جزیره انگلیس در معرض امواج تجزیه

درپی رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد:
جزیره انگلیس در معرض امواج تجزیه    6 تیر – 95

 امپراتوری  که یک روزی در مستعمراتش آفتابغ روب نمی کرد  . اکنون پس ازرإی دادن به خروج ازا تحادیه اروپا به روزی افتاده است  که  روزی  نامه  جمهوری اسلامی  علیه دولت فخیمه انگلیس تیغ کشی کرده است . درحالی که دولت فخیمه انگلیس  حداقل از زمان کودتای ننگین 28 مرداد 32 و سپس دوران انقلاب 57 نقش کلیدی در به قدرت رسیدن آخوندها درایران داشته است .
به دنبال اعلام نتایج همه‌پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، موج تازه‌ای از تجزیه‌طلبی در این جزیره به راه افتاده است. رهبران سیاسی در "اسکاتلند"، "ایرلند" و "ولز" خواستار برپائی همه‌پرسی برای جداشدن از انگلیس شده‌اند.
رهبران سیاسی اسکاتلند پیش از برپائی همه‌پرسی تهدید کرده بودند که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قطعاً خواستار برپائی مجدد همه‌پرسی برای جدائی از انگلیس و باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا خواهند شد. بعلاوه رهبران ایرلند نیز خواستار همه‌پرسی برای وحدت ایرلند جنوبی و شمالی با هدف جداشدن از انگلیس به عنوان کشور جدید ایرلند هستند.
در چنین شرایطی طوماری در دست تهیه است که خواستار تجدید برگزاری همه‌پرسی شده‌اند، تعداد امضا در این طومار در حال افزایش است ولی تاکنون به یک میلیون و پانصدهزار امضا بالغ شده است. از سوی دیگر جمعی از مردم لندن در نامه‌ای به شهردار این شهر خواستار جدایی از انگلیس و خارج‌شدن از تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شدند.
در حالی‌که لندن پایتخت انگلیس همچنان ناباورانه به رای مردم در همه پرسی "برگزیت" می‌نگرد و خواهان ادامه حضور در اتحادیه اروپاست، بیش از 1.6میلیون نفر با امضای توماری خواهان برگزاری مجدد این‌همه پرسی شده‌اند.
به گزارش ایرنا، براساس آخرین آمار منتشرشده در تارنمای پارلمان انگلیس، تا ظهر دیروز بیش از یک‌میلیون و 606 هزار نفر طومار درخواست همه‌پرسی مجدد، را امضاء کرده‌اند و این رقم به‌سرعت در حال افزایش است.
براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک طومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌ شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.
انتظار می‌رود که مجلس عوام انگلیس در هفته کاری در پیش رو، این طومار را در دستور نشست هفتگی‌اش قرار دهد.
در این طومار از دولت انگلیس درخواست شده است از آنجا که در همه‌پرسی اخیر کمتر از 75درصد رای دهندگان شرکت کرده‌اند و هیچ یک از گزینه‌های ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن بیشتر از 60 درصد رای نیاورده است، باید همه‌پرسی دوباره‌ای برگزار شود.
در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رای دادند.
روزنامه گاردین روز شنبه نوشت تارنمای مجلس عوام روز جمعه گذشته به دلیل شدت مراجعات در بعضی زمان‌ها، به‌صورت موقت از کار افتاد.
در همین حال به نوشته این روزنامه، پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی برگزیت، در حدود یک‌صد هزار تن از ساکنان لندن با امضای طوماری خطاب به صادق خان شهردار این کلانشهر، از او خواستند تا استقلال پایتخت را اعلام کند تا این شهر بتواند به اتحادیه اروپا بپیوندد.
صادق خان، شهردار لندن اگرچه پاسخی به این طومار نداده است اما روز جمعه گذشته ضمن پیامی به اروپا، اهالی لندن و سرمایه‌گذاران، سعی کرد به آنها برای ادامه دادن به فعالیت‌های اقتصادی‌شان در این کلان‌شهر اطمینان دهد.
وی گفت: «پیام من به اروپایی‌های لندن این است: ما اینجا از شما استقبال می‌کنیم. طی ساعات و روزهای آتی من به صاحبان کسب‌وکار و به سرمایه‌گذاران اطمینان خواهم داد که درهای اینجا به روی کسب‌وکار همچنان باز است. ما همچنان بزرگ‌ترین شهر در جهان با یک تفکر باز و نگاه به بیرون، باقی خواهیم ماند،. مهم است که اهالی لندن نیز درک کنند که آنها شهرداری دارند که طرف آن‌هاست
در جریان همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته به‌رغم رای قاطع انگلیسی‌ها به برگزیت، 59 درصد از مردم لندن به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رای دادند.
در این همه‌پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رای دادند.
براساس گزارش‌های منتشرشده بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی مستقر در لندن نیز دچار آشفتگی شده‌اند و در فکر نقل‌مکان به یک پایتخت اروپایی دیگر هستند.
در جریان همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه گذشته برگزار و بامداد روز جمعه نتیجه آن اعلام شد، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رای و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رای آورده‌اند.
واکنش‌ها به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و بسیاری در نقاط مختلف جهان آن را "یک شوک و فاجعه اقتصادی" توصیف کرده‌اند.
رای انگلیسی‌ها به برگزیت همچنین بحث برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند و پیوستن ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند را بشدت مطرح کرده است.
