوره‌ای قیمت مسکن در ایران نشان می‌دهد متغیرهای درآمد سرانه، رشد حجم پول، رشد تسهیلات بانکی، نرخ بهره بلندمدت و شاخص بازده نقدی بازار سهام اثر معنی‌داری بر قیمت مسکن دارند.
به گزارش ایسنا، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در گزارشی به عوامل دوره‌ای رکود و رونق مسکن پرداخته و آورده است: نوسانات بازار مسکن از الگوی خاصی در اقتصاد ایران پیروی می‌کند؛ زیرا طی دوره‌ای سه تا چهار ساله، قیمت با نرخی متعارف و یکنواخت افزایش می یابد و طی سال‌های بعد از آن، قیمت‌ها به صورت جهشی افزایش خواهند یافت.
بخش مسکن و قیمت آن از عوامل بسیاری تاثیر خواهد پذیرفت که این عوامل را می‌توان به سه دسته عوامل طرف عرضه و عوامل طرف تقاضا تقسیم کرد. هرکدام از از این عوامل شامل بسیاری از متغیرها است. در این بررسی برای تحلیل تاثیر عوامل طرف عرضه و تقاضا بر قیمت مسکن از متغیرهایی نظیر مسکن در هر متر مربع در تهران، لگاریتم درآمد سرانه، شاخص دستمزد کارگران ساختمانی، رشد حجم پول، رشد تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش مسکن، لگاریتم نرخ ارز حقیقی، نرخ بهره بلندمدت، شاخص بازار سهام طی سال‌های 1370 تا 1392 استفاده شده است.
نتایج، حاکی از آن است که در ایران تنها متغیرهای لگاریتم درآمد سرانه، رشد حجم پول، رشد تسهیلات بانکی به بخش مسکن، نرخ بهره بلندمدت و شاخص بازده نقدی بازار سهام اثر معنی‌داری بر قیمت مسکن دارند.
مسکن کالایی غیرمنقول است. از این رو بخش مسکن وابستگی بسیار کمی به کالاها و خدمات وارداتی دارد و تکیه‌گاه بخش مسکن، بیشتر به مواد اولیه داخلی و نیروی کار بومی و کم تخصص (مهارت) می‌باشد. بنابراین تاثیر بخش مسکن در اقتصاد بسیار زیاد است.
نوسانات بازار مسکن تحت تاثیر ساختار کلان اقتصادی کشور از مدل خاصی پیروی می‌کند. این مدل در سه دهه گذشته که الگوی اقتصاد مبتنی بر درآمد نفت بوده است و از طرف دیگر، ساختار سکونتی از قالب روستایی به شهری تبدیل شده است، به طور نسبی روند ثابت و معینی را بر تحولات قیمت، تولید و سرمایه‌ گذاری در بخش مسکن حاکم کرده است. مطابق این الگو قیمت مسکن در یک دوره سه الی چهار ساله از افزایش قیمتی متعارف برخوردار می‌شود. بعد از طی این دوره ابتدا در شهر تهران به عنوان بخش پیشتاز و به دنبال آن در سایر شهرهای بزرگ تقاضا برای خرید مسکن افزایش می‌یابد. چون عرضه مسکن در کوتاه مدت نمی‌تواند افزایش یابد و نمی‌تواند پاسخگوی این افزایش تقاضا باشد، قیمت مسکن به صورت جهشی افزایش نخواهد یافت.
بخش عرضه مسکن همانند سایر بخش‌های اقتصادی زمانی فعال است که بتواند قیمت مورد نظر تولیدکننده مسکن را برآورده کند و هزینه‌های تولید را پوشش دهد. بخشی از تغییرات قیمت مربوط به مسکن در بازار، به عوامل عرضه باز می‌گردد. این عوامل شامل قیمت زمین، قیمت مصالح، دستمزد کارگران و ... است.
هم‌چنین بررسی نرخ سود بانکی برای ساخت مسکن نشان می‌دهد تولیدکنندگان حقیقی یا حقوقی از دو منبع "وام از شبکه بانکی کشور" و "تامین مالی از بازار آزاد" استفاده می‌کنند. درخصوص شبکه بانکی باید گفت افزایش نرخ سود در این قسمت باعث افزایش هزینه وام‌های دریافتی ساخت مسکن خواهد شد. این افزایش هزینه‌ها در افزایش قیمت تمام شده مسکن خلاصه خواهد شد. درخصوص بازار آزاد نیز بازار، بهره‌ای بیشتر از سیستم بانکی دارد و همین موضوع باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز شده و در نتیجه قیمت تمام شده واحدهای مسکونی افزایش خواهد یافت.
اما بخش تقاضا در سال‌های اخیر در مقایسه با بخش عرضه تاثیر بیشتری بر قیمت مسکن گذاشته است. عوامل بسیاری در طرف تقاضا بر قیمت مسکن تاثیرگذارند که می‌توان به درآمد سرانه، شاخص بازار سهام، حجم پول و تورم، تسهیلات بانکی و درآمد نفتی اشاره کرد.
با فرض ثبات شرایط افزایش در درآمد سرانه خانوار به دلیل نرمال بودن کالای مسکن، تقاضا برای آن را افزایش خواهد داد. این افزایش تقاضا دلایل متفاوتی می‌تواند داشته با شد. یک، با افزایش درآمد خانوارها تمایل خانوار به تملک مسکن و ترک اجاره‌نشینی مخصوصا در کلان شهرها که قیمت نسبی مسکن در آنها بالاتر است افزایش می‌یابد. در نتیجه خانوارها از کالای مسکن بیشتر تقاضا می‌کنند. این بخش از تقاضا مربوط به تقاضای مصرفی مسکن است. اما از سوی دیگر، با افزایش درآمد تقاضای مسکن به عنوان تقاضای دارایی سرمایه‌ای نیز افزایش خواهد یافت.
از آن‌جا که بازار مسکن بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در کل اقتصاد را به خود جذب خواهد کرد و میل متوسط به پس‌انداز به همراه افزایش درآمد افزایش خواهد یافت انتظار بر این است که با افزایش پس‌انداز خانوار در زمان افزایش درآمدشان میل به سرمایه‌گذاری در دارایی مسکن نیز افزایشس یابد. بدین ترتیب با افزایش درآمد سرانه انتظار بر این است که در مجموع تقاضا برای مسکن افزایش یابد و در نتیجه قیمت مسکن افزایش می‌یابد.
از سوی دیگر رشد حجم پول و تورم اثرات بسیاری در اقتصاد دارد که یکی از مهم‌ترین اثرات آن تغییر ترکیب مخارج در اقتصاد است. با افزایش حجم پول و افزایش تورم ناشی از آن مردم برای حفظ قدرت خرید آن به خرید کالاهایی نظیر مسکن روی خواهند آورد. در نتیجه این مهم، تقاضا برای مسکن افزایش خواهد یافت و بدین سبب این افزایش تقاضا برای مسکن قیمت مسکن را افزایش خواهد داد.
هم‌چنین بازار مسکن با بازار سهام مرتبط است؛ زیرا بازار سهام به عنوان بازاری جانشین برای مسکن پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارد. همواره با کاهش در شاخص بازار سهام عده‌ای از سرمایه‌گذاران، سرمایه خود را به دیگر بازارها و بخش‌های اقتصادی انتقال خواهند داد. این سرمایه‌گذاران از طریق سفته‌بازی موجبات افزایش قیمت مسکن را فراهم می‌آورند. بدین ترتیب بازار سهام به عنوان بازار رقیب برای مسکن عمل می‌کند. پس در چارچوب بحث‌های نظری هرگونه رونقی در بازار سهام باعث رویگردانی سرمایه‌گذاران از دیگر بازارهای رقیب از جمله بازار طلا، ارز و مسکن خواهد شد و قیمت مسکن ارتباط منفی با شاخص بازار سهام خواهد داشت.