نخست وزیر اسکاتلند: به دنبال جدایی از انگلیس هستیم
خبرگزاری میزان- نخست‌وزیر اسکاتلند اعلام کرد که این منطقه به دنبال برگزاری همه پرسی درباره جدایی از انگلیس است. "نیکولا استرجن" روز شنبه در یک نشست خبری با اشاره به اینکه اسکاتلند به دنبال برگزاری همه پرسی درباره انفصال از انگلیس و مذاکره با اتحادیه اروپاست گفت: ما خواستار مذاکره فوری با نمایندگان اتحادیه اروپا هستیم.
وی تاکید کرد که اسکاتلند بزودی مذاکراتی را با اتحادیه اروپا برگزار می‌کند.
نخست وزیر اسکاتلند با اشاره به اینکه بزودی اقدامات لازم برای برگزاری همه پرسی اتخاذ می‌شود تصریح کرد: گفت و گوهای ما بر حمایت از جایگاه اسکاتلند در اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود. "نیکولا استرجن" پیش از رای شهروندان انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از احتمال برگزاری دوباره همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس خبر داده بود.
نشست فوری وزرای خارجه کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا برای بررسی پیامدهای خروج انگلیس
دیپلمات‌های شش کشور بنیانگذار اتحادیه اروپا به منظور گفت‌وگو درباره شرایط این اتحادیه پس از خروج انگلیس در برلین گرد هم آمدند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان پیش از حضور خود در این نشست با دیپلمات‌های کشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا، بلژیک و لوکزامبورگ به عنوان شش کشور بنیانگذار اتحادیه اروپا از «بیدارکننده خواندن رفراندوم انگلیس» انتقاد کرد.
اشتان مایر همچنین با اشاره به نتیجه این همه‌پرسی و تایید خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهار کرد: مسئله مهم پس از این همه‌پرسی اعتنا کردن به خواست مردم است.
وی درباره واکنش این اتحادیه به همه‌پرسی انگلیس ضمن تاکید بر عدم اتخاذ تصمیمات آنی عنوان کرد: بسیار روشن است که در چنین زمانی پیش از هر چیزی هیچ‌کس نباید عصبی، متشنج یا فلج شود.
اشتاین مایر همچنین دولت انگلیس را متهم به بازی کردن با سرنوشت اتحادیه اروپا کرد.
وی گفت: دعوای درون دولت دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس موجب این خروج شد. وی مواضع دولت انگلیس را در قبال اتحادیه اروپا، ابزاری برای سیاست داخلی دولت خود قرار داد.
وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: دولت انگلیس با سرنوشت اروپا بازی کرد و باخت؛ ما انتظار نداریم که برگزیت موجب یک واکنش زنجیره‌ای در اتحادیه اروپا شود؛ من دولتی را نمی‌شناسم که بخواهد این راه انگلیس را ادامه دهد.
فرانک والتر اشتاین مایر ادامه داد: یکی از تبعات این همه پرسی آن است که اتحادیه اروپا باید به صورت فشرده‌ای بر روی موضوعات امنیتی، سیاست مهاجرتی و پناهندگی و در بُعد اقتصاد نیز بر روی اشتغالزایی و سیاست‌هایی که موجب رشد اقتصادی اتحادیه شود، تمرکز کند.
در همین حال رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنانی در لندن پیرامون تصمیم انگلیسی‌ها برای ترک اتحادیه اروپا گفت، بسیاری از مردم این کشور احساس می‌کنند سیاستمداران در این کشور برای آنها کار نمی‌کنند.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنانی بعد از تحولات دو روز گذشته شامل رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا و استعفای دیوید کامرون از نخست وزیری گفت: صنایع و کارگران در انگلیس به عنوان کسانی که بیشترین بار ریاضت اقتصادی را به دوش می‌کشند احساس می‌کنند که قدرتی ندارند.
وی حزب محافظه کار انگلیس را متهم به گوش نکردن به صدای گروه‌هایی که مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته‌اند کرده و گفت: همه پرسی دولت فاش کرد که بریتانیا بسیار چند پاره شده است.
این اظهارات در حالی مطرح شده که نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند نیز دیروز گفت: ما مذاکرات فوری را با سازمان‌های اتحادیه اروپا آغاز می‌کنیم و به دنبال برگزاری همه‌پرسی برای جدایی از بریتانیا و آغاز مذاکرات فوری با اتحادیه اروپا برای حفظ جایگاه خود به عنوان عضوی از این اتحادیه هستیم.
از سوی دیگر پوتین در واکنش به خروج انگلیس از اتحایه اروپا گفت: برگزیت انتخاب مردم انگلیس و یک اقدام جامع است چراکه کسی دنبال حمایت از اقتصاد ضعیف نیست.
به گزارش خبرگزاری راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت، مسکو برنامه‌ای برای مداخله در امور مربوط به نتایج همه‌پرسی انگلیس ندارد.
امّا اوباما و مرکل از تصمیم مردم انگلیس ابراز تاسف کردند. کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از تصمیم مردم انگلیس در باره خروج ار اتحادیه اروپا ابراز تاسف کردند.
خبرگزاری‌ها از واشنگتن گزارش دادند که طرفین ضمن اعلام این تاسف یادآوری کردند که به اراده مردم انگلیس احترام می‌گذارند.
اوباما و مرکل تایید کردند که آلمان و اتحادیه اروپا حتی پس از خداحافظی انگلیس از اتحادیه اروپا شرکای جدایی ناپذیر آمریکا باقی خواهند ماند.