تامین مالی از طریق وام مسکن نیز کمک خواهد کرد تا خریداران و متقاضیان مسکن بتوانند توان مالی خود را افزایش دهند. هرچه سهم وام بانکی در بهبود توان مالی افراد پررنگ‌تر باشد تقاضای خرید مسکن افزایش خواهد یافت. بدون شک نیاز به مسکن زمانی به یک تقاضای واقعی تبدیل می‌شود که امکان تامین مالی سرمایه مورد نیاز برای خرید مسکن مهیا باشد.
درآمدهای نفتی نیز از دیگر عوامل موثر بر رونق بازارهایی همچون مسکن است. اثر مخارجی در نتیجه درآمد اضافی حاصل از رونق بخش نفت بروز پیدا خواهد کرد و موجب افزایش تقاضا برای کالاهای غیر قابل مبادله می‌شود. در نتیجه افزایش تقاضا برای کالاهای غیر قابل مبادله، این نوع کالاها به شدت افزایش می‌یابد.
هم‌چنین نرخ ارز حقیقی به عنوان یک جانشین برای بازدهی مسکن عمل می‌کند. یعنی با افزایش عایدی نرخ ارز و بازار ارز، مردم به داد و ستد ارز روی خواهند آورد. بنابراین با افزایش بازدهی ارز، تقاضا برای مسکن کاهش خواهد یافت. در نتیجه‌ی این مهم قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. از طرفی نرخ ارز می‌تواند بر هزینه کالاها و خدمات مورد نیاز ساخت مسکن نیز تاثیرگذار باشد. بدین ترتیب با افزایش نرخ ارز، هزینه‌ی ساخت مسکن افزایش خواهد یافت. در نهایت این افزایش هزینه باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد.
برنامه‌های شهرداری قائم‌شهر با هدف شهر تمیز و شهروندان مسئولیت‌پذیر
قائم شهر – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی:‌مقدمه: در کنار ترافیک و آلودگی هوا،از زباله‌های شهری به‌عنوان مهم‌ترین معضل زندگی در شهرها نام برده می‌شود.قدر مسلم مسئولیت‌پذیری در قبال شهری که در آن زندگی می‌کنیم نشانه سلامت شخصیت هریک از ماست و در مقابل مشاهده صحنه‌های پرتاب زباله از داخل خودروها به بیرون، خالی کردن سطل‌های زباله داخل نهرها یا رها کردن کیسه‌های زباله در سطح معابر اصلی یا کوچه‌پس‌کوچه‌ها....... از جمله مواردی است که باید بطور دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
با روی کار آمدن سرپرست جدید شهرداری قائم شهر،تکاپوی جدیدی در بخشهای مختلف عمرانی،خدمات شهری و... در شهرداری احساس میشود. بی‌شک ارائه خدمات مطلوب در همه بخشهای اداری و خدماتی بعنوان نقطه آرمانی منشور کاری سرپرست شهرداری قلمداد میشود.
در این بین در کنار همه فعالیتهای عمرانی و خدماتی،چند شبی است که ما شاهد شستشوی کلیه معابر اصلی و فرعی شهر هستیم که از ساعات پایانی شب آغاز و تا پگاه صبح ادامه دارد. در این میان پاکسازی انهاری که به سبب عملیات عمرانی با خاک و نخاله پر شده، پاکسازی زمین‌های باز از زباله و نخاله، رفع گرفتگی انهار و پل‌های بسته، رفت و روب و شستشوی خیابان‌ها،گند زدائی شهر از جمله اقدامات شبانه شهرداری است که به صورت 3 شیفته در حال اجراست.
رحیمی سرپرست جدید شهرداری قائم شهردر گفتگو‌یی شعار بامداد تا بامداد را سرلوحه برنامه‌های شهرداری دانست و اعتقاد دارد: مردم نباید بین حوزه خصوصی و عمومی زندگی‌شان تفاوتی قائل باشند و رفتارهای متعهدانه خود در قبال سلامت، بهداشت، نظم و انضباط حاکم در منزل شخصی خود را باید به شهر به‌عنوان حوزه عمومی زندگی‌شان نیز تعمیم دهند. تلاش شبانه روزی همکاران برای جمع‌آوری زباله و ارائه خدمات بیشتر وصرف هزینه‌های هنگفت در صورت همکاری شهروندان نتیجه خواهد داد.
وی میگوید:همه ما باید به شعار "شهرما خانه ما "پایبند باشیم.چراکه محور شهر سالم انسان سالم است و اگر شهروندان به طورمستمر و جدی درحفظ فضاهای عمومی شهر به خصوص حفظ پاکیزگی شهر نکوشند، به طورقطع هیچ مدیریت شهری نمی‌تواند در ارائه خدمات موفق باشد و یادمان نرود که شهر خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است.
سرپرست شهرداری اعلام داشت:از شهروندان عزیز درخواست دارم تا با همکاران و خادمین آنها در شهرداری همکاری کنند و زباله‌های خود را راس ساعت 9 شب از منزل به داخل سطل‌های زباله منتقل کنند.
سرپرست شهرداری قائم شهر تمیزی و زیبایی شهر را مدیون تلاش‌های شبانه روزی پاکبانان و زحمتکشان شهرداری این شهر دانست و افزود:اگر امروز قائم شهر تمیز و پاکیزه است نتیجه تلاش پاکبانان بوده و بودن در کنار این عزیزان برای من افتخاری است.من دست یکایک این قشر پرتلاش را میبوسم و به همه این عزیزان خداقوت و خسته نباشید عرض میکنم.
وی افزود: ارزشگزاری و بها دادن به پاکبانان،حرمت، تکریم و ارزش گزاری به کل مجموعه شهرداری می‌باشد.من از خانواده این عزیزان تشکر میکنم وتلاش دارم تا رفاه و آرامش خانواده آنان را فراهم کنم. این عزیزان برای آسایش مردم از خواب و خوراک و رفاه و آسایش خود و خانواده میگذرند و بر ماست که از تلاش آنان قدردانی کنیم.
رضا رحیمی اساس اسلام را نظافت و پاکیزگی دانست و خاطر نشان کرد: ما همه بر اساس آموزه‌های دینی و توصیه‌ها و تاکیدات آیات و احادیث موظف هستیم تا با رعایت حقوق شهروندی خویش در حد توان نسبت به پاکیزه‌سازی محیط شهری خویش تلاش کنیم.
وی شب گذشته و در جریان عملیات شستشوی معابر اصلی و فرعی شهر به همکاران خدمات شهری گفت: شما عزیزان، ایثارگران عرصه پاکیزگی شهر هستید. کار پاکبانان به دلیل رزق حلال، موجب رضایت خداوند بوده و اقدامات و تلاش‌های شما در حفظ پاکیزگی شهر ارزشمند است. تلاش شما برای رفاه عمومی شهر و مردم،شرافتمندانه و در خور توجه است، چون هر لحظه برای پاکیزگی محیط زیست شهری و جامعه تلاش می‌کنید.
رحیمی در ادامه خواستار همکاری و تعامل هر چه بیشتر مردم و مسئولان برای تحقق اهداف و رسیدن به سطح مطلوبی از خدمات شهری شد و اظهار داشت: لبخند رضایت مردم بالاترین پاداش برای مسئولین و خدمتگزاران است و اگر به واسطه قصور یک یا چند نفر، نارضایتی در جامعه ایجاد شود، خدمات ارائه شده حلاوتی نخواهد داشت.
گفتنی است هم اکنون در بخش رفت و روب و حمل زباله،شستشوی معابر و گندزدائی تعداد 350 نفر بعنوان نیروهای واحد خدمات شهری در شهرداری قائم شهر مشغول فعالیت هستند که روزانه بیش از 200هزار لیتر آب جهت شستشوی معابر قائم شهر مصرف میشود.
شایان ذکر است که طرح گندزدائی معابر اصلی و فرعی شهر از روز یکشنبه با صرف 40 تن آهک انجام خواهد شد.
سردار دهقان در مراسم رونمايي از 3 دستاورد فناورانه مطرح كرد: طرح ملي سامانه موقعيت يابي و زمان سنجي زميني نمادي از اقتصاد مقاومتي در خنثي سازي تحريم ها

سه دستاورد فناورانه دانشگاه صنعتي مالک اشتر شامل سامانه موقعيت ياب ملي، دستگاه پوشش پلاسمايي و کوره ذوب مجدد قوسي تحت خلابا هدف قطع وابستگي خارجي و خنثي سازي تحريم ها رونمايي شد.
    با حضور سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، 3 دستاورد فناورانه دانشگاه صنعتي مالک اشتر شامل فرستنده يک مگاوات سامانه موقعيت ياب ملي، دستگاه پوشش دهي رباتيک خلاو کوره ذوب مجدد قوسي تحت خلاکه براي نخستين بار در کشور طراحي و ساخته شده است، رونمايي شد.

    سردار دهقان در مراسم رونمايي از اين دستاوردهاي فناورانه طي سخناني با گراميداشت ياد و خاطره حضرت امام خميني (ره) که با نفس مسيحايي خود روحيه خودباوري و خود اتکايي را در کالبد ملت ايران دميد، گفت: رويکرد وزارت دفاع در حوزه هاي علمي، پژوهشي و فناورانه بر مبناي دکترين دفاعي کشور تعريف شده و طرح هايي که امروز رونمايي شد علاوه بر دارا بودن ويژگي هاي مذکور نماد برجسته اقتصاد مقاومتي و اقدامي عملي و کارآمد براي بي اثر کردن تحريم هاي ظالمانه دشمنان است.

    وزير دفاع در تشريح دستاوردهاي رونمايي شده افزود: در شرايط حاضر کليه خدمات موقعيت يابي، ناوبري و زمان سنجي کشور بر پايه GPS مي باشد با توجه به عدم کنترل بر روي دقت، کيفيت و کميت خدمات فوق و امکان قطع خدمات در مواقع بحراني ايجاد يک سيستم بومي با قابليت اطمينان بالاو جايگزيني سريع اجتناب پذير به نظر مي رسيد.

    وي ادامه داد: در آينده با استقرار 5 ايستگاه فرستنده پر قدرت در نقاط مناسب کشور، امکان ارائه خدمات موقعيت يابي، ناوبري و زمان سنجي با استانداردهاي جهاني و به صورت ملي به وجود خواهد آمد.

    سردار دهقان همچنين پيرامون دستگاه پوشش پلاسمايي تحت خلاگفت: اين دستگاه يکي از تجهيزات آزمايشگاهي مورد استفاده در فرايندهاي مختلف تحقيقاتي و توليدي مناسب براي پره هاي توربين نيروگاهي و موتور جت پوشش هاي سراميکي با قابليت تحمل فوق دما در حد VPS، قابل استفاده در بالک ها و نازل هاي موشکي سوخت جامد و بالستيک و پوشش هاي مقاوم در برابر خوردگي شيميايي ويژه مي باشد.

    وزير دفاع فناوري کوره ذوب مجدد قوسي تحت خلارا با قابليت سرويس دهي در حالت دستي و اتوماتيک و براي ذوب و تصفيه آلياژهاي تيتانيوم، ذوب مجدد سوپر آلياژها و فولادهاي ويژه قابل استفاده دانست و افزود: از دستاوردهاي اين محصول، توليد آلياژهاي تيتانيوم و انواع سوپر آلياژها، کاهش گازهاي مضر که در فرايند ذوب به واسطه خلاايجاد مي شود، در کنار بومي سازي دانش فني و قطع وابستگي خارجي است.

    به گزارش اداره کل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، دهقان با تشکر و قدرداني از رئيس، معاونين، دانشمندان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه صنعتي مالک اشتر، تاکيد کرد: بايد در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل با شتاب بخشيدن به اينگونه اقدامات فناورانه و کاربردي، زمينه را براي تحقق کامل اهداف سند چشم انداز بيست ساله کشور فراهم کرد.